Gå til innhold

Går det an å klippe graset så ofte at det bare vokser mose tilslutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en flekk nedenfor huset hvor det vokser noe inni huleste med hundekjeks, korn og drit\lort. Er så lei av å klippe dette, da samboer insisterer. Så jeg har tenkt å klippe annen hver dag, til det ikke er næring nok til å vokse lengre. Mitt håp er at det da popper opp mose. Er det slik ting funker her?

Anonymkode: c497b...50d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mose kommer der du klipper det for kort. Ofte gjør ingenting så lenge det er langt nok gress igjen

Anonymkode: 44c63...9dc

AnonymBruker
Skrevet

La det vokse! Tenk på insektene!! De vil ha sånt!

Anonymkode: db878...d8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La det vokse! Tenk på insektene!! De vil ha sånt!

Anonymkode: db878...d8b

Helt enig! Alle som ønsker seg noe som likner på plen eller hage i stedet for å la alt gro vilt er egoister og onde mennesker som er personlig ansvarlige for mord på 100 000 000 bier! 

:ironi:

(Sorry, jeg har brukt litt for mye tid på hagegrupper på fb i sommer. Alle sier "aaahh" og "åååhhh" og peprer kommentarene med hjerter og smileys når noen viser frem bilder av flotte, velpleide, perfekte plener og hager. Men du kan jo prøve å spørre om råd for å lage en sånn hage - da ropes det "tenk på biene" og "la løvetanna leve!!!!! ❤️❤️❤️❤️" og "tenk på alt det gode du kan lage av skvallerkål og brennesle" og "ikke drep larvene som spiser opp alle plantene dine, de må jo også få leve". Dobbeltmoralen lenge leve!) 

Anonymkode: 52e9e...b0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klipp det kjempekort og hold det slik ja. Har du mose andre steder så ta gjerne litt av den og dryss utover. 

Anonymkode: 40e53...0b1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Alle som ønsker seg noe som likner på plen eller hage i stedet for å la alt gro vilt er egoister og onde mennesker som er personlig ansvarlige for mord på 100 000 000 bier! 

:ironi:

(Sorry, jeg har brukt litt for mye tid på hagegrupper på fb i sommer. Alle sier "aaahh" og "åååhhh" og peprer kommentarene med hjerter og smileys når noen viser frem bilder av flotte, velpleide, perfekte plener og hager. Men du kan jo prøve å spørre om råd for å lage en sånn hage - da ropes det "tenk på biene" og "la løvetanna leve!!!!! ❤️❤️❤️❤️" og "tenk på alt det gode du kan lage av skvallerkål og brennesle" og "ikke drep larvene som spiser opp alle plantene dine, de må jo også få leve". Dobbeltmoralen lenge leve!) 

Men nå bor vi på en liten bondegård og har ca 20 bikuber;)  Tror ikke jeg skal ha dårlig samvitighet for det, planter også veldig mye blomster og har egen bær og urte hage ca dedikert for blomster til biene og humler.

Hadde det vært geitrams som hadde vokst der kunne jeg gått god for det. Men dette er der vi parkerer traktor ved siden av gårdsveien. Veldig kompakt jord noe som betyr at det mest bare er korn, bjørnekjeks og uspiselig ugress som vokser der. Ser utrivelig ut og fører til xx ganger flere spyfluer og andre bitere.

De du virkelig kan klage på er folk i byene som asfalterer igjen plenen eller bønder som bruker round up. En vanlig plen har i det minste kløver i ny og ned, som humlene liker godt.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå bor vi på en liten bondegård og har ca 20 bikuber;)  Tror ikke jeg skal ha dårlig samvitighet for det, planter også veldig mye blomster og har egen bær og urte hage ca dedikert for blomster til biene og humler.

Hadde det vært geitrams som hadde vokst der kunne jeg gått god for det. Men dette er der vi parkerer traktor ved siden av gårdsveien. Veldig kompakt jord noe som betyr at det mest bare er korn, bjørnekjeks og uspiselig ugress som vokser der. Ser utrivelig ut og fører til xx ganger flere spyfluer og andre bitere.

De du virkelig kan klage på er folk i byene som asfalterer igjen plenen eller bønder som bruker round up. En vanlig plen har i det minste kløver i ny og ned, som humlene liker godt.

Beklager misforståelsen, jeg mente ikke de første linjene jeg skrev. Jeg trodde egentlig jeg uttrykte meg overdrevent nok til at det skulle være forståelig, men ironi på nettet er vanskelig å få tydelig frem (selv med ironiflagg). :) 

AnonymBruker
Skrevet

Mose trives bare der det er en del skygge på plenen, og litt sur jord. Man kalker ofte plenen for å bli kvitt de gunstige betingelsene for mose, og etter kalking trives ikke mosen så godt lenger. Men solforhold/skyggeforhold får man som regel ikke gjort noe med, annet enn hvis det f.eks. er en rad store grantrær eller noe som stenger for sola.

Ugress av mange typer må som regel dras opp med rota for å bli kvitt det, eller drepes med ugressmidler. Lever rota, lever planten videre. De blir ikke kalt "ugress" for ingenting. De har en fabelaktig evne til å spre seg uansett hvor mye man mishandler dem med klipping. 

Jeg gjorde plenen vår løvetannfri på ca tre år. Hver vår i tre år lå jeg på kne på plenen med en bærepose og løvetannjern og jekket opp løvetannplantene en etter en med ROTA. Etter å ha gjort dette første året, var det betraktelig mindre andre året å ta fatt på. Etter å ha fjernet alt andre året også, var det enda mindre året etter, kjapt unnagjort å få dratt dem opp da. 

Første året dro jeg opp 3 bæreposer med løvetann, tror jeg det var. Siste året en halv. Da fjerde året kom, var det ingen.

Man må vedlikeholde da, for nye frø blåser jo inn, så man må gå over hvert år og se. Men etter en skikkelig grunninnsats med fjerning inkl røtter, blir problemet mye mindre og raskere å håndtere i årene som følger.

Anonymkode: 73ddc...809

Skrevet

Du må nok bare klippe det eller sprøyte det ned. Siden dere parkerer traktor der så går det også an å grave vekk det øverste jordlaget og fylle på pukk/subbus. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å heller kjøpe en sånn pakke frø for engblomster og se om du klarer få en skikkelig blomstereng ut av faenskapet? Det er penere og mindre jobb enn å harve over gresset annenhver dag for å dyrke mose..

Anonymkode: 096a0...8b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2019 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Har en flekk nedenfor huset hvor det vokser noe inni huleste med hundekjeks, korn og drit\lort. Er så lei av å klippe dette, da samboer insisterer. Så jeg har tenkt å klippe annen hver dag, til det ikke er næring nok til å vokse lengre. Mitt håp er at det da popper opp mose. Er det slik ting funker her?

Skal du bidra til å utrydde alle insektenr? 

Anonymkode: 6ad70...ee2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal du bidra til å utrydde alle insektenr? 

Anonymkode: 6ad70...ee2

Nå vet ikke jeg med ts, men den dagen noen kommer og kaller meg insektmorder fordi jeg har snau plen.. Ja da skal de få lov å bo her når alt gror. Jeg bokstavlig drukner i insekter her og flåtten tar full kontroll over plenen, til slutt sitter de på dørkarmene for å få tak i oss. Dette skamgreierne for å ikke la gresset gro for insekter må være et byfenomen.

Anonymkode: 40e53...0b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...