Gjest På flyttefot Skrevet 9. mai 2005 #1 Del Skrevet 9. mai 2005 På grunn av mannen min sin jobb må vi flytte ned til Oslo. Vi har en toåring og en på vei, og kommer til å bo i Oslo i noen år. Vi har lyst til å bo sentralt, og kan gi omtrent 2,5 millioner så vi har jo råd til å bo der vi vil også nesten ihvertfall. Siden vi først flytter til storbyen vil vi gjerne bo litt der det skjer. Men så tenker jeg på barne, som må ha barnehageplass, en park eller andre grøntområder å leke i og så videre. Vet noen om hvordan de forskjellige bydelene er mht barnehagedekning for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 9. mai 2005 #2 Del Skrevet 9. mai 2005 2,5 mill rekker ikke alltid så langt i Oslo - litt avhengig av hva slags standard og størrelse dere ønsker, selvsagt! Ønsker dere å bo i sentrum eller i en drabantby? Tenker dere på leilighet eller ønsker dere også en hageflekk? Rekkehus? Enebolig? Dere bør også vurdere å kjøpe noe litt utenfor Oslo, spesielt hvis dere kan godta litt reisevei. En får som regel mye mer for pengene hvis en er villig til å bo f.eks. i en av nabokommunene. Såvidt jeg har skjønt er det ikke full dekning noe sted i Oslo. Eneste av "nabokommunene" hvor det er full dekning som jeg kjenner til er Frogn kommune (Drøbak). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 9. mai 2005 #3 Del Skrevet 9. mai 2005 Rælingen ved lillestrøm har også full dekning.. Det tar 10 min med tog fra lillestrøm til oslo s. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På flyttefot Skrevet 9. mai 2005 #4 Del Skrevet 9. mai 2005 Vi vil altså bo i Oslo, og vi går heller ned i standard på boligen. Jeg har sett mange egnede boliger til 2,5. Spørsmålet var IKKE om vi skulle bo i eller utenfor byen, men hvilken sentral bydel som var best for småbarnsfamilier. Jeg vokste opp mine første år som bybarn selv, og man trenger ikke hage for å få en god oppvekst. Faktisk!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 9. mai 2005 #5 Del Skrevet 9. mai 2005 St.hanshaugen er et fint sted da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2005 #6 Del Skrevet 9. mai 2005 Det er vel ingen bydel i Oslo som har full dekning, tror jeg. Og det var vel litt av poenget ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På flyttefot Skrevet 9. mai 2005 #7 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei, ja jeg vet at det ikke er full dekning i noen bydel, men noen bydeler skal visst være bedre enn andre. St Hanshaugen er fint ja, det er jeg enig i. *tenke* Noen som vet hvordan det er på Grûnerløkka og området rundt der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #8 Del Skrevet 9. mai 2005 Noen som vet hvordan det er på Grûnerløkka og området rundt der? På Løkka er det latterlig dyrt - du ender garantert opp med å betale masse ekstra for adressen. Jeg bor ikke i Oslo nå, men har bodd på Uranienborg - som jeg tror kan være okei for barnefamilier også (men det spørs hva du får for den prisen du nevner der i området også). Vi kommer kanskje til å flytte tilbake til Oslo neste år, og vil nok i så fall vurdere Torshov, som jeg synes er en trivelig bydel. Men å få barnehageplass i Oslo er omtrent som å vinne i Lotto, uansett bydel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cand alt Skrevet 9. mai 2005 #9 Del Skrevet 9. mai 2005 Hei, ja jeg vet at det ikke er full dekning i noen bydel, men noen bydeler skal visst være bedre enn andre. St Hanshaugen er fint ja, det er jeg enig i. *tenke* Noen som vet hvordan det er på Grûnerløkka og området rundt der? Hva legger du i ordet "bolig". Jeg trodde du mente hus eller rekkehus. Det finnes det fint lite med på grunerløkka. Dessuten er ikke det en helt egnet plass for barn. Skal du ha leilighet, bør du se gjennom boligannonser på finn og se hva du får for 2,5 for så å kartlegge området. Tror heller ikke det finnes full dekning i noen bydeler i oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 9. mai 2005 #10 Del Skrevet 9. mai 2005 I Maridalen finner du alltids billigere boliger. Koslig område med marka rett utenfor døren. Tar jo litt bilreise, evt. buss som går 1-2 ganger i timen, men uansett - veldig bra :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vilde Skrevet 9. mai 2005 #11 Del Skrevet 9. mai 2005 Sagene/Torshov/Bjølsen er fint for barnefamilier. Her er det billigere enn Grunerløkka/St HansHaugen/Majorstua, så en kan vel få en 80-90 m2 stor lelighet for 2,5 mill, men det er vel kanskje i minste laget for en familie på 4?? Der er riktignok svært lange barnehage køer her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bi Skrevet 9. mai 2005 #12 Del Skrevet 9. mai 2005 På Sagene er det ganske umulig å få barnehageplass. Men ok for barnefamilier, hvis man først vil bo sentralt. Sagene og Grünerløkka blir vel litt hipp som happ, egentlig, har mange av de samme kvalitetene, og Sagene, i hvert fall Torshov, har blitt like dyrt som Grünerløkka etterhvert.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 9. mai 2005 #13 Del Skrevet 9. mai 2005 St.hanshaugen er et fint sted da! Underskrives! Men dyrt, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jandia Skrevet 9. mai 2005 #14 Del Skrevet 9. mai 2005 Lambertseter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cand ingenting! Skrevet 9. mai 2005 #15 Del Skrevet 9. mai 2005 Hva legger du i ordet "bolig". Jeg trodde du mente hus eller rekkehus. Det finnes det fint lite med på grunerløkka. Dessuten er ikke det en helt egnet plass for barn. Skal du ha leilighet, bør du se gjennom boligannonser på finn og se hva du får for 2,5 for så å kartlegge området. Tror heller ikke det finnes full dekning i noen bydeler i oslo. Når ble bolig synonymt med hus eller rekkehus?? Jeg blir virkelig sjokkert over snobberiet ditt. Og hva er galt med å ha barn på Grünerløkka? Har du ikke vært i endel av de bygårdene som er med på bakgårdssamarbeidene som ble gjort på begynnelsen av nittitallet; flotte, grønne parkområder hvor ulike bakgårder ble slått sammen til èn - til glede for alle beboere med lekeplass osv. Det er en grunn til at det finnes mange barnevogner i bydelen! Jeg blir faktisk overrasket over folk her inne som mener at man ikke får en sentral leilighet for fire i Oslo. Ikke alle må bo i nyoppusset leilighet og en 4-roms får man fint til 2,5 millioner de fleste steder i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 9. mai 2005 #16 Del Skrevet 9. mai 2005 Valle Hovin/Lilleberg/Hasle/Lille Tøyen Store grøntområder i området. En liten sykkeltur i nedoverbakke til Grünerløkka og veldig sentralt med offentlig komunikasjon. Mange tre-romsleiligheter i området. De ligger på 1 - 1.5 mill. Også mulig å finne rekkehus/eneboliger/større leiligheter. Hvordan det er med barnehagesituasjonen er vanskelig å si ettersom dette er et område som hører til flere bydeler (Sinsen/Gamle Oslo i alle fall) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 10. mai 2005 #17 Del Skrevet 10. mai 2005 Når ble bolig synonymt med hus eller rekkehus?? Jeg blir virkelig sjokkert over snobberiet ditt. Og hva er galt med å ha barn på Grünerløkka? Har du ikke vært i endel av de bygårdene som er med på bakgårdssamarbeidene som ble gjort på begynnelsen av nittitallet; flotte, grønne parkområder hvor ulike bakgårder ble slått sammen til èn - til glede for alle beboere med lekeplass osv. Det er en grunn til at det finnes mange barnevogner i bydelen! Jeg blir faktisk overrasket over folk her inne som mener at man ikke får en sentral leilighet for fire i Oslo. Ikke alle må bo i nyoppusset leilighet og en 4-roms får man fint til 2,5 millioner de fleste steder i byen. Snobberi var vel kanskje å dra det litt vel langt...... Så lenge ikke noe er spesifisert, så er det ikke så lett å gjette seg til hva folk mener. Jeg synes bare ikke det høres så all right ut å bo i en trang oppgang på Torshov med leilighet i 4. etasje uten heis når en i tillegg har 2 små barn, barnevogn og handleposer fra Rimi som en skal ha med seg...... Jeg vet at mange småbarnsfamilier bor på Grünerløkka og deromkring, selv kunne jeg aldri tenkt meg det. Og ja, jeg har bodd i leilighet med en av disse attraktive bakgårdene, men hva hjelper det når du finner sprøytespisser på fortauene? En leilighet på 63 kvadrat + litt ekstra penger ga oss en enebolig på 170 kvadrat utenfor Oslo.......... Farlig å generalisere, men har inntrykk av at mange som er innflyttere til Oslo tror at det kun går an å bo i sentrum og at alt annet er veldig langt unna. Bor selv noen mil utenfor Oslo, toget tar 22 minutter inn til byen og vi har alt vi trenger i umiddelbar nærhet. Er det noen som stusser på at jeg bor der jeg gjør, så er det typisk innflyttere som kanskje ikke er så godt kjent i Oslo. De blir like overrasket hver gang når jeg forteller om gode togforbindelser og de samtidig ser at de bruker lengre tid fra en av drabantbyene med t-banen enn det jeg bruker med toget inn til sentrum. Til hovedinnlegger: jeg ville kontaktet de bydelene du synes er aktuelle for å kartlegge situasjonen ang barnehageplasser. Kanskje også arbeidsgiveren til mannen din kan være behjelpelig? Tenk også praktiske løsninger og ikke ha for snever horisont mht bosted. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #18 Del Skrevet 10. mai 2005 Enig! Syntes Hovin/Lille Tøyen er utrolig koselig. Etterstad også. Ellers så liker vi godt Ekeberg, Bekkelaget, Nordstrand (øvre Gamle Byen). Men er ikke sikker på barnehagedekningen her. St. Hanshaugen liker jeg godt, men får ikke så mye for pengene her syntes jeg. Vi er absolutt forskjellige. Respekterer at folk ønsker å bo i byen. Selv ønsker jeg større plass å bolte oss på, til en mindre pengesum. Er absolutt ikke verdt å betale 2 500 000,- for en 70 kvadratmeter i by'n. Et must er å ha god uteplass. Hvor skal ellers barna leke?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 10. mai 2005 #19 Del Skrevet 10. mai 2005 Her syns jeg det var mange ”snerpete” kommentarer, gitt… :o Trådstarter – jeg skjønner godt at du har lyst til å bo litt sentralt når du først flytter til Oslo. Med 2,5 mill. kroner kan man fint finne en bolig til en familie på fire. (Jeg antar at du har søkt litt på finn. no…) Et lite tips når dere skal kjøpe er å se etter noe som ligger ca. 200 000,- under maks av det dere kan betale, slik at dere har litt å ”gå på” i en eventuell budrunde. Barnehagedekningen i Oslo forandrer seg stadig vekk, men det er noen bydeler som er ”verre” enn andre. Blant annet hadde jeg nok holdt meg unna Nordstrand og Søndre Nordstrand, da dette er deler av byen som tradisjonelt har veldig dårlig dekning. Bydelene Gamle Oslo og Grünerløkka har tradisjonelt hatt god dekning, men den begynner å bli dårligere, da det er mange småbarnsfamilier som har bosatt seg her. St. Hanshaugen har også (så vidt jeg vet) hatt relativt dårlig dekning, men som sagt kan dette raskt endre seg. Jeg vet at bydel Bjerke har jobbet mye for å få til full barnehagedekning fra høsten. De andre bydelene vet dessverre lite om. Uansett er det som å vinne i lotto å få barnehageplass i Oslo (men noen steder er det flere premier enn andre. ;-)) Jeg syns de fleste sentrale deler av sentrum har sin sjarm. Ett av spørsmålene dere bør stille dere er hva dere anser som sentralt. (Innenfor Ring 2, innenfor Ring 3, x-antall minutter til sentrum med kollektivtransport osv.) Dessuten er det et poeng å vurdere bydel i forhold til hvor i byen mannen din skal jobbe. (Det er deilig å kunne slippe unna med en type kollektivtransport hele veien, uten å måtte bytte. Å få parkering sentralt i Oslo kan dessuten til tider være et sant mareritt, så det er en fordel å ikke være avhengig av bil med mindre man er garantert parkeringsplass ”hjemme”). Vålerenga, Kampen (og delvis Etterstad) er veldig sjarmerende og barnevennlig, og har dessuten tilgang til både 20-buss (ring 2 bussen), 37-buss (går fra Helsfyr til Nydalen via sentrum) og t-bane. Ellers liker jeg både Grünerløkka og St. Hanshaugen godt, men da ville jeg nok forsøkt å finne en leilighet som har en lukket og fin bakgård som barna kan leke i. Og har ikke gården heis, så anbefaler jeg å se etter leilighet som ikke er høyere enn 3-etg. og med butikk rett rundt hjørnet. (Men det har du kanskje tenkt på selv? ) Lykke til med boligjakt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 10. mai 2005 #20 Del Skrevet 10. mai 2005 Her syns jeg det var mange ”snerpete” kommentarer, gitt… :o Trådstarter – jeg skjønner godt at du har lyst til å bo litt sentralt når du først flytter til Oslo. Med 2,5 mill. kroner kan man fint finne en bolig til en familie på fire. (Jeg antar at du har søkt litt på finn. no…) ... Ja om ikke 2,5 millioner dekker gode alternativ, mener jeg dette forumet består av "overklassefruer fra beste vestkant". For den summen som beskrives kan en få en helt flott bolig i mange av Oslos sentrumsnære miljøer (avhengig av hvor nært det skal være). Jeg kjenner ikke barnehagesituasjonen i Oslo, men vil anta at den er like dårlig som ellers i landet. Mer informasjon om dette kan du sikkert få ved å kontakte de forskjellige bydelene. På nettet finner dere navn og telefonnummer til alle Oslos bydeler, inkl. skolekontor/barnehage. Og jeg ser ikke bort fra at dere kan få noen råd med på veien mht valg av bolig også. Mht hvor "barnevennlig" det er vil jeg tro at politiet sitter med statistikker som kan fortelle noe, selv om vi vet at det er en del lovbrudd som ikke anmeldes. Tilsvarende statistikk kan sansynligvis fåes også hos forsikringsselskapene. Også skolene kan kansje si noe. I det minste vil dere kunne finne statsistikkene som beskriver hvor godt barna klarer seg på de aktuele skolene. Dette kan i noen sammenhenger også indikere noe om miljøet rundt skolene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå