Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes du er litt sensitiv på dette, men jeg skjønner at du hadde en forestilling om alt du skulle skaffe til barnet ditt. Men nå er det sånn at du har en mann som har et barn fra før, og da synes jeg at du bare må innse at ikke alt blir akkurat som du vil. Skjønner godt at mannen synes det er unødvendig å kjøpe alt nytt når han har ting som er brukbart. Jeg tenker at det lureste er om du kan finne noen ting som du synes er viktigst og kjøpe de nye. Så kan dere være fornuftige å "arve" en del av det andre. Og det er faktisk noen søsken som synes det er veldig stas når småsøsken bruker tingene de hadde når de var små. Sønnen min elsker å se bilder av at han brukte pysjen som lillesøsteren har nå, for eksempel. Og synes det er veldig stas at hun har fått den gamle senga hans. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg vil gjerne understreke at det jeg forstår er at du ønsker å finne ting til babyen sammen med han, ikke ditt fokus på at det har vært hans sammen med eks'en sine ting. Det siste må du bare legge av med en gang - for denne eks'en kommer til å være i livene deres så lenge de har barn sammen. Fokuset ditt bør være at dere som foreldre bør finne ut hva babyen deres trenger og hva som er praktisk - uavhenig av om det er eks eller noen andre som har hatt det før.

Jeg forstod det😊 Og ja jeg vet at eksen kommer til å være i livet vårt, og det går helt fint. Er bare god stemning mellom oss alle. 

Takk for svar!

Anonymkode: b0d7a...857

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit! Så det hadde ikke vært sårt for deg å bruke babyseng som de hadde valgt sammen til din første? Når du har gledet deg til å velge møbler ol? 

Da må jeg nok gå litt i tenkeboksen igjen. Takker for svar!

Nei absolutt ikke. Hadde vært glad jeg sparte de pengene. Sykt, sykt dyrt med unger og det er gull å ha storesøsken å arve fra. Da vet man hvem som har brukt det før og om jeg da i tilegg kunne ha gjort mannen min glad så hadde jeg gjort det med glede.

Husk han har tonnevis med GODE minner av BARNET sitt som baby med de tingene. Tenk så glad han blir om tingene gir gode minner om begge barna?

Anonymkode: 96d6a...353

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt og jeg slet med em del av dette selv da jeg fikk barn for noen år siden med en mann som var like steil som din. Til tross for mange år mellom barna hadde han spart på veldig mye, jeg satt ned foten da han tilnærmet mente jeg kunne bruke samme vogn 🙈😅 Deres gamle stellekommode og vogn ble solgt og byttet ut i ny vogn og billig stellebord fra Ikea. Vippestol, litt babyleker etc. og bæresele brukte vi dog etter hans første barn. Men valgte bl.a. å kjøpe ny tripp trapp stol, en seng fra faren var baby som den første aldri fikk brukt etc. Enklere når babyen var født å ta slagene og lure inn "mine ting"/innkjøp. Det går seg nok til.

Heldigvis ulikt kjønn så lite press og mas om å bruke de samme klærne + dette med mange år mellom...

Tvi tvi, og et tips - velg dine kamper med omhu 😉

Anonymkode: e16cd...8a4

Takk for svar og forståelse! Såpass ja, nei vogn hadde jeg absolutt valgt ut sammen. Godt det ordnet seg for dere. Kunne fint brukt babyleker osv men det har de jo ikke spart på..  Er på en måte slik jeg føler det med seng og stellebord også som du følte det med vogn.. Som er de møblene han har spart på. Om jeg kunne malt senga så hadde det jo vært noe annet kanskje selv om den er svær og upraktisk i tillegg. Men det får jeg jo ikke lov til engang..😅 Nei, er vanskelige greier dette her.. må nok velge mine kamper med omhu ja. 

Klær hadde de masse av men det kan vi jo ikke bruke nei pga ulikt kjønn👍🏽 Selv om det er spart på noen baby sko osv, som bare er kos!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei absolutt ikke. Hadde vært glad jeg sparte de pengene. Sykt, sykt dyrt med unger og det er gull å ha storesøsken å arve fra. Da vet man hvem som har brukt det før og om jeg da i tilegg kunne ha gjort mannen min glad så hadde jeg gjort det med glede.

Husk han har tonnevis med GODE minner av BARNET sitt som baby med de tingene. Tenk så glad han blir om tingene gir gode minner om begge barna?

Anonymkode: 96d6a...353

Du sier noe der.. ! Hmm

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg! Hadde ikke brukt noen ting. Søsken eller ikke, skillet her er at nå er det DU som er mor. Ikke hun. Dette er DITT første barn og det er HELT irrelevant om barnet allerede har søsken på fars side. Alle vet at søsken på fars side betyr mindre enn søsken på mors side. 

Anonymkode: 23299...810

Jøss!!

Anonymkode: 55f3b...e13

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er koselig når søsken har brukt samme møbler og klær. Behøver ikke å være alt. Jeg selv synes hvertfall det er koselig nå som voksen å se bilder av meg/søsken/familie som baby/barn med ting som gikk i arv. 

Så jeg ser ikke problemet. Eneste er at din samboer bør avklare med eksen at dere kommer til å bruke det frem til barnet vokser fra det. Slik ikke hun plutselig tror det er ledig og ønsker å bruke noe selv hvis hun plutselig får barn også. Men det er en sak mellom han og sin eks, ikke deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt det, men gjort noe med det. Mal det, eller pynt det på en måte så det blir deres:)

Anonymkode: 477a8...579

AnonymBruker
Skrevet

Bruk noe av det gamle. Kanskje du kan pimpe det opp med litt maling e.l?

Kjøp noe nytt. Det er jo litt av kosen. 

Lykke til! 

Anonymkode: abfb1...99e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet. Dette begynner å gå opp for meg jo lenger inn i svangerskapet jeg kommer. Kjønnet ble annerledes enn første gang for han, så noe annerledes blir jo ting.. 

Hans fødte barn vil for alltid være svært spesiellt for han og båndet mellom han og barnemor er der for evig tid. At han får ett barn med deg nå og annet kjønn spiller ingen stor rolle for han. Han har vært igjennom absolutt alt allerede.

Jeg synes du er svært sær som ikke kan overta møbler etter hans første barn. Det er primadonna nykker av deg som vil vise eksen hand at hun er ute av bildet, derfor straffer du far ved å ikke ta imot de møblene.

Fortsett sånn så er du singel om noen år.

Anonymkode: 16d03...696

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans fødte barn vil for alltid være svært spesiellt for han og båndet mellom han og barnemor er der for evig tid. At han får ett barn med deg nå og annet kjønn spiller ingen stor rolle for han. Han har vært igjennom absolutt alt allerede.

Jeg synes du er svært sær som ikke kan overta møbler etter hans første barn. Det er primadonna nykker av deg som vil vise eksen hand at hun er ute av bildet, derfor straffer du far ved å ikke ta imot de møblene.

Fortsett sånn så er du singel om noen år.

Anonymkode: 16d03...696

Ok👍🏽😊 trist om jeg blir singel for at jeg ikke vil ha de møblene de hadde av flere grunner. Ha en fin dag:)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hans møbler også...

Du fremstår som litt smålig, litt sjalu og en smule umoden..

(Har ikke lest gjennom tråden 🙈)

Anonymkode: 44c75...9bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og forståelse! Såpass ja, nei vogn hadde jeg absolutt valgt ut sammen. Godt det ordnet seg for dere. Kunne fint brukt babyleker osv men det har de jo ikke spart på..  Er på en måte slik jeg føler det med seng og stellebord også som du følte det med vogn.. Som er de møblene han har spart på. Om jeg kunne malt senga så hadde det jo vært noe annet kanskje selv om den er svær og upraktisk i tillegg. Men det får jeg jo ikke lov til engang..😅 Nei, er vanskelige greier dette her.. må nok velge mine kamper med omhu ja. 

Klær hadde de masse av men det kan vi jo ikke bruke nei pga ulikt kjønn👍🏽 Selv om det er spart på noen baby sko osv, som bare er kos!

Ja, det gikk seg sånn tålelig greit til men jeg strakk meg langt - følte jeg. Mitt første barn.. sengen de kom med fra han var liten var en stor vuggeseng - som ikke var lov å male. Grusom gulfarge, men.. Jeg tror han og familien hans var så stolte over at vi faktisk brukte den i noen uker/et par måneder eller hva det nå enn var. I tillegg fikk jeg låne en fin kurv med stativ fra en venninne så vi brukte litt forskjellig - og vipps var vuggesengen for liten og babyen over i seng kjøpt brukt på finn.no

Men stellekommoden var bare ikke greit altså, jeg tror vi har noenlunde like følelser her. Jeg så for meg ekskonen som sirlig pakket babytøy og utstyr i skuffene etc. og vi valgte en annen løsning (passet også mye bedre inn + at jeg ikke ville ha en "alt i ett"-monster 🙈😅

Den stellekommoden vi kjøpte er vel billigste sak fra Ikea, superfornøyd til vårt bruk 😊 Ellers hadde jeg absolutt ikke shoppemania i forbindelse med gravditet, arvet masse nyfødtklær og frem til ca. året (fra venninner etc) og selv om det ikke akkurat var siste mote var det god kvalitet og babyen vokste jo så fort.

Håper det ordner seg for deg/dere 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gikk seg sånn tålelig greit til men jeg strakk meg langt - følte jeg. Mitt første barn.. sengen de kom med fra han var liten var en stor vuggeseng - som ikke var lov å male. Grusom gulfarge, men.. Jeg tror han og familien hans var så stolte over at vi faktisk brukte den i noen uker/et par måneder eller hva det nå enn var. I tillegg fikk jeg låne en fin kurv med stativ fra en venninne så vi brukte litt forskjellig - og vipps var vuggesengen for liten og babyen over i seng kjøpt brukt på finn.no

Men stellekommoden var bare ikke greit altså, jeg tror vi har noenlunde like følelser her. Jeg så for meg ekskonen som sirlig pakket babytøy og utstyr i skuffene etc. og vi valgte en annen løsning (passet også mye bedre inn + at jeg ikke ville ha en "alt i ett"-monster 🙈😅

Den stellekommoden vi kjøpte er vel billigste sak fra Ikea, superfornøyd til vårt bruk 😊 Ellers hadde jeg absolutt ikke shoppemania i forbindelse med gravditet, arvet masse nyfødtklær og frem til ca. året (fra venninner etc) og selv om det ikke akkurat var siste mote var det god kvalitet og babyen vokste jo så fort.

Håper det ordner seg for deg/dere 😊

Ja det syns jeg du gjorde og! Er jo søtt med noe som barnefar har brukt da han var liten. Den hadde jeg faktisk ikke sagt noe på tror jeg, uansett hvor stygg den var🙈😂 Men syns du var god som stod i det! 

Ja er akkurat slik jeg føler det også!! 😅 Så håper han går med på å finne noe som passer for oss. Om det er på Finn eller ikea vi finner det er det samme, jeg trenger ikke noe dyre greier så lenge de er praktiske. Men fikk jo tips om å ta med bonusbarn på dette også, så det har jeg jo veldig lyst til! 

Har kjøpt ekstremt lite selv, fant ett søtt plagg på Fretex som jeg måtte ha! Ellers er det bare noe tøy baby kan bruke til neste sommer osv.. Leter etter slike pakker med klær på finn nå da. Foruten om at vi også arver klær fra nære og kjære😊 Som du sier, man tror man trenger mye tøy i små str men det gjør man jo ikke😅 

Tusen takk for at du delte slik du følte det! Hjalp veldig å se at jeg ikke er helt alene😅 Så skal det nok ordne seg for oss også ja!☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Det var jeg som skrev nesten tilsvarende post for et par måneder siden. Ville bare si at du ikke er alene om følelsene og tankene dine, selv om det kan føles sånn med alle idealistiske poster fra damer uten sjalusi eller som selv ikke har vært i samme sko 😉 

Svarene jeg fikk ga meg litt perspektiv ifht søsken og miljøaspekt, og vi er blitt mer obs på gjenbruk generelt. Samtidig så har det også gått opp for mannen at X år gamle ting kanskje ikke har holdt seg like godt som han trodde (ikke optimal oppbevaring). Jeg har blitt dronningen av Finn.no, har gått gjennom ørti sekker med gammelt babytøy for å sortere ut det jeg liker, noen møbler gjenbruker vi på hytta (er såpass mye der at vi trenger eget sett) og vogn får jeg kjøpe helt nytt.

Forresten, selv om noen særkullsmødre vil hevde det motsatte - ditt barn er helt spesielt og hver opplevelse ER unik for mannen! 

Anonymkode: f93ca...525

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags ting er det? Vi arvet seng, stellebord, vogn, badebalje, gravidpute og mitt annet stæsj fra min lillebror. Alt var i nøytrale farger, og jeg synes det var digg å slippe å bruke så mye penger på ting som bare brukes i få måneder. Hadde nok ikke overtatt om det var i lyserosa/lyseblått eller med jalla mønstre. 

Anonymkode: b074b...67e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt hi! Tipper mange av disse som er så enig med mannen din hadde følt akkurat det samme som deg hadde de vært i dine sko! Dette handler ikke om primadonnanykker, sjalusi etc som folk presterer å skrive. Å bli mor for første gang er det største man kan oppleve, og det å planlegge, handle inn og velge vogn, seng osv selv er en stor del av gleden ved forberedelsen. Alle skjønner dette. Jeg tror ikke på at alle disse skinnhellige damene her har null forståelse for det. Tipper de samme damene ikke ville likt at for eksempel svigermor kom uanmeldt med seng, vogn og stellebord hun hadde kjøpt brukt på Finn til dem, når mor hadde brukt mye tid på å velge vogn og seng og gledet seg til å kjøpe det selv

Anonymkode: 5318f...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg godt hi! Tipper mange av disse som er så enig med mannen din hadde følt akkurat det samme som deg hadde de vært i dine sko! Dette handler ikke om primadonnanykker, sjalusi etc som folk presterer å skrive. Å bli mor for første gang er det største man kan oppleve, og det å planlegge, handle inn og velge vogn, seng osv selv er en stor del av gleden ved forberedelsen. Alle skjønner dette. Jeg tror ikke på at alle disse skinnhellige damene her har null forståelse for det. Tipper de samme damene ikke ville likt at for eksempel svigermor kom uanmeldt med seng, vogn og stellebord hun hadde kjøpt brukt på Finn til dem, når mor hadde brukt mye tid på å velge vogn og seng og gledet seg til å kjøpe det selv

Anonymkode: 5318f...0ff

HI handler utelukkende om eksen, hvordan eksen vil reagere, og følelser knyttet til eksen. 

Hadde vinklingen vært "mor for første gang", "velge mine egne ting", ville forståelsen vært der. 

Anonymkode: 13384...247

Skrevet

Jeg tror jeg har svart i en tidligere tråd om samme tema, men svarer deg også Ts.

Og jeg skjønner deg. Nå tok jeg med meg et barn inn i vårt forhold og han ett, men vi har kun en ex å forholde oss til. Vårt første felles barn arvet vogn og seng av hans barn. Senga hadde jeg ikke problemer med av forskjellige årsaker. Men vogna. Jo, det stakk. Jeg fikk i tillegg høre om hvor mye tid hans ex la i å finne riktig vogn og hvordan de dro rundt og prøvde. Så ja, full av hormoner og etterhvert barseltårer og ammevondt stakk det å trille vår lille datter i en vogn som ikke var ment for meg eller mitt barn. Det er faktisk ok å kjenne på sånt. Hvorfor skal ikke du Ts få kjenne på den følelsen? Det er uansett hvor mye man selv velger å gå inn i et forhold med en som har barn fra før, mange følelser som kommer uforberedt på en. Jeg valgte å godta at det kjentes vanskelig ut, men likevel ikke lage noen sak ut av det. Vi tok pengene som vi sparte og tok de to eldste med på morsomme ting i stedet. 

Og Ts. Deres barn er like spesielt for han som hans første. Ja, han har vært med på fødsel osv før, men ingen fødsler er like og ikke minst, ingen barn er like. Deres nurk er deres mirakel, ikke la noen ta fra deg det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...