AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #1 Skrevet 1. august 2019 Man får jo ofte beskjed om at søvn/hvile er like viktig som treningen når det kommer til styrke, fordi det er da musklene repareres og blir sterkere. Men hva om man har søvnproblemer? Er løsningen å slutte å trene styrke, da? Per nå sover jeg 5-6 timer hver natt, og føler meg forsåvidt bra med det. Tidligere hadde jeg vært "ødelagt" med mindre enn 8 timer. Jeg jobber med å forbedre søvnen, men det har jeg gjort i flere år, og det er ikke noe som er gjort i en fei. Så hva med styrketreningen i mellomtiden? Hva er konsekvensene av å trene med mindre søvn enn det som er ideelt? Bare ødelegger man muskelfibrene gang på gang, uten å gi de muligheten til å repareres, eller får kroppen gjort nok på den tiden man sover, selv om det ideelt sett burde vært lengre? Anonymkode: 94123...5f9
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #2 Skrevet 1. august 2019 Det handler ikke bare om søvn, men også, eller ikke minst, om å ikke trene hver dag, eller i hvert fall dele opp muskelgruppene slik at hver gruppe får hvile noen dager mellom hver gang du banker de. Anonymkode: 65f45...ba8 1
Wiggins Skrevet 1. august 2019 #3 Skrevet 1. august 2019 Det er ikke mulig å "trene" seg opp til å trenge mindre søvn. Hvor mye søvn du trenger avhenger av hvor hardt du tar deg ut fysisk og mentalt i hverdagen. Jeg innrømmer at jeg ikke får sovet ordentlig ut de fleste hverdager selv. Det går greit så lenge underskuddet ikke blir for stort; så lenge jeg får minst 6,5 timer går det greit. De fleste får redusert søvnbehov når de blir eldre. Du får nok framgang på styrketreninga, men det ville gått enda bedre om du hadde fått litt mer søvn.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #5 Skrevet 2. august 2019 On 8/1/2019 at 4:45 AM, AnonymBruker said: Det handler ikke bare om søvn, men også, eller ikke minst, om å ikke trene hver dag, eller i hvert fall dele opp muskelgruppene slik at hver gruppe får hvile noen dager mellom hver gang du banker de. Anonymkode: 65f45...ba8 Jeg trener ikke hver muskelgruppe oftere enn annenhver dag, så sånn sett får de jo "hvile". 19 hours ago, Wiggins said: Det er ikke mulig å "trene" seg opp til å trenge mindre søvn. Hvor mye søvn du trenger avhenger av hvor hardt du tar deg ut fysisk og mentalt i hverdagen. Jeg innrømmer at jeg ikke får sovet ordentlig ut de fleste hverdager selv. Det går greit så lenge underskuddet ikke blir for stort; så lenge jeg får minst 6,5 timer går det greit. De fleste får redusert søvnbehov når de blir eldre. Du får nok framgang på styrketreninga, men det ville gått enda bedre om du hadde fått litt mer søvn. Det er kanskje ikke det, men bare for to år siden ville jeg følt meg helt utslitt og "syk" på samme mengden søvn, mens jeg nå føler meg tilnærmet uthvilt. Takk! Da satser jeg på å fortsette som jeg gjør, og dropper tankene om at det er ødeleggende😅 8 hours ago, minister-mio said: 5-6 timer søvn er vel ikke så ille? Jeg vet at det er den mengden søvn mange får (og at mange får mindre), men også at det er anbefalt at man får mer, særlig om man vil ha fremgang med treningen. Dessuten, at jo mer man trener, jo viktigere blir søvn. Om man skulle trene to ganger daglig blir det f.eks viktigere at man hviler nok enn om man trener tre ganger i uka. Anonymkode: 3a76f...9ae
AnonymBruker Skrevet 2. august 2019 #6 Skrevet 2. august 2019 Jeg trener tre dager i uken og sover rundt 6 timer. Det er for lite søvn for meg, så jeg merker at energien ikke er bedre av å ha startet med trening. De nettene jeg sover godt, har jeg veldig bra med overskudd. Så jeg vil si at søvn er viktig for energi, ikke for om det er bra eller ikke å trene. Anonymkode: 790ce...b7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå