Gå til innhold

Ebilsalget faller i følge tall...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS har åpenbart ikke skjønt noe som helst av statistikken her. 

Elbilsalget er kraftig opp fra 2018. Faktisk 52%. Det er fossilbilsalget som stuper. 

Bensinbilsalget stuper med drøyt 35% i juli og totalt drøyt 29% for årets 7 første måneder. 

Dette er katastrofetall for fossilbilene. 

Anonymkode: 27188...c14

Les mer her: 

https://www.motor.no/artikler/nedgang-i-bilsalget-i-juli/

Anonymkode: 27188...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lithium-batterier svekkes ved bruk. Punktum.
Ved opp mot 100% (80-100%) opplading svekkes batteriet.
Ved utlading ned mot 0% (0-20%) svekkes batteriet.
Ved lading i ugunstige temperaturer, over 30 grader C og oppover, så svekkes cellene vesentlig mer.
Det er derfor i praksis umulig for vanlige brukere å lade batteriet skånsomt.
Både utlading (hard bruk spesielt) og opplading (hurtiglading spesielt) svekker batteriet.
Visning av forbruk og gjenværende kapasitet i batteriet går igjennom software som lyver en del for ikke å gi inntrykk av dårlige batterier, samt for å skjule hvor raskt de slites.
Og hvordan er det journalister og teknikere måler når de tester? Jo, ved å lese av tallene som har en computer i mellom seg og realitetene. Ingen journalst/testingeniør plukker ut batteripakka for å måle pålitelig strømtrekk direkte.
Man må forholde seg til tallene produsenten serverer gjennom display og logg.
10 år etter på kan man vite sannheten - vel og merke om man kjenner bruksmønsteret i detalj.
Derfor - produsentens tall er garantert oppblåst, som i all markedsføring og business.

Anonymkode: 4348a...e84

Batterier svekkes ikke i nevneverdig grad. Det er biler som har kjørt flere hundre tusen km og fortsatt har svært god kapasitet igjen. Og som du påpeker kan man gjøre svekkelsen enda mindre ved å unngå å lade helt opp eller tømme batteriet helt.

Du vet ikke hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Løgnene om hvor lenge batteriet varer og hvor langt man kan kjøre, som kun kan bevises etter mange års bruk.
Husker du da LED-pærene dukket opp og skulle vare i 25 år...?
Hvor mange LED-pærer holder i 5 år ved daglig bruk? Ingen?

Anonymkode: 4348a...e84

Vel, det er altså ikke løgn at batteriet varer lenger enn resten av bilen. Det er elbiler som er kjørt hundretusener av km der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å nevne det viktigste.
Løgnene om hvor miljøvennlig elbil (ikke) er.
Elbil taper glatt miljøregnskapet når alt er tatt med, som f.eks. gjenvinning av batteripakka og eventuelt ekstra batteripakke, fordi mange er nødt til å skifte om den skal holde bilens levetid.
Det er blant noe av det han snakker om i videoen.
Det fine med videoklipp på nett er at man kan spille av å høre selv hva som sies. Det er det raskeste.
Ikke sitt å vent at noen skal oppsummere et intervju som alle kan se selv.
Et bilde sier mer enn tusen ord.
En video sier mye mer...

Anonymkode: 4348a...e84

Her er det du som sprer løgner. Elbil er langt mer miljøvennlig enn fossilbiler. Fyren er en avdanket fyllik som ikke vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten å vite hvor mange dB motoren støyer på 10 meters avstand? 20 meter...?
Mange moderne biler med forbrenningsmotorer høres nesten ikke.
Billige putrebokser hører man lett, men litt dyrere - knapt.
I lav hastighet på tørr og ren asfalt kommer disse skremmende stille, nesten som elbil.

Anonymkode: 4348a...e84

I bilen min er det mange kilo med isolasjon for å dempe støy. Det er jo ikke tvil om at mange moderne bensin og diesel biler støyer lite, men de støyer mer enn de fleste elbiler. Motor og eksos er støykilder som elbiler ikke har. 

Nesten like bra er uansett ikke best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, jabx skrev:

En enkeltmåned er irrelevant, spesielt når man vet at Tesla ikke leverer særlig mange biler til Norge i begynnelsen av hvert kvartal.

Det er akkurat det artikkelen sier. Og mere til. 

Anonymkode: 27188...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elbil salget tok ikke av i Norge før de ble avgiftfrie i 2013. Du glemmer noe helt vesentlig i kommentaren din. Hadde de ikke blitt det, hadde selv en Golf/Leaf vært nære en halv million. Husk det til en annen gang! Andre land har ikke samme avgiftregimet som Norge, utenom Danmark. Og de landene er ikke i nærheten av å selge like mange elbiler som lille Norge pr.innbyger.

Anonymkode: c85b6...bbf

Kan du også se en sammenheng mellom lengre rekkevidde samt bedre utviklet produkt som gjorde at elbilsalget tok av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, jabx skrev:

Batterier svekkes ikke i nevneverdig grad. Det er biler som har kjørt flere hundre tusen km og fortsatt har svært god kapasitet igjen. Og som du påpeker kan man gjøre svekkelsen enda mindre ved å unngå å lade helt opp eller tømme batteriet helt.

Du vet ikke hva du snakker om.

Nei ingen vet hva de snakker om når det snakk om sannheten med elbilene, men alle som hatt mobil/pc i mange år vet hvordan dette er etter noen år😁😁😁😁

Anonymkode: c85b6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å nevne det viktigste.
Løgnene om hvor miljøvennlig elbil (ikke) er.
Elbil taper glatt miljøregnskapet når alt er tatt med, som f.eks. gjenvinning av batteripakka og eventuelt ekstra batteripakke, fordi mange er nødt til å skifte om den skal holde bilens levetid.
Det er blant noe av det han snakker om i videoen.
Det fine med videoklipp på nett er at man kan spille av å høre selv hva som sies. Det er det raskeste.
Ikke sitt å vent at noen skal oppsummere et intervju som alle kan se selv.
Et bilde sier mer enn tusen ord.
En video sier mye mer...

Anonymkode: 4348a...e84

Her på kg er det vel ikke liv å bare linke til noe, uten å si spesifikt hva det handler om? 

Å måtte trykke seg inn på en video, hvor man potensielt støtter noen man ikke vil støtte med klikk og derav mynter i kassa, skjønner jeg godt at ikke alle vil.. 

Anonymkode: 74e73...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ingen vet hva de snakker om når det snakk om sannheten med elbilene, men alle som hatt mobil/pc i mange år vet hvordan dette er etter noen år😁😁😁😁

Anonymkode: c85b6...bbf

Går ikke an å sammenligne. På mobil og PC er det en ting som gjelder; batterilevetid. Både ladespenning og kjemi optimaliseres for dette, ikke for levetid (hva er vitsen med et mobilbatteri som holder i 20 år?). Batterier i mobiltelefoner og PCer utsettes daglig for nettopp det som ødelegger de mest, høy spenning (lades til 4,2v/celle) og varme. Alle har vel kjent på hvor varmt et mobilbatteri kan bli under f.eks lading?

I en bil så optimaliseres det for helt andre ting. Batteriene kjøles enten aktivt, eller de lades sakte nok til at de ikke blir for varme. Kjemien er optimalisert for bl.a levetid, og ladespenningen stopper gjerne på 4,05-4,10v. 

Du kan fint dra sammenligningen til fossilbiler, f.eks mellom en bensinmotor i en personbil og en bensinmotor i en formel 1 bil. Den grunnleggende teknologien er lik, men optimaliseringen og levetiden er ekstremt forskjellig. 

Endret av -jk-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei ingen vet hva de snakker om når det snakk om sannheten med elbilene, men alle som hatt mobil/pc i mange år vet hvordan dette er etter noen år😁😁😁😁

Anonymkode: c85b6...bbf

Eh, mobil/PC er noe annet enn elbil-batterier. For eksempel har batterier i elbiler gjerne en buffer for å hindre batteriet fra å bli ladet helt opp, eller andre mekanismer som beskytter batterier som aktiv temperaturregulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motoren i en lekebil(batteribil) bråker jævlig mye. Summer som et romskip 

Anonymkode: 2e1a4...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Motoren i en lekebil(batteribil) bråker jævlig mye. Summer som et romskip 

Anonymkode: 2e1a4...021

Nei, det er ikke motoren. Det er den kunstige lyden fra en høyttaler som er EU-pålagt du hører. Spesielt merkbart på Renault Zoe og delvis Nissan Leaf. Mange har ikke denne lyden ennå, men må implementere den fra årsskiftet. I Teslaen min er det ikke mulig å høre et knyst fra noen av motorene, hverken inni eller utenfor bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.8.2019 den 7.59, AnonymBruker skrev:

Det med trafikkstøy kan du bare kutte ut. Over 50km/t støyer en batteribil nøyaktig like mye som noe anna! Og det er fra dekkene den kommer, ikke fra motor! Det har faktisk skjedd veldig mye på støyreduksjon fra motor, men det har du visst ikke skjønt.

Anonymkode: c85b6...bbf

Så.. hva er da vitsen med å kjøre dinosaurbil? Da kan du jo like godt kjøre elbil da.

Anonymkode: f6c7b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.8.2019 den 8.55, AnonymBruker skrev:

Har du hørt når Zoe kommer kjørende forbi? Høres ut som et romskip!! Støyer mer enn fossilbiler. De andre elbilene er ganske støyfrie, men Zoe høres virkelig godt 😠

Anonymkode: 3c949...e24

Min hører du bare varmepumpa på. Har nappet sikringen til ulelyden, og lever i fred og ro.

Anonymkode: f6c7b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 hours ago, jabx said:

Eh, mobil/PC er noe annet enn elbil-batterier. For eksempel har batterier i elbiler gjerne en buffer for å hindre batteriet fra å bli ladet helt opp, eller andre mekanismer som beskytter batterier som aktiv temperaturregulering.

Du tar feil.
Elbilbatteriene inneholder celler maken til laptop-batteriene.
I en laptop gjerne 6-8 celler, men i elbiler - noen tusen og oppover....
Beskyttelse mot oppheting, overlading, over-utlading finnes i alle Lithium batterysystemer.
Hvis ikke ville brannstatistikken gått rett i taket.

Den som har sprettet opp et laptop-batteri vil kjenne seg igjen i ei elbilpakke med flere celler pr modul.
 

 

Anonymkode: 4348a...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.8.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:


Fant du på disse løgnene helt på egenhånd?
3 løgner i den ene korte setningen er godt gjort.
Det nærmeste han ville forbundet 220 Volt med en bil er nok via kupevarmer/motorvarmer-tilkobling.
Paul Rosenquist var veldig kunnskapsrik om batteriteknologi, -systemer og kjemien bak. Og bil generelt.

Men som sagt, hans snakk rett fra levra var ofte upopulært fordi selgernes løgner eksisterer pga pengene i markedet. Den som avslører løgner blir gjerne upopulær.

Anonymkode: 4348a...e84

Jeg uthevet det viktigste.

https://www.dinside.no/autofil/paul-rosenquist--elbil-er-det-reneste-tov/66605662

Sitat

 


Hurtiglading på 220 volt en løgn

- Det er mellom 700-800 amperetimer på batteriet på en elbil. Da kan du måke inn 80 prosent på to timer. Men du må bruke 6-8 timer for de siste 20 prosentene. Noen lyver og sier at de kan lade 80 prosent på en halvtime. Hva slags strømstyrke må du ha da på 220 volt? Bensinstasjonens hurtiglader må jo ha trafo som en buss. Folk kan ikke Ohms lov når de prater om hurtiglading på 220 volt.

 

 

Anonymkode: f6c7b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så.. hva er da vitsen med å kjøre dinosaurbil? Da kan du jo like godt kjøre elbil da.

Anonymkode: f6c7b...ab8

Vitsen er å bruke den bilen man har kjøpt, helst til den ikke duger lenger.
Ikke kaste den før tiden fordi noen har skapt et monsterprosjekt basert på klimabløff og løgnaktig miljøvennlighet.

Du slipper frykten for å gå tom for strøm, fordi de færreste andre på veien har med en boks strøm du kan "låne".
En bensin eller dieselbil kan du la stå i veikanten et par timer mens du haiker eller går til en bensinstasjon. Prøv det med Elbil...

Det du kaller dinosaurbil er det mest miljøvennlige, om du tar med produksjon og avhending av batteripakkene - og det MÅ DU GJØRE for ikke å jukse.

Anonymkode: 4348a...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.8.2019 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Lithium-batterier svekkes ved bruk. Punktum.
Ved opp mot 100% (80-100%) opplading svekkes batteriet.
Ved utlading ned mot 0% (0-20%) svekkes batteriet.
Ved lading i ugunstige temperaturer, over 30 grader C og oppover, så svekkes cellene vesentlig mer.
Det er derfor i praksis umulig for vanlige brukere å lade batteriet skånsomt.
Både utlading (hard bruk spesielt) og opplading (hurtiglading spesielt) svekker batteriet.
Visning av forbruk og gjenværende kapasitet i batteriet går igjennom software som lyver en del for ikke å gi inntrykk av dårlige batterier, samt for å skjule hvor raskt de slites.
Og hvordan er det journalister og teknikere måler når de tester? Jo, ved å lese av tallene som har en computer i mellom seg og realitetene. Ingen journalst/testingeniør plukker ut batteripakka for å måle pålitelig strømtrekk direkte.
Man må forholde seg til tallene produsenten serverer gjennom display og logg.
10 år etter på kan man vite sannheten - vel og merke om man kjenner bruksmønsteret i detalj.
Derfor - produsentens tall er garantert oppblåst, som i all markedsføring og business.

Anonymkode: 4348a...e84

Jeg begynner å skjønne hvorfor Paul Rosenkvist er helten din. Du har rett og slett ikke snøring.

Anonymkode: f6c7b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...