Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kompis som er butikksjef som flere ganger har måtte stå på jobb godt over 10 timer om dagen pga sykdom osv. Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven da?

Anonymkode: a8f59...aab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke nødvendigvis da det er regler for dette i kapittel 10 hvor man også tar med gjennomsnittsberegninger, mertid, overtid, tillegg osv.

Anonymkode: dda9e...4ed

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har en kompis som er butikksjef som flere ganger har måtte stå på jobb godt over 10 timer om dagen pga sykdom osv. Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven da?

Ledere har særstilling, og så er det slik at arbeidsmiljøloven kan tolkes på flere måter. Også alt etter hvilken bransje man jobber i.

Å jobbe 10 timer er ikke ulovlig i seg selv. I tillegg vil jeg legge til, som sitter i en ledergruppe, at man alltid setter pris på de ansatte som legger inn ekstra gir når det trengs. Det er min holdning, og det er sånne ansatte jeg ville gjort alt for å beholde.

Man skal ha fri 11 timer mellom hver vakt jamfør aml

Man skal ha fri 36 timer iløpet av 7 dager jamfør aml.

Men aml sier også at man kan avtale at arbeidstiden ikke skal overstige gjennomsnitt gjennom så så lang periode. F.eks ett år, en måned, 8 uker osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Ledere har særstilling, og så er det slik at arbeidsmiljøloven kan tolkes på flere måter. Også alt etter hvilken bransje man jobber i.

Å jobbe 10 timer er ikke ulovlig i seg selv. I tillegg vil jeg legge til, som sitter i en ledergruppe, at man alltid setter pris på de ansatte som legger inn ekstra gir når det trengs. Det er min holdning, og det er sånne ansatte jeg ville gjort alt for å beholde.

Man skal ha fri 11 timer mellom hver vakt jamfør aml

Man skal ha fri 36 timer iløpet av 7 dager jamfør aml.

Men aml sier også at man kan avtale at arbeidstiden ikke skal overstige gjennomsnitt gjennom så så lang periode. F.eks ett år, en måned, 8 uker osv.

Man skal ha fri 36 timer i strekk i løpet av 7 dager ;) 

Anonymkode: 34917...09d

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man skal ha fri 36 timer i strekk i løpet av 7 dager ;) 

Anonymkode: 34917...09d

Korrekt, dårlig formulert av meg :)

Skrevet

10 timer er jo ikke noe å klage over? På min arbeidsplass jobber vi 12 t hver dag (ikke omfattet av arbeidsmiljøloven)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Såpass må man tåle og spesielt som sjef. Klart det er lov! Har gjort det utallige ganger som vanlig ansatt, ikke pålagt men for å få gjort jobben - enkelt og greit 😊

Anonymkode: 20ce2...385

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bor selv sammen med en daglig leder, og det der er slett ikke uvanlig. 

Anonymkode: 3f27b...d11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt alle jeg kjenner som er eller har vært butikksjef jobber som regel laaaaange dager. Det er ikke akkurat lett tjente penger. Ikke uvanlig at mannen min er på jobb fra åpning til stenging hvorav selve vakten er 8-9 timer, mens det er så mye annet å gjøre at tiden bare går fra 06-24.. Han liker jobben sin godt da :) Han har gjort det utallige ganger som vanlig ansatt også, men ikke pålagt da. 

Hvis det er sykdom og man ikke har noen andre som kan stille opp, så må selvfølgelig sjefen jobbe selv.  

Anonymkode: 814f5...6bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Knirke skrev:

10 timer er jo ikke noe å klage over? På min arbeidsplass jobber vi 12 t hver dag (ikke omfattet av arbeidsmiljøloven)

Får jeg spørre hva slags jobb dette er?

Anonymkode: 19683...8c8

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Får jeg spørre hva slags jobb dette er?

Anonymkode: 19683...8c8

På sjøen.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Knirke skrev:

På sjøen.

Men da jobber dere sannsynligvis ikke flere timer i løpet av et år enn dere skal, siden dere vel har friperioder?

Anonymkode: 35f11...ded

Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da jobber dere sannsynligvis ikke flere timer i løpet av et år enn dere skal, siden dere vel har friperioder?

Anonymkode: 35f11...ded

Jo, men 12 timer er fortsatt 12 timer. Man blir ikke mindre sliten etter en arbeidsdag bare fordi man har fri 3 uker frem i tid. 

Vi jobber forøvrig  betydelig flere timer i året enn et vanlig årsverk. 

Endret av Knirke
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skryte, men 10 timer er vel ikke akkurat så mye, forrige måneden nå på jeg på 246 timer som vanlig ansatt, har hatt over 200 siden april.

Anonymkode: e4b3c...d7e

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Knirke skrev:

Jo, men 12 timer er fortsatt 12 timer. Man blir ikke mindre sliten etter en arbeidsdag bare fordi man har fri 3 uker frem i tid. 

Vi jobber forøvrig  betydelig flere timer i året enn et vanlig årsverk. 

Ikke i seg selv, men selvfølgelig blir man mer sliten hvis man har 12+ timers dager uten å ha så lange friperioder i mellom. Det er mange yrker det folk jobber 12+ timers dager 5/6 dager i uka året rundt. 

Anonymkode: 14009...c98

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke i seg selv, men selvfølgelig blir man mer sliten hvis man har 12+ timers dager uten å ha så lange friperioder i mellom. Det er mange yrker det folk jobber 12+ timers dager 5/6 dager i uka året rundt. 

Anonymkode: 14009...c98

Hva i alle dager har det med trådens tema å gjøre? TS snakker om en butikksjef som jobber 10 timer om dagen. Vedkommende har sikkert fri både søndager, helligdager og ferier. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs vel på avtalen. Jeg har skrevet egen kontrakt med min arbeidsgiver om at overtid er lystbetont og frivillig. Jeg jobber 40-80 timer overtid i måneden og trives godt med det (men jeg har fastlønn + betalt overtid).

Anonymkode: 3d586...d7a

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Knirke said:

Hva i alle dager har det med trådens tema å gjøre? TS snakker om en butikksjef som jobber 10 timer om dagen. Vedkommende har sikkert fri både søndager, helligdager og ferier. 

Det kommer helt an på butikksjefen.
Vår sjef jobber i gjennomsnitt 80 timer i uka.
Han er på jobb fra halv syv om morgenen til mellom seks og åtte om kvelden, mandag til lørdag, og er også innom og jobber en fire-seks timer hver eneste søndag.
Han har tatt en ukes ferie to ganger på seks år, og sist han tok en helt fri helg (i mai) var det over et år siden sist.
Han jobber ofte dobbelt pga enkelte ansatte med dårlig arbeidsmoral, og svært ofte rekker han ikke engang å spise før han sovner på sofaen når han kommer hjem.
Han bor alene.

Ja, det er sikkert brudd på arbeidsmiljøloven, men hvordan skal han straffes? Jeg tror ikke han kan straffes for å jobbe for mye, på samme måte som arbeidsgiver kan straffes når ansatte jobber for mye.

Anonymkode: 5b509...49c

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer helt an på butikksjefen.
Vår sjef jobber i gjennomsnitt 80 timer i uka.
Han er på jobb fra halv syv om morgenen til mellom seks og åtte om kvelden, mandag til lørdag, og er også innom og jobber en fire-seks timer hver eneste søndag.
Han har tatt en ukes ferie to ganger på seks år, og sist han tok en helt fri helg (i mai) var det over et år siden sist.
Han jobber ofte dobbelt pga enkelte ansatte med dårlig arbeidsmoral, og svært ofte rekker han ikke engang å spise før han sovner på sofaen når han kommer hjem.
Han bor alene.

Ja, det er sikkert brudd på arbeidsmiljøloven, men hvordan skal han straffes? Jeg tror ikke han kan straffes for å jobbe for mye, på samme måte som arbeidsgiver kan straffes når ansatte jobber for mye.

Anonymkode: 5b509...49c

Det er ikke brudd på arbeidsmiljøloven. Han er sjef, og har garantert overtid innbakt i lønna. Han kan styre sin egen arbeidsdag, det kan ikke en vanlig ansatt. En vanlig ansatt har krav på overtidsbetaling etter X antall timer (mener å huske det var 9, men jeg kan ta feil), og kan ikke tvinges til å bryte pålagt hviletid med mindre det er snakk om beordring (som uansett ikke er aktuelt i en butikkjobb).

Selvstendig næringsdrivende, gründere og franchisetakere jobber ofte over 12 timer i døgnet, og mange av dem tar ikke ut lønn i det hele tatt. Det er også helt lovlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...