Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #41 Skrevet 10. mai 2005 Forventer du seriøst noe slikt? Innsamling av penger til hjemløse gatehunder i Eritrea? Ekstremoppussing: The pussycat edition? Jeg er ikke glad for at noen i en prioriteringssituasjon fint kan velge katten framfor mennesket. Det finnes nok innsamlings aksjoner til dyr også. Bare ikke så åpent i media. Har støttet mange aksjoner for dyr jeg. Sist var å samle inn underskrifter for å stoppe import av katte-og hundepels til Norge. etter den dokumentaren på tv2 om katter og hunder som ble flådd levende. Har f.eks kjøpt 10 postkort av dyr fra WWF, for å gi penger til den organisasjonen, Har gitt dyrebeskyttelsen penger hver år av en giro jeg får tilsendt i posten.
Gjest gjesta Skrevet 10. mai 2005 #42 Skrevet 10. mai 2005 For de er så uskyldige kanskje.. Søte.. De er GODE.. Styres av instinkter & ikke (som Bin Laden) ondt hjerte..
Sheba Skrevet 10. mai 2005 #43 Skrevet 10. mai 2005 Tortur av barn og dyr er for meg akkurat like ille, og jeg blir fullstendig satt ut av å se det. :-( hvorfor jeg sidestiller disse to tingene vet jeg ikke, men jeg tror at det har noe med forsvarsløshet å gjøre, samt manglende evne til å forstå hvordan og hvorfor de blir mishandlet. Det er helt for jævlig :evil: , og jeg får vondt inni meg når jeg tenker på f.eks. dyras vilkår i Kina. Handelsboikott hadde vært tingen her, i likhet med folk flest lytter vel også kineserne først og fremst til pengenes språk.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #44 Skrevet 10. mai 2005 Jeg har alltid reagert sterkere når jeg hører om mishandling av dyr vs mishandling av mennesker (voksne). Ikke fordi jeg synes mindre synd på mennesker. For meg tror jeg forståelse er utslagsgivende. Selv om enhver mishandling av mennesker kan sies å være uforståelig, så vil mennesket likevel ha enven til å skjønne hva som foregår. La meg også understreke: når jeg sier "reagerer sterkere på mishandling av dyr", så betyr det IKKE at jeg ikke har medfølelse for mennesker, det betyr IKKE at jeg heller ville latt en mann bli mishandlet fremfor et par søte bissevover. En annen ting: Jeg reagerer også sterkere når jeg hører om fæle ting som har hendt gutter vs jenter. Jeg regner med at dette har en sammenheng med at jeg kun har en sønn. Og nei: det betyr ikke at jeg ikke bryr meg, når det skjer fæle ting med jenter..
Theo Skrevet 10. mai 2005 #45 Skrevet 10. mai 2005 Jeg har alltid reagert sterkere når jeg hører om mishandling av dyr vs mishandling av mennesker (voksne). Ikke fordi jeg synes mindre synd på mennesker. For meg tror jeg forståelse er utslagsgivende. Selv om enhver mishandling av mennesker kan sies å være uforståelig, så vil mennesket likevel ha enven til å skjønne hva som foregår. Og det er nettopp grunnen til at jeg synes det er ufattelig mye verre å se/høre/vite om et menneske som blir mishandlet. Årsaken ligger i forskjellen på mennesker og dyr - mennesket resonnerer og tenker konsekvenser. Skriver under på Madam Felles' innlegg ...
Gjest Formosiss Skrevet 10. mai 2005 #46 Skrevet 10. mai 2005 Hvordan kan en kvinne forsvare seg mot 8-10 menn, som voldtarog slår henne halvt i hjel? Du burde kanksje blitt utsatt for det selv, for å forstå at det er ikke bare barn som er forsvarsløse. Voksne menn blir bundet, for så å se på når konen blir voldtatt. Sønnene hennes blir fortalt at de også må voldta sin egen mor, for ellers dreper de de også. Så hvor i dette kan de voksne forsvare seg? Dere lever i en utrolig beskyttet verden, og aner virkelig ikke vha dere snakker om. Syns det er skammelig å si at voksne mer eller mindre bare kan ha det så godt, for de klarer seg selv. Kanskje det er på tide å se utenfor sin egen lille boble, for verden er nok mye mer grym mot voksne enn det enkelte av dere aner. Og nei, jeg syns ikke mer synd på et dyr enn på et menneske. Det er gale at de behandler dyr på den måten de gjør, men det er 10 ganger verre at de behandler mennesker på den måten de gjør enkelte steder. Og akkurat hvordan kan du dra den konklusjonen at jeg ikke vet hvordan det er å bli "slått halvt i hjel"?
Gjest Formosiss Skrevet 10. mai 2005 #47 Skrevet 10. mai 2005 For å redegjøre litt mer for hva jeg mener; akkurat som Mossa sier, så ser jeg det på som verre at et dyr blir pint til døden i timesvis, enn at et menneske blir skutt og drept momentant - eller bombet og drept momentant for den del. Et dyr -er- forsvarsløst og det kan heller ikke kommunisere. Det har ingen sjangs til å tilkalle hjelp, og kan heller ikke redegjøre for hvem som har mishandlet det dersom det overlever. Alt dette kan et menneske gjøre. Det som slår meg her er at alle tyr til krig for å sammenligne dyremishandling og menneskemishandling. I krig og kjærlighet er alt lov, som det heter, men det finnes så mange andre situasjoner med menneskemishandling enn akkurat krig. Selvfølgelig er det ille når 8 menn voldtar en kvinne. Men jeg synes også det er ille når 8 menn/1 mann/hva nå enn piner i hjel tja, si en hest, med metallrør opp i hestens kjønnsorgan - eller setter strikk på vallakenes/hingstenes kjønnsorgan. Ingen av disse kan si i fra eller få noen spesiell hjelp for å bearbeide følelser og redsler. Dette er min mening. At denne provoserer andre er meg klinkende likegyldig, siden jeg uansett vil fortsette å mene dette. Ha en god dag :-)
Gjest Gjesta Skrevet 10. mai 2005 #48 Skrevet 10. mai 2005 Jeg snakket vel først og fremst om en følelse her. Jeg ser på meg selv som glad i mennesker også og er veldig glade i de jeg kjenner og er sammen med bare for å få med det.Men når det er et dyr som lider så reagerer jeg med avsky med en gang og ¨må slå av tv, mens jeg kan godt sitte og se på bombing og sånt uten at jeg får den følelsen.. Det er litt merkelig ..Det skjer sånn rent instinktivt uten at jeg kan gjøre noe med det.. :o
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #49 Skrevet 10. mai 2005 Hva om dere ser en hjemløs hund som sulter eller en hjemløs gammel dame som sulter? Synes dere fremdeles at det er verre å se dyr enn mennesker? Hva om et hus bombes, er det verre at hunden dør enn om mannen dør? Synes dere at det er bedre å mishandle mennesker i timesvis enn å mishandle dyr i timesvis? :o
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #50 Skrevet 10. mai 2005 Sannheten er vel at det ikke er så mange som faktisk har sett reelle menneske lide, fordi bildene som regel er for drøye til å bli sendt på tv eller foregår uten kamera til stede. Mens dyrelidelser ser vi jevnlig. Å sammenlikne skyting av mennesker og timelang mishandling av dyr blir helt søkt. Skal man sammenlikne må man jo holde like saker opp mot hverandre. Om folk hadde sett med egne øyne hva en del mennesker faktisk må utstå av mishandling, tror jeg en del ville sagt noe annet. Barn får knust hodeskallen, barn må spise mors hjerne, mor må putte sin baby i en maismorter og knuse den på egenhånd, gravide blir sprettet opp og fosteret brukt som fotball, menn får penis skåret av og puttet i munnen, testikler blir trampet på til de hovner opp til håndballstørrelse, hender slås til kjøttkaker, kvinner, menn og barn voldtas med kniv mens hele familien ser på, folk får gravd ut øyne med skje osv. Og det er da vitterlig ikke slik at mennesker alltid kan fortelle hvem som har gjort hva. Og uansett om man kan det så lindrer det nok fælt lite, da skaden alt er skjedd og de færreste blir straffet for det. Om jeg skulle sett noe so helst bli flådd levende, ville jeg selvfølgelig valgt en mus fremfor et barn.
Avery Skrevet 10. mai 2005 #51 Skrevet 10. mai 2005 Jeg tror dette har med angrep på forsvarsløse individer å gjøre. I dag er vi så "vant" til å daglig høre, lese og se krig på TV at man nok blir noe "mettet" på det, kanskje til og med litt avstumpet i forhold til det fordi det er overalt, hele tiden. Drap på dyr er ikke værre enn drap på mennesker, men det har nok med fremstilling å gjøre. Som en annen bruker her nevnte i et tidligere innlegg, ser man sjelden så mye mer enn lik, mens med dyr har det en tendens til å fremstå mer brutalt, man får gjerne se en video av mishandlingen, og når dette i tillegg er mer sjelden vare i media enn døde mennesker pga krig, tror jeg nok dette har en sterkere virkning på endel.
Gjest manic Skrevet 10. mai 2005 #53 Skrevet 10. mai 2005 Jeg tror dette har med angrep på forsvarsløse individer å gjøre. I dag er vi så "vant" til å daglig høre, lese og se krig på TV at man nok blir noe "mettet" på det, kanskje til og med litt avstumpet i forhold til det fordi det er overalt, hele tiden. Drap på dyr er ikke værre enn drap på mennesker, men det har nok med fremstilling å gjøre. Som en annen bruker her nevnte i et tidligere innlegg, ser man sjelden så mye mer enn lik, mens med dyr har det en tendens til å fremstå mer brutalt, man får gjerne se en video av mishandlingen, og når dette i tillegg er mer sjelden vare i media enn døde mennesker pga krig, tror jeg nok dette har en sterkere virkning på endel. Men da kan man vel likevel forvente at folk har såpass innlevelseevne og fantasi til å _tenke_ seg fram til at at tortur av mennesker er like ille å se på som tortur av dyr, om ikke verre? Når jeg blir konfrontert med en video av dyr som blir mishandlet så ser jeg og føler et voldsomt ubehag. Hadde jeg fått muligheten til å se det samme skje med et menneske, så hadde jeg aldri tatt sjangsen på å se det. Jeg tror noe slikt ville gjort noe med meg og faktisk gitt meg traumer for lang tid. Det er ikke uten grunn at folk som faktisk har opplevd krig og sett andre mennesker bli torturert faktisk får alvorlige psykiske lidelser.
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #54 Skrevet 10. mai 2005 Jeg tror dette har med angrep på forsvarsløse individer å gjøre. Drap på dyr er ikke værre enn drap på mennesker, men det har nok med fremstilling å gjøre. Jeg forstår ikke hva dere mener med forsvarsløse? Mennesker som blir torturert har sjelden mulighet til å forsvare seg. Er det fordi de kan rope om hjelp at de har mulighet til å forsvare seg? Det må være mangel på evne til innlevelse som gjør at folk mener det er verre å se at dyr blir utsatt for lidelser.
Gjest Pjusk Skrevet 10. mai 2005 #55 Skrevet 10. mai 2005 For de er så uskyldige kanskje.. Søte.. De er GODE.. Styres av instinkter & ikke (som Bin Laden) ondt hjerte.. Hva med barna i Kongo, Darfur, Rwanda, Somalia. Er ikke de SØTE? Eller GODE? Eller hva om ett søtt barn og et stygt barn ble plaget. Ville du hatt mer sympati for det søte barnet? Hva har denne problemstillingen med utseende å gjøre? Jeg er helt enig med Madam Felle: Enkelte må se ut av sin egen lille boble. Og hvor kommer Bin Laden inn i bildet? De aller fleste mennesker som lider i denne verden er offer for et nærmiljø eller et styringssett som undertrykker dem. De er ikke Bin laden - de kunne vært deg og din familie hvis du ikke hadde vært så forbasket heldig at du var født i Norge. Når Seroxata sier hun ikke ville reagert spesielt på å se en familie bli slaktet ned, forstår jeg hvorfor folkemord kan oppstå. Mener du virkelig dette? Og en katt som ble plaget er verre enn om en firfirsle blir plaget, fordi katten er søtere...? Jeg leste sammligningen om at det ikke er bedre å se en hest bli "voldtatt" i forhold til en kvinne. Selvfølgelig ville alle reagere i avsky om noen gjorde noe slikt med en hest og alle vile vel fordømme dette som en avskyelig handling. Men jeg reagerer på fremstillingen til flere av dere om at det er grusomt at dyr blir misbrukt, men menneskene kan takke seg selv mer eller mindre. Og det er så ignorant og uvitende og navlebeskuende at jeg blir helt... :evil: !!!!
Gjest Formosiss Skrevet 10. mai 2005 #56 Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes det er en smule "morsomt" at diverse folk her er så påståelige at de kan si at ingen her har opplevd misshandling og lignende. Det er mange nick her som vi ikke vet hvem som sitter bak, husk det når dere angriper folk i debatter som omhandler slikt. Nei, jeg har kanskje ikke opplevd krig og terror, men - jeg har opplevd mye rart, og jeg står fortsatt for det jeg mener. Har dere som sitter der og påstår at vi som uttaler oss ikke har opplevd noe, opplevd noe selv? Eller..?
Ciara Skrevet 10. mai 2005 #57 Skrevet 10. mai 2005 Jeg synes dyr er søte, og er mer glad i katten min enn i et fremmed menneske. Men dersom jeg måtte velge mellom å redde en av dem, hadde jeg selvfølgelig valgt menneske. På samme måte er det helt klart verst for meg når mennesker blir torturert og drept. Men først og fremt blir jeg sint når jeg hører om mishandling generelt, uansett hvem det går ut over.
Maetzii Skrevet 10. mai 2005 #58 Skrevet 10. mai 2005 Sannheten er vel at det ikke er så mange som faktisk har sett reelle menneske lide, fordi bildene som regel er for drøye til å bli sendt på tv eller foregår uten kamera til stede. Mens dyrelidelser ser vi jevnlig. Å sammenlikne skyting av mennesker og timelang mishandling av dyr blir helt søkt. Skal man sammenlikne må man jo holde like saker opp mot hverandre. Om folk hadde sett med egne øyne hva en del mennesker faktisk må utstå av mishandling, tror jeg en del ville sagt noe annet. Barn får knust hodeskallen, barn må spise mors hjerne, mor må putte sin baby i en maismorter og knuse den på egenhånd, gravide blir sprettet opp og fosteret brukt som fotball, menn får penis skåret av og puttet i munnen, testikler blir trampet på til de hovner opp til håndballstørrelse, hender slås til kjøttkaker, kvinner, menn og barn voldtas med kniv mens hele familien ser på, folk får gravd ut øyne med skje osv. Og det er da vitterlig ikke slik at mennesker alltid kan fortelle hvem som har gjort hva. Og uansett om man kan det så lindrer det nok fælt lite, da skaden alt er skjedd og de færreste blir straffet for det. Om jeg skulle sett noe so helst bli flådd levende, ville jeg selvfølgelig valgt en mus fremfor et barn. Det er akkurat dette som er grunnen til at jeg blir mer lei meg om dyr blir mishandlet. Fordi jeg har skjønt hvor onde mennesker er. Greit nok at de fleste ofrene er uskyldige - men de som mishandler dem har OGSÅ vært uskyldige engang. Uskyldighet i denne sammenheng handler ofte mer om manglende muligheter enn om manglende vilje..
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #59 Skrevet 10. mai 2005 Det er akkurat dette som er grunnen til at jeg blir mer lei meg om dyr blir mishandlet. Fordi jeg har skjønt hvor onde mennesker er. Greit nok at de fleste ofrene er uskyldige - men de som mishandler dem har OGSÅ vært uskyldige engang. Uskyldighet i denne sammenheng handler ofte mer om manglende muligheter enn om manglende vilje.. Må si at jeg ikke helt skjønte argumentet ditt her. Klart det er trist at folk gjør slike ting både mot dyr og mennesker, men hvorfor er det verst at de gjør det mot dyr? Synes du virkelig det er verre at noen kjører over en mus med vilje enn at de kjører over deg? Jeg antar at du er vegetarianer og har utdannet deg for å kjempe for dyrs rettigheter og at du heller synes vi burde bygge dyresykehus fremfor menneskesykehus når det gjelder mottak av skader påført av folk?
Gjest Pjusk Skrevet 10. mai 2005 #60 Skrevet 10. mai 2005 Det er akkurat dette som er grunnen til at jeg blir mer lei meg om dyr blir mishandlet. Fordi jeg har skjønt hvor onde mennesker er. Greit nok at de fleste ofrene er uskyldige - men de som mishandler dem har OGSÅ vært uskyldige engang. Uskyldighet i denne sammenheng handler ofte mer om manglende muligheter enn om manglende vilje.. Jeg skjønte ikke resonneringen din? Og hva mener du: Siden overgriper har vært "uskyldig" tidligere, så --- Fikk ikke med meg konklusjonen din. Og hva "hjelper" det det uskyldige offeret om overgriper tidlig også var "uskyldig"? Mange (jeg vil tro de aller aller fleste) overgripere er mennesker som er blitt "ødelagt" av andre mennesker. Kanskje av sin egen familie, og "fremmede" (som i denne tråden) så bevisst en annen vei fordi de brydde seg mer om en nusselig kattunge "og at menneskene kan takke seg selv". Overgriperene er derfor svært ofte også et offer. Jeg kan få vondt av seriemordere når bakgrunnen deres er rullet opp (en barndom uten kjærtegn, kun preget av vold og avvisning f.eks.). Det betyr ikke at jeg ikke synes handlingen er foraktelig og at jeg kunne grått blod for menneskene han har drept. Greit nok at de fleste ofrene er uskyldige - men de som mishandler dem har OGSÅ vært uskyldige engang. Uskyldighet i denne sammenheng handler ofte mer om manglende muligheter enn om manglende vilje.. Jeg skjønner som sagt ingenting av det du sier her. Hvorfor tenker du ikke slik hvis overgriperen plager et dyr?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå