AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #1 Skrevet 2. august 2019 Moren min og faren min krever penger av meg fordi jeg bor hos dem og spiser gratis osv. dette er jeg enig om! Men foreløpig har jeg kun sommerjobb for 2 måndter og syntes det er kjempe teit at de skal ta fra det? la meg få fast jobb? Jeg har ikke fast jobb og de forventer jeg skal gi en del? Jeg vet ikke når engang jeg får min neste jobb, og jeg har brukt hele sommerferien min på å jobbe her! Og har jobbet hardt og lidet også skal jeg bare gi dem penger? Som sagt syntes dette er teit da dette bare er sommerjobb. Tenker jeg bør få fast jobb før de begynner å trekke -tjener rundt 40 tusen, men jeg å sparer penger til å flytte ut herfra og lappen! Så syntes jeg bør få beholde disse i å med at det er sommerjobb. Anonymkode: 562ab...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #2 Skrevet 2. august 2019 I starten sa moren min at de ikke skulle ta fra denne men fremover da jeg får fast jobb! plutselrig har ho byttet mening og vil ta. og faren min snakker og spør ofte hvor mye jeg vil tjene og få tilsutt av jobben Anonymkode: 562ab...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #3 Skrevet 2. august 2019 Hvor gammel er du? Anonymkode: 2d8c6...3ec 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #4 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Anonymkode: 2d8c6...3ec 18 og halv. Ble nettop ferdig med vgs Anonymkode: 562ab...2dd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 Jeg synes, for å være helt ærlig, at du burde få beholde alle pengene selv. Du er ung og nettopp ferdig med VGS, du sparer til noe fornuftig, og jobben din er kun midlertidig. Flytt på hybel. Der må du også betale for deg, men du får full frihet. Anonymkode: e0f19...b44 45
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 Jeg synes det er urimelig om du skal betale hjemme av sommerferiepengene dine første sommer etter videregående. Særlig siden du sparer til lappen, som jeg egentlig har en formening om at foreldre bør betale. Dette hvis foreldrene dine er i en normal økonomisk situasjon og ikke er ufør/gjeldsordninger osv. Har du ikke flyttet ut hjemmefra innen slutten av august bør du betale husleie og mat fra da av. Anonymkode: b323f...b15 20
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #9 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, Lama_Drama skrev: Hvor mye er det snakk om? 40 tusen kroner på 2 mnd. Kun sommerjobb som er ferdig nå om 2 uker. og har ikke noen som helst jobb for videre heller! Anonymkode: 562ab...2dd
Gjest Lama_Drama Skrevet 2. august 2019 #10 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 40 tusen kroner på 2 mnd. Kun sommerjobb som er ferdig nå om 2 uker. og har ikke noen som helst jobb for videre heller! Anonymkode: 562ab...2dd Jeg tenkte mer på hvor mye de tenker at du skal betale?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 Akkurat nå, Lama_Drama skrev: Jeg tenkte mer på hvor mye de tenker at du skal betale? 5-10 tusen. Anonymkode: 562ab...2dd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #12 Skrevet 2. august 2019 Hva skal du gjøre til høsten? Skal du studere? Skal du bo hos foreldrene dine og jobbe fulltid? Eller har du ingen planer? Hvis sistnevnte er tilfellet, vil jeg tro at foreldrene dine krever husleie av deg nå for å gi deg et dytt. Legg frem en fremtidsplan for dem, og inviter til dialog, så ombestemmer de seg kanskje. Anonymkode: ab4be...029 14
MorTil2 Skrevet 2. august 2019 #13 Skrevet 2. august 2019 I utgangspunktet hadde jeg aldri krevd penger av mine barn, hvis inntekten var midlertidig, f eks en sommerjobb. Da hadde jeg tenkt at dette var penger som de fortjente å bruke på seg selv. Og du høres jo ut til å ha en fornuftig plan med pengene dine. Så da lurer jeg på hvorfor foreldrene dine mener at du skal betale hjemme nå ? Har dine foreldre det trangt økonomisk ? De må jo ha en eller annen begrunnelse som de mener rettferdiggjør kravet ? Om de ikke har det trangt økonomisk, og det kun er for å markere et prinsipp, håper jeg at dere kan ihvertfall komme frem til en enighet om en sum som f eks dekker matutgifter for de to månedene, f eks 3000 - 4000. Å ta 25% (kr 10 000 av 40 000), virker svært urimelig. 5
SoWhat? Skrevet 2. august 2019 #14 Skrevet 2. august 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5-10 tusen. Anonymkode: 562ab...2dd Jeg er for at de over 18 år skal betale for seg hjemme når de har FAST jobb. Jeg syns du bør slippe. Du vil spare disse pengene til noe fornuftig, og det bør du få gjøre. Men du kunne bidratt men en middag i ny og ne. Det koster ikke så mye, og det er litt for å vise at du tar litt ansvar på en måte, og vil bidra litt. Om du ser den? Ellers regner jeg med at du bidrar med div husarbeid? Du er jo voksen sånn sett. Uansett mener jeg at du bør få spare pengene om det ikke er en helt spesiell grunn til at de krever dem av deg. 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #15 Skrevet 2. august 2019 Håper pengene er på din konto og at dine foreldre ikke har disposisjonsrett på dine kontoer. Har du det, så må du fjerne dette i nettbanken asap eller ringe kundesenteret i din bank. Anonymkode: c90b7...88e 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #16 Skrevet 2. august 2019 Hvis foreldrene dine er fattige bør du betale. Da er det hjelp fra deg til dem. Men hvis de bare vil ha penger, bør du ikke betale. Helt utrolig at noen tror barna skylder dem penger for å bli født. Anonymkode: fc01e...8b8 6
Gjest Oleva Skrevet 2. august 2019 #17 Skrevet 2. august 2019 Nå kan det ta lang tid før du får fast jobb så jeg tenker du bør betale for deg først som sist. Du er myndig og de har brukt sikkert godt over en million på deg til nå. Nå er du voksen, og så lenge du bor under deres tak er det disse som bestemmer. Å ha en voksen unge hjemme som ikke betaler for seg kan være en tålmodighetstest for en del, og sikkert provoserende også. Du kan velge? Betal eller flytt. Tygg litt på den, så ser du nok at de ikke er urimelige.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Helt utrolig at noen tror barna skylder dem penger for å bli født. Anonymkode: fc01e...8b8 Helt utrolig at noen tror at det er det det er snakk om. Å la barn/unge begynne å bidra og betale for seg er med på å lære de å ta ansvar, å håndtere penger og gjøre de klare for voksenlivet, og det er det absolutt ingen av de som har vondt av. Anonymkode: bd1b0...7ee 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #19 Skrevet 2. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig at noen tror at det er det det er snakk om. Å la barn/unge begynne å bidra og betale for seg er med på å lære de å ta ansvar, å håndtere penger og gjøre de klare for voksenlivet, og det er det absolutt ingen av de som har vondt av. Anonymkode: bd1b0...7ee Å lære barn og unge å ta ansvar er å la de se at det lønner seg å jobbe og ta intiativ. Dersom alt de tjener forsvinner til å betale gjeld de ikke visste de hadde, lærer de at det ikke lønner seg å jobbe, siden alt forsvinner uansett. Anonymkode: fc01e...8b8 12
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #20 Skrevet 2. august 2019 Her i familien må barna med sommerjobb betale husleie. Husleien går rett på sparekonto de ikke vet om, som de får når de flytter ut. Kanskje det er det foreldrene dine gjør? Anonymkode: 2b3eb...496 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå