Gå til innhold

Hvorfor er det verre å se dyr lide enn mennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet
Hva om dere ser en hjemløs hund som sulter eller en hjemløs gammel dame som sulter? Synes dere fremdeles at det er verre å se dyr enn mennesker?

Hva om et hus bombes, er det verre at hunden dør enn om mannen dør?

Synes dere at det er bedre å mishandle mennesker i timesvis enn å mishandle dyr i timesvis?

:o

Nå blir jeg nesten redd av meg selv, men jeg må sånn rent instinktivt svare ja på dine spørsmål her. jeg synes det er verre å se en hund sulte enn en gammel dame ja....Jeg sier ikek at det er riktig, men det er bare sånn jeg føler det fra naturens side...

Skrevet

Det er så mange der ute som trenger hjelp...og jeg har ikke muligheten å hjelpe noen av dem.

Du kan ikke hjelpe alle, men ALLE kan hjelpe NOEN.

Skrevet

Serlvfølgelig har du det!

Du kan bidra økonomisk f.eks..

Eller du kan engasjere deg i ditt nærmiljø, gå natteravn eller betjene krisetelefonen til f.eks. Røde Kors. Du kan arbeide i Uteseksjonen, melde deg som frivillg "suppekjøkkenarbeider" osv.

Men det er kanskje enklere å ta til seg en hjemløs søt kattunge, og si at "menneskene er onde og jeg kan ikke hjelpe noen".

For det første er det ikke en selfølge at noen kan bidra til noe økonomisk. Heller ei at noen kan ta seg tid til arbeide vedsiden av jobben man allerede har.

Det finnes faktisk mennesker som arbeider fra morra til kveld!! Ganske mange faktisk, og som velger å prioritere familien i mellom slagene.

Og ja!!...det er mye enklere å ta seg av en hjemløs kattunge, det har du helt rett i. Og det gjør meg vel ikke til noe forferdelig menneske, eller??

Jeg skrev også at jeg ville ha trådt hjelpende til uansett hvem som trengte min hjelp. Men det betyr ikke at jeg ikke kan ha mer medlidenhet med dyra. For det har jeg. Og jeg tipper at jeg ikke er noe dårligere menneske enn deg for det!!

Du kan ikke hjelpe alle' date=' men ALLE kan hjelpe NOEN.[/quote']

Selvsagt. Og derfor ville jeg ha stilt opp dersom jeg kunne det. Det leste du sikkert også at jeg sa!

Gjest *Fiona*
Skrevet

Nå har jeg nesten ledd meg ihjel OG hatt tårer i øynene av en og samme tråd, samtidig som jeg var innom å være forbanna og oppgitt. KG er morsomt.

Enig med Melk, blant andre. Mennesker som engasjerer seg mer for dyr enn mennesker har antagelig levd ekstremt beskyttede liv, og har vel kanskje ikke noe særlig nyansert perspektiv på tingene. Ikke vet jeg, kan være det er helt feil, basert på enkeltinnlegg i denne tråden.

Jeg får mareritt hvis jeg må forholde meg til lidelse, enten det er mennesker eller dyr. Jeg hadde en drøm om at jeg kjørte på noen her om natten, den satt i meg i mange dager. Venninnen min sin katt ble trukket mange kilometer bak en moped, ble funnet most i veikanten uten ben. Jeg blir fysisk kvalm av begge deler - og begge deler er resultat av menneskers ynkelighet/hjelpeløshet, men å dra inn ÅRSAKER som et sorteringskriterium på fortjent eller ufortjent lidelse er så lavt, så lavmåls, så evneveikt at det er helt trist å lese.

Å mene at menneskers lidelser er lettere å takle fordi det tilfeldigvis eksisterer onde mennesker er omtrent like intelligent som å si det er greit å voldta jenter når de har på seg korte skjørt. Snakk om å forville seg i en misforstått årsak-virkningssammenheng...

Gjest TomKrus
Skrevet
For noen virker det kanskje helt ufattelig at man kan få mennerskers ondskap så langt opp i halsen at man rett og slett ikke orker å engasjere seg noe videre. For oftest er det andre mennesker som påfører disse lidelser.

Det er så mange der ute som trenger hjelp...og jeg har ikke muligheten å hjelpe noen av dem.

Hvor mange du velger eller ønske å hjelpe, er ditt valg. Du har kanskje ikke tid, sier du? Vel det er også ditt valg å prioritere annet enn å hjelpe andre.

Visst blir musa torturert, på et vis, av katta. Men forskjellen er at katta ikke gjør det kun for å se at musa lider. Det er ikke for å tøffe seg for vennene sine og den har ingen økonomiske baktanker. Menneskene tar seg av den biten!!!

Alfahannen banker fint opp en annen i flokken for å tøffe seg for resten. Ingen skal komme her og utfordre hans posisjon. Prøver de det så vet de nå iallfall hva som skjer! Alfahannen i gutteflokken gjør noe tilsvarende. Rart at mange ikke klarer å se likheten mellom mennesket og de andre dyra. Og spesielt artig er det at man reagerer mest på sidene ved mennesket som er mest lik de andre dyrene.

Så jeg har altså kommet frem til at jeg faktisk liker bedre dyrene enn mennesket.

Selvsagt finnes det "torturister" blant dyrene også....men omfanget kan ikke på langt nær sammenlignes!!!

Omfanget av hvor ekstremt kjærlig og ømt mennesket kan være til sine medmennesker, og selv på kryss av artsgrenser, overgår resten av dyreverden med tilnærmet astronomiske proporsjoner. Rart at dere ikke ønsker å fokusere på det.

Gjest Pjusk
Skrevet

Fiona, jeg er så enig i det du sier. :enig_animasjon:

Og Tom Krus :enig_animasjon:

Gjest Mossa utlogga
Skrevet
....

I stedet for å trekke ut enkelte setninger i det jeg sa, så er det vel mer korrekt å lese at jeg sier. Jeg sier: jeg har medlidenhet med alt levende. Og jeg vil hjelpe hvem/hva det enn måtte være dersom jeg har mulighet.

Jeg synes det er verre å se dyr blir torturert. Men det betyr ikke at jeg synes det er verre at en maur blir tråkket på enn et barn blir lemlestet.

Jeg synes faktisk at det er verre at en 9 mnd. gammel baby bli voldtatt enn at en voksen kvinne blir det. Fordi barn er noe av de mest uskyldige og forsvarsløse skapninger man kan tenke seg. Og på samme måte synes jeg det er verre å tenke seg at våre kjæledyr blir torturert og drept, enn at det dør en mann i en krig.

Det har ikke noe med å være verken forkvaklet, umedlidende eller overbeskyttet. Det er for mye fokusering på elendigheten i media for min del. Jeg blir litt immun mot bildene.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke har tid til å hjelpe. Jeg sier at ikke alle kan bidra økonomisk, ikke alle har tid til å stille som natteravn eller på et suppekjøkken. Men jeg sier igjen: jeg hadde ville hjulpet til jeg ble blå i ansiket dersom noen hadde trengt min hjelp!!

Skrevet
Og på samme måte synes jeg det er verre å tenke seg at våre kjæledyr blir torturert og drept, enn at det dør en mann i en krig.

Hva med en familiefar som ikke har gjort noe galt, som uforvarende blir angrepet av ukjente og torturert og drept?

Skrevet
Og på samme måte synes jeg det er verre å tenke seg at våre kjæledyr blir torturert og drept, enn at det dør en mann i en krig.

Hva med en familiefar som ikke har gjort noe galt, som uforvarende blir angrepet av ukjente og torturert og drept?

Gjest seroxata
Skrevet

I stedet for å trekke ut enkelte setninger i det jeg sa, så er det vel mer korrekt å lese at jeg sier. Jeg sier: jeg har medlidenhet med alt levende. Og jeg vil hjelpe hvem/hva det enn måtte være dersom jeg har mulighet.

Jeg synes det er verre å se dyr blir torturert. Men det betyr ikke at jeg synes det er verre at en maur blir tråkket på enn et barn blir lemlestet.

Jeg synes faktisk at det er verre at en 9 mnd. gammel baby bli voldtatt enn at en voksen kvinne blir det. Fordi barn er noe av de mest uskyldige og forsvarsløse skapninger man kan tenke seg. Og på samme måte synes jeg det er verre å tenke seg at våre kjæledyr blir torturert og drept, enn at det dør en mann i en krig.

Det har ikke noe med å være verken forkvaklet, umedlidende eller overbeskyttet. Det er for mye fokusering på elendigheten i media for min del. Jeg blir litt immun mot bildene.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke har tid til å hjelpe. Jeg sier at ikke alle kan bidra økonomisk, ikke alle har tid til å stille som natteravn eller på et suppekjøkken. Men jeg sier igjen: jeg hadde ville hjulpet til jeg ble blå i ansiket dersom noen hadde trengt min hjelp!!

Og der sier mossa det jeg ikke klarer utrykke ved egen språkbruk her!!

Veldig bra formulert!

Og jeg tror egentlig jeg kan skrike ut hva jeg mener til jeg blir blå her inne, det går ikke inn likevel..

Jeg har fadderbarn i peru, betaler et par hundre hver måned, har gjort det i flere år nå, og dette gjør at jeg bidrar til at de får bedre levevilkår der nede. hvorfor gjør jeg det egentlig? fordi jeg ikke liker mennesker, fordi jeg gir blanke???

nei.. det har kanskje noe med at jeg faktisk har lyst til å være til hjelp for mennesker som ikke har det så bra!

Og det er ikke noe jeg gjør for at JEG skal ha det bedre med meg selv! jeg er ganske pengegrisk, så dette gjør jeg av fri vilje, rett og slett. Og jeg har blitt veldig glad i denne familien, så glad i de at jeg faktisk har lyst til å reise ned der en dag!

Og herregud, klart jeg har like vondt av f.eks jødene! jeg griner av schindlers liste, og får skikkelig vondt inni meg!

MEN! jeg synes det er VERRE å se et dyr lide. ja. det er så enkelt. Og jeg ser enda ikke helt problemet her! om noen folk engasjerer seg mer for dyrene, så betyr ikke det at vi er noen skittstøvler som ikke har respekt, og rett og slett er forkastelige!

Det synes jeg ikke. beklager. men det gjør jeg virkelig ikke!

Skrevet
om noen folk engasjerer seg mer for dyrene, så betyr ikke det at vi er noen skittstøvler som ikke har respekt, og rett og slett er forkastelige!

Det synes jeg ikke. beklager. men det gjør jeg virkelig ikke!

For meg rimer ikke respekt for mennesker med aplaudering til utsagn om at alle mennesker burde avlives fordi de er en ekkel rase.

Gjest TomKrus
Skrevet

I stedet for å trekke ut enkelte setninger i det jeg sa, så er det vel mer korrekt å lese at jeg sier.

Eneste jeg utelot å kommentere i ditt innlegg var ditt siste avsnitt om at vi ikke måtte synes synd på deg eller no. Da jeg ikke har for vane å gå rundt og synes synd på mennesker jeg diskuterer med på nett, så unnlot jeg å kommentere det. Ellers har ikke utelatt noen meningsbærende innhold.

Føler du at folk får et feil inntrykk av deg og dine meninger, vil jeg anbefale deg å lese litt nøyere gjennom før du poster.

Over til saken:

Du liker dyr bedre enn mennesker (du sier så selv). Du synes menneskers tortur av dyr overgår hva som skjer ellers i naturen. Greit nok, og vi er nok enige i det. Årsaken til at jeg likevel liker mennesker bedre enn andre dyr, foruten selv å være et medlem av rasen, er at jeg ser hvor mye mer vi gjør for hverandre og andre dyr enn hva andre dyr gjør for hverandre. Det at menneskets evne til å vise kjærlighet overgår alt annet i naturen, er en god nok grunn for meg å sette mennesket over de andre dyrene. Du og mange andre velger å fokusere på onde enkelthendelser. Jeg velger å fokusere på det som er mer vanlig, og for mennesker i verden er det fortsatt vanligere å oppleve kjærlighet enn det er å bli torturert.

En liten bio-digresjon: Vet dere at flere dyrearter der ute er utstyrt med apetittreduserende hormoner som frigis i kroppen når dyr føder? Årsaken er at moren ikke skal starte å spise barna så fort de popper ut. Hørt om dyr som spiser opp alle sine søsken for at han/hun selv skal få et overlevelsesfortrinn? Kjærlig, ikke sant?

Gjest seroxata
Skrevet

For meg rimer ikke respekt for mennesker med aplaudering til utsagn om at alle mennesker burde avlives fordi de er en ekkel rase.

ja, men himmel og hav da damen, fordi om jeg var enig i synspunktene hennes, så svarte jeg! jeg var enig i alt, men ikke i å utrydde mennesker. unnskyld meg så meeeeeget at jeg rett og slett klarte å overse den siste kommentaren til etter jeg hadde lagret innlegget!

er det noe å stresse mer med nå eller?

Gjest Anonymous
Skrevet

Eneste jeg utelot å kommentere i ditt innlegg var ditt siste avsnitt om at vi ikke måtte synes synd på deg eller no. Da jeg ikke har for vane å gå rundt og synes synd på mennesker jeg diskuterer med på nett, så unnlot jeg å kommentere det. Ellers har ikke utelatt noen meningsbærende innhold.

Føler du at folk får et feil inntrykk av deg og dine meninger, vil jeg anbefale deg å lese litt nøyere gjennom før du poster.

Jeg tar meg friheten til å sitere mitt første innlegg: Det er vondt å se at forsvarsløse lider, uansett om det er mennesker eller dyr.

At jeg reagerer mer på at en hund blir flådd levende enn å se lik etter en krig er nok fordi media trykker all elendighet ned halsen på en. Hver gang vi slår på tv er det bilder av krig, sult og døde mennesker. Klart man etterhvert blir litt mer immun.

Det blir fokusert mindre på dyrenes elendighet, og det signaliserer at det ikke er noe som er like viktig . Men for mange er det akkurat det...like viktig!!

Og jeg er svært glad for at jeg faktisk har like mye medlidenhet med dyr som med mennesker.

Jeg synes mer synd på et mishandlet barn enn et voksent menneske. Det gjør mer vondt når en pensjonist sliter med økonomien enn et friskt ungt menneske gjør det. Det har noen med muligheten for å snu situasjonen/forsvare seg.

Neida, en mann som blir bombet har ikke den muligheten...men det har da jaggu ikke en hund som har fått kuttet føttene av heller!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...