Gå til innhold

vaskehjelp og arbeidstid, hva tenker dere om dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk oss vaskehjelp for en tid til bake. På første befaring ble vi enige om hva som skulle gjøres og ikke gjøres. For eksempel sa jeg at vi ikke trengte å bytte på sengene. Hun estimerte så jobben og kom frem til at det var 3 timers arbeid. Jeg betaler henne derfor for 3 timers arbeid og det er det som står på fakturaen. 

Så kom jeg hjem litt tidligere en dag og møter henne i døren. Da hadde det bare gått 2,5 liner. Jeg var litt overrasket, men hun sa hun pleide å «bli ferdig før». I ettertid har jeg tenkt litt på det. Hvis hun «pleier» å bruke 2,5 timer, burde vi ikke enten da kun betale for 2,5, eller kunne fylle de siste 30 minuttene med jobb, som for eksempel å skifte på senger? 

Anonymkode: d3f24...d78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres for meg rimelig ut å trekke fra den tiden som ikke brukes, ja. Hva står det i kontrakten deres? 

Anonymkode: 4b52a...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres for meg rimelig ut å trekke fra den tiden som ikke brukes, ja. Hva står det i kontrakten deres? 

Vi har ingen kontrakt, bare avtaler fra gang til gang. (Det er hvitt altså). Jeg får faktura fra regnskapsføreren hennes på 3 timer for hver gang. 

Jeg kan jo skjønne at hun tar seg betalt for hver påbegynte time, men da syntes jeg hun skal jobbe hele den timen også. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har ingen kontrakt, bare avtaler fra gang til gang. (Det er hvitt altså). Jeg får faktura fra regnskapsføreren hennes på 3 timer for hver gang. 

Jeg kan jo skjønne at hun tar seg betalt for hver påbegynte time, men da syntes jeg hun skal jobbe hele den timen også. 

Ts

Da ville jeg sagt akkurat det. 

• Liker 3
Skrevet

Synes også det høres litt mistenkelig ut å være ferdig før tida hver gang.

Men, dere ble enige om hva som skulle gjøres, hun gav et estimat på tidsbruk, og du godtok det. Er du fornøyd med jobben? Gjør hun det som forventes? Kanskje hun legger seg skikkelig i sela og jobber ekstra effektivt for å få litt mer fritid selv. Kanskje jobben dermed ville tatt 3 timer i vanlig arbeidstempo. 

Om det er tilfelle burde hun ikke "straffes" for det.   

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk oss vaskehjelp for en tid til bake. På første befaring ble vi enige om hva som skulle gjøres og ikke gjøres. For eksempel sa jeg at vi ikke trengte å bytte på sengene. Hun estimerte så jobben og kom frem til at det var 3 timers arbeid. Jeg betaler henne derfor for 3 timers arbeid og det er det som står på fakturaen. 

Så kom jeg hjem litt tidligere en dag og møter henne i døren. Da hadde det bare gått 2,5 liner. Jeg var litt overrasket, men hun sa hun pleide å «bli ferdig før». I ettertid har jeg tenkt litt på det. Hvis hun «pleier» å bruke 2,5 timer, burde vi ikke enten da kun betale for 2,5, eller kunne fylle de siste 30 minuttene med jobb, som for eksempel å skifte på senger? 

Noen ganger tar vaskingen lenger tid, andre ganger kortere. Hun har sikkert et system hun jobber etter og har blitt kjent med boligen etterhvert. Hun husker hvor hun vasket grundig sist, hva som er viktig nå og noen ganger kan hun jobbe lenger, noen dager litt mindre. Har jobbet som vaskehjelp og aldri fått klager. Hvis hun gjør en god jobb ville jeg ikke brydd meg om hun av og til gjør det raskere. Det kommer også an på dagsformen hennes, varmen, men som sagt tror jeg hun har et system. Hun vet hvilke bilder hun tørket over sist, hvilke skapdører som trenger vask osv. 

Anonymkode: b38fb...e9e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

kanskje hun tenker som elektrikere; at de skal ha dekket reise til og fra😁

Anonymkode: a447a...121

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet som vaskehjelp ved siden av en periode når jeg slutta i min gamle jobb :) og det her er helt vanlig i følge min venninne som hadde et vaskefirma. Og hun rådet meg også til å gjøre det samme. 

Grunnen var rett å slett at en dag er det mer skittent en ganger før, og det er ikke alltid en er like effektiv så derfor er det greit å ha et lite tidsrom som man kan lene seg på. 

Skjer det samme over lenger tid så avtaler man mindre timer med kunden, men det skjer sjeldent da det noen dager kanskje vil bli mer enn tre timer også :)

Anonymkode: c6892...b13

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere har jo avtalt at hun skal gjøre jobben på tre timer. Dette har du synes var helt rimelig helt til du skjønte at hun klarer jobben på 2,5 timer. Hva er egentlig problemet ditt? Som flere her påpeker: det kan godt være at hun har et system hun jobber etter samt at det noen ganger er mer og andre ganger mindre å gjøre. Hva skal du gjøre hvis hun en gang bruker 15 minutter mer? Skal hun da fakturere 4 timer? Du har avtalt fastpris med henne, og sånn fungerer det. Om hun  er villig til å skifte sengklær for samme pris, er jo opp til henne, men det kan jo være at hun da sier "ryk og reis" fordi det blir for mye jobb og du er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten. Dersom det står at hun tar oppdraget og fakturerer per time, så kan du kanskje ha en sak (husk at mange foretak fakturerer for hver påbegynte time likevel), men som regel får man en fast pris for oppdraget man enten godtar eller avslår. Husk at det ikke er en arbeidsavtale du har signert, men en kontrakt med et lite firma. Så denne må du mest sannsynlig betale, så får du heller reforhandle vilkårene senere hvis det viser seg at hun i realiteten greier jobben godt nok på mindre tid. 

Anonymkode: 9751c...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit at det hun gjør. Det er trossalt en lavstatus jobb, da bør hun også få igjen noe for det.

Anonymkode: b820c...11a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En arbeidstid er et gjennomsnittstall over et helt år. F.eks i juletider vil renholdet vanligvis ta lenger tid og høst/vinter generelt.

Anonymkode: cdc90...5c8

Skrevet

Enig med flere over her. At hun noen ganger gjør jobben litt raskere skal hun ikke «straffes» for. Hvis hun vasket treigt, og brukte en time ekstra, ville hun fått en time ekstra betalt?

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mn hvis hun hadde brukt en halvtime mer, skulle TS betale henne for det da?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er fornøyd med vaskingen ville jeg ikke brydd meg om det tok 2 eller 3 timer. En dag holder hun kanskje på litt lenger. Ville heller reagert hvis du så at det ikke ble vasket godt nok.

Anonymkode: 52fcd...6d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...