AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Satt og bladde gjennom dy savnet og funnet. Kom over en annonse hvor et dyr var savnet i noen uker, og hvor dyrets chipnummer fremdeles var registrert på den lokale dyrebeskyttelsen etter +5 år. Stod noe om at eier på nytt ville forsøke å få chipen registrert på seg. Kan det være en god grunn til at dyret fremdeles er registrert på den lokale dyrebeskyttelsen? Anonymkode: d3b50...306
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Jeg vet bare om oppdrettere som har chipet i sitt navn og solgt kattungene registrert på seg. Nylig var det en eier som var bortreist og hadde katten hos andre. Den stakk av og den som passet turte ikke si til eieren. Så katten var på rømmen i to uker. Da de fant den, så mente både dyrebeskyttelsen og veterinær at katten ikke kunne blitt så underernært på den tiden den vandret. Så oppdretterne fikk katten tilbake etter fem år! Eieren mente seg urimelig behandlet, og engasjerte advokat. Men hun fikk ikke katten tilbake. Så jeg tenker at det er en grunn til at katter blir chippet i oppdretters og dyrebeskyttelsen sitt navn. Det er sikkert en klausul for det når en kjøper eller adopterer. Det er eiere som drar fra dyrene sine og også dumper dem. Så sikkerhet for de som solgte og adopterte bort? At dyrene kommer tilbake til dem ved mistanke om vanskjøtsel ol? Anonymkode: c0e47...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Takk for svar. Ja, jeg syntes det hørtes rart ut det jeg leste. Anonymkode: d3b50...306
Minya Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 43 minutter siden, AnonymBruker said: Satt og bladde gjennom dy savnet og funnet. Kom over en annonse hvor et dyr var savnet i noen uker, og hvor dyrets chipnummer fremdeles var registrert på den lokale dyrebeskyttelsen etter +5 år. Stod noe om at eier på nytt ville forsøke å få chipen registrert på seg. Kan det være en god grunn til at dyret fremdeles er registrert på den lokale dyrebeskyttelsen? Anonymkode: d3b50...306 Det har vært veldig mye problemer med dyreid.no en stund. Feks fant jeg nylig ut at min Monsoon, som måtte avlives nylig, var registrert med et helt fremmed telefonnummer og feil adresse, og at Typhoon var registrert på HrMinyas telefonnummer, til tross for at eierskifteinformasjonen fra FoD var utelukkende meg og mitt telefonnummer for enkelthets skyld. Da jeg nevnte dette for min kontaktperson i FoD, var det definitivt ikke første gangen hun hørte om det. Etter at dyreidentitet.no endret til dyreid.no, endret de også datasystemet sitt, og ved overføringen av data, hadde noe gått alvorlig galt. Enkelte dyr var registrert på vilt fremmede mennesker, andre dyr var registrert på FoD, selv årevis etter dyret var adoptert, og i alle tilfellene hadde FoD korrekt info, mens dyreid.no hadde spinn hakka gal info. Siden Monsoon ikke var registrert med mitt telefonnummer, fikk jeg da logisk nok heller ikke endret noe, da innloggingen er telefonnummeret -.- Sendte melding om det på feilmeldingsystemet deres, fikk da en datagenerert mail tilbake om at de skulle se på det, men det jeg ikke så, fordi det lå mye lenger ned i eposten, var at hvis man ikke svarer på den aktuelle eposten innen en uke, så anser dyreid saken som avsluttet, og det er ingen mennesker som ser på den opprettede saken. Sendte da igjen melding i går og svarte på mailen umiddelbart. Da hadde de klart å respondere i løpet av dagen i dag. Monsoon ble registrert på mitt telefonnummer, og jeg fikk i dag muligheten til å gå inn og endre status til avlidt. De skulle overføre Typhoon til min side også, kostnadsfritt (det koster penger å skifte eierskap, og det fant jeg meg ikke i at jeg måtte betale for når det var deres feil) Nå gjenstår det bare å se om de klarer å legge Tsunami og Tornado inn på korrekt plass... 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 23 minutter siden, Minya skrev: Det har vært veldig mye problemer med dyreid.no en stund. Feks fant jeg nylig ut at min Monsoon, som måtte avlives nylig, var registrert med et helt fremmed telefonnummer og feil adresse, og at Typhoon var registrert på HrMinyas telefonnummer, til tross for at eierskifteinformasjonen fra FoD var utelukkende meg og mitt telefonnummer for enkelthets skyld. Da jeg nevnte dette for min kontaktperson i FoD, var det definitivt ikke første gangen hun hørte om det. Etter at dyreidentitet.no endret til dyreid.no, endret de også datasystemet sitt, og ved overføringen av data, hadde noe gått alvorlig galt. Enkelte dyr var registrert på vilt fremmede mennesker, andre dyr var registrert på FoD, selv årevis etter dyret var adoptert, og i alle tilfellene hadde FoD korrekt info, mens dyreid.no hadde spinn hakka gal info. Siden Monsoon ikke var registrert med mitt telefonnummer, fikk jeg da logisk nok heller ikke endret noe, da innloggingen er telefonnummeret -.- Sendte melding om det på feilmeldingsystemet deres, fikk da en datagenerert mail tilbake om at de skulle se på det, men det jeg ikke så, fordi det lå mye lenger ned i eposten, var at hvis man ikke svarer på den aktuelle eposten innen en uke, så anser dyreid saken som avsluttet, og det er ingen mennesker som ser på den opprettede saken. Sendte da igjen melding i går og svarte på mailen umiddelbart. Da hadde de klart å respondere i løpet av dagen i dag. Monsoon ble registrert på mitt telefonnummer, og jeg fikk i dag muligheten til å gå inn og endre status til avlidt. De skulle overføre Typhoon til min side også, kostnadsfritt (det koster penger å skifte eierskap, og det fant jeg meg ikke i at jeg måtte betale for når det var deres feil) Nå gjenstår det bare å se om de klarer å legge Tsunami og Tornado inn på korrekt plass... 😮 Oj! Ja det kan jo absolutt være bakgrunnen. Har aldri selv hatt problemer, hverken med den gamle dyreidentitet.no eller den nye selvbetjente dyreid.no, men det betyr jo ikke at ikke andre kan ha hatt trøbbel i overgangen fra gammel til ny løsning. Tusen takk for godt svar Anonymkode: d3b50...306
Minya Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: 😮 Oj! Ja det kan jo absolutt være bakgrunnen. Har aldri selv hatt problemer, hverken med den gamle dyreidentitet.no eller den nye selvbetjente dyreid.no, men det betyr jo ikke at ikke andre kan ha hatt trøbbel i overgangen fra gammel til ny løsning. Tusen takk for godt svar Anonymkode: d3b50...306 For å si det sånn, jeg har fått tilsendt eierbevis i posten med korrekt informasjon og chipnummer på begge kattene fra dyreidentitet.no i henholdsvis 2009 og 2013, så jeg trodde liksom at det skulle være greit. Men det er noe alvorlig fatt i overføringen av informasjon fra gammel til ny database, og som sagt er ikke jeg den eneste som har oppdaget at det står feil eier og feil informasjon når man søker opp chippen på dyret sitt. Endret 1. august 2019 av Minya
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 Enkelte organisasjoner har det i kontrakten at chip ikke blir overført. Organisasjonen jeg har adoptert fra, og vært frivillig i, har det i kontrakten. Det er flere katter som blir adoptert bort som blir fraflyttet/forlatt, og ved en ny adopsjon så er det enklere å oppdatere adresse til nytt hjem i organisasjonens register, enn å få DyreID til å endre navn på chip fra en eier man ikke får kontakt med eller samtykke fra. Dersom en katt får ett nytt hjem, uansett grunn, og gammel eier ikke vil overføre chipen, eller man ikke får tak i gammel eier, så vil jo gammel eier bli forsøkt kontaktet dersom katten kommer bort og blir funnet, og det er bortimot umulig få tak i ny eier. Er chip registrert på en organisasjon så vil jo dem ha kontaktinfo på nye eiere. Så flere organisasjoner overfører ikke chip, basert på mange dårlige erfaringer. Anonymkode: 295c1...92c 2
Kvartz Skrevet 2. august 2019 #8 Skrevet 2. august 2019 Da jeg overtok en katt fra dyrebeskyttelsen så fikk jeg beskjed at chip blir overført til ny eier etter 1. år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå