Maetzii Skrevet 10. mai 2005 #61 Skrevet 10. mai 2005 Må si at jeg ikke helt skjønte argumentet ditt her. Klart det er trist at folk gjør slike ting både mot dyr og mennesker, men hvorfor er det verst at de gjør det mot dyr? Synes du virkelig det er verre at noen kjører over en mus med vilje enn at de kjører over deg? Jeg antar at du er vegetarianer og har utdannet deg for å kjempe for dyrs rettigheter og at du heller synes vi burde bygge dyresykehus fremfor menneskesykehus når det gjelder mottak av skader påført av folk? Vel, jeg liker ikke mennesker som rase, så enkelt er det. Og om noen har enormt med lyst til å kjøre over noen, og valget står mellom meg og et dyr - så stiller jeg opp frivillig. Jeg er ikke imot det at dyr dør. At dyr dør og blir mat er en del av naturen. At mennesker spiser dyrene er greit. At dyr spiser mennesker er også greit. Forsåvidt synes jeg at det er greit om mennesker spiser mennesker også, så lenge de er avlivd på en mest mulig smertefri måte. Men mennesker er den eneste arten som torturerer sine egne for moro skyld - og en slik art synes jeg ikke har livets rett. Jeg har dessverre ikke kommet på en bra måte å utrydde oss på enda, men jeg jobber med saken.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #62 Skrevet 10. mai 2005 Fordi jeg har skjønt hvor onde mennesker er. Greit nok at de fleste ofrene er uskyldige - men de som mishandler dem har OGSÅ vært uskyldige engang. Uskyldighet i denne sammenheng handler ofte mer om manglende muligheter enn om manglende vilje.. Her er jeg helt enig med pjusk: Hva? Onde uskyldige mennesker? Er mennesker generelt onde? Jeg mener at de aller fleste mennesker ikke er onde. "Uskyldighet ... handler ofte mer om manglende muligheter enn om manglende vilje." Manglende mulighet til å være uskyldig eller til å være skyldig?
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #63 Skrevet 10. mai 2005 Maetzii: God bedring, jeg synes synd på deg. Men mennesker er den eneste arten som torturerer sine egne for moro skyld - og en slik art synes jeg ikke har livets rett. Jeg har dessverre ikke kommet på en bra måte å utrydde oss på enda, men jeg jobber med saken. Hva kaller du egentlig en katts lek med en mus? Eller hannapers drap på babyer som ikke er deres egne? Eller de dyrene som spiser sine egne? Du kan jo begynne med å sterilisere deg. Ønsker du å gå mer drastisk til verks, så kan du jo alltid bli massemorder. Jeg går ut fra at du unngår all sosial kontakt med den ekle menneskerasen?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #64 Skrevet 10. mai 2005 For å redegjøre litt mer for hva jeg mener; akkurat som Mossa sier, så ser jeg det på som verre at et dyr blir pint til døden i timesvis, enn at et menneske blir skutt og drept momentant - eller bombet og drept momentant for den del. Hva er det verste? At pusen blir pint i flere timer, eller at noen piner den?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #65 Skrevet 10. mai 2005 Men mennesker er den eneste arten som torturerer sine egne for moro skyld - og en slik art synes jeg ikke har livets rett. Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på biologien og zoologien. Med ditt utgangspunkt er det nok ikke mange artene som har livets rett.
Gjest Formosiss Skrevet 10. mai 2005 #66 Skrevet 10. mai 2005 Hva er det verste? At pusen blir pint i flere timer, eller at noen piner den? Like ille.
Vibs Skrevet 10. mai 2005 #67 Skrevet 10. mai 2005 Uff, jeg kjenner at jeg blir hissig av å lese denne tråden... Alle disse som er så indignerte over at man berøres mer av å se dyr bli plaget enn mennesker kommer med flere mer eller mindre frekke og spydige kommentarer. Når man i utgangspunktet har en god sak, hvorfor må man ty til stygge kommentarer som "kanskje det må hende deg for at du skal forstå" og "jeg synes synd på deg" når diskusjonsmotparten ikke føler mer for mennesker? Jeg for min del blir opprørt over å være vitne til både plaging av dyr og mennesker, og spesielt plaging av uskyldige ofre, være seg dyr eller folk. Jeg synes f.eks. grilling av maur under forstørrelsesglass er fryktelig og det samme er tortur av krigsfanger - uten at jeg vil sette likhetstegn mellom dem sett bort ifra at begge deler er respektløs behandling av levende vesener. "Verdien" av maur kontra en krigsfange gir jo seg selv: det er verre å se krigsfangen tortureres. Nyter man å se sånt; selv til tross for at krigsfangen eventuelt er en ond jævel - ja, da er man akkurat like jævlig selv. Jeg sitter ofte med det inntrykk at dyr er prisgitt oss mennesker, barn er prisgitt voksne, mindretallet er prisgitt flertallet, den svake er prisgitt den sterke - og jeg får vondt av å tenke på at den parten med "makt" misbruker makten sin i form av mishandling. Derfor gjør det blant annet spesielt vondt når dyr angripes av mennesker kun for plagingens del, og ikke for matauk eller liknende.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #68 Skrevet 10. mai 2005 Like ille. Så du synes det er verre at et dåddyr snubler i skogen, brekkker beinet og pines ved å sulte i hjel (slike ting skjer ofte ute i naturen. Dyr tar ikke vare på hverandre som vi gjør), enn at et mennesker blir bombet i hjel? Hvis du kunne avverge en av disse hendelsene, så hadde du hindret dådyret fra å snuble?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #69 Skrevet 10. mai 2005 Så du synes det er verre at et dåddyr snubler i skogen, brekkker beinet og pines ved å sulte i hjel (slike ting skjer ofte ute i naturen. Dyr tar ikke vare på hverandre som vi gjør), enn at et mennesker blir bombet i hjel? Hvis du kunne avverge en av disse hendelsene, så hadde du hindret dådyret fra å snuble? Dette blir å dra det for langt. Dådyret har jo gjort dette selv. Samme som at jeg hadde kunnet falt fra et tre ute i skogen og brukket begge bena, og ingen visste hvor jeg var, så jeg kunne lligget der ganske lenge og pines. dere arrugenterer med litt for tynne uttalelser her synest jeg. Noen synest det er like ille å se at et dyr bli mishandlet som et menneske, andre synest mer synd på dyrene, mens noen andre tenker mest på oss mennesket og ser på et dyr som et dyr. Derfor er vi ulike og derfor finnes det et menneske som kan mishandle et dyr uten å føle noe anger for det. Mennesket er på denne jorden i likhet med dyrene, husk vi er et dyr selv. men vi har allerede utryddet tusevis av arter p.g.a at somme av oss er likegyldig til dyr. Synest derfor vi skal behandle dyr med like mye respekt som mennesket, for de er her på denne jorden for å overleve. Og når vi er mye mer inntelligent enn de, så må vi kunne vise at vi er i full stand til å dele denne kloden med de også. Ta vare på jorden og alt liv på den, for vi får kun en planet! Mange tar hverandre og dyra for gitt!
Avery Skrevet 11. mai 2005 #70 Skrevet 11. mai 2005 Jeg forstår ikke hva dere mener med forsvarsløse? Mennesker som blir torturert har sjelden mulighet til å forsvare seg. Er det fordi de kan rope om hjelp at de har mulighet til å forsvare seg? Det må være mangel på evne til innlevelse som gjør at folk mener det er verre å se at dyr blir utsatt for lidelser. Ser du ikke at drap på mennesker og dyr blir forskjellig fremstilt ? Hadde man vist drap på mennesker like detaljert som man kan vise mishandling av dyr, så tror jeg nok folk ville reagert sterkere, men som sagt, når man får lik inn i stua via TV-skjermene hver bidige dag, så blir man jo "vant" til det, og reagerer kanskje ikke så sterkt på å se et dødt menneske, som et dyr hvor man får flere detaljer og sterkere bilder.
Avery Skrevet 11. mai 2005 #71 Skrevet 11. mai 2005 Men da kan man vel likevel forvente at folk har såpass innlevelseevne og fantasi til å _tenke_ seg fram til at at tortur av mennesker er like ille å se på som tortur av dyr, om ikke verre? Når jeg blir konfrontert med en video av dyr som blir mishandlet så ser jeg og føler et voldsomt ubehag. Hadde jeg fått muligheten til å se det samme skje med et menneske, så hadde jeg aldri tatt sjangsen på å se det. Jeg tror noe slikt ville gjort noe med meg og faktisk gitt meg traumer for lang tid. Det er ikke uten grunn at folk som faktisk har opplevd krig og sett andre mennesker bli torturert faktisk får alvorlige psykiske lidelser. Det er vel nettopp her det ligger, tror jeg. Det er en grunn til at snuff-filmer er ulovlige, man har ikke godt av å se noe slikt.
Gjest Pjusk Skrevet 11. mai 2005 #72 Skrevet 11. mai 2005 Forsåvidt synes jeg at det er greit om mennesker spiser mennesker også' date=' så lenge de er avlivd på en mest mulig smertefri måte.[/quote'] Jeg blir mer og mer sjokkert over deg for hvert innlegg du skriver.... Du mener at å avlive et menneske - så lenge det skjer humant selvfølgelig (hva er forresten human avlivning av mennesker?) - så er det greit??? :o Jeg skjønte heller ikke ditt forrige innlegg, men nå begynner jeg å bli mer skremt enn forvirret. --- Jeg synes det er litt tullete med alle sammenligningene i denne tråden: "Hva er verst en katt som blir pint, eller et menneske som blir pint?" osv. Mishandling av dyr er grusomt - ingen er vel uenige i det. Jeg er svært glad i dyr og vi her hjemme lærer våre barn å ha respekt for både søte dyr som kattunger og mindre søte som maur og firfirsler. Jeg synes nemlig disse dyrene har like stor verdi uansett utseende. I motsetning til enkelte her som f.eks. sier at det ville vært grusomt å setteen katt bli slept etter en moped, men ville ikke reagere spesielt over om en firfirsle fikk samme skjebne, for den er jo ikke søt! Samme person synes forøvrig heller ikke det vill være så ille å se en hel familie bli slaktet ned, så man kan jo trekke sine konklusjoner selv... La oss si at Europa/verden blir rammet av en utrolig hungersnød. menneskene spiser gress, biller - hva de får tak i (slik har det vært i perioder i Norge). Selv om jeg er fryktelig glad i dyr ville jeg ikke nølt med f.eks. å slakte familiens elskede kanin (hvis vi hadde en) og servert den til barna mine. Jeg hadde fanget villkatter og latt de fått samme skjebne. Jeg hadde fisket, jaktet og gjort hva jeg kunne for å overleve. Hund har vi ikke mulighet til å ha i kosten, den måtte avlives. Ville dere som setter dyr høyest, ikke liker mennesker osv. latt familien dere har ansvaret for (eller familien i nabohuset for den del), sultet i hjel i denne situasjonen?
Gjest Melk Skrevet 11. mai 2005 #73 Skrevet 11. mai 2005 Ville dere som setter dyr høyest, ikke liker mennesker osv. latt familien dere har ansvaret for (eller familien i nabohuset for den del), sultet i hjel i denne situasjonen? Maetzii ville antakelig funnet seg et menneske hun kunne drepe og spise. Er jo bedre enn å drepe et dyr, må vite.
Gjest Pjusk Skrevet 11. mai 2005 #74 Skrevet 11. mai 2005 Maetzii ville antakelig funnet seg et menneske hun kunne drepe og spise. Er jo bedre enn å drepe et dyr, må vite. Men det er klart, så lenge mennesket blir avlivet humant....
Gjest Formosiss Skrevet 11. mai 2005 #75 Skrevet 11. mai 2005 Så du synes det er verre at et dåddyr snubler i skogen, brekkker beinet og pines ved å sulte i hjel (slike ting skjer ofte ute i naturen. Dyr tar ikke vare på hverandre som vi gjør), enn at et mennesker blir bombet i hjel? Hvis du kunne avverge en av disse hendelsene, så hadde du hindret dådyret fra å snuble? Det der var et klassisk eksempel på et stråmannsargument. Du drar inn ting som ikke har noe med saken å gjøre; nei, jeg synes ikke det er ille når et dyr dør av seg selv fordi det knekker et ben eller to ute i skogen. Det er naturens gang. Det jeg synes er ille er når et menneske knekker bena til dyret for så å la det ligge. (Og tar ikke dyr vare på hverandre? Nei, de kan ikke lappe hverandre sammen, men jeg anbefaler at du studerer en dyreflokk en gang, for du kommer med fler stråmenn).
Gjest Melk Skrevet 11. mai 2005 #76 Skrevet 11. mai 2005 (Og tar ikke dyr vare på hverandre? Nei, de kan ikke lappe hverandre sammen, men jeg anbefaler at du studerer en dyreflokk en gang, for du kommer med fler stråmenn). OK, så når dyr er snille mot hverandre, så ligger det følelser bak det, mens når dyr er slemme mot hvernadre, så er det instinkter de ikke kan noe for?
Gjest Formosiss Skrevet 11. mai 2005 #77 Skrevet 11. mai 2005 OK, så når dyr er snille mot hverandre, så ligger det følelser bak det, mens når dyr er slemme mot hvernadre, så er det instinkter de ikke kan noe for? Må det være følelser bak et flokkinstinkt? Anbefaler at du slutter å vri og vende på alt; det står ikke skrevet noen sted om følelser i mitt innlegg. Både i naturen og i fangenskap har dyr et flokkinstinkt. Dette instinktet forteller dem når det er fare på ferde, hvor det er mat og hvor det er drikke. Det gjør også slik at de formidler det vidre til andre individer i flokken. I en hesteflokk vil f.eks. den øverste lederen ta seg av den hesten som er nederst på rang, og sørge for at denne får både mat og drikke. Ja, den gjør det fordi denne ikke er noe trussel, men likevel - den gjør det. Man hører ofte om dyr som "adopterer" avkom fra andre av samme rase - eller fra en annen. Dette skjer både i naturen og i fangenskap. Dette var noen eksempler. Jeg kaller dette å ta vare på hverandre. Hva du kaller det får være opp til deg.
Gjest Melk Skrevet 11. mai 2005 #78 Skrevet 11. mai 2005 Dette var noen eksempler. Jeg kaller dette å ta vare på hverandre. Hva du kaller det får være opp til deg. Om du skal trekke frems dyrs væremåter som eksempler på at de er så mye bedre en mennesker, så reagerer jeg på at du elegant hopper over andre sider av deres atferd, som går ut på å hakke, drepe og pine.
Gjest blander meg inn:) Skrevet 11. mai 2005 #79 Skrevet 11. mai 2005 Vel. I dag har pusungen vår pint og lagt fra seg en halvdød mus i buskaset utenfor huset, og drept og spist en annen. Disse handlingene er "likestilt" i kattens hode, men ikke i mitt. Derfor gikk jeg ut, tok en murstein og drepte den halvdøde musa. Hvem er slem her - musa, katten eller meg? Vi gjorde vel alle bare det som kjentes riktig? Ellers er det jommen mye rare oppfatninger og kveruleringer ute og går her:) Dyr er "uskyldige" fordi de ikke har bevissthet, men "snillere" enn mennesker er de nok ikke. Har sett dyr gjøre stygge ting, men selvsagt kan man ikke gi et dyr "skyld". På den annen side; det er jo ikke offeret i en volds/tortur/mishandlingssak man skal vurdere skyld- og ansvarsforholdet til heller... Også synes jeg vedkommende som nevnte noe om medieframstillingen av mishandling av dyr/mennesker kunne fått litt mer oppmerksomhet... Det er klart denne har noe å si for hvordan vi umiddelbart reagerer. Jeg kan selv sippe når en forlatt liten fuglunge blir vist på tv, og IKKE gråte når jeg ser mennesker med avkappede bein og armer. Men når jeg faktisk tenker over sistnevnte kan jeg få problemer med nattesøvnen, ja. For øvrig ser jeg ikke noen stor motsetning i å ha medlidenhet med mennesker OG dyr. Derimot skurrer det når man har medlidenhet med dyr og ikke mennesker.
Gjest Pjusk Skrevet 11. mai 2005 #80 Skrevet 11. mai 2005 For øvrig ser jeg ikke noen stor motsetning i å ha medlidenhet med mennesker OG dyr. Derimot skurrer det når man har medlidenhet med dyr og ikke mennesker. Akkurat!!! Det er det jeg også prøver å si, men du sa det mye mer elegant og med færre ord. Ellers også enig med deg i det du skriver!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå