Gå til innhold

Hvorfor er det verre å se dyr lide enn mennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at når jeg ser en film for eksempel så kan det være mye tragisk som skjer med menneskene der uten at jeg reagerer noe særlig. Men er det et dyr som er med og noe hender med dyret, da klarer jeg nesten ikke å se på, så grusomt synes jeg det er. Det er rart at jeg skal reagere sånn. Jeg reagerer så voldsomt når dyr har det vondt, men ikke når jeg ser mennesker som har det fælt.. Er det noen av dere som også har det sånn???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt. Jeg kan godt se på nyhetene om krig og terror, kroppsdeler som ligger og slenger. Med en gang det er kyllinger som er brent inne eller noen som har mishandlet dyr etc så skrur jeg av. orker ikke se på.

Skrevet

Jeg har det definitivt IKKE sånn.

Skulle gjerne visst hvorfor noen mennesker fungerer slik at de har mer omsorg for dyr enn for mennesker/setter dyr høyere enn mennesker.

Fascinerende.

Gjest LoisLane
Skrevet
Definitivt. Jeg kan godt se på nyhetene om krig og terror' date=' kroppsdeler som ligger og slenger. [/quote']

Jeg kan ikke se sånt - da får jeg ikke sove og jeg blir deppa. Liker ikke å se dyr lide, heller, men setter det ikke over menneskers lidelser.

Var forresten ikke sånn før jeg fikk barn - da gjorde ingen nyheter eller voldsfilmer noe særlig inntrykk.

Skrevet

Kan det ha noe med at vi gjennom hele livet får det inn med teskje at små dyr er fantastisk søte og nusselige? Jmf. kosebamser, tegneserier med dyr i hovedrollen osv.. Det er ikke rart at flere mennesker lar seg påvirke av slikt..

Gjest Formosiss
Skrevet
Jeg har det definitivt IKKE sånn.

Skulle gjerne visst hvorfor noen mennesker fungerer slik at de har mer omsorg for dyr enn for mennesker/setter dyr høyere enn mennesker.

Fascinerende.

Jeg tenker i alle fall slik at det er forskjell på menneskene også. Dersom det dreier seg om barn, er det likestilt med dyrene. Hvorfor?

Jo, et voksent menneske kan som regel forsvare seg og ta valg. Et barn eller et dyr kan ikke dette. Hvordan skal en kylling forsvare seg mot et stort menneske, f.eks?

Angrep på forsvarsløse, kaller jeg det.

Skrevet

Jeg tenker i alle fall slik at det er forskjell på menneskene også. Dersom det dreier seg om barn, er det likestilt med dyrene. Hvorfor?

Jo, et voksent menneske kan som regel forsvare seg og ta valg. Et barn eller et dyr kan ikke dette. Hvordan skal en kylling forsvare seg mot et stort menneske, f.eks?

Så en voksen mann kan VELGE om noen skal bombe huset hans eller ikke uten hans viten... :roll:.....eller klare å forsvare seg uten våpen mot bomber og maskingevær...

:roll:

Skrevet

Kanskje dere som reagerer sterkere på dyremishandling gjør det fordi dyr ikke har språk? Og at mange arter ikke får satt seg til motverge?

Jeg er av den typen som reagerer sterkere når det er snakk om mennesker.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg syns det er like ille, men at mange syns det er verre med dyrene har kanskje å gjøre med at dyrene kan tenkes å være helt uskyldige i sine lidelser og kanskje mer forsvarsløse.

Gjest Embla s
Skrevet

Selv om jeg syns det er grusomt med dyremisshandling, setter jeg nok mennesker et lite hakk over dyr.

Men det er klart - dyr og barn kan kanskje på en måte oppfattes som mer sårbare en voksne mennesker?

Dere som reagerer værre når dyr lider enn når mennesker lider; gjelder dette også mer "usympatiske" dyr, eller mindre søte dyr? (f.eks. krokodiller)?

Skrevet

Mener du at "de fleste voksne mennesker" kan forsvare seg i alvorlige situasjoner? Hadde de kunnet det, så hadde det vel ikke utviklet seg til en alvorlig situasjon.

Alt fra krig/tortur til overfall - er det bedre fordi man er voksen, altså?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg reagerer mer på dyr siden mennesker kan snakke for seg. Dyret må bare ligge der og bli torturert/drept det. Nå sier jeg ikke mennesket fortjener å få vondt mer enn dyret, for all del. Men dyr er mer hjelpesløse og har vanskelig for å sloss tilbake også. Slik er det med beibis også, reagerer mye sterkere om noen har drept en bebi enn et voksent menneske.

Skrevet
Jeg reagerer mer på dyr siden mennesker kan snakke for seg. Dyret må bare ligge der og bli torturert/drept det. Nå sier jeg ikke mennesket fortjener å få vondt mer enn dyret' date=' for all del. Men dyr er mer hjelpesløse og har vanskelig for å sloss tilbake også. Slik er det med beibis også, reagerer mye sterkere om noen har drept en bebi enn et voksent menneske.[/quote']

Se for deg at det kommer 5 personer bevæpnet inn i huset ditt, samler alle og fører dere ut i bakgården. Der får dere vite at dere skal bli skutt. Hvor mye motstand kunne du/dere gjort da? Uansett om du er voksen, ung, mann eller kvinne har det veldig lite å si i en slik situasjon. Man er like hjelpesløse som et dyr ville vært.

Skrevet

Jeg liker ikke å se at hverken dyr eller mennesker har det vondt jeg!

Men kanskje reagerer man ekstra når man ser dyr lide fordi man skjeldnere ser dette på tv i motsettning til mennesker som lider! For meg er det uten tvil aller værst å se barn lide!

Gjest gjest1
Skrevet

Jo da fikk jeg slik en følelse jeg får for når dyr blir drept igjen. Så alt er relativt.

Gjest Melk
Skrevet
Jeg syns det er like ille' date=' men at mange syns det er verre med dyrene har kanskje å gjøre med at dyrene kan tenkes å være helt uskyldige i sine lidelser og kanskje mer forsvarsløse.[/quote']

Ja, de som har fått armene kappet av med machete i Sierra Leone og som blir voldtatt og drept i Darfur kan skylde seg selv.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg håper ikke du virkelig syns det.

Skrevet

Jeg håper ikke du virkelig syns det.

Det var så klart ironi.

Det virker imidlertid som om du, og flere andre her inne, mener det - ut i fra argumentene dere bruker.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hvordan kan en kvinne forsvare seg mot 8-10 menn, som voldtar og slår henne halvt i hjel? Du burde kanskje blitt utsatt for det selv, for å forstå at det er ikke bare barn som er forsvarsløse.

Voksne menn blir bundet, for så å se på når konen blir voldtatt. Sønnene hennes blir fortalt at de også må voldta sin egen mor, for ellers dreper de de også. Så hvor i dette kan de voksne forsvare seg?

Dere lever i en utrolig beskyttet verden, og aner virkelig ikke hva dere snakker om. Syns det er skammelig å si at voksne mer eller mindre bare kan ha det så godt, for de klarer seg selv. Kanskje det er på tide å se utenfor sin egen lille boble, for verden er nok mye mer grym mot voksne enn det enkelte av dere aner.

Og nei, jeg syns ikke mer synd på et dyr enn på et menneske. Det er gale at de behandler dyr på den måten de gjør, men det er 10 ganger verre at de behandler mennesker på den måten de gjør enkelte steder.

Gjest Pjusk
Skrevet

Jeg er veldig glad i dyr, og hjemme bærer vi tilogmed ut enhver edderkopp. Likevel reagerer jeg sterkt på utsagn som "Det er like vondt når hunden min døde som om det skulle vært et av barna mine som døde" (som jeg bla har hørt her på KG).

Definitivt. Jeg kan godt se på nyhetene om krig og terror, kroppsdeler som ligger og slenger. Med en gang det er kyllinger som er brent inne eller noen som har mishandlet dyr etc så skrur jeg av. orker ikke se på.

:o

Dere som reagerer værre når dyr lider enn når mennesker lider; gjelder dette også mer "usympatiske" dyr, eller mindre søte dyr? (f.eks. krokodiller)?

Godt spørsmål!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...