Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan også nevne at det er bare de største tingene du vil bytte ut. Klær og leker og div er veldig kjekt går i arv 

Anonymkode: 9f0c2...f4b

Skrevet

Det er såklart viktig for deg å føle eierskap til å bli mor og til babyen. Heldigvis er det så mye du kan påvirke. Møbler osv. er bare en liten del av det hele. Det er først og fremst samboers barn og det kommende barn sitt halvsøsken. Du er ikke mindre mor fordi du overtar noen skarve møbler. Tvert imot, da viser du modenhet, raushet og at du kan ta miljøhensyn. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke du skrevet en tråd om dette før?

Babyting kjøpes ofte hovedsakelig basert på mor sin smak. Jeg hadde aldri godtatt å måtte bruke alle hans eks sine ting til mitt første barn. Mange damer går jo og gleder seg til å kunne kjøpe inn babyting for første gang når de får sitt første barn, og å både gå glipp av den gleden og i tillegg bare få bruke eksen hans sine ting hadde ikke vært greit. 

Anonymkode: 7a7bf...244

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får barn med en mann som har barn fra før.

Han har opplevd gleden av en positiv graviditetstest før. Kjent spark for første gang før. Blitt overrasket over kjønnet en gang før. Opplevd en fødsel før. 

Og alt annet har han opplevd før. Første steg. Første ord. Barnehagestart. Skolestart. Og alt som følger.

Ting betyr egentlig ikke noe i denne sammenhengen. Så dette er følelser jeg hadde bearbeidet, først som sist. 

Anonymkode: 13384...247

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg! Hadde ikke brukt noen ting. Søsken eller ikke, skillet her er at nå er det DU som er mor. Ikke hun. Dette er DITT første barn og det er HELT irrelevant om barnet allerede har søsken på fars side. Alle vet at søsken på fars side betyr mindre enn søsken på mors side. 

Anonymkode: 23299...810

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å sett de pengene du kunne brukt på baby-ting inn på en egen sparekonto. 

Anonymkode: 38597...bb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke forskjellsbehandling på ungene.. Hvor tar dere det fra? 

Jeg skjønner hva du mener Ts. Har du forklart at tingene er flotte og bra, men du har så lyst å finne noe litt mer praktisk og at dere gjør det sammen? Kanskje ungen hans også vil være med å finne noe den synes er fint til søskenet sitt? Se på Facebook og finn om det er noe billig og bra. Du og ungen hans kan også male og gjøre noe med det dere kjøper eller om det er noe du vil beholde av hans gamle ting. 

Når det er sagt, ikke selg noe ungen hans kanskje vil ha eller se på når den blir eldre! :)

Anonymkode: 9f0c2...f4b

Takk som forstår! Ja jeg har forklart det, men virker ikke som han vil forstå. Tingen er at jeg tror dette med møblene osv ikke har så mye å si for ungen han har fra før av, for ungen er veldig klar for å finne ting til baby i butikkene og inkluderer babyen når vi går å ser på klær f eks. Jeg er ekstremt glad i bonusbarnet mitt. Og det har jo absolutt ingenting med at det var noe hen brukte da hen var baby. Jeg/vi inkluderer ungen hans i alt som har med baby å gjør, så det synes jeg bare er koselig! Skal jo tross alt bli storesøsken😍  Møblene/tingene står ikke her hos oss og heller ikke hos eksen hans. Så er jo ikke noe hun vil spare på heller tydeligvis? 

Anonymkode: b0d7a...857

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyting kjøpes ofte hovedsakelig basert på mor sin smak. Jeg hadde aldri godtatt å måtte bruke alle hans eks sine ting til mitt første barn. Mange damer går jo og gleder seg til å kunne kjøpe inn babyting for første gang når de får sitt første barn, og å både gå glipp av den gleden og i tillegg bare få bruke eksen hans sine ting hadde ikke vært greit. 

Ikke rart folk blir hoarders når de gir så mye følelser til enkle møbler. Det må være veldig slitsomt å forholde seg slik til ting. 

Heller ikke rart at folk svir av 50.000 tusen og mer på baby ting de første månedene. Det er jo egentlig helt sykt. 

Anonymkode: 457f1...49e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skrevet om dette før nei😊 prøvde å søke meg frem til andre som er i samme situasjon før jeg lagte en tråd om det men fant ikke noe.. 

Takk som forstår! Det har jo både med det og gjør, og dette med plassmangel som jeg glemte å skrive i hovedinnlegget. Så er jo flere faktorer som slår inn for at jeg ikke vil ha de møblene.. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg! Hadde ikke brukt noen ting. Søsken eller ikke, skillet her er at nå er det DU som er mor. Ikke hun. Dette er DITT første barn og det er HELT irrelevant om barnet allerede har søsken på fars side. Alle vet at søsken på fars side betyr mindre enn søsken på mors side. 

Anonymkode: 23299...810

Vet ikke om du prøver å være ironisk eller ikke?  Søsken betyr masse, uansett om man er hel/halv/ste- søsken. Er ikke dét det handler om heller. Dette handler om møblene/ting de hadde sammen og som ikke er praktiske i vår situasjon..

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har opplevd gleden av en positiv graviditetstest før. Kjent spark for første gang før. Blitt overrasket over kjønnet en gang før. Opplevd en fødsel før. 

Og alt annet har han opplevd før. Første steg. Første ord. Barnehagestart. Skolestart. Og alt som følger.

Ting betyr egentlig ikke noe i denne sammenhengen. Så dette er følelser jeg hadde bearbeidet, først som sist. 

Ja jeg vet. Dette begynner å gå opp for meg jo lenger inn i svangerskapet jeg kommer. Kjønnet ble annerledes enn første gang for han, så noe annerledes blir jo ting.. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår følelsene dine og jeg synes det er litt rart at ikke mannen din forstår at du har lyst å finne slike ting sammen med han. 

Men du har valgt en mann med barn fra før og da blir det en del kompromisser. Mitt forslag til deg er at du konsentrerer deg om f.eks, nytt stellebord som tar mindre plass / har oppbevaring under eller lignende og bruker det som argument. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Jeg forstår følelsene dine og jeg synes det er litt rart at ikke mannen din forstår at du har lyst å finne slike ting sammen med han. 

Men du har valgt en mann med barn fra før og da blir det en del kompromisser. Mitt forslag til deg er at du konsentrerer deg om f.eks, nytt stellebord som tar mindre plass / har oppbevaring under eller lignende og bruker det som argument. 

Takk. Godt å høre at det er noen som forstår.. og ja, jeg vet det blir litt kompromisser men vil ikke gi meg heller da det ikke bare er at det er noe de hadde sammen men også praktisk slik som du sier med oppbevaring... Så vi får prøve å komme frem til en løsning. 

Men at alt dette ikke er nytt for han har jeg forstått for lengs😅Det må jeg jo bare tåle.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rart at våre barn kommer til å arve en forsøplet planet, når personen som kjøpte en helt brukbar gjenstand er nok til å forkaste gjenstanden. Barneutstyr er først og fremst praktiske bruksgjenstander. Å ordne til et kommende barn er selvfølgelig koselig, men å legge så mye følelser i noe som til syvende og siste er ting er bare materalistisk. Det er ikke som om du eller barnet tar skade av at noe er brukt. 

Selv venter vi begge vårt første barn, men har kjøpt og arvet nesten alt brukt. Føler ikke at tingene er mindre verdt bare fordi det er ting vi har fått og ikke valgt ut sammen, tvert imot så synes jeg de er mer verdt når de kan brukes på nytt. Det er noen ting vi har vært nødt til å kaste, som f.eks. bilstoler som har oversteget anbefalt alder og utstyr med feil eller mangler,  

Anonymkode: fb202...db2

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk. Godt å høre at det er noen som forstår.. og ja, jeg vet det blir litt kompromisser men vil ikke gi meg heller da det ikke bare er at det er noe de hadde sammen men også praktisk slik som du sier med oppbevaring... Så vi får prøve å komme frem til en løsning. 

Men at alt dette ikke er nytt for han har jeg forstått for lengs😅Det må jeg jo bare tåle.. 

Jeg vil gjerne understreke at det jeg forstår er at du ønsker å finne ting til babyen sammen med han, ikke ditt fokus på at det har vært hans sammen med eks'en sine ting. Det siste må du bare legge av med en gang - for denne eks'en kommer til å være i livene deres så lenge de har barn sammen. Fokuset ditt bør være at dere som foreldre bør finne ut hva babyen deres trenger og hva som er praktisk - uavhenig av om det er eks eller noen andre som har hatt det før.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt og jeg slet med em del av dette selv da jeg fikk barn for noen år siden med en mann som var like steil som din. Til tross for mange år mellom barna hadde han spart på veldig mye, jeg satt ned foten da han tilnærmet mente jeg kunne bruke samme vogn 🙈😅 Deres gamle stellekommode og vogn ble solgt og byttet ut i ny vogn og billig stellebord fra Ikea. Vippestol, litt babyleker etc. og bæresele brukte vi dog etter hans første barn. Men valgte bl.a. å kjøpe ny tripp trapp stol, en seng fra faren var baby som den første aldri fikk brukt etc. Enklere når babyen var født å ta slagene og lure inn "mine ting"/innkjøp. Det går seg nok til.

Heldigvis ulikt kjønn så lite press og mas om å bruke de samme klærne + dette med mange år mellom...

Tvi tvi, og et tips - velg dine kamper med omhu 😉

Anonymkode: e16cd...8a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoi. Bitter much? 

Ts. 95% av alle som skriver her er garantert damer som IKKE er sammen med barnefar. 

Bitre damer som ikke liker at deres barn blir særkullsbarn. 

Jeg ville ikke hatt babyting som mannen og xen hadde valgt ut. No thank yoou. Ut på Finn med det om ikke mor vil spare på det. (Eller mannen). 

Der hadde jeg bare satt ned foten, ferdig snakka. Det handler om respekt for den som skal bli mor for fleste gang. Du behøver ikke nøye deg med avlagte ting fra stebarna, til ditt barn. Med mindre du ønsker det, da. 

Hilsen ei som ikke er i samme situasjon  da ingen av oss hadde fra før - men som aldri hadde godtatt det der..

Anonymkode: 9fdbc...df8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart at våre barn kommer til å arve en forsøplet planet, når personen som kjøpte en helt brukbar gjenstand er nok til å forkaste gjenstanden. Barneutstyr er først og fremst praktiske bruksgjenstander. Å ordne til et kommende barn er selvfølgelig koselig, men å legge så mye følelser i noe som til syvende og siste er ting er bare materalistisk. Det er ikke som om du eller barnet tar skade av at noe er brukt. 

Selv venter vi begge vårt første barn, men har kjøpt og arvet nesten alt brukt. Føler ikke at tingene er mindre verdt bare fordi det er ting vi har fått og ikke valgt ut sammen, tvert imot så synes jeg de er mer verdt når de kan brukes på nytt. Det er noen ting vi har vært nødt til å kaste, som f.eks. bilstoler som har oversteget anbefalt alder og utstyr med feil eller mangler,  

Anonymkode: fb202...db2

Jeg kan fint kjøpe ting brukt på finn. Ingen problemer med det jeg. Så lenge de også fungerer praktisk i forhold til plassmangel. Gratulerer til dere!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan skjønne skuffelsen din! Som førstegangsmamma gleder man seg som oftest til å handle inn ting til babyen sin - ikke bare klær, men også senga babyen skal sove i, vogna og stellebordet slik at man kan lage et koselig sted å stelle babyen sin. Dette blir du frarøvet, og derfor forstår jeg hvorfor du er skuffet. Samtidig kan jeg også forstå mannen din; for han betyr det ingenting hvilken seng babyen ligger i, eller hva slags vogn dere bruker, han tenker praktisk siden han har ting stående fra før etter sin første. Det er mer lønnsomt å ta i bruk det enn å kjøpe nytt. Kanskje dere kan inngå et kompromiss? Finn ut hva som er viktigst for deg av ting å kjøpe nytt, så kan dere heller la baby arve de tingene som ikke er så viktig for deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Da setter du deg ned med mannen og forklarer at dette er ditt første barn, og du vil gjerne kose deg med å velge ut babyutstyr selv. Han har kanskje gjort det før, men det har ikke du. Og det er noe som både er viktig og veldig koselig for deg å gjøre for ditt første barn. 

Tingene han har fra før kan dere selge på Finn, også kjøper du det du vil ha :) 

Anonymkode: c6411...721

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...