Gå til innhold

Laster du ned kopibeskyttet musikk på nettet?  

1. 1. Laster du ned kopibeskyttet musikk på nettet?

• Ja, hele tiden!
      15
    • Jo, men bare smaksprøver som jeg sletter for så å kjøpe på lovlig vis.
      0
    • Nei, jeg stjeler ikke!
      1
    • Bare hvis jeg ikke finner det jeg skal ha andre steder.
      0

Anbefalte innlegg

Gjest manic
Skrevet

Inspirert av smugspisetråden lurer jeg på om dere laster ned musikk på nettet, eller betrakter dere folk som gjør det som forbrytere ?

Selv laster jeg ned ufattelige store mengder musikk, og synes at det egentlig er tyveri :oops:

Men så er det bare det at jeg er fanatisk hekta på musikk og føler meg som et lite barn i den store godteributikken der alt er gratis!! :P

Musikkindustrien har enda ikke kommet med et godt alternativ til meg som tilfredstiller mine behov for tilgjengelighet, utvalg, pris og ikke minst retten til å bestemme hva jeg vil gjøre med den lovlig kjøpte musikken min.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cerise
Skrevet

jepp, ganske hyppig nedlastning for meg også.. sjelden jeg kjøper cd'er må jeg innrømme..

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg svarte det første, men det blir ikke helt riktig. Laster ikke ned mye, for jeg er så kresen. Laster ned når jeg kommer på en spesiell sang jeg liker.

Tyveri? Ja kanskje. Men jeg skal heller vurdere å kjøpe mer musikk den dagen man kommer med en enkel og praktisk løsning der man ikke må kjøpe en hel cd med søppelmusikk for å få akkurat den sangen man vil ha.

Skrevet

Jeg, nei...whistling.gif

Men jeg må si Manic har skjønt det. Det er akkurat dette som er problemet/utfordringen:

Musikkindustrien har enda ikke kommet med et godt alternativ til meg som tilfredstiller mine behov for tilgjengelighet, utvalg, pris og ikke minst retten til å bestemme hva jeg vil gjøre med den lovlig kjøpte musikken min.

Det er ikke en naturgitt lov av den eneste riktige måten å distribuere musikk på er på cd'er gjennom butikk. Hvem har sagt det? Platebransjen må snart se mulighetene og ikke kjempe imot en utvikling som uansett tvinger seg frem. Så frem til da kommer mange til å fortsette å stjele. Det er mange som spør meg om hvordan man laster ned musikk fra nettet. Da hadde det vært veldig greit for meg å henvise disse til en offisiell, godkjent nettbutikk med enkel nedlasting.

Men, nå ble det litt off-topic her....

Skrevet

Ja, jeg laster ned mye musikk. Og jeg har knapt kjøpt en CD i mitt liv.

Derimot har jeg flere hundre kassetter, og store deler av av musikken som ligger lagret på maskina mi har jeg faktisk også liggende på orginalkassetter.. Så selv om jeg ikke har kopiert det inn selv, så føler jeg allikevel at det er iallefall halvveis greit - ikke MIN feil at kassetter plutselig er blitt foreldet vel :roll:

Og det er utrolig slitsomt å kopiere haugevis av kassetter inn på maskina.. *lat*

Gjest Formosiss
Skrevet

Må igjen påpeke at det ikke er ulovelig å laste ned musikk fra nettet, så lenge du ikke deler det med andre.

I de fleste P2P-programmer får du muligheten til å skru av det at andre kan laste ned fra deg. Dersom du laster ned musikk på denne måten gjør du faktisk ikke noe galt. Så ikke ha dårlig samvittighet for en lov dere ikke har brutt.

Det er for øvrig lov til å dele med venner, bare så det er sagt. Det er også lovelig å laste ned filmer, så lenge man ikke deler.

Det som ikke er lov, er å laste ned programmer som er lisensierte, være seg deling eller ikke.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg laster ned en del musikk, noen enkeltlåter og noen album. Mesteparten av dette er musikk jeg ellers ikke ville ha kjøpt. Det er en fin måte å gjøre seg kjent med nye artister på. Dersom jeg virkelig faller for et album så går jeg og kjøper det også. Kan ikke påstå at jeg føler meg som en forbryter :wink:

Skrevet

Nei, det gjør jeg aldri.

Skrevet

Jeg gjorde det mye før, lite i det siste.

Syns det er vanskelig å finne et program som ikke stjeler alle ressurser fra pc'en.

Skrevet

Ja, jeg laster ned musikk fra nettet.

Ikke haugevis, men noe!

Skrevet

Jeg laster ned litt musikk en og annen gang. Ikke mye, var mer før. Men så begynte jeg å savne original-CD'er, ble så lei av bare brente! Og det var ikke alltid de holdt like lenge, osv. Men i går lastet jeg ned en hel CD!

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har lastet ned en del musikk. Men det meste er 80 talls musikk som jeg har på Lp fra før. En del ny musikk har det vel også blitt men ikke så mye. Jeg kjøper av og til cd`er i butikken. Jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt fordi jeg laster ned musikk. Det er fremdeles fullt lovlig så lenge en ikke legger ut musikk selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...