Gå til innhold

Bollespisende student trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forhåpentligvis trenger jeg ingen introduksjon. Du ser kallenavnet mitt oppe til venstre, om du da ser nøye etter. La oss gå over til det denne posten omhandler.

Foranledningen til denne forumposten er at forrige skoleår ble meget krevende. Det ble tidvis mye alkohol som fersk student i en helt ny by med mange likesinnede, samt lange kvelder i lesesalen med tørre sjokoladeboller kombinert med enda tørrere pensumlitteratur. Det å underholde hjernen med noe kos mens man holder på med noe som kan anses som meget kjedelig, er ingen nytt fenomen for oss mennesker.

Ved en helt alminnelig forståelse for hvorledes kroppen fungerer, er det mest nærliggende å si at jeg har lagt på meg noen kilo mer enn jeg skulle ha ønsket. Således har vi kommet frem til kjernen i forumposten.

Jeg vil gjerne begynne å trene igjen, herunder styrketrening fortrinnsvis. Spørsmålet som springer seg er om jeg først skal slanke meg tynn, for så å begynne og bygge musklene. Samt råd til kosthold/kosttilskudd, særlig nå i starten kan dette være handy for en bollespiser. Alt dette skal følgelig gjøres "naturlig". Ellers generelle råd vil settes pris på av både meg og bollemagen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som nybegynner kan du faktisk gjøre litt av begge deler, både trene og redusere kaloriinntak.

Du kan komme unna med det en god stund og få litt fordeler av alt sammen, du vil miste litt overskuddsfett og legge et grunnlag for videre trening.

Når "the honeymoon period" er over så må du fokusere på det ene eller det andre i perioder av gangen, avhengig av hvilke mål du har, bygge muskler eller forbrenne fett.

De fleste kjører minst 6 mnd om gangen med fullt fokus på et av målene, gjerne bygging om vinteren og deffing om sommeren (eller høst-vår). Til nød kan man skjære det ned til 3 mnd, minimum, men hvis man vil fokusere optimalt på en av delene er det absolutt det minste man kan skjære det ned til, for å optimalisere hormoner og kroppens generelle modus for å oppnå skikkelig resultater.

I dagens "resultater NÅ"-samfunn er det fristende å tro at man kan veksle fortere enn dette, men da kommer man liksom ingen vei, og oppnår ikke særlig mye annet enn å spinne frem og tilbake uten å egentlig komme noen vei.

Kan jeg tørre å spørre (ha ha) hva du studerer?

Anonymkode: 76a1c...b11

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips Anonym. Har du noe konkrete tips på hva jeg bør spise mye av under "deffing". Det kan være verdt å nevne at jeg liker å spise maten mer enn det å lage den. Er redd for at det blir for mye av kylling, ris og noe grønt attåt. Det å ha litt variasjon kan være viktig for å opprettholde motivasjonen i mer enn tretten dager. For å svare på spørsmålet ditt. Studerer jeg rettsvitenskap.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hotstuffs said:

Takk for tips Anonym. Har du noe konkrete tips på hva jeg bør spise mye av under "deffing". Det kan være verdt å nevne at jeg liker å spise maten mer enn det å lage den. Er redd for at det blir for mye av kylling, ris og noe grønt attåt. Det å ha litt variasjon kan være viktig for å opprettholde motivasjonen i mer enn tretten dager. For å svare på spørsmålet ditt. Studerer jeg rettsvitenskap.

Fokuser på magre proteinkilder, eller matkilder som i hovedsak består av protein og fett. Egg, kjøtt, ost, fisk. Kutt ut ris (og poteter, brød, o.l.) under fettreduksjon.

Regn ut hvor mange kcal du forbrenner ila. en dag, trekk fra 20%, da har du det totale kcal-inntaket du skal ha, spis 1-15 gram protein pr. kg. kroppsvekt, regn ut hvor mange kcal av den daglige totalen dette utgjør, fyll opp resten med fett.

Eller la være å fylle opp resten med fett hvis du klarer, da tar du bare mer fra egne lagre, og det er jo det man vil. Men det er jo vanskeligere. Man pleier å si -20% av daglig inntak, fordi det er et mildt ubehag de fleste klarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, mente 1-1.5 gram protein, ikke 15.......

AnonymBruker
Skrevet

Men meg skal du egentlig ikke høre på uansett, om ikke så lenge så våkner resten av KG for å fortelle deg noe helt annet og at jeg tar feil 🙂

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Hotstuffs said:

Forhåpentligvis trenger jeg ingen introduksjon. Du ser kallenavnet mitt oppe til venstre, om du da ser nøye etter. La oss gå over til det denne posten omhandler.

Foranledningen til denne forumposten er at forrige skoleår ble meget krevende. Det ble tidvis mye alkohol som fersk student i en helt ny by med mange likesinnede, samt lange kvelder i lesesalen med tørre sjokoladeboller kombinert med enda tørrere pensumlitteratur. Det å underholde hjernen med noe kos mens man holder på med noe som kan anses som meget kjedelig, er ingen nytt fenomen for oss mennesker.

Ved en helt alminnelig forståelse for hvorledes kroppen fungerer, er det mest nærliggende å si at jeg har lagt på meg noen kilo mer enn jeg skulle ha ønsket. Således har vi kommet frem til kjernen i forumposten.

Jeg vil gjerne begynne å trene igjen, herunder styrketrening fortrinnsvis. Spørsmålet som springer seg er om jeg først skal slanke meg tynn, for så å begynne og bygge musklene. Samt råd til kosthold/kosttilskudd, særlig nå i starten kan dette være handy for en bollespiser. Alt dette skal følgelig gjøres "naturlig". Ellers generelle råd vil settes pris på av både meg og bollemagen.

Jusstudent?😄

Ellers er jeg enig i at du til en viss grad kan gjøre begge deler som nybegynner. Når det kommer til kosthold er det mange veier å gå, men for min del har det vært enklest å telle kalorier, og forsøke å ligge ca 500 under det man skal ha for å opprettholde vekten. Du kan søke på TDEE for å finne riktig nivå for deg. Om du velger å telle kalorier kan du dessuten holde et øye med proteininntaket. 1-2 gram per kilo kroppsvekt er anbefalt. Dersom du ikke vil telle kalorier kan du heller passe på å få inn litt proteiner til hvert måltid, som egg, tunfisk, linser, melk, yoghurt, osv. Skyr (+ en banan, f.eks) er perfekt lesesalmat! Av kosttilskudd kan det være bra å ta omega 3 (samt evt. sink og magnesium), men om du har greie nivåer allerede er det følgelig heller ikke noe behov. 

Lykke til, både med studier og vektnedgang!

Anonymkode: 17d3e...44e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å spise kesam med halvtinte frosne bær og litt søtning når jeg jobber/leser. 

Anonymkode: 5b0ee...a8a

Skrevet

Takk for tipsene. Jeg skal ha dette i mente når jeg setter i gang de nærmeste dagene. Målet er å etterstrebe kallenavnet jeg har valgt på KG. Når jeg tenker meg om. Det er første gang jeg leser noen ønsker meg lykke til med vektnedgang. Følte meg veldig betydelig mye tjukkere nå. 
😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kontorjobb og tar med oppskåret frukt og gulrøtter som mellommåltid. Siden det tar tid å spise blir jeg mett og får mindre lyst på usunne ting.

Anonymkode: b8dce...ef9

Gjest frankie1985
Skrevet

Gå over til first price kylling og grønnsaker, da går du ned vettu ;)

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Hotstuffs skrev:

Kutt bollene og annen karbo helt ut, følg ketodietten (finnes uhorvelig mye god informasjon lett tilgjengelig) om du faktisk vil kvitte deg med fettet. Treningsplaner finnes det også uhorvelig mange av, det beste er å finne aktiviteter du liker å drive med og velge treningsplan som passer til det.

Du tenker sikkert at det blir umulig å kutte ut all god mat, men faktum er at abstinensene blir borte ila. et par uker, og dessuten er det veldig mye god lavkarbomat. Og når kroppen har justert seg så vil du oppleve at du holder deg mett veldig lenge, samtidig som du holder energinivået jevnt og høyt. Dette med kosespising når man leser er bare en uvane som du må bli kvitt. Det er visstnok mange studier som viser at ketose øker de kognitive evnene, og det er jo veldig praktisk mtp. studier.

Anonymkode: 9c66b...e9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke følge noen duett. Fin ut hva du forbrenner, legg deg på ca 500 kalorier under om dagen. Så går du fint ned jevnt og trutt. 😊

Anonymkode: fffe6...106

AnonymBruker
Skrevet

Vil tipse om diverse "What I eat in a day"-videoer på youtube. Jeg har fått mye inspirasjon til sunne og gode måltider ved å se på noen sånne videoer. Spesielt vil jeg anbefale Liezl Jayne (ellernoe), Sanne Vloet og Sarah's day som et sted å starte. Også sånne "meal prep" videoer kan være nyttig. Jeg gidder aldri den preppingen for en uke av gangen som de driver med, men jeg får ofte fine tips til måltider. 

Det kan være en god ide, som noen nevner over, å finne ut ca hva ditt dagsbehov for kalorier er. Hvis du gidder kan du ta en uke ellernoe der du logger alt du spiser i feks MyFitnesspal. Da blir du litt kjent med hvilken mengde du kan spise av ulike varer for så og så mye kalorier. Det kan være nyttig. Jeg gidder ikke logge kalorier kontinuerlig, men jeg gjør det innimellom bare for å holde litt styr på inntaket. 

Drikk mye vann og husk på hverdagsaktivteten (gå steder, ta trappa, ect). Kutt ut "flyende" kalorier med mindre det også er stappfullt av næringsstoffer, som i en balansert smoothie. 

Husk å ikke gå for hardt ut med treningen når du starter. Det kan være vanskelig å opprettholde, og du kan bli mer utsatt for belastningsskader. Etter min mening er det bedre å innarbeide feks 2 dager med trening i livsstilen sin, for å så legge til en dag etter en stund, og kanskje en dag til etter noen måneder igjen (avhengig av hvor mange dager man ønsker å trene, selvfølgelig). 

Ellers har jeg gjort det sånn at jeg spiser godteri i helgene, og da har jeg spesifikke ting jeg kjøper inn sånn at jeg ikke går helt bananas. I helgene spiser jeg sjelden frokost, så da "sparer" jeg 200-300 kalorier både lørdag og søndag. Jeg ligger ca 600 kalorier i underskudd (anslagsvis) mandag-fredag, og går i "null" på lørdag. Jeg har omtrent 800-900 kosekalorier jeg kan spise på lørdag uten å gå over mitt daglige kaloribehov. På søndag har jeg frokostkaloriene som buffer til ekstra stor middagsporsjon, en vaffel hos svigers eller lignende. Det funker for meg hvertfall, som elsker potetgull, bakverk og usunne greier. Det er fullstendig uaktuelt for meg å kutte dette helt ut av livet mitt. 

Jeg tror for øvrig som andre skriver at man som nybegynner både kan gå ned i vekt og bygge muskler samtidig, men dette forutsetter nok at vektnedgangen er rimelig moderat. Uansett kan jo trening være en måte å forbrenne noen ekstra kalorier i løpet av uken slik at du når vektmålet ditt raskere. Når du da legger deg på et vektstabiliserende kalorinivå (helst litt over) vil det være mye lettere virkelig få utbytte av styrketreningen. 

Oj, det ble langt. Håper det er noen tips her som er nyttig for deg. Masse lykke til :) 

Anonymkode: e5af8...75b

Skrevet

Anbefaler deg å fokusere på sunnere matinntak. Grønnsaker til middag metter og er veldig bra for kroppen (brokkoli, spinat, ruccola, hvitløk, løk, gulrøtter). Unngå mel, pasta, sukker og mat med usunt fett. Bare ved å bli bevisst hva du spiser, vil det hjelpe for vektnedgang. 

På andre siden av dette anbefaler jeg å trene både styrke og gå/jogge. Det vil gjøre kroppen sterkere, samtidig som du går ned i vekt. 

Dette klarer du fint! Jeg var der for ikke lenge siden selv og begynner å se magemuskler(!) Aldri hatt særlig definerte muskler (veide nesten 100 kilo før...). Om du ønsker råd eller tips til matretter, send gjerne en pm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...