AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #21 Del Skrevet 2. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elbil salget tok ikke av i Norge før de ble avgiftfrie i 2013. Du glemmer noe helt vesentlig i kommentaren din. Hadde de ikke blitt det, hadde selv en Golf/Leaf vært nære en halv million. Husk det til en annen gang! Andre land har ikke samme avgiftregimet som Norge, utenom Danmark. Og de landene er ikke i nærheten av å selge like mange elbiler som lille Norge pr.innbyger. Anonymkode: c85b6...bbf Avgiftspolitikken i norge er en stor suksess. Den har virket akkurat som forutsatt. Hensikten var å få folk som hadde tenkt å kjøpe fossilt til å velge elbil. Noe de gjorde. Avgiftene på fossile biler kommer til å øke kraftig i årene fremover. Fordi fossile biler er uønsket. Det kommer avgfiter på elbiler også. Men på langt nær så høye som på fossile biler. Fordi elbiler er ønsket. Anonymkode: 27188...c14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 2. august 2019 #22 Del Skrevet 2. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner noen å skjønne at avgiftene på elbil er rundt hjørnet? Har folk oppdaget for alvor bløffen om miljøvennlighet på tunge batteribiler? Har det sammenheng med at det kommer til å bli vesentlig dyrere å forsikre disse elektriske symaskinene? Har det sammenheng med dyre reparasjoner og lang ventetid på reparasjon? Elbilsalget faller Tall for nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser tegn på nedkjøling i elbilmarkedet.https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/08/Elbilsalget-faller Anonymkode: 4348a...e84 Elbil-salget stuper hver 3. Måned fordi Tesla leverer biler til Norge med skip. Det kommer en gigantisk båt med 5000~ tesla biler til Norge hver 3.måned, når de bilene er utsolgt stuper salget, så er det salgsrekord igjen neste måned når det kommer et nytt skip. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #23 Del Skrevet 2. august 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Paul Rosenquist har mye kunnskap? Han er en vandrende idiot som tror de fortsatt bruker blybatterier, og mener 220volt = hurtiglading. Anonymkode: f6c7b...ab8 Fant du på disse løgnene helt på egenhånd? 3 løgner i den ene korte setningen er godt gjort. Det nærmeste han ville forbundet 220 Volt med en bil er nok via kupevarmer/motorvarmer-tilkobling. Paul Rosenquist var veldig kunnskapsrik om batteriteknologi, -systemer og kjemien bak. Og bil generelt. Men som sagt, hans snakk rett fra levra var ofte upopulært fordi selgernes løgner eksisterer pga pengene i markedet. Den som avslører løgner blir gjerne upopulær. Anonymkode: 4348a...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #24 Del Skrevet 2. august 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fatter ikke at så mange mennesker blir så provosert av elbiler jeg Anonymkode: 9068b...4cd Tror ikke mange blir provosert av bilene som sådan, men måten politikere har tilrettelagt for å snikinnføre så mange som mulig av dem basert på klimaløgner og miljøhensyn. Noe som viser seg å være regelrett lureri, fordi det handler om penger og intet annet. Akkurat som vindkraft-lureriet. Elbilsalget har gått bra takket være avgiftsfriheten, og dette gjør at mange vraker sin gode diesel-/bensinbil lenge før tiden. Noe som er motsatt miljøhensyn. Altså mer miljøskadelig enn om de gamle bilene ble holdt i live til de skiftes ut naturlig. Men får du en bilselger eller importør til å innrømme dette frivillig? Tvilsomt. Det hele er velregissert svindel som har opphav i klimahysteriet som styres fra FN. Anonymkode: 4348a...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #25 Del Skrevet 2. august 2019 Jeg synes elbiler er flott, men det er negativt å ha en bil med begrensninger, spesielt om man er singel og kun har en bil. Men miljømessig er det jo fantastisk! Men hva tror vi skjer når de fjerner alle godene? Når elbil blir like dyrt som en bensinbil? Mennesker flest er ikke vanskelige å forstå se på, når alle godene forsvinner, da velger de fleste det enkleste alternative, og det er den bilen man kan fylle på uten å måtte vente. Elbiler tærer og på veien, så jeg skjønner at de også må betale noe bompenger. Men så fortsette de med å fjerne flere goder som gratis parkering. Det går i feil retning. Mye sikkert da mange kjøper elbil. Men uten godet slutter folk kanskje å kjøpe dem. Synes det et trist at alt handler kun om penger og ikke miljø, selv om det er miljø de prøver å selge... 😕 Anonymkode: a3151...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #26 Del Skrevet 2. august 2019 Vi har en bensinbil og en elbil. Elbilen ble kun kjøpt for å spare penger, da særlig på bensin og bom. Vi sparer over 4000 kr i mnd på dette. Jeg synes elbilen er veldig god å kjøre, liker den godt. Men jeg skal innrømme at jeg får litt småpanikk når batteriet går nedover, for jeg ser hvor fort det daler på motorveien når man kjører i 100/110. Jeg lader gratis på jobb, så veldig praktisk. Men det er klart at de aller fleste kjøper elbil for å spare penger, miljøet kommer i andre rekke for de fleste. Anonymkode: 987cc...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #27 Del Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er klart at de aller fleste kjøper elbil for å spare penger, miljøet kommer i andre rekke for de fleste. Anonymkode: 987cc...04b Og det er helt greit. Du har både folkets og politikernes støtte i den prioriteringen. Anonymkode: 27188...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 2. august 2019 #28 Del Skrevet 2. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det med trafikkstøy kan du bare kutte ut. Over 50km/t støyer en batteribil nøyaktig like mye som noe anna! Og det er fra dekkene den kommer, ikke fra motor! Det har faktisk skjedd veldig mye på støyreduksjon fra motor, men det har du visst ikke skjønt. Anonymkode: c85b6...bbf Gjennomsnittlig fart for bilen min er 46 km/t, så det med støy fra motor er stadig relevant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #29 Del Skrevet 2. august 2019 50 minutter siden, stan said: Gjennomsnittlig fart for bilen min er 46 km/t, så det med støy fra motor er stadig relevant. Uten å vite hvor mange dB motoren støyer på 10 meters avstand? 20 meter...? Mange moderne biler med forbrenningsmotorer høres nesten ikke. Billige putrebokser hører man lett, men litt dyrere - knapt. I lav hastighet på tørr og ren asfalt kommer disse skremmende stille, nesten som elbil. Anonymkode: 4348a...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #30 Del Skrevet 2. august 2019 2 hours ago, prt90 said: Elbil-salget stuper hver 3. Måned fordi Tesla leverer biler til Norge med skip. Det kommer en gigantisk båt med 5000~ tesla biler til Norge hver 3.måned, når de bilene er utsolgt stuper salget, så er det salgsrekord igjen neste måned når det kommer et nytt skip. Men når regnes bilene som solgt? Når de leveres eller når de bestilles og forhåndsbetales? Er det forresten heeeelt sant at det kommer 5000 biler hveeer måned? Ingen hvite løgner i markedsføringens tjeneste? Anonymkode: 4348a...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #31 Del Skrevet 2. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uten å vite hvor mange dB motoren støyer på 10 meters avstand? 20 meter...? Mange moderne biler med forbrenningsmotorer høres nesten ikke. Billige putrebokser hører man lett, men litt dyrere - knapt. I lav hastighet på tørr og ren asfalt kommer disse skremmende stille, nesten som elbil. Anonymkode: 4348a...e84 Så teorien din er at billige biler med små motorer bråker mer enn dyre biler med stor motor? En BMW X5 (2015 30D) bråker altså mindre enn en Golf (2017 1,4TSI) sier du? Inni bilen ja. Da bråker golfen mest faktisk. Men det har med støyisolering å gjøre. Utvendig kan jeg imidlertid bekrefte at BMW'en bråker betydelig mer. Og da i betydningen BETYDELIG. Det merker jeg hver gang en av disse bilene startes opp utenfor huset mitt og kjører avgårde. Eller kommer kjørende. Anonymkode: 27188...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. august 2019 #32 Del Skrevet 2. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Begynner noen å skjønne at avgiftene på elbil er rundt hjørnet? Har folk oppdaget for alvor bløffen om miljøvennlighet på tunge batteribiler? Har det sammenheng med at det kommer til å bli vesentlig dyrere å forsikre disse elektriske symaskinene? Har det sammenheng med dyre reparasjoner og lang ventetid på reparasjon? Elbilsalget faller Tall for nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser tegn på nedkjøling i elbilmarkedet.https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/08/Elbilsalget-faller Anonymkode: 4348a...e84 Det blir litt tåpelig å sammenligne slik. Tesla har ikke begynt leveringer for dette kvartalet enda, så naturligvis vil det være få Teslaer. Dermed trekker dette ned tallene. Man må se hele kvartalet under ett. Elendig journalistikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. august 2019 #33 Del Skrevet 2. august 2019 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du glemte "kort levetid." Elbil-scammen er jo helt latterlig. Anonymkode: 17ad8...1cb Det er ikke kort levetid. Endret 2. august 2019 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #34 Del Skrevet 2. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Så teorien din er at billige biler med små motorer bråker mer enn dyre biler med stor motor? En BMW X5 (2015 30D) bråker altså mindre enn en Golf (2017 1,4TSI) sier du? Inni bilen ja. Da bråker golfen mest faktisk. Men det har med støyisolering å gjøre. Utvendig kan jeg imidlertid bekrefte at BMW'en bråker betydelig mer. Og da i betydningen BETYDELIG. Det merker jeg hver gang en av disse bilene startes opp utenfor huset mitt og kjører avgårde. Eller kommer kjørende. Anonymkode: 27188...c14 Store motorer kan være særdeles stillegående på lave turtall. Billige biler har gjerne underdimensjonerte motorer og går gjerne på høyere turtall for å få nok effekt. Bensin-motorer har lav effekt i nedre turtallsregister. Oppstart av en bil involverer en elektrisk startmotor, men du blander vel ikke inn denne?? Anonymkode: 4348a...e84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. august 2019 #35 Del Skrevet 2. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Paul Rosenquist har lang erfaring og mye kunnskap om batteriteknologi. Han blir så klart kritisert av salgskåte bilselgere fordi sannheten om batteribiler ikke er populært å trekke frem. Han legger bare frem fakta og kaller en spade for en spade. Anonymkode: 4348a...e84 Hva er det han sier da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. august 2019 #36 Del Skrevet 2. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men som sagt, hans snakk rett fra levra var ofte upopulært fordi selgernes løgner eksisterer pga pengene i markedet. Den som avslører løgner blir gjerne upopulær. Anonymkode: 4348a...e84 Hvilke løgner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #37 Del Skrevet 2. august 2019 1 minutt siden, jabx said: Det er ikke kort levetis. Lithium-batterier svekkes ved bruk. Punktum. Ved opp mot 100% (80-100%) opplading svekkes batteriet. Ved utlading ned mot 0% (0-20%) svekkes batteriet. Ved lading i ugunstige temperaturer, over 30 grader C og oppover, så svekkes cellene vesentlig mer. Det er derfor i praksis umulig for vanlige brukere å lade batteriet skånsomt. Både utlading (hard bruk spesielt) og opplading (hurtiglading spesielt) svekker batteriet. Visning av forbruk og gjenværende kapasitet i batteriet går igjennom software som lyver en del for ikke å gi inntrykk av dårlige batterier, samt for å skjule hvor raskt de slites. Og hvordan er det journalister og teknikere måler når de tester? Jo, ved å lese av tallene som har en computer i mellom seg og realitetene. Ingen journalst/testingeniør plukker ut batteripakka for å måle pålitelig strømtrekk direkte. Man må forholde seg til tallene produsenten serverer gjennom display og logg. 10 år etter på kan man vite sannheten - vel og merke om man kjenner bruksmønsteret i detalj. Derfor - produsentens tall er garantert oppblåst, som i all markedsføring og business. Anonymkode: 4348a...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #38 Del Skrevet 2. august 2019 4 minutter siden, jabx said: Hvilke løgner? Løgnene om hvor lenge batteriet varer og hvor langt man kan kjøre, som kun kan bevises etter mange års bruk. Husker du da LED-pærene dukket opp og skulle vare i 25 år...? Hvor mange LED-pærer holder i 5 år ved daglig bruk? Ingen? Anonymkode: 4348a...e84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #39 Del Skrevet 2. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Løgnene om hvor lenge batteriet varer og hvor langt man kan kjøre, som kun kan bevises etter mange års bruk. Husker du da LED-pærene dukket opp og skulle vare i 25 år...? Hvor mange LED-pærer holder i 5 år ved daglig bruk? Ingen? Anonymkode: 4348a...e84 Glemte å nevne det viktigste. Løgnene om hvor miljøvennlig elbil (ikke) er. Elbil taper glatt miljøregnskapet når alt er tatt med, som f.eks. gjenvinning av batteripakka og eventuelt ekstra batteripakke, fordi mange er nødt til å skifte om den skal holde bilens levetid. Det er blant noe av det han snakker om i videoen. Det fine med videoklipp på nett er at man kan spille av å høre selv hva som sies. Det er det raskeste. Ikke sitt å vent at noen skal oppsummere et intervju som alle kan se selv. Et bilde sier mer enn tusen ord. En video sier mye mer... Anonymkode: 4348a...e84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #40 Del Skrevet 2. august 2019 TS har åpenbart ikke skjønt noe som helst av statistikken her. Elbilsalget er kraftig opp fra 2018. Faktisk 52%. Det er fossilbilsalget som stuper. Bensinbilsalget stuper med drøyt 35% i juli og totalt drøyt 29% for årets 7 første måneder. Dette er katastrofetall for fossilbilene. Anonymkode: 27188...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå