Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig fått beskjed om at en kollega er tatt i underslag gjennom flere år. 

Jeg ble kalt inn på leders kontor og fikk beskjed om at den (som begikk underslag) hadde sagt opp. Førsteprioritet var å støtte vedkommende, fikk jeg beskjed om.

Men jeg fikk IKKE vite at dette gjaldt noe så alvorlig som underslag, det har jeg fått vite fra annet hold. Syns det er rart, når jeg har jobbet i firmaet i 6 år. Hvordan skal jeg gi støtte, når jeg ikke engang aner hva det handler om???

Nå merker jeg at jeg er provosert. Vedk. som begikk underslag er profilert i bygda og har et godt rykte. Lederen (ikke eier av firmaet, men innleid daglig leder) stryker vedkommende opp etter ryggen, og forventer at vi alle gjør det. Det provoserer meg. Det er ikke min jobb å dømme han, men i mitt hode er underslag svært alvorlig, og dette har pågått over lang tid. Det rammer oss alle, da det er et lite firma. Hva tenker dere?

Anonymkode: 15680...899

• Liker 1
Skrevet

STØTTE en som har begått en forbrytelse? Eh, hva er det som foregår i det firmaet egentlig?

• Liker 8
Skrevet

Det kan ligge en historie/tragedie av noe slag bak som du ikke vet om, men som leder vet om og mener man bør ta hensyn til.

Støtte kan høres litt rart ut, men jeg ville begynt med å ikke baksnakke, ikke kommentere, ikke støte ut eller delta i ryktespredning.

Ryddigste vil nok rett og slett være å oppføre deg som at du vet minst mulig om alt.

• Liker 13
Skrevet

Jeg har vært i en lignende situasjon. En leder gjorde et stort underslag, jeg med andre fikk beskjed om om å støtte han, da han hadde jo gjort dette da han var deprimert. 

Jeg har vært deprimert og jeg stjal ikke fra jobben. Så jeg støttet han ikke, fordi jeg mente han gjorde seg til offer og ikke tok ansvar for egne handlinger. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Oleva skrev:

Jeg har vært i en lignende situasjon. En leder gjorde et stort underslag, jeg med andre fikk beskjed om om å støtte han, da han hadde jo gjort dette da han var deprimert. 

Jeg har vært deprimert og jeg stjal ikke fra jobben. Så jeg støttet han ikke, fordi jeg mente han gjorde seg til offer og ikke tok ansvar for egne handlinger. 

Jeg har også vært deprimert i mange år, men jeg stjal aldri penger fra folk av den grunn!

Dette må ha vært et desperat forsøk fra gjerningsmannens side på å finne "noe å skylde på". Man blir ikke kriminell og stjeler penger bare fordi man er deprimert. 

Anonymkode: efd3b...c84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv vært utsatt for noe lignende på arbeidsplassen. 

Det var sjefen min og h*n var i en forferdelig situasjon og måtte vise forståelse for hvorfor hen stjal penger. Men det gikk lang tid før det ble oppdaga og hen hengte meg ut for å være den som stjal pengene. Jeg hadde mistanken mot meg lenge og jeg som ikke engang har stjålet en pakke tyggegummi på butikken engang. Sjefen gjorde heller ikke noe for å forsvare meg om mistanken. Men da hen endelig ble tatt, måtte jeg skjønne hvorfor sjefen gjorde det hen gjorde. 

Hva faen liksom?! 

Anonymkode: 932e4...c3f

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble kalt inn på leders kontor og fikk beskjed om at den (som begikk underslag) hadde sagt opp. Førsteprioritet var å støtte vedkommende, fikk jeg beskjed om.

Men jeg fikk IKKE vite at dette gjaldt noe så alvorlig som underslag, det har jeg fått vite fra annet hold. Syns det er rart, når jeg har jobbet i firmaet i 6 år. Hvordan skal jeg gi støtte, når jeg ikke engang aner hva det handler om???

Nå merker jeg at jeg er provosert. Vedk. som begikk underslag er profilert i bygda og har et godt rykte. Lederen (ikke eier av firmaet, men innleid daglig leder) stryker vedkommende opp etter ryggen, og forventer at vi alle gjør det. Det provoserer meg. Det er ikke min jobb å dømme han, men i mitt hode er underslag svært alvorlig, og dette har pågått over lang tid. Det rammer oss alle, da det er et lite firma. Hva tenker dere?

Noen ganger tar folk selvmord etter slike avsløringer. Dette har blitt avslørt. Personen har sagt opp jobben, og kanskje vil firmaet gå rettens vei. Men forsøk å unngå direkte angrep i denne tiden. På denne måten kan man forhindre selvmord hos denne uærlige tidligere kollegaen din.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes grunnen til underslaget betyr noe. Om han har begått underslag for å redde familien eller på grunn av spilleavhengighet, om han har brukt pengene på piker, vin og sang, eller hva som har skjedd. Det kan ligge mye bak en slik sak.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært utsatt for noe lignende på arbeidsplassen. 

Det var sjefen min og h*n var i en forferdelig situasjon og måtte vise forståelse for hvorfor hen stjal penger. Men det gikk lang tid før det ble oppdaga og hen hengte meg ut for å være den som stjal pengene. Jeg hadde mistanken mot meg lenge og jeg som ikke engang har stjålet en pakke tyggegummi på butikken engang. Sjefen gjorde heller ikke noe for å forsvare meg om mistanken. Men da hen endelig ble tatt, måtte jeg skjønne hvorfor sjefen gjorde det hen gjorde. 

Hva faen liksom?! 

Jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg var under etterforskning uten at jeg visste det 😳 Da kollegaen min som gjorde underslag ble tatt, fikk jeg vite at han hadde skyldt på meg. Alle pengene hadde blitt borte på mine skift, oppgjørene mine stemte ikke, mine koder ble brukt til å låse opp/igjen midt på natta, overvåkningskameraer ble koblet ut på mine vakter, matvarer forsvant på min vakt etc. Han var høyere i rang enn meg, så han hadde vært med på å undersøke underslagene i starten før det ble en politisak. 

Sjefen mente jeg måtte se gjennom fingrene med dette. Det var jo synd på kollegaen min. I tillegg burde jeg berømme ham for innsatsen han hadde gjort og hvor systematisk han hadde vært i å legge skylda på meg. 

Altså wtf?! 😳😳

Anonymkode: baf63...b9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd akkurat det samme. Jeg var under etterforskning uten at jeg visste det 😳 Da kollegaen min som gjorde underslag ble tatt, fikk jeg vite at han hadde skyldt på meg. Alle pengene hadde blitt borte på mine skift, oppgjørene mine stemte ikke, mine koder ble brukt til å låse opp/igjen midt på natta, overvåkningskameraer ble koblet ut på mine vakter, matvarer forsvant på min vakt etc. Han var høyere i rang enn meg, så han hadde vært med på å undersøke underslagene i starten før det ble en politisak. 

Sjefen mente jeg måtte se gjennom fingrene med dette. Det var jo synd på kollegaen min. I tillegg burde jeg berømme ham for innsatsen han hadde gjort og hvor systematisk han hadde vært i å legge skylda på meg. 

Altså wtf?! 😳😳

Fyfaen! 

Jeg måtte selv drive med etterforskning selv. For jeg orket ikke å ha tyv stemplet på meg. Mistanken min ble styrket da sjefen ikke ville politianmelde enda det var snakk om penger i millionklassen. 

Heldigvis fikk jeg støtte av eierne, men nære kollegaer av sjefen syntes jeg var ond som drev heksejakt på sjefen. 

Men altså, sjefen kjøpte seg ny dyr bil. Reiste masse og kjøpte designervarer for de pengene. Hen fikk ingen sympati for meg ass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsstedet har taushetsplikt og ikke tillatelse til å meddele andre ansatte om en person er mistenkt for underslag. Når personen er dømt for underslag og alle på arbeidsplassen har vært vitner i retten, da er saken en annen 

Ingen er skyldig før de er sømt i en sak eller har lagt alle kort på bordet. Så her er noe alvorlig feil i håndteringen av den ansatte og dere andre på arbeidsplassen. 

Anonymkode: c63ca...57d

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså wtf?! 😳😳

Korrupte psykopater som blir ledere. Du bør ikke gå og grunne på dette. De er dårlige mennesker. Punktum. Snu deg bort og gjør dine egne ting.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Korrupte psykopater som blir ledere. Du bør ikke gå og grunne på dette. De er dårlige mennesker. Punktum. Snu deg bort og gjør dine egne ting.

Jeg grunner ikke, bare forteller min historie. 

Dette er 15 år siden. Jeg sluttet kort tid etter dette og fant meg en annen jobb jeg stortrives i. Mitt gamle arbeidssted gikk konkurs og ble lagt ned noen år etter jeg sluttet. Aner ikke hva som skjedde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, ekkoet skrev:

Det kan ligge en historie/tragedie av noe slag bak som du ikke vet om, men som leder vet om og mener man bør ta hensyn til.

Støtte kan høres litt rart ut, men jeg ville begynt med å ikke baksnakke, ikke kommentere, ikke støte ut eller delta i ryktespredning.

Ryddigste vil nok rett og slett være å oppføre deg som at du vet minst mulig om alt.

Det er ingen unnskyldning. Vi opplevde tyveri på jobb, alle som jobbet skift hver gang noe ble bort ble mistenkt. Det gikk halvannet år før de tok den skyldige, vedkommende mistet såklart jobben. Men i det halvannet året var vi mange som helt uskyldig ble utsatt for skulende blikk og forhør for å skulle avsløre oss selv, som ble mistenkt for noe vi aldeles ikke hadde gjort, ble kontroller og overvåket på jobb, og arbeidsmiljøet ble preget av usikkerhet og dårlig tillitt. Det er helt revnende likegyldig hva tyven hadde for unnskyldning, fordi hun lot oss andre gjennomgå et helvete basert på sine handlinger. Arbeidsgiver ba flere ganger om at vedkommende meldte seg, men hun bare fortsatte uten noen tanke for at det gikk utover andre. Så jeg driter en lang marsj i hva hennes unnskylding er, det trengs ikke tas hensyn til i det hele tatt. Når jeg møter gamle kolleger som lurer på om "Anne" fremdeles jobber der, sier jeg rett ut at nei hun ble tatt i tyveri av X og Y og har mistet jobben. Ingen grunn til å støtte henne, ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 2f629...ac9

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det handler om å ta avstand fra den negative handlingen samtidig som man hjelper personen. Hvis X begår underslag fordi h*n har spilleproblemer, og vedkommende får sparken, og dette var din venn, ville du ikke hjulpet vennen din videre?

Selvsagt er det noe helt annet når vedkommende bevisst eller ubevisst gir deg skylden for noe vedkommende selv har gjort. Men de fleste som begår underslag gjør det ikke fordi de er kalde psykopater, men fordi de sliter med en eller annen ting privat. Det er dette vi skal hjelpe dem med og støtte dem i å komme ut fra.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Det handler om å ta avstand fra den negative handlingen samtidig som man hjelper personen. Hvis X begår underslag fordi h*n har spilleproblemer, og vedkommende får sparken, og dette var din venn, ville du ikke hjulpet vennen din videre?

Selvsagt er det noe helt annet når vedkommende bevisst eller ubevisst gir deg skylden for noe vedkommende selv har gjort. Men de fleste som begår underslag gjør det ikke fordi de er kalde psykopater, men fordi de sliter med en eller annen ting privat. Det er dette vi skal hjelpe dem med og støtte dem i å komme ut fra.

Om det var min venn så hadde jeg vurdert. En kollega som lar deg få skylden gir jeg beng i. De hadde jo ingen betenkeligheter med å legge skylden på uskyldige mennesker, så hvorfor skal jeg ta hensyn til tyven? 

Er det spillavhengighet så har en valgt det selv. I mitt tilfelle, brukte sjefen min pengene på å bygge opp fasaden sin med fancy bil, designervarer osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...