AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Skal ta opp lån og vil vite hvor høy renta kan bli om noen år, så jeg kan legge inn buffer. Anonymkode: d82a1...dec
_popcorn_ Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Banken tar høyde for 5% renteøkning på boliglån. Det er ingen som vet hvor høyt renten kan bli, men om man regner med 5% renteøkning de neste årene så bør man være ganske trygg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Jeg har opplevd å ha 13 % boliglånsrente, forldrene mine hadde nesten 18 %, men så høy tror jeg ikke den kommer til å bli igjen i løpet av de neste årene. Personlig har jeg tatt høyde for 9 -10 %. Anonymkode: 1e705...a22 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #4 Skrevet 1. august 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd å ha 13 % boliglånsrente, forldrene mine hadde nesten 18 %, men så høy tror jeg ikke den kommer til å bli igjen i løpet av de neste årene. Personlig har jeg tatt høyde for 9 -10 %. Anonymkode: 1e705...a22 Jeg ser av budsjettet mitt at den maksimale renten jeg kan tåle er 8 %. Da er alt unødvendig skrelt vekk. Bør da lånesummen ned? Er så redd for å gjøre feil. Anonymkode: d82a1...dec
_popcorn_ Skrevet 1. august 2019 #5 Skrevet 1. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ser av budsjettet mitt at den maksimale renten jeg kan tåle er 8 %. Da er alt unødvendig skrelt vekk. Bør da lånesummen ned? Er så redd for å gjøre feil. Anonymkode: d82a1...dec Vil du få ett så høyt lån da, med tanke på inntekt og total gjeldsgrad? Husk også å se på hvor høy fellesgjeld det er, fellesgjelden vil også påvirkes av renteøkninger om ikke renten er bundet. Rentene går gradvis oppover, så man har jo en del forvarsel. Jeg tåler at renten går opp til 8%, men det vil bli stramt da. Men etterhvert som renten stiger gradvis kan man ta grep. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #6 Skrevet 1. august 2019 6 minutter siden, _popcorn_ skrev: Vil du få ett så høyt lån da, med tanke på inntekt og total gjeldsgrad? Husk også å se på hvor høy fellesgjeld det er, fellesgjelden vil også påvirkes av renteøkninger om ikke renten er bundet. Rentene går gradvis oppover, så man har jo en del forvarsel. Jeg tåler at renten går opp til 8%, men det vil bli stramt da. Men etterhvert som renten stiger gradvis kan man ta grep. Det vet jeg ikke ennå. Jeg tjener 580 000 i året og har tenkt på lån på 2,3. Har en del egenkapital og ingen annen gjeld. Anonymkode: d82a1...dec
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 Litt bakgrunn her er kanskje på sin plass. Det blir skilsmisse her, og jeg har 1,5 mill i EK. Det kunne sett økonomisk verre ut, men jeg er likevel nødt til å ta opp alt jeg kan i lån for å ha råd til en leilighet med plass til meg og barna. 2,3 mill er i utgangspunktet en sum jeg skulle ønske jeg ikke måtte i nærheten av, men jeg har ikke luksusen det er å kunne ta opp så lite som mulig. Det er så godt som ingen leiligheter til leie her i barnas skolekrets, og dette er det en treroms koster (Oslo). Jeg er økonomisk forsiktig og ganske engstelig av meg. Jeg vil ikke være der at jeg sover dårlig om natta, heller. Det er vanskelig å finne den balansen. Anonymkode: d82a1...dec
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #8 Skrevet 1. august 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser av budsjettet mitt at den maksimale renten jeg kan tåle er 8 %. Da er alt unødvendig skrelt vekk. Bør da lånesummen ned? Er så redd for å gjøre feil. Anonymkode: d82a1...dec Det som er lett å glemme er at når lånerenten går opp, blir andre levekostnader høyere også (Strøm, mat, klær osv), så du bør legge inn en margin for dette også. Ut i fra hva du beskriver, ser det ut til at du tåler en renteøkning opp til 7 % (da har du en margin til økte levekostnader). Om dette blir for usikkert er opp til banken og deg selv å avgjøre Anonymkode: 1e705...a22 1
Gjest Oleva Skrevet 1. august 2019 #9 Skrevet 1. august 2019 Du kan jo vurdere å binde renten på 3, 5 eller 10 år. Nå er jo fastrentetilbudene gode også.
_popcorn_ Skrevet 1. august 2019 #10 Skrevet 1. august 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Litt bakgrunn her er kanskje på sin plass. Det blir skilsmisse her, og jeg har 1,5 mill i EK. Det kunne sett økonomisk verre ut, men jeg er likevel nødt til å ta opp alt jeg kan i lån for å ha råd til en leilighet med plass til meg og barna. 2,3 mill er i utgangspunktet en sum jeg skulle ønske jeg ikke måtte i nærheten av, men jeg har ikke luksusen det er å kunne ta opp så lite som mulig. Det er så godt som ingen leiligheter til leie her i barnas skolekrets, og dette er det en treroms koster (Oslo). Jeg er økonomisk forsiktig og ganske engstelig av meg. Jeg vil ikke være der at jeg sover dårlig om natta, heller. Det er vanskelig å finne den balansen. Anonymkode: d82a1...dec Det er ikke sikkert banken vil gi deg så høyt lån, dersom du har flere barn, og ikke noe ekstra sikkerhet eller medlånetaker/kausjonist. Sjekk ut lånekalkulator, og legg inn inntekten, antall barn og alder, og eventuelt bil, så vil du se sånn ca hva bankene mener du har råd til å låne.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #11 Skrevet 1. august 2019 6 minutter siden, _popcorn_ skrev: Det er ikke sikkert banken vil gi deg så høyt lån, dersom du har flere barn, og ikke noe ekstra sikkerhet eller medlånetaker/kausjonist. Sjekk ut lånekalkulator, og legg inn inntekten, antall barn og alder, og eventuelt bil, så vil du se sånn ca hva bankene mener du har råd til å låne. DnB sier 2,4. Obos 2,8 (!). Og det er jo sykt, for det kan jeg ikke betjene hvis renta stiger til 8 %. Da har jeg til og med lagt SIFO-husholdningsbudsjett til grunn, så hvor de henter sånne tall fra er for meg en gåte. Anonymkode: d82a1...dec
_popcorn_ Skrevet 1. august 2019 #12 Skrevet 1. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: DnB sier 2,4. Obos 2,8 (!). Og det er jo sykt, for det kan jeg ikke betjene hvis renta stiger til 8 %. Da har jeg til og med lagt SIFO-husholdningsbudsjett til grunn, så hvor de henter sånne tall fra er for meg en gåte. Anonymkode: d82a1...dec hmm, det var høye tall ja! Testet i kalkulatoren til Nordea, gitt to barn på 2 og 3 år. Dem ville ikke gitt deg mer enn 1,9 mill. Men ser at to barn i den alderen hos DnB gir 2,4 mill om barna ikke er i barnehage, men om dem er i barnehage reduseres det til 1,5...
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #13 Skrevet 1. august 2019 2 minutter siden, _popcorn_ skrev: hmm, det var høye tall ja! Testet i kalkulatoren til Nordea, gitt to barn på 2 og 3 år. Dem ville ikke gitt deg mer enn 1,9 mill. Men ser at to barn i den alderen hos DnB gir 2,4 mill om barna ikke er i barnehage, men om dem er i barnehage reduseres det til 1,5... Barna (2 stk) er ferdig med barnehage og AKS. Og i tillegg er det jo slik at jeg skal ha dem halve tiden, så det er ikke egentlig rett å si at jeg har to barn, sånn sett, for eksmannen min dekker jo halve utgiftene med dem. Anonymkode: d82a1...dec
Embla82 Skrevet 1. august 2019 #14 Skrevet 1. august 2019 Du kan velge en kortere nedbetalingstid, eller betale så mye ekstra som du klarer nå i begynnelsen. Da har du mer å gå på om renten eventuelt stiger senere (pluss at du er vant til å tenke budsjett). Man må ikke forholde seg til en standard nedbetalingsplan.
Druid Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 35 minutter siden, Oleva skrev: Du kan jo vurdere å binde renten på 3, 5 eller 10 år. Nå er jo fastrentetilbudene gode også. En god indikator på fremtidig rente, er fastrente. I en fastrente kalkulerer bankene inn hvilken renteutvikling de ser framover de årene som tilbudet er på, og legger på en risikopremie. Det betyr at du _statistisk_ vil få billigere rente over 10 års perioden samlet enn det fastrenten for samme tidsperiode. Banken kan selvfølgelig feile alvorlig i sine kalkulasjoner, men typisk skal det ekstraordinære ting til. Det at fastrentetilbudene er så gode akkurat nå, er sånn sett en advarsel: for det betyr at bankene ikke tror på Norges Bank sine prognoser. Typisk vil du aldri se over 5,0 % REAL rente, altså rentenivå i forhold til inflasjon, og lønnsutvikling (Når folk henviser til gamle renter på 9 tallet og opp, så snakker de om en tid der inflasjonen var enorm, verdiutviklingen galloperende og lønnsutviklingen fulgte ; de høye rentene var ikke reelt høye i forhold til det økonomiske økosystemet de virket i.) Dermed kan du komme til å se høyere renter som faktisk ikke er ett problem for deg økonomisk, på samme måte som trusselen om at renten skal ligge stabilt, kan bety problemer, for rentenivået vårt er fortsatt preget av at økonomien ikke er frisk. Den burde ligget på rundt 3,0-3,5 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 Dette var interessant. I følge DNB er månedlig beløp bare 200 kr dyrere dersom jeg velger fastrente i 10 år, enn hvis jeg velger flytende. Det går jeg for, i så fall. Anonymkode: d82a1...dec 1
Druid Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var interessant. I følge DNB er månedlig beløp bare 200 kr dyrere dersom jeg velger fastrente i 10 år, enn hvis jeg velger flytende. Det går jeg for, i så fall. Anonymkode: d82a1...dec Les deg virkelig godt opp på fastrentekravene. Det kan være er en god del issues der du bør være obs på, som f.eks hva som skjer hvis du betaler inn ekstra avdrag på lånet. Fastrente er risikostyring, ikke lønnsomt. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 Det er i teorien ingen grense, men dersom rentenivå i Norge en dag når 20%, så er du mest sannsynlig arbeidsløs for lenge siden og rentesats vil være ditt minste problem. Anonymkode: 13ad5...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 24 minutter siden, Druid skrev: Les deg virkelig godt opp på fastrentekravene. Det kan være er en god del issues der du bør være obs på, som f.eks hva som skjer hvis du betaler inn ekstra avdrag på lånet. Fastrente er risikostyring, ikke lønnsomt. Puh, nå har jeg lest litt om over- og underkurs. Og ser jo at ulempen vil være om jeg plutselig får masse penger i fanget og vil nedbetale når renta har gått opp. Men frykter ikke det, for jeg har minimalt med penger å hente. Men du vil ikke anbefale fastrente, skjønner jeg. Hvor høy rente ville du da tatt høyde for? Anonymkode: d82a1...dec
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 Hvis forutsigbarhet er det avgjørende kriteriet for deg, så er fastrente den beste løsningen. Da får du et fast beløp som du skal og må betale hver måned. Ulempen er at lånet ditt blir mindre fleksibelt, eller om renten skulle synke mye (det er vel ikke så fryktelig stor sannsynlighet for akkurat det nå). Så hvis du har en sikker jobb og stram økonomi så vil forutsigbarheten være veldig verdifull. De fleste bankene byr også muligheten til å kombinere fast og flytende rente, sånn at du kan ha forutsigbarheten på fastrentelånet og samtidig få med deg bevegelsene i den flytende renten og full fleksibilitet på lånet med flytende rente. Anonymkode: c8bac...fb1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå