AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Ham er nemlig opprinnelig en dativform som har sneket seg inn i akkusativ. På norrønt het dette pronomenet honom i dativ, og i nynorsk er formen honom jamstilt med ham i akkusativ. Ham er en forvanskning, eller kanskje en fordanskning, av honom, som jo er den eneste akkusativformen svensk riksspråk bruker den dag i dag. Henne er i likhet med ham en opprinnelig dativform, for den stammer fra den norrøne dativformen henni. Anonymkode: eadc2...408 13
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a ham objektsform av hanhttps://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ham&bokmaal=+ Anonymkode: 4766b...7a8 11
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ham er nemlig opprinnelig en dativform som har sneket seg inn i akkusativ. På norrønt het dette pronomenet honom i dativ, og i nynorsk er formen honom jamstilt med ham i akkusativ. Ham er en forvanskning, eller kanskje en fordanskning, av honom, som jo er den eneste akkusativformen svensk riksspråk bruker den dag i dag. Henne er i likhet med ham en opprinnelig dativform, for den stammer fra den norrøne dativformen henni. Anonymkode: eadc2...408 Det var mange ord jeg ikke kunne, og fortsatt ikke kan. 🙄 Nei da, det var sikkert godt beskrevet, bare jeg som ikke forsto mer enn sånn ca 60% av det. Anonymkode: 4766b...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 Ham er objektsform, på samme måte som henne. Hun når det er subjekt i setningen, henne når det er objekt i setningen, og på samme måte han ved subjekt, ham ved objekt. I dag er det valgfritt om man bruker han eller ham som objektsform på bokmål, i gamle dager var det påbudt med ham. Nynorsk har bare han ved både subjekt og objekt. Jeg bruker konsekvent ham som objektsform på bokmål, synes han blir like rart som når folk sier hun i objekt, jeg liker hun (grøss). Anonymkode: 3de7b...be5 28
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a Da er De for ung for å ha fått inn et naturlig forhold til Ham. Før i tiden ble nemlig Ham brukt for å gi språket en endring og for å markere Han som en viktigere personlighet enn han. Les Ibsen eller Amalie Skam, så vil du finne Han naturlig i tekstene. Anonymkode: 2647b...6c8 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #7 Skrevet 1. august 2019 For å forklare det enkelt; "Han" sier man når personen er hovedperson i setningen (subjekt), og "ham" når han ikke er det (objekt). F.ex. "Jeg jaget ham ut av huset" "Han prompet i sofaen" Anonymkode: e99e6...d5f 19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #8 Skrevet 1. august 2019 PS. Mine eksempler over er preget av at jeg har lest for mange trolletråder på KG. Anonymkode: e99e6...d5f 16
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #9 Skrevet 1. august 2019 Å ja, vi er kommet dithen ja, at ungdommen ikke lenger har hørt om "ham"........ Jeg føler meg gammel... Jeg er ikke engang i nærheten av å nærme meg 40... Anonymkode: 7b79f...756 35
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #10 Skrevet 1. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a Nei, da skriver man henne. For meg som er litt opp i åra virker det merkelig at ikke alle vet dette, men det handler kanskje om at vi nesten ikke lenger skriver noe hvor et korrekt språk vektlegges. I sosiale medier er det stort sett innafor med et mer muntlig språk, og det er jo ingen ingen som snakker bokmål.... Korrekt bruk av ham: Han har jeg sett før, kjenner du ham? Men sånn høres det ut hvis jeg sier det: Han har jeg sett før, kjenner`un? Anonymkode: bc102...22b 19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #11 Skrevet 1. august 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a Fordi vi kan korrekt norsk. "Ham" er det samme som "henne". Er jeg usikker, så bytter jeg på kjønnene i setningen, dersom det hadde blitt riktig å bruke "henne", er det også riktig å bruke "ham". Jeg irriterer meg grenseløst over alle som kun skriver "han" overalt. Anonymkode: d1d79...b1f 19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #12 Skrevet 1. august 2019 Håper du tuller og troller.... Hvor var du i norsktimene, hvor var foreldrene dine ig leser du overhodet ikke bøker eller aviser? Har du aldri hørt om ordet henne? Anonymkode: 7b023...80f 9
Gjest Paramount Skrevet 1. august 2019 #13 Skrevet 1. august 2019 Selv reagerer jeg sjelden på om noen velger å skrive han eller ham, det er oftest liten forskjell. Men norsk er et primitivt og enkelt språk, det er fint å ta vare på de små nyansene som finnes.
Helgeline Skrevet 1. august 2019 #14 Skrevet 1. august 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For å forklare det enkelt; "Han" sier man når personen er hovedperson i setningen (subjekt), og "ham" når han ikke er det (objekt). F.ex. "Jeg jaget ham ut av huset" "Han prompet i sofaen" Anonymkode: e99e6...d5f 😂😂 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 Så vidt jeg vet er "ham" valgfritt, man kan alltid bruke "han" i stedet for. "Ham" er vel ganske gammeldags, jeg bruker det aldri Anonymkode: f04b0...29a
Gjest O.G. Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a Atte hæææ? Du kan virkelig ikke norsk.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Håper du tuller og troller.... Hvor var du i norsktimene, hvor var foreldrene dine ig leser du overhodet ikke bøker eller aviser? Har du aldri hørt om ordet henne? Anonymkode: 7b023...80f Ikke jeg som er TS. Men jeg spurte læreren min om forskjellen og fikk beskjed om at ham kunne jeg bare ignorere. Dette er 25 år siden Anonymkode: e5a0e...17d 1
minister-mio Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 https://images.app.goo.gl/EAkmr6Su9A6iDoXQ6
Gnå Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, da skriver man henne. For meg som er litt opp i åra virker det merkelig at ikke alle vet dette, men det handler kanskje om at vi nesten ikke lenger skriver noe hvor et korrekt språk vektlegges. I sosiale medier er det stort sett innafor med et mer muntlig språk, og det er jo ingen ingen som snakker bokmål.... Korrekt bruk av ham: Han har jeg sett før, kjenner du ham? Men sånn høres det ut hvis jeg sier det: Han har jeg sett før, kjenner`un? Anonymkode: bc102...22b Strengt tatt skal det være "ham" her også, siden det er objektet i setningen. Du kan endre ordstillingen og skrive: "Jeg har sett ham før". Det blir det samme som at vi vil si/skrive: "Henne har jeg sett før." eller "Jeg har sett henne før." 4
Gjest theTitanic Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Der jeg ville skrevet "han" skriver andre "ham". Syntes det høres helt merkelig ut, kunne aldri falt meg inn å skrive "ham". "Ham" for meg er hamburger. Skal man skrive "hum" også da? Istede for "hun"? Wtf.... Anonymkode: 54037...65a Det er helt vanlig. Jeg bruker både HAN og HAM der det føles rett. Har aldri tenkt over hvorfor, men når jeg ser kommentarene så stemmer det nok at HAM er en objektsform av HAN. Begge ordene kan brukes og har hver sin nytte. Verre er at folk har begynt å si HUN der det skal stå HENNE. Det skjærer i ørene og myrder det norske språk, men ser at det har blitt mer og mer vanlig blant de yngre generasjonene. Eksempler på riktig bruk: HUN er grei. HUN skulle på kino. Jeg likte HENNE. Det var bare meg og HENNE. Det var bare han og HENNE. Klærne HENNES var fillete, men HUN så allikevel vakker ut. Det ville HUN ikke, men HUN gjorde det allikevel. Selv om det ble merarbeid for HENNE. Når jeg sier noe til HENNE, så ignorerer HUN meg. Min bestemor så alltid HENNER, istedenfor HENNE, men det har nok med den gamle dialektsformen fra romeriket å gjøre. Bare de eldste sier det nå lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå