Gå til innhold

Hvor mye tid burde må man sette av til studier i uken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du som er eller har vært student, hvor mange timer brukte du på studier i uken/pr dag? Tenker da mest på tiden man bruker på studiene utenom forelesning (typ lese pensum og gjøre notater osv). 

Skal begynne på en bachelor nå i august og vet ikke helt om jeg har et realistisk syn på hvor mye tid man må sette av hver dag for å klare å komme seg igjennom studiet med greie karakterer, så hadde vært fint om noen kunne gitt en pekepinn. 

Anonymkode: a2d5f...7b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på studiet du skal ta, og hvordan du selv tar til deg stoffet. 
Noen studier krever mye egetarbeid, andre ikke så mye, enkelte personer trenger mye egetarbeid, andre får A uten å lese på egenhånd. 

Språkstudenter brukte i følge undersøkelse i fjor i snitt 26 timer i uken, odentologistudentene brukte 49 timer pr uke i snitt. 
Så ett sted mellom 20 og 50 timer bør du regne med, alt ettersom hvilket studie du skal gå, og hvor lett du selv lærer stoff. (https://www.nrk.no/norge/disse-bruker-minst-tid-pa-studiene-1.13899892) Å svare på hva man bruker utenom forelesninger er klin umulig da de ulike studiene har ulik variasjon mellom forelesninger og egenstudier. 

Jeg selv lå vel på 30-37 timer i snitt pr uke, var teknologistudent 2011-2015. Noe stoff lærer jeg veldig lett. Enkelte emner hadde jeg null egenstudie utenom obligatoriske innleveringer, andre krevde omtrent døgnet rundt med egenstudie for å forstå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et studie skal i utgangspunktet re fulltid (37,5 timer pr uke), men noen leser fortere enn andre, og noen lærer lettere enn andre. Hvor mye tid du har brukt på lekser kan være en pekepinn. Jeg har alltid lært lett, gjort minimalt med lekser, og fått ca 4 i snitt på VGs. Har tatt 3 studier. Har holdt meg til c/B i snitt, og har da ikke trengt å lese fult så mye som 37 t/uke. 

Anonymkode: 21aae...cd3

AnonymBruker
Skrevet

I starten kunne jeg bruke over 6 timer per dag med stort sett D og C som resultat, men har nå kuttet ned betraktelig og ender opp med A og B snitt. Årsaken er at jeg har lært meg studieteknikker som funker godt, samt øving på besvarelser av oppgaver i ulike formater (langsvar/kortsvar, drøfting/redegjørelse osv). Det kan også være lurt å lære seg hvordan man kan sile ut unødvendig info og å lære seg å forenkle pensum. På en del universiteter tilbys det kurs eller emner som omhandler studieteknikk og det kan være lurt å finne ut av hvordan du lærer best for å slippe å sitte ørten timer på biblioteket uten valuta for strevet.

Nå bruker jeg kanskje 3-4 timer i hverdagen utenom forelesninger. I eksamensperioden øker dette riktignok noe. Det avhenger også litt av hvilket type studie du går, men jeg ville bare understreke at studieteknikk er gull verdt! 

Anonymkode: c9d83...b73

AnonymBruker
Skrevet

For hver time du har forelesning bør du lese 2 timer. Så hvis du f. eks har et emne med 4 timer forelesning i uka bør du lese 8 timer.

Anonymkode: 666e0...87e

AnonymBruker
Skrevet

Slikt varierer veldig fra studier til studier og fra person til person. På mange studier har man også en relativt myk start for å ta hensyn til at ulike studenter kommer med ulik bakgrunn. Det siste kan være et tveegget sverd siden man kan tro at studiet er lettere enn det er fordi man synes introduksjonen var lett. 

Så du må nesten bare føle deg frem for å se hvor mye du må lese. Men kan være greit å starte hardt og heller lese for mye enn for lite i starten. Havner man bakbå så kan det være vanskelig å ta igjen det man skulle ha lært og fagene kan bygge på hverandre slik at om man ikke kan de første fagene ordentlig så klarer man ikke lære de senere fagene. God studieteknikk er også greit å få inn så tidlig som mulig. 

Anonymkode: df97b...dae

AnonymBruker
Skrevet

I 20-25-årsalderen tok jeg en master i teknologistudier og brukte 30-35 timer i uka utenom forelesninger på studiene. Snittet lå på en middels C. De fleste på mitt studium brukte minst like mye tid som meg.
I 40-årsalderen tok jeg en bachelorgrad innenfor samfunnsvitenskapelig retning. Da leste jeg 15-20 timer per uke og hadde et snitt på en svært sterk B. Jeg er rimelig sikker på at jeg er blant de som brukte minst tid på studiene. 

Min konklusjon er at det kommer både an på studiet og studenten. 

Anonymkode: 1589a...498

AnonymBruker
Skrevet

Tok bachelor i radiografi. Her var det forventet minst 40 timer i uka med selvstudier. Endte opp med A og B-er.

Anonymkode: 7032d...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte ca 50-55 timer i uka, minst 70 timer i uka i eksamensperioden (som var 1/3 av året...). Studerte i utlandet. 

Anonymkode: b6dc0...7a7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte ca 50-55 timer i uka, minst 70 timer i uka i eksamensperioden (som var 1/3 av året...). Studerte i utlandet. 

Anonymkode: b6dc0...7a7

Men Ts skal studere i Norge. Alle skal med her hjemme, og nivået er deretter - lavt.

Ts: jeg kan virkelig knapt huske å ha studert utover 5-7 timer hver dag da jeg befant meg i timer, grupper eller lesesaler. Under bacheloroppgaven var timetallet vesentlig lavere. Men det var et profesjonsstudium, og nivået der er som på en middels videregående.

Anonymkode: 6efa2...9c5

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Ts skal studere i Norge. Alle skal med her hjemme, og nivået er deretter - lavt.

Ts: jeg kan virkelig knapt huske å ha studert utover 5-7 timer hver dag da jeg befant meg i timer, grupper eller lesesaler. Under bacheloroppgaven var timetallet vesentlig lavere. Men det var et profesjonsstudium, og nivået der er som på en middels videregående.

Anonymkode: 6efa2...9c5

Fordi nivået er så sinnsykt mye høyere i utlandet, samtidig som folk er sinnsykt mye smartere der. /sarkasme. 

Hovedårsaken for forskjellen i rangeringer på ulike kåringer er at universitet i utlandet oftere drives som bedrifter, samtidig som Norge er et lite land med få innbyggere, da vil både det økonomiske nivået og andelen forskning som produseres være forholdsvis lavere enn et land med 5x flere innbyggere. 

Skrevet

Dette spørsmålet kan ikke besvares, du må bare finne det ut selv. Jeg har folk i klassen min (siv.ing NTNU) som jobber døgnet rundt omtrent, men vi er også et par som aldri er på skolen og leser alene kanskje 10timer i uka (snitt ca 3.8 eller litt under B så karakterene er greie, gode nok til PhD on man vil det). 

Det er veldig stor forskjell på folk, jeg leste ingenting og fikk A i matte 1, mange leste evig mye og klarte ikke å bestå en gang. Så dette kommer i stor grad an på hvor intelligent du er, men det finner du ut etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...