Gå til innhold

Hvorfor sier noen "ham" ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke jeg som er TS. Men jeg spurte læreren min om forskjellen og fikk beskjed om at ham kunne jeg bare ignorere. Dette er 25 år siden

Anonymkode: e5a0e...17d

Jeg fikk samme beskjed av læreren min for like lenge siden. "Ham" er nok et utdøende og meningsløst ord som fortsatt et tillatt riktignok

Anonymkode: f04b0...29a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper du tuller og troller.... Hvor var du i norsktimene, hvor var foreldrene dine ig leser du overhodet ikke bøker eller aviser? Har du aldri hørt om ordet henne? 

Anonymkode: 7b023...80f

Håper DU tuller og troller. Vi lærte aldri å bruke ham på skolen. Nei, å lese bøker får jeg vondt i hodet av og foreldrene mine døde da jeg var liten. Vet ikke hva det hadde med saken å gjøre, men da fikk du svaret. Selvfølgelig har jeg hørt om ordet "henne", det er et helt vanlig ord som brukes like ofte som "hun". Vet ikke hvor du fikk det ifra heller, at ikke jeg har hørt ordet "henne". 

Anonymkode: 54037...65a

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, theTitanic skrev:

Det er helt vanlig. Jeg bruker både HAN og HAM der det føles rett. Har aldri tenkt over hvorfor, men når jeg ser kommentarene så stemmer det nok at HAM er en objektsform av HAN. Begge ordene kan brukes og har hver sin nytte. 

Verre er at folk har begynt å si HUN der det skal stå HENNE. Det skjærer i ørene og myrder det norske språk, men ser at det har blitt mer og mer vanlig blant de yngre generasjonene. 

Eksempler på riktig bruk: 

HUN er grei. 

HUN skulle på kino. 

Jeg likte HENNE.

Det var bare meg og HENNE. 

Det var bare han og HENNE. 

Klærne HENNES var fillete, men HUN så allikevel vakker ut. 

Det ville HUN ikke, men HUN gjorde det allikevel. Selv om det ble merarbeid for HENNE. 

Når jeg sier noe til HENNE, så ignorerer HUN meg. 

Min bestemor så alltid HENNER, istedenfor HENNE, men det har nok med den gamle dialektsformen fra romeriket å gjøre. Bare de eldste sier det nå lenger. 

Den første der er vel "henne er grei"? Det føles i hvert fall riktig. "Hun er grei", høres bare rart ut for meg. Ellers er det jo flere her som både "henne" og "hun" kan brukes helt valgfritt. "Det var bare han og hun", "det var bare meg og hun", osv. 

Anonymkode: 4766b...7a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Atte hæææ? Du kan virkelig ikke norsk. 

Jeg kan "virkelig ikke norsk" fordi jeg ikke skjønner hvorfor folk vil bruke ordet "ham" ? Seriøst? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan "virkelig ikke norsk" fordi jeg ikke skjønner hvorfor folk vil bruke ordet "ham" ?

Ja.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? 

Ja.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Ja.

Ja.

Ok. Da får jeg vel bare melde meg inn på norskkurs sammen med alle innvandrerne. Kommer nok rakrygget tilbake til KG med en ny forståelse av ordet "ham". (Selvom jeg tviler på at de lærer å bruke det ordet, da vi ikke lærte å bruke det da jeg gikk på skolen engang. Det kan jo hende at du er over 50.)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk samme beskjed av læreren min for like lenge siden. "Ham" er nok et utdøende og meningsløst ord som fortsatt et tillatt riktignok

Anonymkode: f04b0...29a

Det er lov å bruke både "ham" og "han" som objektsform, men noen ganger blir innholdet i setningen tydeligere hvis man skriver "ham". Se forskjellen på "Han liker Marit" og "Ham liker Marit". I det første tilfellet er det usikkert hvem som liker hvem. Den tradisjonelle ordstillingen i norsk tilsier at det er en gutt som liker Marit, men hvis man legger trykket på "han", vil de fleste tolke det som at det er Marit som liker gutten. I det siste tilfellet er det ingen tvil om at det er Marit som liker gutten. 

For øvrig er det mange som bruker "hun" og "henne" om hverandre, så kanskje vi får den samme utviklingen som med "han", slik at man kan bruke "hun" som objektsform også. 

Tabellen under får frem hvordan dette med pronomen fungerer.

Entall Subjektform Objektform
1.person jeg meg
2.person du (De) deg (Dem)
3.person han, hun, den, det han/ham, henne, den, det
Flertall Subjektform Objektform
1.person vi oss
2.person dere (De) dere (Dem)
3.person de dem
  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... 

Jeg kan forsikre deg om at det er gjensidig. Det ser helt feil ut for meg når folk tar feil av han og ham. Det er akkurat det samme som forskjellen på jeg og meg.

"Det er synd på meg" =riktig

"Det er synd på jeg." =feil

"Det er synd på ham" = riktig

"Det er synd på han" = feil. 

Håper dette er oppklarende for du... eh deg

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Isambard skrev:

Jeg kan forsikre deg om at det er gjensidig. Det ser helt feil ut for meg når folk tar feil av han og ham. Det er akkurat det samme som forskjellen på jeg og meg.

"Det er synd på meg" =riktig

"Det er synd på jeg." =feil

"Det er synd på ham" = riktig

"Det er synd på han" = feil. 

Håper dette er oppklarende for du... eh deg

Det er ingen som skriver "det er synd på jeg" så blir jo et litt dårlig eksempel da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ham er nemlig opprinnelig en dativform som har sneket seg inn i akkusativ. På norrønt het dette pronomenet honom i dativ, og i nynorsk er formen honom jamstilt med ham i akkusativ. Ham er en forvanskning, eller kanskje en fordanskning, av honom, som jo er den eneste akkusativformen svensk riksspråk bruker den dag i dag.

Henne er i likhet med ham en opprinnelig dativform, for den stammer fra den norrøne dativformen henni. 

Anonymkode: eadc2...408

Ja, enklere kan det vel knapt forklares 😅

Anonymkode: 58298...818

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som skriver "det er synd på jeg" så blir jo et litt dårlig eksempel da. 

Det blir veldig tydelig for alle at det er feil, ja. Det er derfor jeg valgte det eksempelet.

Hvis jeg valgte noe mindre opplagt (som hun/henne) er det ikke sikkert alle hadde forstått det. 

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi kan korrekt norsk.

"Ham" er det samme som "henne". Er jeg usikker, så bytter jeg på kjønnene i setningen, dersom det hadde blitt riktig å bruke "henne", er det også riktig å bruke "ham".

Jeg irriterer meg grenseløst over alle som kun skriver "han" overalt.

Anonymkode: d1d79...b1f

Men i dag er det jo valgfritt om man vil bruke "ham" eller "han". Så det er strengt tatt korrekt språk selv om man ikke bruker "ham". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Den første der er vel "henne er grei"? Det føles i hvert fall riktig. "Hun er grei", høres bare rart ut for meg. Ellers er det jo flere her som både "henne" og "hun" kan brukes helt valgfritt. "Det var bare han og hun", "det var bare meg og hun", osv. 

Nei. Bare nei

Anonymkode: c24cd...57d

• Liker 5
Skrevet
På 1.8.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Nei, personen du siterer har brukt hun og henne korrekt. Hun er subjektform, henne er objektform. "Henne er grei" er dermed feil. Du er derimot ikke alene om å bruke henne som subjektform, spesielt i Oslo har jeg hørt flere gjøre det og synes det er like jævlig hver gang. Synes også det er utrolig at folk klarer å surre med kasus i et språk hvor man knapt har noen å holde styr på.

• Liker 4
Skrevet

Å hvor gammel jeg føler meg nå. Jeg har jo skjønt at han/ham er valgfritt, men glemt. 

En annen form som nok er glemt, er den høflige tiltaleformen De. 

Jeg sier det fortsatt, særlig om det er eldre (enn meg) jeg snakker til. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så relevant, men jeg syns av en eller annen grunn «ham» er så vakkert.. (Tenker ikke det samme om «henne»😳Kanskje fordi det ikke er valgfritt ??)

Så liten apell: bruk «ham», vær så snill. 😉

Anonymkode: 0710d...ae7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2019 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som er TS. Men jeg spurte læreren min om forskjellen og fikk beskjed om at ham kunne jeg bare ignorere. Dette er 25 år siden

Anonymkode: e5a0e...17d

Huff! 😬

Anonymkode: 7fc3e...248

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det hadde vært lettere å lese denne teksten hvis "ham" ble brukt istedet for "han"?

364889330_teksthanvsham.thumb.jpg.bfe0cdff45ebf0a11ae9d78f4e6a7a93.jpg

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...