AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #21 Skrevet 2. august 2019 Bor i Osloområdet, har overhodet ikke råd til å dra til optiker for øyeblikket (litt derfor dette har blitt utsatt veldig lenge, men de siste ukene har jeg sett såpass lite at samboer må hjelpe meg med veldig basic ting, og det går jo ikke i lengden). Er forsåvidt i begynnelsen av 20-årene og ingen i familien har noen sinne hatt øye- eller synsproblemer (er eneste som bruker briller utenom de over 50 som har blitt langsynte). Er ikke videre bekymret altså, det bare begynner å bli skikkelig upraktisk. Vurderer å spørre familiemedlemmer om å få låne penger til optiker eventuelt, men hver eneste gang jeg er hos optiker og får nye briller, så ender jeg med noen jeg ser dårligere med enn de forrige, så vegrer meg alltid veldig for å dra dit. Anonymkode: e788e...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #22 Skrevet 2. august 2019 Huff det høres ut som Retinitis Pigmentosa. Har en venninne med de samme symptomene som du beskriver. Men det kan selvfølgelig være noe annet, mer harmløst Anonymkode: cf1ce...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #23 Skrevet 2. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, dette er da ikke en sak for legevakten. Hva er det med hysteri hos folk. Men du må selvfølgelig få det sjekket ut, TS. Anonymkode: 2364e...095 Jo, dette er faktisk en hastesak. Dersom det er forårsaket av en øyesykdom kan det tapte synet være permanent, og ts kan i verste fall bli blind. Det vil derfor være viktig med rask behandling for å berge det synet som er igjen. Ts jeg vil sterkt anbefale deg å gå innom en optiker i dag for å fortelle om problemene. Å snakke med de slik koster ingen ting, og de kan ta en videre vurdering eventuelt ringe legevakt/øyelege for deg. Anonymkode: f611c...b53 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #24 Skrevet 2. august 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor i Osloområdet, har overhodet ikke råd til å dra til optiker for øyeblikket (litt derfor dette har blitt utsatt veldig lenge, men de siste ukene har jeg sett såpass lite at samboer må hjelpe meg med veldig basic ting, og det går jo ikke i lengden). Er forsåvidt i begynnelsen av 20-årene og ingen i familien har noen sinne hatt øye- eller synsproblemer (er eneste som bruker briller utenom de over 50 som har blitt langsynte). Er ikke videre bekymret altså, det bare begynner å bli skikkelig upraktisk. Vurderer å spørre familiemedlemmer om å få låne penger til optiker eventuelt, men hver eneste gang jeg er hos optiker og får nye briller, så ender jeg med noen jeg ser dårligere med enn de forrige, så vegrer meg alltid veldig for å dra dit. Anonymkode: e788e...cc6 Hvilke ting er det han må hjelpe deg med? Har du tatt kontakt med optiker nå? Det koster ingenting å bare prate med dem, det går sikkert også greit å få en faktura på undersøkelsen, det hadde gått fint hos meg i hvert fall. Anonymkode: 3ca6e...bcf
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #25 Skrevet 2. august 2019 Syn skal man alltid sjekke med en gang, man kan miste deler av synet for resten av livet ved enkelte lidelser. Er det verdt å vente 2 mnd om du blir blind eller aldri får tilbake synet? Anonymkode: 71930...a29
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #26 Skrevet 2. august 2019 Kjører ikke bil altså, forresten, og oppholder meg sjelden i trafikken som fotgjenger steder jeg ikke kjenner uten å ha med noen som ser bedre enn meg. Ringte optiker, det var et skikkelig godt forslag jeg ikke hadde tenkt på, så skal dit nå, og ringe foreldre for å spørre om de kan legge ut. Takk folkens, satser på at det ikke er alvorlig og noe som er forbigående eller som kan korrigeres! Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #27 Skrevet 2. august 2019 Da har jeg vært hos optiker, og blitt henvist til øyelege. Netthinne og trykk etc så visst greit ut, men jeg har ikke sidesyn i det hele tatt, så optikeren virka litt stressa. Samboer insisterer på at jeg har blitt trangsynt, da. (Ingenting er verre enn kg-tråder uten update, så here you go!) Anonymkode: e788e...cc6 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #28 Skrevet 2. august 2019 Med den holdningen der lurer jeg nesten på om du er et troll, TS? Slike synsforandringer skal man ta svært alvorlig og det er faktisk en sjanse for at du ender opp som blind, eller at skadene du allerede har fått i alle fall er permanente. Trist å se at noen tar så lite vare på sin egen helse. Anonymkode: eb404...3a0 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #29 Skrevet 2. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den holdningen der lurer jeg nesten på om du er et troll, TS? Slike synsforandringer skal man ta svært alvorlig og det er faktisk en sjanse for at du ender opp som blind, eller at skadene du allerede har fått i alle fall er permanente. Trist å se at noen tar så lite vare på sin egen helse. Anonymkode: eb404...3a0 Hva i alle dager? TS har vært og sjekket det og kommer inn her med oppdatering. Hun klarer å ha litt humor oppi det hele, noe som er fantastisk bra. Anonymkode: 2364e...095 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #30 Skrevet 2. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager? TS har vært og sjekket det og kommer inn her med oppdatering. Hun klarer å ha litt humor oppi det hele, noe som er fantastisk bra. Anonymkode: 2364e...095 Men hun skriver at hun har merket forandringer i ett år (!!!) og at det går ut over hennes evne til å fungere i hverdagen, og i tillegg har hun frikort hos lege men har ikke bestilt time for å få sjekket det opp (noe hun burde gjort for lenge siden, for å bli henvist til øyelege) og i tillegg valgte hun å ikke våkne til riktig tidspunkt for å få bestilt legetime i dag! Håper selvfølgelig at det går bra for hennes del, men slike forandringer er ikke noe man skal kødde med og det er stor sannsynlighet for permanent skade. Anonymkode: eb404...3a0 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #31 Skrevet 2. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hun skriver at hun har merket forandringer i ett år (!!!) og at det går ut over hennes evne til å fungere i hverdagen, og i tillegg har hun frikort hos lege men har ikke bestilt time for å få sjekket det opp (noe hun burde gjort for lenge siden, for å bli henvist til øyelege) og i tillegg valgte hun å ikke våkne til riktig tidspunkt for å få bestilt legetime i dag! Håper selvfølgelig at det går bra for hennes del, men slike forandringer er ikke noe man skal kødde med og det er stor sannsynlighet for permanent skade. Anonymkode: eb404...3a0 TS her: Har som sagt brukt briller noen år, altså jeg har tenkt at synsforandringer skjer, for det har det gjort så langt, og stort sett har det gått helt fint å vente til jeg har råd til optiker, med å dra dit. Har i tillegg noen andre sykdommer som stort sett har tatt mye større fokus av livet mitt (som heldigvis begynner å bli bedre), så har ikke falt meg inn at jeg kunne bruke fastlege til andre ting, eller at andre sykdommer kunne skje meg. Satser fremdeles på at det bare er et resultat av kraftig hjernerystelse en eller annen gang, noe forbigående nervebetennelse eller hva som helst ikke-alvorlig. Forøvrig synes jeg det er bedre at samboer har humor på det, enn å frike helt ut. Jeg er ikke et troll, jeg bare foretrekker å la være å google symptomer, ettersom det pleier å gjøre meg unødvendig bekymra. Skal også nevnes at synet mitt har blitt mye verre de siste månedene, og kom nettopp hjem fra en månedslang ferie, så synsundersøkelse i utlandet var jeg ikke særlig gira på. (Betalte ikke ferien selv). Før dette har jeg rett og slett ikke hatt råd. En synsundersøkelse er halvannen uke med mat. Anonymkode: e788e...cc6 4
smalls Skrevet 2. august 2019 #32 Skrevet 2. august 2019 Kan jeg spørre hva samboer må hjelpe deg med? 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #33 Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, smalls skrev: Kan jeg spørre hva samboer må hjelpe deg med? Finne ting, rydde(legge ting steder, finne de igjen, eller bare peke på ting jeg må plukke opp som jeg ikke har sett), gå i trapper(spesielt i dårlig lys), finne ting i kjøleskapet om det er noe foran lyset der, passe på at jeg ikke går på ting (inkludert samboer selv) når det ikke er rett foran meg i fokus. Sikkert mye annet også jeg ikke kommer på å farta. Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #34 Skrevet 2. august 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finne ting, rydde(legge ting steder, finne de igjen, eller bare peke på ting jeg må plukke opp som jeg ikke har sett), gå i trapper(spesielt i dårlig lys), finne ting i kjøleskapet om det er noe foran lyset der, passe på at jeg ikke går på ting (inkludert samboer selv) når det ikke er rett foran meg i fokus. Sikkert mye annet også jeg ikke kommer på å farta. Anonymkode: e788e...cc6 Håper du oppdaterer oss etter øyelegetimen Ts. Anonymkode: 3ca6e...bcf 4
Millimani Skrevet 2. august 2019 #35 Skrevet 2. august 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Legesenteret har veldig begrensa telefontider, og våkna rett og slett for seint til å bestille time idag. Så da blir det vel å forsøke på mandag. Anonymkode: e788e...cc6 6 hours ago, AnonymBruker said: Bor i Osloområdet, har overhodet ikke råd til å dra til optiker for øyeblikket (litt derfor dette har blitt utsatt veldig lenge, men de siste ukene har jeg sett såpass lite at samboer må hjelpe meg med veldig basic ting, og det går jo ikke i lengden). Er forsåvidt i begynnelsen av 20-årene og ingen i familien har noen sinne hatt øye- eller synsproblemer (er eneste som bruker briller utenom de over 50 som har blitt langsynte). Er ikke videre bekymret altså, det bare begynner å bli skikkelig upraktisk. Vurderer å spørre familiemedlemmer om å få låne penger til optiker eventuelt, men hver eneste gang jeg er hos optiker og får nye briller, så ender jeg med noen jeg ser dårligere med enn de forrige, så vegrer meg alltid veldig for å dra dit. Anonymkode: e788e...cc6 Jeg ser at du har fått svar og oppdatert, men likevel. Du kunne troppet opp på legekontoret og fått akutt-time. Hvorfor sette økonomi foran synet ditt? Om det er alvorlig så blir det ikke bedre av å overse det, utsette og utsette det. At en optiker klarer å gi deg briller som er dårligere enn de forrige er lite sannsynlig da styrken din normalt blir målt før du begynner å lese på synstavla. Da ser optikeren styrken din uten å si det til deg først og vet hvor høyt opp du må for å nå det rette nivået på styrke. Dessuten har de mer utstyr til slike undersøkelser enn fastleger har. 5 hours ago, AnonymBruker said: Da har jeg vært hos optiker, og blitt henvist til øyelege. Netthinne og trykk etc så visst greit ut, men jeg har ikke sidesyn i det hele tatt, så optikeren virka litt stressa. Samboer insisterer på at jeg har blitt trangsynt, da. (Ingenting er verre enn kg-tråder uten update, så here you go!) Anonymkode: e788e...cc6 4 hours ago, AnonymBruker said: TS her: Har som sagt brukt briller noen år, altså jeg har tenkt at synsforandringer skjer, for det har det gjort så langt, og stort sett har det gått helt fint å vente til jeg har råd til optiker, med å dra dit. Har i tillegg noen andre sykdommer som stort sett har tatt mye større fokus av livet mitt (som heldigvis begynner å bli bedre), så har ikke falt meg inn at jeg kunne bruke fastlege til andre ting, eller at andre sykdommer kunne skje meg. Satser fremdeles på at det bare er et resultat av kraftig hjernerystelse en eller annen gang, noe forbigående nervebetennelse eller hva som helst ikke-alvorlig. Forøvrig synes jeg det er bedre at samboer har humor på det, enn å frike helt ut. Jeg er ikke et troll, jeg bare foretrekker å la være å google symptomer, ettersom det pleier å gjøre meg unødvendig bekymra. Skal også nevnes at synet mitt har blitt mye verre de siste månedene, og kom nettopp hjem fra en månedslang ferie, så synsundersøkelse i utlandet var jeg ikke særlig gira på. (Betalte ikke ferien selv). Før dette har jeg rett og slett ikke hatt råd. En synsundersøkelse er halvannen uke med mat. Anonymkode: e788e...cc6 Hvis du har hatt en kraftig hjernerystelse en eller annen gang så kan det faktisk være en årsak hvis du ikke tok godt nok vare på kroppen/hodet ditt etterpå. En hjernerystelse kan faktisk ha fatale følger enten det er synet, eller andre hodeskader, eller hva det er. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #36 Skrevet 2. august 2019 27 minutter siden, Millimani skrev: Jeg ser at du har fått svar og oppdatert, men likevel. Du kunne troppet opp på legekontoret og fått akutt-time. Hvorfor sette økonomi foran synet ditt? Om det er alvorlig så blir det ikke bedre av å overse det, utsette og utsette det. At en optiker klarer å gi deg briller som er dårligere enn de forrige er lite sannsynlig da styrken din normalt blir målt før du begynner å lese på synstavla. Da ser optikeren styrken din uten å si det til deg først og vet hvor høyt opp du må for å nå det rette nivået på styrke. Dessuten har de mer utstyr til slike undersøkelser enn fastleger har. Hvis du har hatt en kraftig hjernerystelse en eller annen gang så kan det faktisk være en årsak hvis du ikke tok godt nok vare på kroppen/hodet ditt etterpå. En hjernerystelse kan faktisk ha fatale følger enten det er synet, eller andre hodeskader, eller hva det er. Overlevelse går foran syn, og jeg har hatt lite nok penger til at en synsundersøkelse får fatale følger på mat eller ly, og begge deler er essensielt. Har heldigvis noe mer penger nå, og hadde en venn som kunne legge ut for synsundersøkelse. Er forøvrig skeptisk til optikere, fordi jeg i et par tilfeller har måttet komme tilbake en ukes tid senere og forsøkt å få byttet de nye brillene mine - fordi jeg ikke ser. Har fått byttet gratis alle gangene, Har et par andre sykdommer (som er på bedringens vei/vesentlig bedre), som har ført til et par smådramatiske besvimelser/synkoper i flere år, og regner med at jeg har slått hodet mitt i de tilfellene, så håper det er senvirkninger av hjernerystelse det er snakk om. Er derfor relativt rolig, og heldigvis så er mine nærmeste (som har fått med seg synsforandinger) helt ålreit med at om uansett hva som er galt så kommer de til å forsette å være mine nærmeste, evt blindhet er ikke noe hindring for det. Håper naturligvis at det er snakk om noe som ikke er alvorlig, reversibelt, evt noe jeg helt fint kan leve med. Hadde ikke helt planlagt å stille spørsmål på kvinneguiden for å forsvare meg selv, men ja, jeg bare genuint lurte på om det var optiker eller fastlege jeg skulle henvende meg til. Google sier øyelege (og naturligvis at jeg både har kreft og er gravid, for du vet, å google symptomer.), venner vet ikke, jeg visste ikke. Falt meg ikke inn at optiker kunne ringes, og at synsforandringer faktisk skal tas alvorlig. Tidligere synsforandringer (altså å bli mer nærsynt enn det ubetydelige jeg var), har ikke hatt noen fatale konsekvenser akkurat, utenom annen styrke på briller, så jeg naivt nok tenkte at alle synsforandringer var like lite alvorlig som dette. Jeg visste ikke at alvorlige øyesykdommer var noe man kunne få uten å enten ha det i nær familie eller ha blitt utsatt for ulykker, som ung. Eventuelt medfødt, men ja. Setter veldig stor pris på alle svar jeg har fått! Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #37 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overlevelse går foran syn, og jeg har hatt lite nok penger til at en synsundersøkelse får fatale følger på mat eller ly, og begge deler er essensielt. Har heldigvis noe mer penger nå, og hadde en venn som kunne legge ut for synsundersøkelse. Er forøvrig skeptisk til optikere, fordi jeg i et par tilfeller har måttet komme tilbake en ukes tid senere og forsøkt å få byttet de nye brillene mine - fordi jeg ikke ser. Har fått byttet gratis alle gangene, Har et par andre sykdommer (som er på bedringens vei/vesentlig bedre), som har ført til et par smådramatiske besvimelser/synkoper i flere år, og regner med at jeg har slått hodet mitt i de tilfellene, så håper det er senvirkninger av hjernerystelse det er snakk om. Er derfor relativt rolig, og heldigvis så er mine nærmeste (som har fått med seg synsforandinger) helt ålreit med at om uansett hva som er galt så kommer de til å forsette å være mine nærmeste, evt blindhet er ikke noe hindring for det. Håper naturligvis at det er snakk om noe som ikke er alvorlig, reversibelt, evt noe jeg helt fint kan leve med. Hadde ikke helt planlagt å stille spørsmål på kvinneguiden for å forsvare meg selv, men ja, jeg bare genuint lurte på om det var optiker eller fastlege jeg skulle henvende meg til. Google sier øyelege (og naturligvis at jeg både har kreft og er gravid, for du vet, å google symptomer.), venner vet ikke, jeg visste ikke. Falt meg ikke inn at optiker kunne ringes, og at synsforandringer faktisk skal tas alvorlig. Tidligere synsforandringer (altså å bli mer nærsynt enn det ubetydelige jeg var), har ikke hatt noen fatale konsekvenser akkurat, utenom annen styrke på briller, så jeg naivt nok tenkte at alle synsforandringer var like lite alvorlig som dette. Jeg visste ikke at alvorlige øyesykdommer var noe man kunne få uten å enten ha det i nær familie eller ha blitt utsatt for ulykker, som ung. Eventuelt medfødt, men ja. Setter veldig stor pris på alle svar jeg har fått! Anonymkode: e788e...cc6 Du skriver at du har hatt et par andre sykdommer. Er en av dem diabetes? Fordi det kan gi problemer med synet. Anonymkode: 3ca6e...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #38 Skrevet 3. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, dette er faktisk en hastesak. Dersom det er forårsaket av en øyesykdom kan det tapte synet være permanent, og ts kan i verste fall bli blind. Det vil derfor være viktig med rask behandling for å berge det synet som er igjen. Ts jeg vil sterkt anbefale deg å gå innom en optiker i dag for å fortelle om problemene. Å snakke med de slik koster ingen ting, og de kan ta en videre vurdering eventuelt ringe legevakt/øyelege for deg. Anonymkode: f611c...b53 Ja det er en hastesak, men ikke akuttmedisin. Hun sier jo hun har hatt gradvis økende plager i måneder. Det vil ikke ha noen konsekvens om det går 1 eller 3 dager før en legetime. Men hun hadde jo sannsynligvis fått en akuttime med disse symptomene. Anonymkode: e15c2...05b
smalls Skrevet 3. august 2019 #39 Skrevet 3. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Finne ting, rydde(legge ting steder, finne de igjen, eller bare peke på ting jeg må plukke opp som jeg ikke har sett), gå i trapper(spesielt i dårlig lys), finne ting i kjøleskapet om det er noe foran lyset der, passe på at jeg ikke går på ting (inkludert samboer selv) når det ikke er rett foran meg i fokus. Sikkert mye annet også jeg ikke kommer på å farta. Anonymkode: e788e...cc6 Huff da. Må være slitsomt å være så avhengig av samboer. Men synet er noe av det viktigste vi har og bør ikke utsettes for mye. Ikke bare tenke "pytt pytt, det går vel greit" for ikke sikkert det er en sykdom som vil gjøre du blir blind, men ville fått henvisning til øyelege. Du får neppe time neste uke, så du må kanskje vente litt. Jeg måtte vente i over 2 måneder
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #40 Skrevet 3. august 2019 4 timer siden, smalls skrev: Huff da. Må være slitsomt å være så avhengig av samboer. Men synet er noe av det viktigste vi har og bør ikke utsettes for mye. Ikke bare tenke "pytt pytt, det går vel greit" for ikke sikkert det er en sykdom som vil gjøre du blir blind, men ville fått henvisning til øyelege. Du får neppe time neste uke, så du må kanskje vente litt. Jeg måtte vente i over 2 måneder Det er ikke sikkert hun må vente så lenge. Optikere skriver en hastegrad på henvisningen. Vi kan også henvise direkte på timen til både sykehus og øyelege hvis det er akutt. Jeg har selv sendt pasienter i taxi til øyeavdelingen hvor de har blitt tatt rett inn på operasjon ( netthinneløsning). Hun må neppe vente i 2 mnd nå. Anonymkode: 3ca6e...bcf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå