Gå til innhold

Hvorfor er det verre å se dyr lide enn mennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss
Skrevet

Om du skal trekke frems dyrs væremåter som eksempler på at de er så mye bedre en mennesker, så reagerer jeg på at du elegant hopper over andre sider av deres atferd, som går ut på å hakke, drepe og pine.

Men kan du si meg hvor jeg har sagt at dyr er bedre enn mennesker? Jeg sier at jeg synes det er like ille at dyr og mennesker blir plaget, men at om man skal sammenligne det så synes jeg mer syndt i et dyr som blir radbrukket og pint i fler timer av mennesker, enn et menneske som blir skutt - og drept momentant.

Så, jeg venter spent.

Skrevet

Men kan du si meg hvor jeg har sagt at dyr er bedre enn mennesker? Jeg sier at jeg synes det er like ille at dyr og mennesker blir plaget, men at om man skal sammenligne det så synes jeg mer syndt i et dyr som blir radbrukket og pint i fler timer av mennesker, enn et menneske som blir skutt - og drept momentant.

Så, jeg venter spent.

Nok en gang; om du skal sammenlikne så må du jo sammenlikne LIKE saker!!!

Noe annet er for meg helt irrelevant og uiinteressant å diskutere.

Gjest Formosiss
Skrevet

Nok en gang; om du skal sammenlikne så må du jo sammenlikne LIKE saker!!!

Noe annet er for meg helt irrelevant og uiinteressant å diskutere.

Da får du rett og slett leve med at jeg er et forferdelig menneske som synes langvarig pining av dyr er likestilt med langvarig pining av mennesker - og kortvarig for den del.

Skrevet

Jeg tenker i alle fall slik at det er forskjell på menneskene også. Dersom det dreier seg om barn, er det likestilt med dyrene. Hvorfor?

Jo, et voksent menneske kan som regel forsvare seg og ta valg. Et barn eller et dyr kan ikke dette. Hvordan skal en kylling forsvare seg mot et stort menneske, f.eks?

Angrep på forsvarsløse, kaller jeg det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det der var et klassisk eksempel på et stråmannsargument.

Du drar inn ting som ikke har noe med saken å gjøre; nei, jeg synes ikke det er ille når et dyr dør av seg selv fordi det knekker et ben eller to ute i skogen.

Så du synes dermed at det per se ikke er ille at dyret pines (brekker dådyret beinet så pines det til døde). Hvorfor skrev du da at det var like ille at dyret pines og at mennesker piner det?

Det virker på meg som at det faktum at mennesker piner dyret gjør det verre. Helt forståelig, men da bør du klare å svare det når jeg spør deg om det.

Om mitt innlegg var et klassisk eksempel på stråmannsretorikk er jeg litt usikker på om du er den rette til å hevde.

Og ikke kom å si at noen særlig flere dyr enn mennesket tar vare på andre i flokken som brekker ett bein.

Gjest seroxata
Skrevet

Uff, det synes jeg var trist å lese Seroxata. At du blir mer lei deg av å se en katt bli slept bak en bil, enn å se et menneske bli slept.

Håper virkelig for din del du aldri havner i en situasjon der du virkelig avhenger av menneskers godhet og ikke får det fordi flere tenker som deg. (Som vi jo har lest her inne før, noen ville jo vært mer opptatt av å redde øreknrotta si enn en fremmed person...)

Jeg ville jo selvfølgelig gjort mitt beste for mennesket også, jeg har aldri sagt noe annet!

Men sorry, jeg foretrekker dyr fremfor mennesker.. og det kommer ikke til å forandre seg.. når jeg ser hvordan mennesker mishandler og ødelegger, så jaa, da får jeg mer vondt av et dyr. Og hvordan kan jeg vite om mennesket som ble slept ikke var en totalt drittsekk som likte å drepe dyr fordi han er klin tragisk i hodet?

Ja, jeg vet jeg er urimelig her nå, og jeg gjør ikke noe for å forhindre det..

Men jeg har ALDRI sagt at jeg ikke ville brydd meg om et menneske i nød, for jeg er da ikke helt hjerterå

Gjest seroxata
Skrevet

Vel, jeg liker ikke mennesker som rase, så enkelt er det.

Og om noen har enormt med lyst til å kjøre over noen, og valget står mellom meg og et dyr - så stiller jeg opp frivillig.

Jeg er ikke imot det at dyr dør. At dyr dør og blir mat er en del av naturen. At mennesker spiser dyrene er greit. At dyr spiser mennesker er også greit. Forsåvidt synes jeg at det er greit om mennesker spiser mennesker også, så lenge de er avlivd på en mest mulig smertefri måte.

Men mennesker er den eneste arten som torturerer sine egne for moro skyld - og en slik art synes jeg ikke har livets rett.

Jeg har dessverre ikke kommet på en bra måte å utrydde oss på enda, men jeg jobber med saken.

absolutt enig med deg her!! veldig bra sagt!

Gjest seroxata
Skrevet

og forøvrig synes jeg det blir utrolig tamt av dere som er så imot oss som setter dyr høyere, å skulle mobbe og si at det er synd på oss! skal vi si at det er synd på dere fordi dere er hjertesløse på en annen måte enn oss og nå?

sorry, men dette blir for latterlig!

Leste gjennom tråden her, og hurra, så utrolig morsomt det er å tråkke litt på folk, hva???

Ja, jeg blir provosert!

men jeg får vel gå og spise et menneske eller noe jeg da :roll:

Og forøvrig synes jeg det er like ille om det så er en maur som blir torturert av idiotiske mennesker, som en "søt liten kattunge".

Alle dyr har likeverd, uansett hvordan de ser ut..

I MINE ØYNE!

Og etter denne debatten, så liker jeg iallefall dyr bedre :sjarmor::hoho::hoho::hoho:

sånn, har jeg vært umoden nok for dere nå eller? :frustrert:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir helt satt ut av noen av innleggene! At mishandling av dyr er ille, det er det ingen tvil om. Men den manglende respekten for mennesker er helt utrolig!!

Å tenke at mennesker som blir mishandlet kanskje er "onde" er jo helt absurd!!! Sånn går det virkelig ikke an å tenke, vel?!Dyr som blir mishandlet kan jo også være gale...

Å ikke like mennesker fordi "det er den eneste arten som torturerer sine egne for moro skyld" er også sært. Hvor mange av oss er det som faktisk torturerer noen? Mener dere at ALLE mennesker er mindre verdt fordi noen torturerer andre? Det finnes dyr som torturerer hverandre også.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se for meg at det finnes oppegående menesker som faktisk ville ha reddet et dyr foran et menneske hvis de stod foran et så grusomt valg.

Gjest Anonymous
Skrevet

absolutt enig med deg her!! veldig bra sagt!

Og dere forventer respekt?

Lykke til!

hehe, ytrer ønsker om å finne måter på å utrydde menneskeheten (greit nok, jeg antar dere er opprørske tenåringer), og samtidig føler dere dere tråkket på og mobbet :roll:

Gjest seroxata
Skrevet
Jeg blir helt satt ut av noen av innleggene! At mishandling av dyr er ille, det er det ingen tvil om. Men den manglende respekten for mennesker er helt utrolig!!

Å tenke at mennesker som blir mishandlet kanskje er "onde" er jo helt absurd!!! Sånn går det virkelig ikke an å tenke, vel?!Dyr som blir mishandlet kan jo også være gale...

Å ikke like mennesker fordi "det er den eneste arten som torturerer sine egne for moro skyld" er også sært. Hvor mange av oss er det som faktisk torturerer noen? Mener dere at ALLE mennesker er mindre verdt fordi noen torturerer andre? Det finnes dyr som torturerer hverandre også.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se for meg at det finnes oppegående menesker som faktisk ville ha reddet et dyr foran et menneske hvis de stod foran et så grusomt valg.

det er jo synd for deg det da....

JEg er like oppegående som noen andre, det tør jeg faktisk påstå.. skjønner ikke at det er noe galt i å foretrekke dyr jeg?

Bare fordi vi kan snakke, dele følelser, og er et menneske, så betyr ikke det at vi trenger å foretrekke oss, gjør det vel? nei, ikke for min del iallefall

Gjest seroxata
Skrevet

JEg sa at jeg var enig i det hun sa, ja! Men selv har jeg ikke noe ønske om å utrydde oss mennesker, la det være sagt! Ikke putt ord i min munn du!

Og ja, huff, jeg er så opprørsk og tenåringsaktig at det tyter ut av ørene mine.

Kom tilbake når du har bedre argumenter enn det der, det er slikt jeg forbinder med folk som ikke har noe annet argument enn å måtte hakke på personligheten til andre. Du kjenner ikke meg, så ikke engang prøv deg her.

Skrevet

Seroxata:

Jeg er enig med deg at duyr og insekter ikke skal pines unødig.

Men når du likestiller maur, katt og menneske så må jeg bare le.

Hva gjør du om du får mus eller stokkmaur i huset ditt? Blir du da mer lei deg enn om du måtte ha drept noen tusen mennesker?

Dette blir for dumt.

Gjest seroxata
Skrevet
Seroxata:

Jeg er enig med deg at duyr og insekter ikke skal pines unødig.

Men når du likestiller maur, katt og menneske så må jeg bare le.

Hva gjør du om du får mus eller stokkmaur i huset ditt? Blir du da mer lei deg enn om du måtte ha drept noen tusen mennesker?

Dette blir for dumt.

ja, det blir for dumt.

Jeg dreper sikkert tusenvis av maur ved å gå i gatene hver dag, og slik sett så er det jo umulig å la være, men jeg går ikke bevisst inn for å drepe maur!

Og poenget mitt her, om jeg så har formulert meg ekstremt dårlig, er ikke det at vi aldri må drepe dyr, for det går ikke med tanke på de tusen små som er så mikroskopiske at du ikke ser de. samtidig må en jo avllive dyr om det lider. Og jakt må folk få lov til, synes det er mer humant å skyte en elg for å holde bestanden nede, og samtidig få mat, enn å kjøpe en blodig biff i butikken.

Men nå detter jeg vel ut av sammenhengen h er.

poenget var ikke om jeg dreper insekter, poenget er om jeg blir mer trist av å se et dyr lide enn et menneske.

og det står jeg på enda.

MEN! jeg har såklart utrolig vondt av mennesker i nød også, vil ikke ha på min kappe at jeg er menneskehater

Gjest Anonymous
Skrevet

poenget var ikke om jeg dreper insekter, poenget er om jeg blir mer trist av å se et dyr lide enn et menneske.

og det står jeg på enda.

Men har du faktisk sett et mennesker lide på eksakt samme måte som et dyr ? Det vil si tortur som i utførelse er like ille som for eksempel flåing av levende dyr?

Og tenk deg litt om nå ; tror du virkelig ikke at det å se et menneske bli pint er like vondt å se på?

Hvis du nå tenker nøye og grundig på akkurat dette og fortsatt synes og tror det er verre og se et dyr pines, så ja, da synes jeg du burde tenke deg om en gang til. Og en gang til. Og enda en gang.

Skrevet

MEN! jeg har såklart utrolig vondt av mennesker i nød også, vil ikke ha på min kappe at jeg er menneskehater

Da burde du kanskej la være å applaudere innlegg der det står at mennesker bør utryddes fullt og helt....

Skrevet

For noen virker det kanskje helt ufattelig at man kan få mennerskers ondskap så langt opp i halsen at man rett og slett ikke orker å engasjere seg noe videre. For oftest er det andre mennesker som påfører disse lidelser.

Det er så mange der ute som trenger hjelp...og jeg har ikke muligheten å hjelpe noen av dem.

Visst blir musa torturert, på et vis, av katta. Men forskjellen er at katta ikke gjør det kun for å se at musa lider. Det er ikke for å tøffe seg for vennene sine og den har ingen økonomiske baktanker. Menneskene tar seg av den biten!!!

Så jeg har altså kommet frem til at jeg faktisk liker bedre dyrene enn mennesket.

Selvsagt finnes det "torturister" blant dyrene også....men omfanget kan ikke på langt nær sammenlignes!!!

Nå kan dere synes veldig synd på meg pga mitt syn på saken...men dere trenger ikke det. For jeg har det faktisk helt fint!! Jeg har empati nok til å klare å synes synd på begge parter nemlig. Og jeg ville ha trådt hjelpende til dersom noen trengte min hjelp... Uansett hvem det enn måtte være!!!

Gjest Pjusk
Skrevet
For oftest er det andre mennesker som påfører disse lidelser.

Det er så mange der ute som trenger hjelp...og jeg har ikke muligheten å hjelpe noen av dem.

Serlvfølgelig har du det!

Du kan bidra økonomisk f.eks..

Eller du kan engasjere deg i ditt nærmiljø, gå natteravn eller betjene krisetelefonen til f.eks. Røde Kors. Du kan arbeide i Uteseksjonen, melde deg som frivillg "suppekjøkkenarbeider" osv.

ALLE kan gjøre en innsats for medmennesker i nød. Og "i nød" behøver ikke å bety at du er en stakkars asylsøker eller et gatebarn. Det kan isteden være nabobarna som gjerne vil være hos deg fordi mor ligger døende hjemme av kreft eller fordi foreldrene er alkoholikere. Jeg har opplevd begge situasjoner og vet at dette kan gjøre stor forskjell for disse menneskene, men det krever jo selvfølgelig en viss innsats.

Men det er kanskje enklere å ta til seg en hjemløs søt kattunge, og si at "menneskene er onde og jeg kan ikke hjelpe noen".

Skrevet

Jeg synes gjesten over formulerte seg veldig godt:

At dere har stor sympati for dyr er helt uproblematisk. Men dersom dere foretrekker maur eller kaniner framfor mennesker, så uttrykker dere en så grunnleggende respektløshet for mennesker. Og den respektløsheten opplever jeg som ganske sjokkerende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...