Løvinna Skrevet 9. mai 2005 #1 Skrevet 9. mai 2005 Jeg har tenkt å lage en god og flott kake til 17. mai. Jeg har jo noen ideer selv, men tenkte at det kunne være morsomt å høre med dere om dere har noen oppskrifter/tips som dere ønsker å dele. Jeg synes alltid det er morsomt å prøve noe nytt.
Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 9. mai 2005 #2 Skrevet 9. mai 2005 Jeg kommer til å satse på sjokolade pavlova med pisket krem m/vanilje og til pynt bringebær og blåbær!
Arkana Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 Hans Robert Bruuns 17.mai-kake 150 g malte nøtter 150 g melis 1 ss hvetemel 4 stivpiskede eggehviter ½-1 kurv jordbær 3 dl kremfløte 2 beger yoghurt naturell 150 g melis 10 plater gelatin Bland nøtter, melis og mel godt og vend det lett inn i eggehvitene. Røren helles over i en bakepapirkledd 26 cm springform og stekes ved 170° grader i 20 minutter. Legg gelatinplatene i bløt. Sett nøttebunnen på kakefatet og plasser ringen til en litt mindre springform (24 cm) rundt den. Del åtte-ti jordbær på langs, og sett dem rundt kanten av nøttebunnen med snittflaten ut mot formen. Hold av ytterligere noen bær til pynt på toppen, og mos resten. Pisk krem av fløten; bland inn yoghurt, melis og bærmasse. Kryst overflødig vann ut av gelatinen og løs den forsiktig opp i ca. ½ dl kokende vann. Avkjøl, og hell litt av bærblandingen opp i gelatinen mens du rører. Hell deretter dette tilbake i resten av blandingen, stadig under omrøring. Hell fromasjen over nøttebunnen og sett kjølig i minst fire timer. Løsne formen forsiktig, før gjerne en flatbladet kniv (smørkniv) langs innsiden først. Pynt med bær og evt. sitronmelisse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå