Gjest TomKrus Skrevet 9. mai 2005 #21 Skrevet 9. mai 2005 Har du sett et barns hender bli bundet bak hans rygg ved hjelp av hans egne armer og kastet på lasteplanet som et annet krøtter, så settes nok dyremishandling litt i perspektiv. Men nå er det slik at vi oftere blir presentert for dyremishandling gjennom media, enn tilsvarende mishandling av mennesker.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #22 Skrevet 9. mai 2005 Menneskets evne til å forstå hva som faktisk skjer og muligheten til å tenke konsekvenser gjør at jeg synes mishandling av mennesker er verre enn mishandling av dyr. Det betyr ikke at jeg mener at mishandling av dyr er OK.
Gjest seroxata Skrevet 9. mai 2005 #23 Skrevet 9. mai 2005 Jeg har alltid likt dyr bedre enn mennesker.. vet ikke helt hvorfor, men sånn er det nå bare.. javisst, jeg får vondt av mennesker og, er ikke det... Men dyrene ser jeg på som mer forsvarsløse, og de kan ikke kommunisere med oss.. og de gjør jo ingen noe vondt heller, og ser relativt mye søtere ut enn et menneske...så ja, jeg reagerer mye mer negativt om jeg ser en katt bli hengt etter en moped, enn jeg ville om jeg så en familie bli skutt ned av noen..
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #24 Skrevet 9. mai 2005 så ja' date=' jeg reagerer mye mer negativt om jeg ser en katt bli hengt etter en moped, enn jeg ville om jeg så en familie bli skutt ned av noen..[/quote'] Hva om det var en mørkhudet mann i Sør-Afrika/ Sørstatene i USA som var bundet bak en bil og deretter slept noen kilometer? Er det også mindre ille for deg å se ?
Gjest skindeep Skrevet 9. mai 2005 #25 Skrevet 9. mai 2005 Jeg har alltid likt dyr bedre enn mennesker.. vet ikke helt hvorfor, men sånn er det nå bare.. javisst, jeg får vondt av mennesker og, er ikke det... Men dyrene ser jeg på som mer forsvarsløse, og de kan ikke kommunisere med oss.. og de gjør jo ingen noe vondt heller, og ser relativt mye søtere ut enn et menneske...så ja, jeg reagerer mye mer negativt om jeg ser en katt bli hengt etter en moped, enn jeg ville om jeg så en familie bli skutt ned av noen.. Enig med deg, men jeg synest det er fælt å se at et mennesker blir mishandlet også.. kommer såklart på hvem det er, om det er en pedofil eller en som har mishandlet noen andre,så gjør det meg ingenting. Men uskyldige mennesker og dyr som blir mishandlet er utilgivelig i mine øyne! Dyr har aldri mishandlet menneske på en slik måte et menneske kan mishandle et dyr. Som f.eks sirkus, pelsdyroppdrett, forsøksdyr...
Gjest TomKrus Skrevet 9. mai 2005 #27 Skrevet 9. mai 2005 Enig med deg, men jeg synest det er fælt å se at et mennesker blir mishandlet også.. kommer såklart på hvem det er, om det er en pedofil eller en som har mishandlet noen andre,så gjør det meg ingenting. Lukk igjen øynene. Se for deg at du ser en mobb med mennesker som mishandler den pedofile i hjel. Føler du ingenting? Ikke selvtilfredshet? Hat? Sinne? Ikke en gang skam fordi du ikke føler noen ting?
Gjest skindeep Skrevet 9. mai 2005 #28 Skrevet 9. mai 2005 Viss den pedofile har vært borti ungen min, nei!
Gjest TomKrus Skrevet 9. mai 2005 #29 Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor akkurat en mørkhudet? Hvorfor akkurat en liten kattunge, og ikke en firfirsle? For å skape en assosiasjon.
Gjest Embla s Skrevet 9. mai 2005 #30 Skrevet 9. mai 2005 For det andre, at media viser svært lite av reel mishandling av folk. De viser ofte bare likene etterpå. Filming av dyremishandling viser gjerne lange sekvenser hvor de knekker bena på levende hunder, osv. Man får se mye mer. Må man virkelig s e at det skjer for å føle noe? Jeg syns det jeg leser/hører om av misshandling, blind vold og overgrep mot voksne og barn er mer en nok til å sette i gang følelser..
Gjest seroxata Skrevet 9. mai 2005 #31 Skrevet 9. mai 2005 Hva om det var en mørkhudet mann i Sør-Afrika/ Sørstatene i USA som var bundet bak en bil og deretter slept noen kilometer? Er det også mindre ille for deg å se ? det er såklart vanskelig å si, ettersom jeg ikke har sett det skje før. men slik jeg føler det, ja, det ville vært mindre ille å se, enn med et dyr.. f.eks en firfirsle, som tomkrus sier! JEg er kanskje kald og kynisk mot mennesker, men dessverre, slik er jeg bare
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #32 Skrevet 9. mai 2005 Hvorfor akkurat en mørkhudet? Fordi det er særdeles reelle eksempler i vår tid.
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #33 Skrevet 9. mai 2005 Dyr har aldri mishandlet menneske på en slik måte et menneske kan mishandle et dyr. Som f.eks sirkus, pelsdyroppdrett, forsøksdyr... Noen gang sett en løve spise et menneske? Eller en katt leke med en mus og seigpine den til døde?
Gjest Hel Skrevet 9. mai 2005 #34 Skrevet 9. mai 2005 Noen gang sett en løve spise et menneske? Akkurat det er vel instinkt. Ikke et bevisst valg for å mishandle mennesket.
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #35 Skrevet 9. mai 2005 det er såklart vanskelig å si, ettersom jeg ikke har sett det skje før. men slik jeg føler det, ja, det ville vært mindre ille å se, enn med et dyr.. f.eks en firfirsle, som tomkrus sier! JEg er kanskje kald og kynisk mot mennesker, men dessverre, slik er jeg bare Uff, det synes jeg var trist å lese Seroxata. At du blir mer lei deg av å se en katt bli slept bak en bil, enn å se et menneske bli slept. Håper virkelig for din del du aldri havner i en situasjon der du virkelig avhenger av menneskers godhet og ikke får det fordi flere tenker som deg. (Som vi jo har lest her inne før, noen ville jo vært mer opptatt av å redde øreknrotta si enn en fremmed person...)
Gjest Melk Skrevet 9. mai 2005 #36 Skrevet 9. mai 2005 Akkurat det er vel instinkt. Ikke et bevisst valg for å mishandle mennesket. Gjør nok ikke mindre vondt for mennesket av den grunn...
Mossa Skrevet 10. mai 2005 #37 Skrevet 10. mai 2005 Det er verre at noen pines til døde, enn at noen dør fort og brutalt. Det er verre at noen tortureres kun fordi den som torturerer synes det er morsomt/tilfredstillende. Det er verre at noen misshandler fordi det gangner dem...fordi det er penger eller andre goder med i bildet. ...og ofte gjelder alle disse tingene dyr mer enn mennesker. Det er vondt å se at forsvarsløse lider, uansett om det er mennesker eller dyr. At jeg reagerer mer på at en hund blir flådd levende enn å se lik etter en krig er nok fordi media trykker all elendighet ned halsen på en. Hver gang vi slår på tv er det bilder av krig, sult og døde mennesker. Klart man etterhvert blir litt mer immun. Det blir fokusert mindre på dyrenes elendighet, og det signaliserer at det ikke er noe som er like viktig . Men for mange er det akkurat det...like viktig!! Og jeg er svært glad for at jeg faktisk har like mye medlidenhet med dyr som med mennesker. Og ingen kan fortelle meg at det blir gjort mer for dyrene enn for menneskene!! For når så dere sist en tv-aksjon for å hjelpe en kattefamilie, eller hundeflåinga i kina??
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #38 Skrevet 10. mai 2005 Gjør nok ikke mindre vondt for mennesket av den grunn... For det første har vel ikke det skjedd så ofte at en løve spiser et menneske, for det andre så tror jeg ikke løven mente å mishandle mennesket på den måten vi kan gjøre med et dyr(når du tenker på at et menneske dreper et neshorn, kun for å få hornet, eller en elefant kun for å få støttennene). Løven var nok kanskje mest sulten?
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #39 Skrevet 10. mai 2005 dessuten er det vel kanskje en grunn til at løven villle drepe et menneske? Tror nok ikke de menneskene dette har gått ut over gikk bort til løven kun for å klappe den på hodet.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #40 Skrevet 10. mai 2005 Og ingen kan fortelle meg at det blir gjort mer for dyrene enn for menneskene!! For når så dere sist en tv-aksjon for å hjelpe en kattefamilie, eller hundeflåinga i kina?? Forventer du seriøst noe slikt? Innsamling av penger til hjemløse gatehunder i Eritrea? Ekstremoppussing: The pussycat edition? Jeg er ikke glad for at noen i en prioriteringssituasjon fint kan velge katten framfor mennesket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå