AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Har gradvis mista så og si alt sidesynet mitt det siste året, og de siste månedene fått merkbart mer "kikkertsyn", sliter med å fokusere (ser ting i "sentrum" av synsfeltet når jeg fokuserer, og ser merkbart dårligere i dårlig lyst/om natten. + hodepine og vondt i øynene. Er eksepsjonelt vanskelig å nå igjennom til fastlegen min, så spørsmålet mitt er bare om dette er noe jeg skal oppsøke fastlege eller optiker for. Ikke spesielt gira for å betale for en synsundersøkelse hos optiker jeg egentlig ikke har råd til, dersom jeg heller burde ha vært hos lege. Tidligere hos optiker (har brukt briller i 7 år, litt nærsynt), har de aldri testet sidesyn eller syn i dårlig lys, så jeg er usikker. Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Du kan gå til optiker så kan den henvise deg til øyelege som bør sjekke dette. Ikke normalt at synes forsvinner sånn uten videre. Min optiker gjorde det jeg hadde høyt trykk i ene øyet Anonymkode: 73da5...630 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan gå til optiker så kan den henvise deg til øyelege som bør sjekke dette. Ikke normalt at synes forsvinner sånn uten videre. Min optiker gjorde det jeg hadde høyt trykk i ene øyet Anonymkode: 73da5...630 Vet du om fastlege eventuelt kan gjøre det samme, eller om det er noe som kan vente en stund? Klarer ikke presse inn synsundersøkelsekostnader i budsjettet før i oktober, og har frikort hos lege. Eller vil fastlege bare be meg om å dra til optiker? Som sagt kommer jeg ikke igjennom til fastlegekontoret på tlf, så eneste mulighet er å bestille time på nett, hvis ikke hadde jeg naturligvis ringt og spurt. Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 Hastetime hos fastlege i morgen! Tropp opp på kontoret for å få time om du ikke kommer igjennom på telefonen! Synet er noe man IKKE skal ta lett på og det er grådig viktig å ta sånt på alvor! Anonymkode: 6cd07...9e9 10
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 Ø.hjelpstime hos fastlege. Dette burde du ha tatt tak i for lenge siden. Ring når det åpner i morgen. Positivt tegn er at det har hatt en så gradvis utvikling, men slike synsforandringer er generelt ikke noe man skal ta lett på. Anonymkode: c71da...882 3
Millimani Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Har gradvis mista så og si alt sidesynet mitt det siste året, og de siste månedene fått merkbart mer "kikkertsyn", sliter med å fokusere (ser ting i "sentrum" av synsfeltet når jeg fokuserer, og ser merkbart dårligere i dårlig lyst/om natten. + hodepine og vondt i øynene. Er eksepsjonelt vanskelig å nå igjennom til fastlegen min, så spørsmålet mitt er bare om dette er noe jeg skal oppsøke fastlege eller optiker for. Ikke spesielt gira for å betale for en synsundersøkelse hos optiker jeg egentlig ikke har råd til, dersom jeg heller burde ha vært hos lege. Tidligere hos optiker (har brukt briller i 7 år, litt nærsynt), har de aldri testet sidesyn eller syn i dårlig lys, så jeg er usikker. Anonymkode: e788e...cc6 Du får selv spørre optiker om de kan teste sidesyn og syn i dårlig lys. Jeg mener å huske at de har testa sidesyn på meg noen ganger iallfall. Dere har en innledende samtale før undersøkelsen, så du kan nevne det da eller når du går innom og evt bestiller time. Hvis du går på faste medisiner kan også disse medisinene muligens gi slike bivirkninger. Neste gang du er hos optiker så nevner du det selv, eller du går innom og spør. Både fastlege og optiker kan henvise til øyelege. Det kan like gjerne være at fastlegen anbefaler optiker først, uten at jeg er sikker på det 14 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du om fastlege eventuelt kan gjøre det samme, eller om det er noe som kan vente en stund? Klarer ikke presse inn synsundersøkelsekostnader i budsjettet før i oktober, og har frikort hos lege. Eller vil fastlege bare be meg om å dra til optiker? Som sagt kommer jeg ikke igjennom til fastlegekontoret på tlf, så eneste mulighet er å bestille time på nett, hvis ikke hadde jeg naturligvis ringt og spurt. Anonymkode: e788e...cc6 Hvorvidt det kan vente en stund er jo nesten opp til deg. Du kan troppe opp på legekontoret, henvende deg i luka, forklare situasjonen og be om en akutt-time. Trykk-måling må vel tas hos optiker eller øyelege, det får du vel ikke tatt hos fastlege.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 Både optiker og fastlege kan henvise videre til øyelege. Om fastlegen ber deg dra til optiker er det ingen som kan svare på, det kommer an på kompetansen fastlegen har, og hvordan h*n vurderer situasjonen. Jeg personlig ville ha dratt til optiker når det er gradvise synsendringer og man allerede bruker synskorreksjon. Anonymkode: f67d8...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #8 Skrevet 1. august 2019 Hvis ikke fastlegen tar dette på alvor når du beskriver det slik du gjør her så skjønner jeg ikke at han i det hele tatt kan være lege? Det er jo alvorlige greier å miste synet. Kanskje trenger du ha medisiner for å bremse dette. Jeg ville ringt legekontoret i morgen tidlig og beskrevet problemet, spurt hvor snart det er mulig å få en time. Anonymkode: 4f22e...31b 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #9 Skrevet 1. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke fastlegen tar dette på alvor når du beskriver det slik du gjør her så skjønner jeg ikke at han i det hele tatt kan være lege? Det er jo alvorlige greier å miste synet. Kanskje trenger du ha medisiner for å bremse dette. Jeg ville ringt legekontoret i morgen tidlig og beskrevet problemet, spurt hvor snart det er mulig å få en time. Anonymkode: 4f22e...31b Enig. Du får garantert henvisning til øyelege utfra det som er beskrevet. Ring og be om snarlig time. Anonymkode: e15c2...05b 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #10 Skrevet 1. august 2019 Da forsøker jeg å ringe fastlege imorgen, tusen takk! Har absolutt ikke peiling på syn og hva som er alvorlig eller ikke, og forsøker å la være å google symptomer hver gang jeg er syk. Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #11 Skrevet 2. august 2019 Har du fått hastetime?😊 Anonymkode: 6cd07...9e9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #12 Skrevet 2. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du fått hastetime?😊 Anonymkode: 6cd07...9e9 Legesenteret har veldig begrensa telefontider, og våkna rett og slett for seint til å bestille time idag. Så da blir det vel å forsøke på mandag. Anonymkode: e788e...cc6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #13 Skrevet 2. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har gradvis mista så og si alt sidesynet mitt det siste året, og de siste månedene fått merkbart mer "kikkertsyn", sliter med å fokusere (ser ting i "sentrum" av synsfeltet når jeg fokuserer, og ser merkbart dårligere i dårlig lyst/om natten. + hodepine og vondt i øynene. Er eksepsjonelt vanskelig å nå igjennom til fastlegen min, så spørsmålet mitt er bare om dette er noe jeg skal oppsøke fastlege eller optiker for. Ikke spesielt gira for å betale for en synsundersøkelse hos optiker jeg egentlig ikke har råd til, dersom jeg heller burde ha vært hos lege. Tidligere hos optiker (har brukt briller i 7 år, litt nærsynt), har de aldri testet sidesyn eller syn i dårlig lys, så jeg er usikker. Anonymkode: e788e...cc6 Optikeren undersøker og vurderer om du trenger briller, eller feiler noe annet. Finner optikeren noe bekymringsverdig, så henbiser han videre til fastlegen eller øyelege. Nokså utrolig at du ikke for lengst har vært og fått undersøkt synet ditt, når du har så mye problemer. Kjører du bil? Anonymkode: b31f7...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #14 Skrevet 2. august 2019 Fastlegen har ikke utstyr til å sjekke netthinnen f.eks. De kan også svært lite om syn. Det du beskriver høres ut som at er netthinnerelatert. Optikere vil sjekke synsfelt og netthinne når du forklarer slik du gjør her, og du vil nok få en henvisning til øyelege. Ta kontakt med optiker i dag, de har også kapasitet for akutte ting. Mvh optiker Anonymkode: 3ca6e...bcf 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #15 Skrevet 2. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Legesenteret har veldig begrensa telefontider, og våkna rett og slett for seint til å bestille time idag. Så da blir det vel å forsøke på mandag. Anonymkode: e788e...cc6 Dette bør du absolutt ikke vente med til mandag, ring en optiker og få hastetime der. Du kan også oppsøke legevakt og de kan henvise videre til øyelege. Bor du i Oslo området? Isåfall henviser legevakten direkte til øyeavdelingen på Ullevål. Anonymkode: 2f45b...d55 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #16 Skrevet 2. august 2019 Da jeg fikk smerter i øyet og tåkesyn for en stund tilbake så ringte jeg optiker. De har mer utstyr til å foreta undersøkelser av øyet enn det en fastlege har. Nå var det ikke noe alvorlig i mitt tilfelle, men det ble tatt bilder av netthinnen, målt trykk og en skikkelig undersøkelse av begge øynene. Ring optiker, fastlege har ikke den kompetansen om øyet som en optiker har. Anonymkode: 8d1fc...d4e 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #17 Skrevet 2. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du om fastlege eventuelt kan gjøre det samme, eller om det er noe som kan vente en stund? Klarer ikke presse inn synsundersøkelsekostnader i budsjettet før i oktober, og har frikort hos lege. Eller vil fastlege bare be meg om å dra til optiker? Som sagt kommer jeg ikke igjennom til fastlegekontoret på tlf, så eneste mulighet er å bestille time på nett, hvis ikke hadde jeg naturligvis ringt og spurt. Anonymkode: e788e...cc6 Få time hos legen og få henvisning til øyelege. Venretiden varierer nok fra kommune til kommune, men jeg måtte vente over 2 måneder på time hos øyelegen Anonymkode: e923f...a4e
smalls Skrevet 2. august 2019 #18 Skrevet 2. august 2019 (endret) Meg over. Mente optikeren. Leger kan lite om syn. En time hos optikeren kostet 600 for meg. Du sier du ikke råd, men kan du ikke låne penger av noen? Endret 2. august 2019 av smalls
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #19 Skrevet 2. august 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette bør du absolutt ikke vente med til mandag, ring en optiker og få hastetime der. Du kan også oppsøke legevakt og de kan henvise videre til øyelege. Bor du i Oslo området? Isåfall henviser legevakten direkte til øyeavdelingen på Ullevål. Anonymkode: 2f45b...d55 Herregud, dette er da ikke en sak for legevakten. Hva er det med hysteri hos folk. Men du må selvfølgelig få det sjekket ut, TS. Anonymkode: 2364e...095 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #20 Skrevet 2. august 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette bør du absolutt ikke vente med til mandag, ring en optiker og få hastetime der. Du kan også oppsøke legevakt og de kan henvise videre til øyelege. Bor du i Oslo området? Isåfall henviser legevakten direkte til øyeavdelingen på Ullevål. Anonymkode: 2f45b...d55 Hun har jo hatt plager i mange måneder. Anonymkode: e15c2...05b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå