Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg kompetanse til å undervise på videregående skole med denne utdanningsbakgrunnen, i så fall i hvilke(t) fag?:

-En femårig grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn med master i matematikk (fag 1) og naturfag som fag 2

-30 studiepoeng fra bachelor i biologi (10 sp kjemi i naturen, 10 sp brukerkurs i matematikk, 10 sp evolusjon og økologi)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener minimumet er 60 studiepoeng i daget du skal undervise, som ligger ett nivå over det nivået du skal undervise. Altså for å undervise i biologi på vgs må du har minst 60 studiepoeng i biologi fra universitet/høyskole. Lærerutdanning for ungdomsskolen gjør det jo ikke kompetent til å undervise på videregående. 

Anonymkode: 75082...565

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av delen gir deg kompetanse til å undervise på videregående skole. Pedagogikken på grunnskolelærerutdanningen gjelder for de trinnene som står (1.-7. eller 5.-10.), og er dermed ikke godkjent for å undervise på høyere nivå.

Vil du undervise på videregående er det lektorutdanning du må gå for, ikke grunnskolelærer. Alternativt kan du ta en fagbasert mastergrad først og deretter PPU, da kvalifiserer du for undervisning på trinnene 5.-13 (det er det jeg har gjort selv).

Anonymkode: 8190f...31c

AnonymBruker
Skrevet

Broren min kan undervise på ungdomsskole og videregående uten annen lærerutdanning enn PPU. I ettertid har reglene blitt endret, men han kan fortsatt undervise siden han var ferdig studert mange år før regelendringen. Hadde en vikar på vgs som trodde det fortsatt var sånn og tok PPU (hun var utdannet hjelpepleier og vernepleier fra før), for så å finne ut at det ikke holdt. Hun måtte ta lærerutdannelse i tillegg. I hennes tilfelle ble det yrkesfaglærer for helsefag.

Det er egentlig litt rart at det plutselig er sånn. Bror kan undervise i veldig mye rart på grunn av at han gikk en spesifikk linje på folkehøgskole, gikk idrettslinja på vgs og studerte litt av hvert på universitetet, mens vikaren min ikke kunne undervise på helse-linja uten å ha en bachelorgrad som yrkesfaglærer.

Anonymkode: 8e3b0...d9e

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delen gir deg kompetanse til å undervise på videregående skole. Pedagogikken på grunnskolelærerutdanningen gjelder for de trinnene som står (1.-7. eller 5.-10.), og er dermed ikke godkjent for å undervise på høyere nivå.

Vil du undervise på videregående er det lektorutdanning du må gå for, ikke grunnskolelærer. Alternativt kan du ta en fagbasert mastergrad først og deretter PPU, da kvalifiserer du for undervisning på trinnene 5.-13 (det er det jeg har gjort selv).

Anonymkode: 8190f...31c

La oss si jeg har matematikk og naturfag fra GLU 5-10, samt 30 sp -ekstra- i kjemi, biologi og matematikk (10 sp fra hver). Selv ikke da naturfag vg1 engang?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Broren min kan undervise på ungdomsskole og videregående uten annen lærerutdanning enn PPU. I ettertid har reglene blitt endret, men han kan fortsatt undervise siden han var ferdig studert mange år før regelendringen. Hadde en vikar på vgs som trodde det fortsatt var sånn og tok PPU (hun var utdannet hjelpepleier og vernepleier fra før), for så å finne ut at det ikke holdt. Hun måtte ta lærerutdannelse i tillegg. I hennes tilfelle ble det yrkesfaglærer for helsefag.

Det er egentlig litt rart at det plutselig er sånn. Bror kan undervise i veldig mye rart på grunn av at han gikk en spesifikk linje på folkehøgskole, gikk idrettslinja på vgs og studerte litt av hvert på universitetet, mens vikaren min ikke kunne undervise på helse-linja uten å ha en bachelorgrad som yrkesfaglærer.

Dette er jo tull fra ende til annen! Du har misforstått dette fullstendig og burde holde deg for god til å uttale deg om noe du åpenbart ikke kan noe om.

For det første: Man må ikke ta lærerutdannelse (regner med at du her mener lærerskolen?) i tillegg til PPU. Det har fram til nå i høst holdt med 180 studiepoeng (3 år med normert tid, f.eks bachelorgrad) for å komme inn på PPU.

For det andre: Hva broren din har studert på videregående og folkehøgskole har virkelig ingenting å si for hva han kan undervise i. Underviser han i idrett på dette grunnlaget, underviser han i noe han ikke har formell kompetanse i, og har dermed egentlig ikke lov til å undervise i det. Det skal nevnes at en del skoler sliter med å få kvalifiserte lærere i alle fag, og at det dermed kan bli slik at "han som gikk idrettslinja på vgs og trener jevnlig" blir det beste alternativet de har når de mangler en gymlærer med formell kompetanse. På samme måte kan "hun med en far fra Tyskland" bli det beste alternativet når skolen står uten tysklærer. Dette betyr ikke at vedkommendes bakgrunn er godkjent. 

Anonymkode: 01615...cf2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymAA skrev:

La oss si jeg har matematikk og naturfag fra GLU 5-10, samt 30 sp -ekstra- i kjemi, biologi og matematikk (10 sp fra hver). Selv ikke da naturfag vg1 engang?

Nei. Kun 30 av studiepoengene dine er godkjente for vgs-nivå. Forøvrig består naturfag av biologi, kjemi og fysikk, så det hjelper ikke at du tar måtte hvis du vil ha kompetanse i naturfag. Videregående kan du glemme med denne bakgrunnen, med mindre du vil jobbe et sted med stor lærermangel hvor de tar "hva som helst". Selv ikke da tror jeg du hadde fått jobb. Du må enten holde deg på grunnskolen eller studere i mange år til for å være kvalifisert på vgs.

Anonymkode: 01615...cf2

• Liker 2
Skrevet

For å undervise på vgs nivå må du ha pedagogisk kompetanse i form av lektorutdanning eller PPU (dagens regler, for gamle lærere er det andre regler). I tillegg må du ha fagkompetanse tilsvarende et årsstudie i fagene du vil undervise i. Matten fra lærerutdanningen teller nok ikke (den bør virkelig ikke det da den er et alt for lavt nivå ift matte R1 og R2). Det samme gjelder de andre fagene, så om du vil undervise på VGS må du nok være på skolen noen år til.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2019 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Det her er jo helt feil. PPU gir undervisningskompetanse på vgs, men nå må man ha en master for å komme inn på PPU, før var det en bachelor. 

Anonymkode: b1258...85a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...