Gå til innhold

Hele vgs som privatist - hvor lang tid må man regne med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ta hele vgs som privatist. Åltså, ikke ta opp, men gjennomføre. Og nei, jeg har ingen muligheter til å ta det på "vanlig" måte, det er nøye undersøkt. Heller ikke 23/5. Med andre ord blir det nettundervisning og klasseromsundervisning på privatistskole i naturfag (og eventuelle realfag om jeg ender opp den retningen - på grunn av lab-øvelser på eksamen).

Hva tenker dere? Hvor lang tid er det fornuftig å tenke at jeg kommer til å bruke på det her? Pappa tipper 3-4 år, men det virker litt kort synes jeg. :bond:

Anonymkode: 8cd5f...56b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det ta lenger enn vanlig tid? 2-3 år bør vel holde. Forutsetningen er selvsagt at du bruker 30-40 effektive timer i uka. 

Anonymkode: d09a6...a02

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på hvor motivert du er og ikke minst hvilke resultater du ønsker å oppnå. Hvor mye kunnskap har du fra før, osv. Hvis du går all inn, legger bort alt annet, fokuserer kun på dette, kan du klare hele på 4 semestre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du, og hvor gode må resultatene være? Skal du jobbe ved siden av? Hvor godt har du gjort det på skolen tidligere? 

Hvis du har disiplin til å bruke 37,5 timer i uka på (effektiv) lesing, ikke må jobbe noe særlig utenom, i utgangspunktet er ok faglig og ikke trenger bare femmere og seksere, burde to år holde. 

Anonymkode: 2436a...217

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma tok alle fag til studiekompetanse på ett år da hun var ca 40 år. 
Det kommer an på hvor lett du lærer stoffet, og hvor mye tid du faktisk vil bruke. Er du innstilt på å jobbe med skole døgnet rundt. og lærer stoff raskt kan du klare det på 1-2 år, vil du bare bruke 15-30 timer pr uke, og lærer sakte bør du være forberedt på 3-4 år. 

Anonymkode: d6ad2...9f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, og hvor gode må resultatene være? Skal du jobbe ved siden av? Hvor godt har du gjort det på skolen tidligere? 

Hvis du har disiplin til å bruke 37,5 timer i uka på (effektiv) lesing, ikke må jobbe noe særlig utenom, i utgangspunktet er ok faglig og ikke trenger bare femmere og seksere, burde to år holde. 

Anonymkode: 2436a...217

Er 21. Ønsker selvfølgelig så gode resultater som mulig, men i matte er jeg fornøyd bare jeg står. Om det viser seg at jeg må ta opp noen fag senere for å komme inn på det jeg bestemmer meg for, så er ikke det krise. Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil studere.

Kommer nok ikke til å jobbe fulltid, men jeg vil jobbe ved siden av. Er egentlig ikke avhengig av å jobbe ved siden av økonomisk sett, men jeg trenger det for å ikke rase i veggen.

Faglig har jeg alltid vært sterk, sett bort ifra matte. Pappa har tilbudt seg å hjelpe meg med matte siden jeg ikke forstår når noen skal lære meg "etter boka".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det på 1 år. Samtidig hadde jeg mann, små barn og det som hører med. Gikk ikke ut med toppkarakterer, men nok til at jeg fikk en utdannelse etterhvert. En utdannelse jeg ikke har brukt i ettertid.

Anonymkode: 90da4...cf0

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det ta lenger enn vanlig tid? 2-3 år bør vel holde. Forutsetningen er selvsagt at du bruker 30-40 effektive timer i uka. 

I og med at det blir rundt 23 eksamener, så klarer jeg ikke å se hvordan man skal rekke å gjennomføre alle sammen på kortere tid enn 4 år. 😅

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok det på 1 år. Samtidig hadde jeg mann, små barn og det som hører med. Gikk ikke ut med toppkarakterer, men nok til at jeg fikk en utdannelse etterhvert. En utdannelse jeg ikke har brukt i ettertid.

Anonymkode: 90da4...cf0

23/5-regelen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 1,5 år på 23/5 fagene. Så om du er klar for å jobbe med fagene og slikt så tenker eg du kan klare det på 2-3 år. 

Husk:

Matematikk: Fokuser på å løse mange oppgaver og begynn å jobbe med tidligere eksamener så tidlig som mulig. Lær deg geogebra/Xcel ordentlig. 

Norsk: Skriv flere tekster, analyser osv for god øving. Når du leser pensum fokuser på kompetansemålene til faget. Lag en disposisjon til alle kompetansemål. 

Samfunnsfag: hold deg oppdatert på nyheter osv. Hva de ulike partiene står for, eu osv. Igjen kompetansemålene er gull verdt  

Engelsk: kompetansemål, men her burde du også holde deg en smule oppdatert på feks.  Brexit, Trump... osv. 

Anbefaler deg å låne "å lykkes med* bøkene på  biblioteket  i spesielt samfunnsfag og norsk. De hjelpte meg masse.. 

Fikk dårlig tid, men som sagt dette klarer du! 

Anonymkode: 04fc6...df7

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte 1,5 år på 23/5 fagene. Så om du er klar for å jobbe med fagene og slikt så tenker eg du kan klare det på 2-3 år. 

Husk:

Matematikk: Fokuser på å løse mange oppgaver og begynn å jobbe med tidligere eksamener så tidlig som mulig. Lær deg geogebra/Xcel ordentlig. 

Norsk: Skriv flere tekster, analyser osv for god øving. Når du leser pensum fokuser på kompetansemålene til faget. Lag en disposisjon til alle kompetansemål. 

Samfunnsfag: hold deg oppdatert på nyheter osv. Hva de ulike partiene står for, eu osv. Igjen kompetansemålene er gull verdt  

Engelsk: kompetansemål, men her burde du også holde deg en smule oppdatert på feks.  Brexit, Trump... osv. 

Anbefaler deg å låne "å lykkes med* bøkene på  biblioteket  i spesielt samfunnsfag og norsk. De hjelpte meg masse.. 

Fikk dårlig tid, men som sagt dette klarer du! 

Takk!

Har også fått tips om å lage en tidslinje med viktige ting, årstall og personer på en rull med ark i historie. Den rullen er godkjent hjelpemiddel på eksamen. 

Mattekoden, Fatte Matte og liknende bøker fungerer dessverre ikke for meg. Jeg trenger at en person som lærer på samme måte sitter ved siden av og forklarer mens jeg lærer noe nytt, og fysiske ting å forholde meg til når jeg står fast. Glemmer aldri dagen pappa stekte pizza for å forklare meg brøk.. 😂

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at det blir rundt 23 eksamener, så klarer jeg ikke å se hvordan man skal rekke å gjennomføre alle sammen på kortere tid enn 4 år. 😅

Som jeg skrev, forutsetningen er at du jobber noenlunde likt som en vanlig vgs elev. Hvis målet først og fremst er å stå, dvs karakterer 2-4, så bør det være mange fag som er enkle å komme seg gjennom. Når det er sagt, jeg vet nesten ikke om jeg vil si det er verdt å gå for det løpet du ser for deg. Du sier selv du tenker 4 år (ved siden av jobb). Hva med å jobbe fulltid i 5 år, også kvalifisere til 23/5. Da kan du ta 1 fag i semesteret mens du jobber, også slippe unna med under halvparten av fagene. 

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk!

Har også fått tips om å lage en tidslinje med viktige ting, årstall og personer på en rull med ark i historie. Den rullen er godkjent hjelpemiddel på eksamen. 

Mattekoden, Fatte Matte og liknende bøker fungerer dessverre ikke for meg. Jeg trenger at en person som lærer på samme måte sitter ved siden av og forklarer mens jeg lærer noe nytt, og fysiske ting å forholde meg til når jeg står fast. Glemmer aldri dagen pappa stekte pizza for å forklare meg brøk.. 😂

TS, send meg en DM og jeg sender deg link og passord på en nettside som kan hjelpe deg med norsken. Har også noe du kan bruke til historie og engelsk

AnonymBruker
Skrevet

Om du er 21 må du vel ta alle tre årene, så det vil jo ta minst tre år, kanskje 4-5. Om du venter to år kan du ta 6 fag-pakken på ett år helt gratis i klasseromsundervisning gjennom voksenopplæring. Du vil være ferdig til samme tid, kanskje tilogmed før, enn om du skal ta hele vgs som privatist. Og så slipper du unna en hel haug med lesing og styr.

Anonymkode: f8abd...3bc

• Liker 1
Skrevet

Spørs veldig hvor fort du lærer og tar til deg stoffet. Du kan jo begynne på noen fag, og så melde deg opp til eksamen til de fagene du føler deg klar for(innen tidsfristen selvfølgelig). Fordelen er jo at man kan ta privatisteksamen to ganger i året, som vil si du kan melde deg opp to ganger i året. På noen mnd tok jeg vel 3 fag som privatist, og jeg kunne nok tatt flere også om jeg hadde hastverk.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På høyere utdanning er 4-5 eksamen i semesteret normalt 🤷‍♀️ synest alt over 3 høres lenge ut. Normalen er jo 3 år? 

Anonymkode: 53c72...83a

AnonymBruker
Skrevet

Ta norsk over 1 år. 

3 fag i halvåret, eksamen høst og vår. Det funket best for meg. 

Skrevet
1 time siden, Skilpadden skrev:

TS, send meg en DM og jeg sender deg link og passord på en nettside som kan hjelpe deg med norsken. Har også noe du kan bruke til historie og engelsk

Kan du sende dette til meg også? 😇

AnonymBruker
Skrevet

Historie finnes på lydbok på Cappelen sin nettside :) det er greit å høre på da hun leser opp hvert kapittel slik som det står i den nyeste boka. 

Anonymkode: 82199...a51

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har bestått to år yrkesfag trenger man bare matte, norsk, historie og naturfag. Det er det jeg driver med nå. 

Anonymkode: f6c78...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...