AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Hei! Jeg skal i retten snart som fornærmede i en overgrepssak. Har noen noe tips for hvordan jeg burde forberede meg på hva jeg skal si i retten? Noen som har vært gjennom det samme og har noen tanker om det i ettertid som andre kan ha nytte av? Anonymkode: 62617...67d
SoWhat? Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Dette skal advokaten din hjelpe deg med! Har du ikke snakket med hun/ham? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Dette skal advokaten din hjelpe deg med! Har du ikke snakket med hun/ham? Jo, men hun er ikke veldig behjelpelig syns jeg egentlig, og føler det er for sent å bytte nå.... Skal ha et møte fire dager før rettssaken Anonymkode: 62617...67d
SoWhat? Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 For å utdype litt så er alle saker ulike, og situasjonen er ulik samt at personer er det. Her skal du ha samtale med advokaten din som kjenner saken og forhåpentligvis kjenner mer til deg.. Det jeg KAN si er at det nok blir en påkjenning, men det vet du nok allerede.
SoWhat? Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men hun er ikke veldig behjelpelig syns jeg egentlig, og føler det er for sent å bytte nå.... Skal ha et møte fire dager før rettssaken Anonymkode: 62617...67d Leit å se! Men da kan du ihvertfall få mer info på møtet. Dumt at du føler at hun ikke er behjelpelig ! Skal ikke være sånn.
mmd Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 Skriv ned stikkord om hendelsen, alt du tror du kan bli spurtkongen og litt til, slik at du ikke glemmer det du har tenkt å si. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Skrevet 10. august 2019 Takk for svar så for meg at noen som har vært fornærmede hadde svart, for de som har vært i situasjonen har jo mer kunnskap enn advokaten.. Anonymkode: 353df...d1e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 Du blir bedt om å fortelle om hendelsen i detalj, så det kommer til å bli tøft. Og det kan være greit å være forberedt på at spørsmålene til forsvarer kan være ganske direkte og føles sårende. Får du lov å ha med deg noen i rettsalen som kan være en støtte for deg? Min rettssak gikk for lukkede dører, men jeg fikk likevel lov å ha med meg en person. Anonymkode: 2c620...a28 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 Det viktigste er å forsøke å holde roen. Det er lov å gråte, det er nok mange som gjør det avhengig av hvilke hendelser man beskriver i detalj. Jeg ble utsatt for grovt ran og ble stilt mange kontrollspørsmål av forsvarsadvokatene. De forsøkte å få meg til å endre på forklaringen min, eller få meg til å virke usikker eller at jeg kanskje husket feil. Jeg stod stødig og gikk nesten inn i en slags rolig transe - jeg svarte alle spørsmål saklig og uten hersketeknikker eller spill for galleriet. Jeg svarte alle spørsmål så tydelig som jeg kunne. Det er en påkjenning, men det føles enormt mye bedre etterpå når det er ferdig. Lykke til TS, dette klarer du! Anonymkode: dc3bb...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #10 Skrevet 11. august 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar så for meg at noen som har vært fornærmede hadde svart, for de som har vært i situasjonen har jo mer kunnskap enn advokaten.. Anonymkode: 353df...d1e Jeg ble utsatt for en sovevoldtekt. Det ble filmet og retten hadde sett filmen før jeg forklarte meg. Det jeg synes var veldig tøft var spørsmålene og også beskrivelsen fra advokaten til gjerningsmannen. Han kvernet om og om igjen på hva klokken var da og da feks. Det var jo mange mnd siden hendelsen, og jeg husket ikke nøyaktig klokkeslett, var redd for å svare feil i forhold til hva jeg hadde sagt til politiet når jeg anmeldte. Til slutt sa jeg det bare som det var, at jeg hadde oppgitt dette rett etter hendelsen og ikke husker nøyaktig klokkeslett. (Var snakk om 4-5 forskjellige, og på minuttet) Når advokaten snakket om filmen, forsøkte han såklart å bagatellisere det som skjedde. At det så ut som jeg likte osv, det var veldig veldig ubehagelig og fryktelig vondt å sitte å høre på. Itillegg var det jury så var jo mange som hørte det. Skulle jeg vært igjen noe slikt igjen hadde jeg øvd meg på "ut av kroppen opplevelse" eller noe sånt, at man har en slags "beskyttelse" mot det som blir sagt. Fikk råd av en psykolog til å se for meg "Alt mulig butikken", der man kna kjøpe akkurat det man trenger og kle det på seg. Feks kan du kjøpe en kappe med selvtillit, se for deg at du tar den på deg og prøv å oppføre deg slik du ville gjort med selvtilliten på plass, kanskje du ville beveget deg litt anderledes? Snakket tidligere? Prøvde å google for deg, men fant ikke noe om denne øvelsen, men den har ihvertfall hjulpet meg mye, alt fra eksamen, jobbintervju og vanskelige samtaler med familie. Anonymkode: 84d11...bdd 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #11 Skrevet 11. august 2019 Takk for kjempefine svar!! ❤️❤️❤️❤️ Anonymkode: 353df...d1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå