AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 At når de pårørende har forklart den avdøde på kirkegården så hiver de på litt jord, så knuser se kisten og jevner den og liket med jorden ? Har sett for meg at kisten ble begravet hel for en verdig begravelse 🧐 og hvorfor? spare plass? Råtne fortere ? Anonymkode: d183b...b48
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 Har jeg lurt på også, etter noen skrev det i kommentarfeltet i en annen tråd her. Anonymkode: 3f969...370 1
MarianneE Skrevet 2. august 2019 #3 Skrevet 2. august 2019 Tror det er for å hjelpe prosessen i gang 2
applestories Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 (endret) Aldri hørt om. Hva skulle de eventuelt brukt til å knuse kisten? Og hva om det skulle bli behov for å grave den opp igjen om et år når de finner at offeret ble egentlig bli drept av en seriemorder? Endret 2. august 2019 av applestories 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 Kan jeg ikke si at jeg har hørt noe om Anonymkode: b444e...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 Nei, dette blir ikke gjort. Den blir begravet hel. Hilsen kirkeverge Anonymkode: e09cd...dc2 9
HalldirV2 Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 Det jeg har hørt er at kister kan falle sammen under presset fra all jorden oppå. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 Akkurat nå, HalldirV2 skrev: Det jeg har hørt er at kister kan falle sammen under presset fra all jorden oppå. Ja? Så det kan, de er ikke bygget slik? Anonymkode: 3f969...370
Sliten&kjørt52 Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 Er sant, afaik. Er påbud om nedbrytbare urner og nå, -Oslo her. Jeg tror kremering blir påbudt her om ikke så lenge, -blir fullt... Må kremeres får å få plass i familiegrava. Har reservert. a.
Ichiko Skrevet 2. august 2019 #12 Skrevet 2. august 2019 (endret) Det er ikke en fast praksis, men ja - det har skjedd(OBS. Artikkelen er fra 2008): Quote Kirkegårdskonsulent Helge Klingberg i Kultur- og kirkedepartementet er også kjent med praksisen. Han mener knusingen kan beskrives som likskjending. - Det er ikke utbredt, men ved enkelte kirkegårder er det blitt tradisjon å gjøre det på denne måten, forteller Klingberg. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0M6RJ/knuser-kister-for-aa-faa-jevnere-plen Endret 2. august 2019 av Ichiko
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #13 Skrevet 2. august 2019 Det de gjør, er vel å knuse kisten dersom ingen er villig til å betale for at den skal få fornyet plassen sin. Man får vel ligge og råtne i fred i 20 år tror jeg det er, før man eventuelt blir knust. Anonymkode: 868a6...357
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #14 Skrevet 2. august 2019 Har hørt om dette jeg også, men ikke sett det med egne øyne. (Artikkelen er over 10 år gammel) https://www.aftenposten.no/norge/i/k3bBa/--Knuser-kister-for-a-fa-jevnere-plen Anonymkode: 02945...f21
Ichiko Skrevet 2. august 2019 #15 Skrevet 2. august 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det de gjør, er vel å knuse kisten dersom ingen er villig til å betale for at den skal få fornyet plassen sin. Man får vel ligge og råtne i fred i 20 år tror jeg det er, før man eventuelt blir knust. Anonymkode: 868a6...357 Det stemmer at fredningstid på graver er 20 år, men den saken fra 2008 som jeg og AB over her linket til, handlet om knusing av helt nye kister(nærmere bestemt kistelokk) før jord blir lagt over, for å slippe å etterfylle med jord senere. Endret 2. august 2019 av Ichiko 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #16 Skrevet 2. august 2019 2 minutter siden, Ichiko skrev: Det stemmer at fredningstid på graver er 20 år, men den saken fra 2008 som jeg og AB over her linket til, handlet om knusing av helt nye kister(nærmere bestemt kistelokk) før jord blir lagt over, for å slippe å etterfylle med jord senere. Ja, jeg googlet litt på eget initiativ etter at jeg skrev innlegget, og leste da artikkelen du og AB linket til. Før det trodde jeg sant å si bare at TS hadde misforstått, derav innlegget du siterer. Men så lærte jeg i hvert fall noe nytt i dag også. Litt ekkel praksis, men dog forståelig. Anonymkode: 868a6...357
Ichiko Skrevet 2. august 2019 #17 Skrevet 2. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg googlet litt på eget initiativ etter at jeg skrev innlegget, og leste da artikkelen du og AB linket til. Før det trodde jeg sant å si bare at TS hadde misforstått, derav innlegget du siterer. Men så lærte jeg i hvert fall noe nytt i dag også. Litt ekkel praksis, men dog forståelig. Anonymkode: 868a6...357 Hadde aldri hørt dette før, jeg heller. Synes det høres vemmelig ut; selv ville jeg heller blitt gravlagt uten kiste enn at gravere skulle hoppe kistelokket i stykker eller knuse det med gravemaskin, bare for å slippe å jobbe senere. 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 35 minutter siden, applestories skrev: Hva skulle de eventuelt brukt til å knuse kisten? Ett lite ¨kakk¨ med mini-graveren de fyller grava med, på kistelåkket. a.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #19 Skrevet 2. august 2019 25 minutter siden, Ichiko skrev: Det stemmer at fredningstid på graver er 20 år, men den saken fra 2008 som jeg og AB over her linket til, handlet om knusing av helt nye kister(nærmere bestemt kistelokk) før jord blir lagt over, for å slippe å etterfylle med jord senere. Hva gjør man ikke for å spare noen kroner!? Blir nok for dyrt å sende folk på jobb i hytt og pine for å etterfylle jord. Anonymkode: 4e99b...06c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #20 Skrevet 2. august 2019 Kisten knuser av seg selv da jorden kommer på. Den er designet slik. Kan bekreftes 100% Se video på youtube da Mythbusters prøvde dette. Anonymkode: 443ce...c62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå