AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 Jeg startet i ny jobb for halvannen måned siden. Har spisskompetanse og skal egentlig ha veldig tydelige og avgrensede arbeidsoppgaver. Problemet? Det er så mange møter! Hver eneste dag er det rapporter, møter her, møter der, drøftelsesmøter, evalueringsmøter... Jeg blir smågal! Jeg har absolutt noe faglig å bidra med i møtene, antar det er derfor jeg blir dratt med, men jeg får ikke tid til å gjøre mine faktiske arbeidsoppgaver, som andre ikke kan. I begynnelsen deltok jeg fordi jeg tenkte det var en god anledning til å bli kjent og lære meg system og rutiner på jobb. Etter hvert tok jeg det opp med min leder, at jeg ikke får tid til å utføre egne oppgaver med kun maks 2 "frie" timer per dag til mitt. Maksimalt. Leder har en helt annen fagutdanning enn meg og forstår nok ikke helt mitt problem. Hun fniser og sier "jaja, vi er nå glad i å prate her😁" og at jeg er et viktig bidrag inn i møtene. Men dette går ikke...! Og på toppen av alt er det noen møteplagere der som alltid trekker ut tiden.. Hva burde jeg gjøre? Ta det opp igjen? Ikke møte på møtene og gi beskjed om at jeg ikke har tid? Jeg vil jo ikke være "vrang" og virke uinteressert heller. Andre som plages av stadige unødvendige møter? Tips? Anonymkode: 482f9...28d 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 Er dette kommunalt? Det må jo være noen som sitter med økonomisk interesse som trenger å få høre dette. Anonymkode: 3ea94...5e2 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #3 Skrevet 2. august 2019 Det hørtes ut som unødvendig mye møter. Jeg syns også mye tid går bort i møter, men ikke 3/4 av tiden liksom. Syns du bør ta opp dette med leder igjen. Et par punkter som leder kan oppfordre til er: - I møteinnkalling, skill mellom oblogatoriske og valgfrie deltagere. Så kan de som er valgfrie selv vurdere om de har tid. - Ha en tydelig agenda/plan for møtene - møteleder må sørge for at det ikke sklir ut. -Hold møtene så korte som mulig. Anonymkode: 2f089...022 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette kommunalt? Det må jo være noen som sitter med økonomisk interesse som trenger å få høre dette. Anonymkode: 3ea94...5e2 Hehe, det er statlig ja. Har aldri opplevd i nærheten av noe slikt i private bedrifter. Men jeg ønsker å ta det riktig vei tjenestemessig. Men innser at dersom nærmeste leder ikke forstår må jeg løfte det høyere. Anonymkode: 482f9...28d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes ut som unødvendig mye møter. Jeg syns også mye tid går bort i møter, men ikke 3/4 av tiden liksom. Syns du bør ta opp dette med leder igjen. Et par punkter som leder kan oppfordre til er: - I møteinnkalling, skill mellom oblogatoriske og valgfrie deltagere. Så kan de som er valgfrie selv vurdere om de har tid. - Ha en tydelig agenda/plan for møtene - møteleder må sørge for at det ikke sklir ut. -Hold møtene så korte som mulig. Anonymkode: 2f089...022 Takk for svar, har forsøkt dette, men kun muntlig. Jeg skal ta det skriftlig og konkret nå. Eller så kan jeg jo kalle inn til et møte hvor vi kan drøfte det 😅 Anonymkode: 482f9...28d 4
cerruti Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 Jobber altså ikke i skolen? Her oversvømmes vi i hvert fall av unødvendige møter🥵 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #7 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hehe, det er statlig ja. Har aldri opplevd i nærheten av noe slikt i private bedrifter. Men jeg ønsker å ta det riktig vei tjenestemessig. Men innser at dersom nærmeste leder ikke forstår må jeg løfte det høyere. Anonymkode: 482f9...28d Det er vanlig å ta ting videre til leder over leder i kommune, så bare gjør det. Mistenker at din leder kanskje har en egeninteresse og derfor ikke vil gjøre noe med det. Anonymkode: 3ea94...5e2 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 De er glade i byråkrati og kaffi og sladder.... Hadde staten vært privat hadde 70% fått sparken 🤪 Anonymkode: f69f4...b39 17
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 Hvis agenda er uklar, så la være å gå. Beskytt arbeidstiden din. Du kan også booke gjentagende blokker i kalenderen din som er for fokusert arbeid. Det er så lett å ta deg med i møteinnkallingen når du har åpent i kalenderen. Ha mindre ledig tid i kalender, rett og slett. Så må de spørre deg om du kan prioritere møtet deres, og de blir da nødt til å begrunne hvorfor du bør med. Du kan også be om at de agendapunktene du må delta på tas først. Så går du når de er over. I møtet kan du ha en veldig fokusert tone som henviser til agenda når noen digrerer. Det er jo en balansegang. Går du i møter, får du også med deg mye av hva som skjer, og får påvirket. Anonymkode: e0a06...9da 10
GammelKaktus Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 Finnes ikke et sted der det er så mange unødvendige møter som i kommune og stat, vi har møter om møtene... 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: De er glade i byråkrati og kaffi og sladder.... Hadde staten vært privat hadde 70% fått sparken 🤪 Anonymkode: f69f4...b39 Jeg jobber forøvrig i staten, og kjenner meg overhode ikke igjen. Kom fra det private, og syns vi er mye mer effektive og har mindre unødvendige pauser der jeg er nå. Anonymkode: 2f089...022 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #12 Skrevet 2. august 2019 Lederes hovedoppgave er møter. De forstår ikke at ikke alle har jobber som innebærer å gå i møter. Har du først havnet i denne situasjonen er det ingen vei ut. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt opp, og forklart at det var fordi jobben overhode ikke innebar det du hadde forventet i stillingen. Anonymkode: 5de34...b37 1
Egenskap Skrevet 2. august 2019 #13 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg startet i ny jobb for halvannen måned siden. Har spisskompetanse og skal egentlig ha veldig tydelige og avgrensede arbeidsoppgaver. Problemet? Det er så mange møter! Hver eneste dag er det rapporter, møter her, møter der, drøftelsesmøter, evalueringsmøter... Jeg blir smågal! Jeg har absolutt noe faglig å bidra med i møtene, antar det er derfor jeg blir dratt med, men jeg får ikke tid til å gjøre mine faktiske arbeidsoppgaver, som andre ikke kan. I begynnelsen deltok jeg fordi jeg tenkte det var en god anledning til å bli kjent og lære meg system og rutiner på jobb. Etter hvert tok jeg det opp med min leder, at jeg ikke får tid til å utføre egne oppgaver med kun maks 2 "frie" timer per dag til mitt. Maksimalt. Leder har en helt annen fagutdanning enn meg og forstår nok ikke helt mitt problem. Hun fniser og sier "jaja, vi er nå glad i å prate her😁" og at jeg er et viktig bidrag inn i møtene. Men dette går ikke...! Og på toppen av alt er det noen møteplagere der som alltid trekker ut tiden.. Hva burde jeg gjøre? Ta det opp igjen? Ikke møte på møtene og gi beskjed om at jeg ikke har tid? Jeg vil jo ikke være "vrang" og virke uinteressert heller. Andre som plages av stadige unødvendige møter? Tips? Anonymkode: 482f9...28d lang ansiennitet har du der? bør da være enda mer tydeligere prioriterings oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #14 Skrevet 2. august 2019 Hun fniser og sier "jaja, vi er nå glad i å prate her😁" Som leder hadde jeg satt stor pris på å bli informert om slike inkompetente mellomledere. Anonymkode: b1f7e...461 9
Cata Skrevet 2. august 2019 #15 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan også booke gjentagende blokker i kalenderen din som er for fokusert arbeid. Det er så lett å ta deg med i møteinnkallingen når du har åpent i kalenderen. Ha mindre ledig tid i kalender, rett og slett. Så må de spørre deg om du kan prioritere møtet deres, og de blir da nødt til å begrunne hvorfor du bør med. Signerer denne. Jobber i privat næringsliv men har en leder som er i overkant glad i møter. De er ikke nødvendivis lange, men når tre halvtimesmøter kommer i rask rekkefølge med 15-20 minutter mellom hver formiddag så spises mye av tiden opp. Har derfor i perioder vært nødt til å blokkere noe tid i kalenderen så det ikke blir enda flere møter. 1
mmd Skrevet 2. august 2019 #16 Skrevet 2. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De er glade i byråkrati og kaffi og sladder.... Hadde staten vært privat hadde 70% fått sparken 🤪 Anonymkode: f69f4...b39 Staten sparker masse ansatte for tiden. Hørt om ABE-reformen?
Egenskap Skrevet 2. august 2019 #17 Skrevet 2. august 2019 Akkurat nå, mmd skrev: Staten sparker masse ansatte for tiden. Hørt om ABE-reformen? nei 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 Samme problemet her. Sender en mail med forslag, ber om tilbakemelding, får til svar at dette må vi ta et møte om. Men faaaan da. Anonymkode: 79dd9...785 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #19 Skrevet 2. august 2019 demokratisk må det skje igjennom møter. Anonymkode: 4a023...f17
mmd Skrevet 2. august 2019 #20 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, Egenskap skrev: nei Nei, vel. Kunnskap er makt, vet du. Lurt å oppdatere seg litt i stedet for å gjenta gamle «sannheter» om offentlige byråkrater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå