Gå til innhold

Hva skjer med forventet levealder??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet "life expectancy USA" etter jeg hørte at den har falt for tredje år på rad, og fant dette, det er ikke bare USA som faller, hva i huleste skal dette bety? Og hvorfor faller ikke Japan?
image.png.160683cccc3ddd8022363c2cc5530d0a.png

Jeg har mine egne ideer om hva det er, jeg tror det er tre ting:

- Bearbeidet mat

- For mye fett i dietten (lavkarbo over hele linja jo og vi vet jo at for mye fett er skadelig)

- For mye gift i miljøet, alt fra giftstoffer i tekstiler og skyllemiddel til sprøytemidler og tilsetningsstoffer i mat, medisiner, avgasser fra løsemidler, kvikksølv i tennene, i havet og i sparepærer, alle mulige utslipp fra industrien, osv osv. osv. i det uendelige.

Vi må seriøst rydde opp i dette ellers dør vi ut.

Anonymkode: 7b22f...3cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest frankie1985
Skrevet

Grafen viser ikke spesiell nedgang egentlig, for kort tidsperiode

Skrevet

Levealderen øker i takt med at barnedødeligheten minker.

Grunnen til at levealderen var så lav før var ikke fordi de fleste døde før de var 30. Det var fordi det var en ekstremt høy barnedødelighet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Levealderen øker i takt med at barnedødeligheten minker.

Grunnen til at levealderen var så lav før var ikke fordi de fleste døde før de var 30. Det var fordi det var en ekstremt høy barnedødelighet. 

Veldig interessant at du nevner det, for barnedødeligheten i USA har tydelig flatet litt ut fra 2013 til 2014, og de har høy barnedødelighet sammenlignet med andre sammenlignbare land, så det spiller nok inn. Lurer på hvor grafen går etter det, jeg finner ikke noe nyere.
Bare nevner at USA er de som vaksinerer mest i hele verden, så akkurat det hjelper tydeligvis ikke så mye på barnedødeligheten da.
Image result for child mortality rate usa

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet "life expectancy USA" etter jeg hørte at den har falt for tredje år på rad, og fant dette, det er ikke bare USA som faller, hva i huleste skal dette bety? Og hvorfor faller ikke Japan?
image.png.160683cccc3ddd8022363c2cc5530d0a.png

Jeg har mine egne ideer om hva det er, jeg tror det er tre ting:

- Bearbeidet mat

- For mye fett i dietten (lavkarbo over hele linja jo og vi vet jo at for mye fett er skadelig)

- For mye gift i miljøet, alt fra giftstoffer i tekstiler og skyllemiddel til sprøytemidler og tilsetningsstoffer i mat, medisiner, avgasser fra løsemidler, kvikksølv i tennene, i havet og i sparepærer, alle mulige utslipp fra industrien, osv osv. osv. i det uendelige.

Vi må seriøst rydde opp i dette ellers dør vi ut.

Jeg er IKKE overrasket. Jeg har sagt at dette kommer til å skje i sikkert 10 år, men har stort sett blitt avfeid med at forskningen viser at vi blir eldre og eldre, at vi har bedre helse enn før.

Personlig mener jeg at vi ikke enda har sett konsekvensene av den vestlige livsstilen vi har hatt de siste 30-40 årene, med mye sukker, salt og umettet fett i maten. Vi bøtter nedpå med sjokolade, potetgull, brus og junkfood, selv i ukedagene. Selv i min barndom husker jeg ingen voksne som gjorde dette i uka. Alle holdt seg til helgene med slikt, både barn og voksne.

Som barn var jeg ALDRI på McDonalds eller noen annen junkfood-sjappe. Foreldrene mine hadde tid og kunnskaper nok til å lage ordentlige middager. Det hverken kan, eller har dagens foreldre tid til. Eller de tar seg ikke tid til det. Syns nesten det er barnemishandling når jeg ser små barn sitte på Mc`ern og ha familiemiddag i ukedagene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Som barn var jeg ALDRI på McDonalds eller noen annen junkfood-sjappe. Foreldrene mine hadde tid og kunnskaper nok til å lage ordentlige middager. Det hverken kan, eller har dagens foreldre tid til. Eller de tar seg ikke tid til det. Syns nesten det er barnemishandling når jeg ser små barn sitte på Mc`ern og ha familiemiddag i ukedagene

Hvordan vet du at de ikke er der fordi de feirer en spesiell anledning, og at de ellers spiser sunn mat hjemme ellers?

Anonymkode: e20ba...3c6

• Liker 6
  • 2 uker senere...
Skrevet

Folketallet i verden må reduseres uansett. Naturen finner en måte. 

• Liker 2
Skrevet

Amerikanere spiser seg ihjel. Dessverre tar resten av verden i økende grad etter, og nå ser vi den ikke så veldig hyggelige effekten av nettopp det. Du kan ikke forvente å leve på søplemat (og det aller meste av ferdigmat faller selvfølgelig innunder denne kategorien) og gå rundt som underernært og overvektig på samme tid og forvente å leve like lenge som du ellers ville gjort. Logikken er ikke så veldig mye mer komplisert enn som så. At forventet levealder synker i vestlige land som Frankrike, Tyskland og England, kommer vel neppe som noen overraskelse på folk som har besøkt disse landene gjentatte ganger over tid. Kostholdsvanene blir stort sett bare verre og verre.

Ang Japan: Selv om endringer skjer også der (og ikke av den positive sorten), så lever japanere fortsatt ganske så sunt. De kunne spist mindre fisk og soya og sannsynligvis hatt godt av det (høyt inntak av tungmetaller via fisk har vært mistenkt å være skyld i at så mange Japanere rammes av Alzheimer, og høyt soyainntak ser heller ikke ut til å være så bra for hjernen i lengden), men det er få steder hvor folk gjør det særlig bedre kostholdsmessig. Okinawa spesielt har alltid pekt seg ut som omtrent det sunneste stedet i verden, med folk som lever lenge, holder seg slanke, og sjelden rammes av livsstilsykdommene som tar livet av folk flest i andre utviklede områder av verden. Kostholdet der har tradisjonelt bestått av 85% karbohydrater og totalt 15% protein og fett, med søtpotet som en spesielt viktig matvare. (Dette burde selvfølgelig være en tankevekker for alle som har fått det for seg at det å spise mer fett enn vi allerede gjør har så veldig mye for seg i et langsiktig helseperspektiv). Vi kommer nok til å fortsatt se en forventet høy levealder i Japan en god stund fremover, og med nye fremskritt innen teknologi og medisin er det ikke umulig at den stiger radikalt både der og her i Vesten. Men folk må skjerpe seg, det er det INGEN tvil om. Fast food bør være noe man spiser sjelden - hvis man gjør det i det hele tatt - og ikke ukentlig eller oftere. Hallo, liksom. 

• Liker 3
Skrevet

I tillegg kommer utviklingen av medisinfag og helsevesen de siste hundre år. Vi har gått fra høye fødselstall og høy barnedødelighet samt høy dødelighet for øvrig i ung alder, noe som senker gjennomsnittlig levealder, til lavere fødselstall og minimal barnedødelighet og lave dødstall i ung alder, dette øker gjennomsnittlig levealder. På et tidspunkt stabiliserer dette seg. 

I dag har vi fått så lave fødselstall at enkelte land opplever en resesjon i befolkningen. Dette er blant andre USA påvirket av. Japan kommer etter.

• Liker 1
Skrevet
På 1.8.2019 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet "life expectancy USA" etter jeg hørte at den har falt for tredje år på rad, og fant dette, det er ikke bare USA som faller, hva i huleste skal dette bety?

USA er et eneste stort rot. Bly i drikkevannet til barn (som gjør dem ødelagt for livet), asbest i veggene fordi politikerne er bestukket, folk som ikke har råd til medisinsk behandling og må bruke akutten isteden for, men når du må på akutten fordi du er i livsfare, har du allerede gjort mye skade på kroppen i forhold til preventiv behandling, alle spiser for mye og usunn mat de er blitt ekstremt fete, også nylig har overdose dødsfall økt en del, 70'000 overdose dødsfall i USA i 2017, opp med ca 7'000 fra 2016. 7000 dødsfall er selvsagt veldig lite i forhold til totalen av dødsfall per år så en kan tro det er irrelevant men ettersom disse 7000 er relativt unge medvirker det til en del av nedgangen du ser på grafen

Menneskekroppen er uansett ikke lagd for å bli så gammel, vet ikke om det er noe problem i seg selv om vi blir 83 eller 84 i snitt, mer viktig å sørge for at en får fine 83 år enn at alt av resurser skal brukes på at folk får elendige 84 år, imho, men sikkert delte meninger om den saken.

Anonymkode: 737cc...bbe

Skrevet

Ifølge Bibelen er menneskets levealder satt til noenogsytti år...

Anonymkode: bec8a...745

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ifølge Bibelen er menneskets levealder satt til noenogsytti år...

Det blir jo ganske irrelevant her. Vi er da fornuftige nok til å benytte oss av mer oppdaterte og troverdige kilder enn Bibelen når det dreier seg om slike spørsmål. Vi vet tross alt enormt mye mer om menneskekroppen i dag enn hva de gjorde i Midtøsten for 2000 år siden. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Akhenaton skrev:

Det blir jo ganske irrelevant her. Vi er da fornuftige nok til å benytte oss av mer oppdaterte og troverdige kilder enn Bibelen når det dreier seg om slike spørsmål. Vi vet tross alt enormt mye mer om menneskekroppen i dag enn hva de gjorde i Midtøsten for 2000 år siden. 

Gud kan mer enn du og jeg og alle forskere i verden :)

Skrevet

Uansett så blir mange over 100 år. Ingen av oss skal vel dømme hvor lenge hvert menneske burde leve. Man lever til man dør uansett, uansett alder.

Skrevet
1 minutt siden, wintergirl said:

Uansett så blir mange over 100 år. Ingen av oss skal vel dømme hvor lenge hvert menneske burde leve. Man lever til man dør uansett, uansett alder.

Ja, man lever til man dør. Og jeg ønsker ikke å dømme noen for de som har dårlig helse har det jo ille nok fra før. Men man har et visst ansvar for å prøve å holde seg frisk. Det gjelder både av omtanke til de rundt seg og fordi sykekostnadene jo bæres av fellesskapet. I tillegg har man et ansvar for å sikre at ens barn får gode nok vaner slik de står godt rustet når de skal ut i voksenlivet. 

Samtidig har vi et ansvar for å hjelpe andre slik at man hindrer selvmord, folk som drikker seg ihjel, folk som mister viljen til å leve pga ensomhet, osv. Som medmennesker har vi alle et ansvar for de rundt oss. 

Anonymkode: 921c2...4dc

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Gud kan mer enn du og jeg og alle forskere i verden :)

Det kan han sikkert - det blir uansett vanskelig å både bevise og motbevise. Men om det er tilfelle så har han vel i hvert fall neppe hatt så mye å gjøre med Bibelen, med tanke på alle feilene og selvmotsigelsene som finnes i den. 

Endret av Akhenaton
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man lever til man dør. Og jeg ønsker ikke å dømme noen for de som har dårlig helse har det jo ille nok fra før. Men man har et visst ansvar for å prøve å holde seg frisk. Det gjelder både av omtanke til de rundt seg og fordi sykekostnadene jo bæres av fellesskapet. I tillegg har man et ansvar for å sikre at ens barn får gode nok vaner slik de står godt rustet når de skal ut i voksenlivet. 

Samtidig har vi et ansvar for å hjelpe andre slik at man hindrer selvmord, folk som drikker seg ihjel, folk som mister viljen til å leve pga ensomhet, osv. Som medmennesker har vi alle et ansvar for de rundt oss. 

Anonymkode: 921c2...4dc

Nå mente jeg hovedsak av alderdom. Noen her setter grenser for levealder. Noen blir 5 år , mens andre blir 110. Ingen av oss er Gud og kan gjøre noe med det. Men ja, mange burde passe bedre på kroppen sin. 

Skrevet (endret)

I USA gikk den fra 79.9 år i 2015 til 79.8 år i 2016. Ikke veldig "alarming".

Du ser også flere hopp i grafen fra 1980-2016 i alle landene.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
Skrevet

Overspising er hovedårsaken. 

Anonymkode: 02382...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...