Gå til innhold

Syn - Optiker eller fastlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ring og sett deg på møt-på-kort-varsel-listen da, så har du iallfall en mulighet til å komme til litt før!

Anonymkode: 6cd07...9e9

Får vel ta en telefon på mandag, da :) Takk!

Anonymkode: e788e...cc6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 8/10/2019 at 11:23 PM, AnonymBruker said:

Får vel ta en telefon på mandag, da :) Takk!

Anonymkode: e788e...cc6

...og hvordan gikk det med den samtalen?

Skrevet

Folk reagerer forskjellig på ting, men jeg kan virkelig ikke tenke meg at enkelte ikke reagerer på et syn som har blitt så dårlig at vedkommende må ha hjelp til enkle oppgaver i hverdagen. 

Og det møtet med optikker høres virkelig ikke troverdig ut. De pleier å fortelle hva trykket ditt er på, og ved observert manglende synsfelt så ville du garantert blitt referert akutt videre. 

Men skjønner liksom heller ikke at noen vil gidde å trolle om akkurat dette, så...🤷‍♀️

Anonymkode: cf1ce...a2f

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk reagerer forskjellig på ting, men jeg kan virkelig ikke tenke meg at enkelte ikke reagerer på et syn som har blitt så dårlig at vedkommende må ha hjelp til enkle oppgaver i hverdagen. 

Og det møtet med optikker høres virkelig ikke troverdig ut. De pleier å fortelle hva trykket ditt er på, og ved observert manglende synsfelt så ville du garantert blitt referert akutt videre. 

Men skjønner liksom heller ikke at noen vil gidde å trolle om akkurat dette, så...🤷‍♀️

Jeg har reagert på det samme, for synet er noe av det viktigste vi har. Ts må jo ha fryktelig dårlig syn når hun må ha så mye hjelp av samboer. I et sånt tilfelle burde ikke penger være et problem. En time hos optikeren og øyelege er ikke SÅ dyrt. Må vel være noen man kan låne penger av 

Men ja, virker veldig rart å trolle om dette 

• 2 uker senere...
Skrevet

Noe nytt her TS? 

Anonymkode: aa4dd...e37

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan går det TS? Har du fått noen svar? Har tenkt på deg..:-)

Anonymkode: 223b9...61c

Skrevet
On 8/2/2019 at 2:07 PM, AnonymBruker said:

Fastlegen har ikke utstyr til å sjekke netthinnen f.eks. De kan også svært lite om syn.  Det du beskriver høres ut som at er netthinnerelatert. 

Optikere vil sjekke synsfelt og netthinne når du forklarer slik du gjør her, og du vil nok få en henvisning til øyelege. 

Ta kontakt med optiker i dag, de har også kapasitet for akutte ting. 

Mvh optiker 

Anonymkode: 3ca6e...bcf

Jeg tror aldri jeg har møtt en fastlege som ikke har et oftalmoskop. RIktig nok har optikere litt mer sofistikert utstyr enn en fastlege har, men det du skriver er virkelig ikke riktig. Jeg synes heller ikke du har noen holdepunkter for å kalle dette netthinnerelatert ut fra hva som beskrives. Jeg vil ikke spekulere i diagnoser på en pasient jeg ikke har undersøkt, men hvis du virkelig er optiker, synes jeg det er rart at du tolker dette i den retningen. Ved gradvis, smertefritt tap av sidesyn, uavhengig av om det er på én eller begge sider (ts beskriver ikke dette), er det langt mer sannsynlig å tenke på kompresjon av chiasma (og avhengig av hva som komprimerer og hvordan, kan dette være reversibelt). Men som sagt - jeg vil ikke spekulere i diagnoser.

Som vi sier: "Enten så kan du øye - og da er du øyelege - eller så kan du ikke øye."

Jeg tror ikke noe på at du er optiker. 

On 8/2/2019 at 2:52 PM, AnonymBruker said:

Huff det høres ut som Retinitis Pigmentosa. Har en venninne med de samme symptomene som du beskriver. Men det kan selvfølgelig være noe annet, mer harmløst

Det har du absolutt ingen holdepunkter for. Hvorfor skremmer du ts?

On 8/12/2019 at 11:40 PM, AnonymBruker said:

Det er slett ikke sikkert at dette vil resultere i none hastehenvisning, eller at det er farlig å vente til ledig tid. Jeg velger å stole på den som har undersøkt pasienten, og ikke ufaglærte med sterke meninger på nett, som ikke har sett pasienten en gang.

Anonymkode: 9d189...18c

Skrevet

"Ufaglærte med sterke meninger" hjalp TS med å søke hjelp. Det er ingen her på forumet som har lov til å uttale seg som helsepersonell, så det eneste man kan få her det er svar fra ufaglærte. TS er ikke en pasient i denne settingen.

Anonymkode: 4f22e...31b

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

"Ufaglærte med sterke meninger" hjalp TS med å søke hjelp. Det er ingen her på forumet som har lov til å uttale seg som helsepersonell, så det eneste man kan få her det er svar fra ufaglærte. TS er ikke en pasient i denne settingen.

Anonymkode: 4f22e...31b

Det er helt greit - men å spekulere i at konsultasjonen hos optiker ikke er troverdig fordi det ikke ble hastehenvist, eller at det ble vurdert at det var forsvarlig å vente - det er en ukvalifisert synsing som ikke fører noe godt med seg. Det er heller ikke pent å antyde at noen lyver.

Om optiker så har sendt hastehenvisning, og oftalmolog vurderer det slik at det kan vente på vanlig time, bør man ikke stresse opp pasienten med å forsøke å overprøve dette.

Ellers oppmuntrer jeg alle de som har oppfordret ts til å søke hjelp, men å kaste ut diagnoser og uttrykke sterke meninger om behandlingsforløp man ikke har innsikt i - det bør man absolutt unngå. Det kan ha negative konsekvenser man ikke har forutsett.

Anonymkode: 9d189...18c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...