absinthia Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 (endret) Heisann! Etter noen inaktive år, har jeg fått ut fingeren og begynt å bevege på meg igjen. Siden jeg bor laaangt unna nærmeste treningssenter og normalt sett har en fullpakket hverdag, bestemte jeg meg for å satse på rask gange+ kanskje noe løping og håper også på å få forbrent noe fett. Men... jeg har kjøpt meg pulsklokke ( Garmin vivoactive3) og oppdaget raskt at jeg hadde hvilepuls som om jeg skulle være rimelig godt trent, selv om jeg slett ikke var det. Da jeg begynte for kanskje to uker siden, var kondisjonsalderen min på ca 45 men nå bar den forbendret seg til 34år. Er 46, har noen kilo ekstra og har nå en hvilepuls som ligger på 57 i gjennomsnitt, enkelte dager litt lavere, noen få dager oppe i 60. I følge makspulskalkulatoren, burde makspulsen min være ca 181. Har kommer altså det jeg lurer på: Når jeg går, bruker jeg i underkant av 10 minutter pr kilometer, på flatmark kommer jeg da knapt over 100 - i puls og ligger ofte mellom 98-103 noe som etter artikler jeg har lest, visstnok tilsier at jeg trimmer med svært lav intensistet, i en lang oppoverbakke kommer jeg opp i 115, når jeg langer ut i samme fart. - Etter hva jeg har skjønt, er ikke dette noe som forbrenner særlig mye, så jeg har bestemt meg for å ta en og annen rask spurt innimellom, så jeg kommer litt opp i puls. Prøver å sette av en halvtime om dagen når jobbhverdagen kommer, men tenker at jeg kanskje må ta kortere økter med høyere intensitet innimellom. Jeg lurer altså på: Er det slik at jeg har lav forbrenning, når jeg går raskt og egentlig ikke har noe større effekt, enn folk som rusler rundt med den samme pulsen og kanskje ligger på 120 når de går raskt? Jeg ser også at når jeg tar meg først en kort spurt, så går jeg svært raskt ned fra 145 - 115 når jeg begynner å gå igjen, mens jeg gjerne kan ligge en stund på 135-140, dersom jeg kjapt tar en til spurt rett etterpå. - Gjør dette treningen mer effektiv, selv om jeg fortsetter å gå raskt? Dreier seg om små spurter på 0,5-1 minutt. Grunnen til at jeg ikke jogger hele tiden, er at jeg er litt bedagelig og vil rekreere med å høre på musikk en stund, dessuten tror jeg at dørstokkmila blir kortere om jeg ikke er helt ferdig etter hver tur ( Jogger ofte litt innimellom, men kun fordi jeg føler for det der og da, liker egentlig bedre å løpe litt raskere) Bruker treningsappene « Zombie Run» innimellom og løper da bare når zombiene kommer, men bruker den bare ca 20 minutter i gangen, siden jeg også går litt for å få noen minutter til å tenke på hva jeg vil, i løpet av dagen. Endret 1. august 2019 av absinthia
Sandum.PT Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 27 minutter siden, absinthia skrev: Jeg lurer altså på: Er det slik at jeg har lav forbrenning, når jeg går raskt og egentlig ikke har noe større effekt, enn folk som rusler rundt med den samme pulsen og kanskje ligger på 120 når de går raskt? Jeg ser også at når jeg tar meg først en kort spurt, så går jeg svært raskt ned fra 145 - 115 når jeg begynner å gå igjen, mens jeg gjerne kan ligge en stund på 135-140, dersom jeg kjapt tar en til spurt rett etterpå. - Gjør dette treningen mer effektiv, selv om jeg fortsetter å gå raskt? Dreier seg om små spurter på 0,5-1 minutt. Nei, din absolutte puls målt i slag per minutt kan ikke sammenlignes med andre. Dette er veldig individuelt. Jeg husker en historie om to roere på høyt nivå der den ene hadde makspuls på 220 slag i minuttet, og den andre bare 150. Ja, å kjøre slike intervaller vil gjøre treningen mer effektiv 2
absinthia Skrevet 1. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2019 Akkurat nå, Sandum.PT skrev: Nei, din absolutte puls målt i slag per minutt kan ikke sammenlignes med andre. Dette er veldig individuelt. Jeg husker en historie om to roere på høyt nivå der den ene hadde makspuls på 220 slag i minuttet, og den andre bare 150. Ja, å kjøre slike intervaller vil gjøre treningen mer effektiv Takk skal du ha! Jeg begynte å lure på om jeg ble nødt til å « slite meg ihjel» for å få forbrent noe. 😅
Sandum.PT Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 30 minutter siden, absinthia skrev: Takk skal du ha! Jeg begynte å lure på om jeg ble nødt til å « slite meg ihjel» for å få forbrent noe. 😅 Du har nok bare et naturlig stort slagvolum i hjertet som gjør at du får mye blod gjennom systemet per slag. Selve oksygenforbruket som bestemmer hvor mye energi du forbrenner er kun relativ til din egen makspuls, så det skal du ikke tenke så mye på 1
absinthia Skrevet 1. august 2019 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2019 10 minutter siden, Sandum.PT skrev: Du har nok bare et naturlig stort slagvolum i hjertet som gjør at du får mye blod gjennom systemet per slag. Selve oksygenforbruket som bestemmer hvor mye energi du forbrenner er kun relativ til din egen makspuls, så det skal du ikke tenke så mye på Bra å få hjelp av en proff! Regnet egentlig med at den såpass lave hvilepulsen og at jeg ligger relativt lavt ved f.eks hurtig gange kanskje hadde noe med hjertets størrelse i forhold til kroppen. Sikkert en forklaring på at vi har lite eller muligens ingen hjerteproblemer i familien. 😃
Sandum.PT Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 23 timer siden, absinthia skrev: Sikkert en forklaring på at vi har lite eller muligens ingen hjerteproblemer i familien. Akkurat det skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke er hjertespesialist!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #7 Skrevet 2. august 2019 Bruker du kun pulsmåling på håndleddet (i klokken), og ikke pulsbelte? Da må du være klar over at denne målingen er svært unøyaktig, i manges øyne ubrukelig til trening. I hvile/ro er den regnet for å være OK. Jeg har selv en Garmin-klokke og bruker den stort sett kun for å logge tid/GPS-spor og ikke puls, men ser at pulsmålingene varierer stort fra både det jeg erfaringsmessig burde ligge på (altså sammenlignet med tidligere trening hvor jeg har brukt pulsbelte) og også i forhold til opplevd intensitet. Oftest er pulsen som klokka måler langt under det den burde være (feks en knallhard motbakkeløp-rute jeg pleier å gå opp så raskt jeg kan, da er pulsen gjerne målt i sone 1-2-3 i mesteparten av tiden, mens jeg vet at den egentlig er i sone 3-4-5 mesteparten av tiden). Har også opplevd at pulsen ifølge klokka har vært på 210 når jeg har jogget/løpt, noe som garantert ikke stemmer da jeg har en makspuls som ikke ligger over 200... Angående makspuls er det også noe du må måle for å vite hva du har; noen har høy makspuls og andre har lav. Makspulskalkulatorer, formler som feks 220 minus alder osv. er kun en indikasjon og viser kanskje et gjennomsnitt av befolkningen, men det sier egentlig ikke så mye om hva din makspuls er. For å ta meg selv, så skulle jeg ifølge 220 minus alder hatt makspuls på 191, ifølge CERG sin makspulskalkulator burde jeg ha makspuls på 197, mens jeg i realiteten har vært oppe i 198 uten at det var en systematisk makspuls-måling. Estimerer derfor makspulsen min til å være ca 200, uten at det har noen særlig betydning for meg ettersom jeg trener etter andre parametere, som opplevd intensitet, watt, hastighet etc. Dersom jeg hadde vært 46 år ville 220 minus alder gitt 174 og CERG sin kalkulator kalkulerer makspuls til 181 med min høyde/vekt og alder 46 år. Hva realiteten er når jeg blir 46 år er det kun en ordentlig makspulstest som kan gi svaret på, og det gjelder jo for deg også... Anonymkode: f519d...628 3
absinthia Skrevet 2. august 2019 Forfatter #8 Skrevet 2. august 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker du kun pulsmåling på håndleddet (i klokken), og ikke pulsbelte? Da må du være klar over at denne målingen er svært unøyaktig, i manges øyne ubrukelig til trening. I hvile/ro er den regnet for å være OK. Jeg har selv en Garmin-klokke og bruker den stort sett kun for å logge tid/GPS-spor og ikke puls, men ser at pulsmålingene varierer stort fra både det jeg erfaringsmessig burde ligge på (altså sammenlignet med tidligere trening hvor jeg har brukt pulsbelte) og også i forhold til opplevd intensitet. Oftest er pulsen som klokka måler langt under det den burde være (feks en knallhard motbakkeløp-rute jeg pleier å gå opp så raskt jeg kan, da er pulsen gjerne målt i sone 1-2-3 i mesteparten av tiden, mens jeg vet at den egentlig er i sone 3-4-5 mesteparten av tiden). Har også opplevd at pulsen ifølge klokka har vært på 210 når jeg har jogget/løpt, noe som garantert ikke stemmer da jeg har en makspuls som ikke ligger over 200... Angående makspuls er det også noe du må måle for å vite hva du har; noen har høy makspuls og andre har lav. Makspulskalkulatorer, formler som feks 220 minus alder osv. er kun en indikasjon og viser kanskje et gjennomsnitt av befolkningen, men det sier egentlig ikke så mye om hva din makspuls er. For å ta meg selv, så skulle jeg ifølge 220 minus alder hatt makspuls på 191, ifølge CERG sin makspulskalkulator burde jeg ha makspuls på 197, mens jeg i realiteten har vært oppe i 198 uten at det var en systematisk makspuls-måling. Estimerer derfor makspulsen min til å være ca 200, uten at det har noen særlig betydning for meg ettersom jeg trener etter andre parametere, som opplevd intensitet, watt, hastighet etc. Dersom jeg hadde vært 46 år ville 220 minus alder gitt 174 og CERG sin kalkulator kalkulerer makspuls til 181 med min høyde/vekt og alder 46 år. Hva realiteten er når jeg blir 46 år er det kun en ordentlig makspulstest som kan gi svaret på, og det gjelder jo for deg også... Anonymkode: f519d...628 Jeg klarer helt greit å spurte en stund med 165 i puls uten at jeg er helt ferdig, så jeg tror nok at den måler ganske bra. Kjenner da etterhvert at melkesyra stiger og det skulle vel tyde på at jeg nærmer meg makspuls et sted der fremme. Selve makspulsen er egentlig ikke så viktig for meg, så lenge som jeg faktisk forbrenner litt med de rundt hundre jeg går i full marsjfart til. Endret 2. august 2019 av absinthia
absinthia Skrevet 2. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 2. august 2019 (endret) Skden jeg fikk så mange bra innspill her, så fortsetter jeg å spørre om ting jeg lurer på: Hvorfor er det slik at når jeg har trent litt og avslutter med en puls på f.eks 135-140, så går pulsen veldig raskt ned til kanskje 90, men så øker den en liten stund etter og blir liggende å vake mellom 118-108, før den synker? ( Jeg liker å vite ting , gubben i huset har en fortid som rimelig proff idrettsutøver, men han er på en liten turné akkurat nå, så på denne tiden av døgnet, er han ikke særlig mottagelig for spørsmål, dessuten har det jo skjedd litt nye oppdagelser de siste 20 årene) Endret 2. august 2019 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå