AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Jeg er 18 år og går fortsatt på vgs. Jeg har jobbet nå i noen måneder som ryddehjelp/vaskehjelp hos et firma, men var for en uke siden på jobbintervju hos en butikk. For et par dager siden ringte de og sa at jeg fikk jobben, og første arbeidsdag skulle da være i dag (og det var også i dag jeg skulle skrive under på arbeidskontrakten). Siden jeg egentlig skulle jobbe hos det andre firmaet i dag, gikk jeg i går innom og skrev under på en oppsigelse. Men sent i går kveld ringer butikken og sier at de har ombestemt seg og ikke trenger en ekstrahjelp likevel! Jeg har derfor nå mistet alt! Har jeg noen rettigheter i denne saken, selv om jeg ikke hadde skrevet under på en arbeidskontrakt? Vi hadde jo en muntlig avtale? Anonymkode: d2e46...438
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Jeg er usikker. Jeg vet bare med sikkerhet at man ALDRI må si opp før man har signert den nye jobbens kontrakt. Har du noe skriftlig på at du fikk den nye jobben? Jeg ville ringt gamle jobben og spurt om jeg kunne få den tilbake. Du har vel uansett oppsigelsetid i den? Msn kan jo skjeldent si opp på dagen. Anonymkode: f13f3...229 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Du står nok ikke sterkt om du ikke har dette skriftlig. Om du har det skriftlig kan du kreve betalt ut oppsigelsestiden på den jobben du ikke fikk til tross for at du ikke fikk kontrakt. Anonymkode: 07ce8...ce2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er usikker. Jeg vet bare med sikkerhet at man ALDRI må si opp før man har signert den nye jobbens kontrakt. Har du noe skriftlig på at du fikk den nye jobben? Jeg ville ringt gamle jobben og spurt om jeg kunne få den tilbake. Du har vel uansett oppsigelsetid i den? Msn kan jo skjeldent si opp på dagen. Anonymkode: f13f3...229 Vet, jeg var skikkelig dum som sa opp før arbeidskontrakten. Den leksa har jeg hvertfall lært nå. Men nei, det eneste skriftlige jeg har er en melding der det står tidspunktet jeg skulle jobbe på, er det nok? Og jeg fikk ikke oppsigelsestid nei, etter eget ønske ettersom at jeg ville starte i den nye jobben med en gang. Igjen, jeg var veldig dum. Anonymkode: d2e46...438
Anwa Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 Spør arbeidsgiver om du kan beholde jobben likevel og forklar situasjonen. 4
Gjest Kendall Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 Enig med Anwa. Du må nesten spørre arbeidsgiver om du kan beholde jobben din. For du har dessverre ingen rettigheter i denne saken ettersom du ikke har skriftlig bevis
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet, jeg var skikkelig dum som sa opp før arbeidskontrakten. Den leksa har jeg hvertfall lært nå. Men nei, det eneste skriftlige jeg har er en melding der det står tidspunktet jeg skulle jobbe på, er det nok? Og jeg fikk ikke oppsigelsestid nei, etter eget ønske ettersom at jeg ville starte i den nye jobben med en gang. Igjen, jeg var veldig dum. Anonymkode: d2e46...438 Hvor bor du? Dersom du bor i nærheten av et gratis rettshjelpstiltak (eksempelvis Jussbuss i Oslo, Jussformidlingen i Bergen og Jusshjelpa i Tromsø), bør du vurdere å henvende deg dit. I motsetning til hva andre later til å tro, beror ikke din rettighetsposisjon utelukkende på hvorvidt det er undertegnet en arbeidsavtale. Så lenge du har fått muntlig tilsagn om jobben samt akseptert dette, har arbeidsgiver forpliktet seg til å ansette deg. Dette innebærer at arbeidsgiver må forholde seg til arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse og følgelig ikke ombestemme seg uten videre. Ettersom du har fått tilsendt arbeidstider på SMS, bør du forfølge saken videre. Anonymkode: a6d0e...e00 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #8 Skrevet 3. august 2019 Det går helt fint an å trekke oppsigelsen. Siden du leverte den i går har de ikke rukket å gjøre så mye med den uansett. Ring sjefen din og forklar situasjonen og at du ønsker å trekke oppsigelsen. Det bør gå helt fint. Anonymkode: cb796...d83
Glitnir Skrevet 3. august 2019 #9 Skrevet 3. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går helt fint an å trekke oppsigelsen. Siden du leverte den i går har de ikke rukket å gjøre så mye med den uansett. Ring sjefen din og forklar situasjonen og at du ønsker å trekke oppsigelsen. Det bør gå helt fint. Anonymkode: cb796...d83 Det går fint dersom det er OK for arbeidsgiver. Hun har ingen rettigheter. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #10 Skrevet 3. august 2019 2 timer siden, Glitnir skrev: Det går fint dersom det er OK for arbeidsgiver. Hun har ingen rettigheter. Selvfølgelig ikke, men dersom Ts ikke har verdens mest firkanta arbeidsgiver så bør det gå helt fint. Men jo lenger tid man tilbringer på KG istedenfor å ta denne praten med sjefen, jo mindre er sjansen så klart. Anonymkode: cb796...d83
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #11 Skrevet 3. august 2019 Nå vet arbeidsgiveren at du stikker så raskt du får en mulighet. Det står 100 andre å ønsker jobb i bedriften, hvorfor skulle han velge deg igjen? Anonymkode: f4dc3...2bf 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #12 Skrevet 3. august 2019 sinnssyk svakt av ny arbeidsgiver å bedrive sånn håndtering av arbeidstakere, hører ikke hjemme noe sted. Forstår dem liksom ikke at man har en jobb fra før av og må håndtere opprinnelig kontrakt først? Jeg tipper en sånn sak er advokat mat. Her bør en sånn type arbeidsgiver bli filleristet helt opp til rettsalen innkl. dommeren. Anonymkode: bd6f3...ee0
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #13 Skrevet 3. august 2019 Ta dette som en lærepenge. Når noen tilbyr deg jobb som ekstrahjelp, tilbyr de deg egentlig ikke jobb. De tilbyr deg kanskje jobb. Å si opp sikker jobb for å ta en "kanskje-jobb" et annet sted er risikabelt. Anonymkode: 984d2...c1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå