AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 Det sies så mye forskjellig om mat og kosthold, alt er farlig på en eller annen måte og det er helt å umulig å vite hva man egentlig burde spise. Hva tenker du om kosthold? Hvordan burde man egentlig spise? Anonymkode: 6ee42...fb2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Sånn helt ideelt sett burde vi vel alle vært veganere. Bedre for samfunnet, helsa og verden. Men føler jeg spiser nogelunde sunt selv. Prøver å ha noen veggisdager i uka, men en ca typisk dag er slik; Frokost: Havregrøt eller frukt Lunsj: Frukt, en salat, rester, wrap elns Middag: Kylling/fisk + tilbehør Kvelds: Frukt Anonymkode: c1e8c...7e4 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn helt ideelt sett burde vi vel alle vært veganere. Bedre for samfunnet, helsa og verden. Anonymkode: c1e8c...7e4 Nope. Det er faktisk ingen beviser for det. Det er mer beviser for at det er skadelig for helsa (og heller ikke så bra for miljøet). Anbefaler boka The Vegetarian Myth skrevet av ei som var veganer i 20 år som i sin søken om å være så sunn som mulig og forårsake minst mulig skade på dyr og miljø fant ut at hun måtte spise kjøtt. Studier som viser at gjennomsnittlig vegetarianer er sunnere en gjennomsnittlig alt-eter og gjennomsnittlig veganer er sunnere enn gjennomsnittlig vegetarianer sammenligner ikke-helsebevisste med helsebevisste. Altså vegetarianeren er mer helsebevisst en alt-eteren og veganeren er enda mer helsebevisst enn vegetarianeren. Det ser man på hvor mye de trener, hvor ofte, hvor mye de røyker, hvor mye alkohol de drikker, hvor mye søvn de får, Studier som sammenligner helsebevisste vegetarianere med helsebevisste alt-etere og studier som sammenligner ikke-helsebevisste vegetarianere med ikke-helsebevisste alt-etere viser nemlig at vegetarianerne har dårligere helse. Det idéelle kostholdet ser ut til faktisk å være kun rent kjøtt og vann. De fleste mennesker tåler å legge til litt krydder, egg, meieriprodukter, nøtter, grønnsaker, frukt osv, men det mest optimale ser ut til å være kun kjøtt og vann. Såkalt carnivore. Det er utrolig mange eks-veganere som nå spiser carnivore. De ødela helsa si med å være veganer og reparerer nå med kjøtt. Noen er så sensitive at de ikke tåler at kjøttet er stekt i rapsolje (og har blitt testet ut av dårlige venner som ikke tror på dem), eller at kjøttet er krydret med litt pepper. Anonymkode: ac519...bd6 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Tenker at et sunt kosthold består av de næringsstoffene man trenger og ikke spise mer enn til man er passe mett. Og kose seg ekstra et par ganger i uka. Det er ikke sunt å være hysterisk på kostholdet, mener jeg da. Anonymkode: f8ec0...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 Tenker at det er like mange svar på hva som er et sunt kosthold, som det er folk på jorda. Folk har ulike kropper og lever ulike liv, de absorberer næringsstoffer litt ulikt og hva man trenger avhenger også av hvor og hvordan man bruker kroppen. Det noen lever godt på, blir andre feilernært av. Men i det store og det hele har jeg liten til ingen tro på restriktive dietter og syns at Helsedirektoratet langt på vei gir gode retningslinjer når det kommer til kosthold. Å spise fra alle næringsgruppene og sørge for at overvekten av maten ikke er vesentlig bearbeidet og vise måtehold tror jeg er det sunneste. Anonymkode: 1f4f0...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 Jeg tenker at et sunt kosthold er noe ala det våre besteforeldre og tidligere generasjoner hadde, før alle livsstilsykdommer vi har i dag så dagens lys. I dag har de aller fleste allergier eller intoleranser av noe slag, gluten, laktose, pollen og en hel masse andre greier. I gamle dager spiste folk kjøtt, fra gressfora dyr, og de brukte hele dyret, de speket og tørket og gravet for å konservere kjøttet best mulig. De drakk melk rett fra kua. Fettet de brukte var animalsk fett, og ikke planteoljer og margariner som i dag. De dyrket frukt og grønnsaker, uten sprøytemidler og fermenterte og syltet. De bakte brød med bløtlagte korn. Hvis man lager mat av rene råvarer på tradisjonelt vis, tror jeg man nærmer seg et ekte sunt kosthold. Anonymkode: b9f04...416 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope. Det er faktisk ingen beviser for det. Det er mer beviser for at det er skadelig for helsa (og heller ikke så bra for miljøet). Anbefaler boka The Vegetarian Myth skrevet av ei som var veganer i 20 år som i sin søken om å være så sunn som mulig og forårsake minst mulig skade på dyr og miljø fant ut at hun måtte spise kjøtt. Studier som viser at gjennomsnittlig vegetarianer er sunnere en gjennomsnittlig alt-eter og gjennomsnittlig veganer er sunnere enn gjennomsnittlig vegetarianer sammenligner ikke-helsebevisste med helsebevisste. Altså vegetarianeren er mer helsebevisst en alt-eteren og veganeren er enda mer helsebevisst enn vegetarianeren. Det ser man på hvor mye de trener, hvor ofte, hvor mye de røyker, hvor mye alkohol de drikker, hvor mye søvn de får, Studier som sammenligner helsebevisste vegetarianere med helsebevisste alt-etere og studier som sammenligner ikke-helsebevisste vegetarianere med ikke-helsebevisste alt-etere viser nemlig at vegetarianerne har dårligere helse. Det idéelle kostholdet ser ut til faktisk å være kun rent kjøtt og vann. De fleste mennesker tåler å legge til litt krydder, egg, meieriprodukter, nøtter, grønnsaker, frukt osv, men det mest optimale ser ut til å være kun kjøtt og vann. Såkalt carnivore. Det er utrolig mange eks-veganere som nå spiser carnivore. De ødela helsa si med å være veganer og reparerer nå med kjøtt. Noen er så sensitive at de ikke tåler at kjøttet er stekt i rapsolje (og har blitt testet ut av dårlige venner som ikke tror på dem), eller at kjøttet er krydret med litt pepper. Anonymkode: ac519...bd6 Ehh, Nei. 1. Kildekritikk + common sense 2. Alle med en innsikt i hva menneskekroppen faktisk trenger, er jo klar over at kroppen trives best uten animalske produkter. ta en master i en relevnat utdanning, så kan vi snakkes. Bare se forskjell på helsa til en gjenomsnittlig veganer, og en "altetende". Hadde alle kuttet ut på dette, hadde vi nesen ikke hatt livsstilssykdommer (som det idag florerer av). Sier seg jo selv at mennesker ikke er ment til å drikke morsmelken til andre arter osv. Såklart finnes det dumme veggiser også, som ikke får i seg det de skal, slike ytterpunkter er det i alle saker. Annbefaler "china study" og "how not to die". Anonymkode: c1e8c...7e4 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehh, Nei. 1. Kildekritikk + common sense 2. Alle med en innsikt i hva menneskekroppen faktisk trenger, er jo klar over at kroppen trives best uten animalske produkter. ta en master i en relevnat utdanning, så kan vi snakkes. Bare se forskjell på helsa til en gjenomsnittlig veganer, og en "altetende". Hadde alle kuttet ut på dette, hadde vi nesen ikke hatt livsstilssykdommer (som det idag florerer av). Sier seg jo selv at mennesker ikke er ment til å drikke morsmelken til andre arter osv. Såklart finnes det dumme veggiser også, som ikke får i seg det de skal, slike ytterpunkter er det i alle saker. Annbefaler "china study" og "how not to die". Anonymkode: c1e8c...7e4 🙌🏻 Anonymkode: 692d9...08a
mammahjarte Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 Vi berre følje nasjonale råd.https://www.helsedirektoratet.no/tema/kosthold-og-ernaering/kostradene Seie ikkje at alt her er superfornuftig, men det er ganske innafor. Vi lever i ei tid der vi diverre ikkje veit så mykje om kosthold. Om 200 år kjem dei til å le av oss. Det er så mykje vi ikkje veit. Personlig er eg meir skeptisk til margarin enn smør. Uansett tenkje eg at det beste kostholdet er det som er intuitivt. Dvs folk som greie å dekka næringsbehovet sitt ved å eta, i staden for å stappa i trynet fordi mat er fantastisk digg. Vi har og generelt ganske usunn holdning til mat i norden. Vi skal kosa oss heile tida, konstant. Det ser vi på den generelle vektrenda. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 Sunt kosthold - mat laget fra bunnen av med rene råvarer. Masse grønnsaker, frukt, nøtter, frø etc. En gang i blant økologisk kjøtt/fisk. Som drikke - vann. Anonymkode: de230...183 1
Zienna Skrevet 31. juli 2019 #11 Skrevet 31. juli 2019 Jeg tenker at et variert kosthold er sunt og godt. Har forskjellig fisk i mange varianter i fryseboksen - lettsaltet, fersk, boknet osv. Varierer tilbehør, saus og grønnsaker, løk og bacon - alt etter hva vi har og hva som passer til hva. Så også med kjøtt. Har forskjellig kjøtt i fryseboksen. Kan raskt lage mange forskjellige retter etter hvilke grønnsaker jeg har i huset. Vi drikker melk til frokost hver dag. Omelett med tilbehør av skinke og tomat o.l. til lunsj. Kort sagt - vi er lite opptatt av mattrender. Her i huset blir vi aldri vegetarianere.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 31 minutter siden, Zienna skrev: Jeg tenker at et variert kosthold er sunt og godt. Har forskjellig fisk i mange varianter i fryseboksen - lettsaltet, fersk, boknet osv. Varierer tilbehør, saus og grønnsaker, løk og bacon - alt etter hva vi har og hva som passer til hva. Så også med kjøtt. Har forskjellig kjøtt i fryseboksen. Kan raskt lage mange forskjellige retter etter hvilke grønnsaker jeg har i huset. Vi drikker melk til frokost hver dag. Omelett med tilbehør av skinke og tomat o.l. til lunsj. Kort sagt - vi er lite opptatt av mattrender. Her i huset blir vi aldri vegetarianere. Det handler ikke så mye om mattrender, men kunnskap. I tillegg har vi fått mye ferdigmat, mye av maten vi spiser i dag har mindre næringsstoffer enn tidligere, flere giftstoffer i seg, vi spiser sykt mye kjøtt og lite grønnsaker etc. Det er helt ok å ikke være vegetarianer, men å kutte ned litt på ferdigmat, kjøtt, brud osv har flertallet av nordmenn godt av. Anonymkode: de230...183 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #13 Skrevet 31. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det handler ikke så mye om mattrender, men kunnskap. I tillegg har vi fått mye ferdigmat, mye av maten vi spiser i dag har mindre næringsstoffer enn tidligere, flere giftstoffer i seg, vi spiser sykt mye kjøtt og lite grønnsaker etc. Det er helt ok å ikke være vegetarianer, men å kutte ned litt på ferdigmat, kjøtt, brud osv har flertallet av nordmenn godt av. Anonymkode: de230...183 Brus, ikke brud Anonymkode: de230...183
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #14 Skrevet 31. juli 2019 Har noen kolleger som gafler i seg butikkbrød til frokost og lunch hver dag, og tror at dette er sunt fordi de har på kaviar og makrell i tomat. De får i det minste i seg gode fettsyrer fra fisk, men tenker ikke over sukkeret og alle tungmetallene og dritten som finnes i oppdrettsfisk. Ingen sier noe, men jeg prøver heller å ta matinspirasjon fra den ene kollegaen vår som også er utdannet ernæringsfysiolog. Hun kommer med hjemmelaget granola, oppskjærte grønnsaker, nøtter, salater m/hummus og linser osv. Og hun drikker vann, fremfor Pepsi Max, som disse diettslankerne på 40 heller i seg. Ingen kommenterer noe, men jeg tenker mitt 😂 Anonymkode: e03fd...cef 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #15 Skrevet 31. juli 2019 I våre familier spiser man variert og etter lyst. Ingen regler. Sunne, slanke og sterke alle mann. Her er det ikke noen regel som sier at godteri er kun på lørdag eller at karbohydrater bør modereres. Har spiser vi det vi vil når vi vil. Så da er vi vel alle grunnleggende oppvokst med at det er fri tilgang, så du kan lytte til kroppen. Tror vi spiser lang mindre av dårlig mat enn alle andre nettopp fordi det ikke er en limit på det. Godteri står fremme hele tiden. Det ligger ferdigpizza i frysen, osv. Siste store krisa vi hadde var at det ikke var brokkoli inkludert i grønnsakene i en middag. Selvsagt spiser vi godteri, men man begrenser seg jo naturlig om det ikke er en fy-sak eller noen mangelvare. Både i barndom og i voksenliv har jeg opplevd flere ganger at de som aldri får sukker eller annet ikke klarer å begrense seg. Mine barn har tilgang på alt av matvarer, og vi har ikke et sukkerproblem(sukker er tross alt ikke et problem, men dere skjønner hva jeg mener). Anonymkode: b883a...40e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #16 Skrevet 31. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I våre familier spiser man variert og etter lyst. Ingen regler. Sunne, slanke og sterke alle mann. Her er det ikke noen regel som sier at godteri er kun på lørdag eller at karbohydrater bør modereres. Har spiser vi det vi vil når vi vil. Så da er vi vel alle grunnleggende oppvokst med at det er fri tilgang, så du kan lytte til kroppen. Tror vi spiser lang mindre av dårlig mat enn alle andre nettopp fordi det ikke er en limit på det. Godteri står fremme hele tiden. Det ligger ferdigpizza i frysen, osv. Siste store krisa vi hadde var at det ikke var brokkoli inkludert i grønnsakene i en middag. Selvsagt spiser vi godteri, men man begrenser seg jo naturlig om det ikke er en fy-sak eller noen mangelvare. Både i barndom og i voksenliv har jeg opplevd flere ganger at de som aldri får sukker eller annet ikke klarer å begrense seg. Mine barn har tilgang på alt av matvarer, og vi har ikke et sukkerproblem(sukker er tross alt ikke et problem, men dere skjønner hva jeg mener). Anonymkode: b883a...40e Ang sukker så har jeg motsatt erfaring. Jeg fikk godteri hele tiden og hadde ingen begrensninger. Det har jeg desverre slitt med hele mitt liv at jeg heletiden er sugen på godteri, men unntak av perioder. Min bestevenn fikk ikke godteri som barn og spiser veldig sjeldent godteri som voksen. Sukker er avhengighetsskapende. Hvis dere spiser mye sukker ellers i maten får de jo mye sukker i seg, selv om det ikke er direkte fra godteri. Prøv en periode helt uten sukker skal du se at man er mer avhengig enn man skulle tro, i tillegg hvor mye sukker det er i mye av maten vi spiser. Sukker er roten til mange livsstilssykdommer som kan komme senere i livet. Å være slank er ikke ensbetydende med å være frisk og sunn. Anonymkode: de230...183 1
SPOCA Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 Jeg anser ingenting som usunt, men heller at man bør begrense mengdene av enkelte mat (for min del pga kaloriinhold - dermed spiser jeg heller mer byggrynsgrøt til frokost og blir lunsj, enn kun et par biter sjokolade med tilsvarende kaloriinnhold). Et sunt kosthold er for meg variert. Jeg har nå gått ned over 80 kg, og filosofien min ser ihvertfall til å fungere for min del; nekter meg aldri noe, men begrenser meg. Jeg spiser sjokolade eller godteri hvis jeg har lyst på, men kun innenfor kaloribudsjettet. Det begrenser seg altså ganske naturlig med tanke på godterier.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang sukker så har jeg motsatt erfaring. Jeg fikk godteri hele tiden og hadde ingen begrensninger. Det har jeg desverre slitt med hele mitt liv at jeg heletiden er sugen på godteri, men unntak av perioder. Min bestevenn fikk ikke godteri som barn og spiser veldig sjeldent godteri som voksen. Sukker er avhengighetsskapende. Hvis dere spiser mye sukker ellers i maten får de jo mye sukker i seg, selv om det ikke er direkte fra godteri. Prøv en periode helt uten sukker skal du se at man er mer avhengig enn man skulle tro, i tillegg hvor mye sukker det er i mye av maten vi spiser. Sukker er roten til mange livsstilssykdommer som kan komme senere i livet. Å være slank er ikke ensbetydende med å være frisk og sunn. Anonymkode: de230...183 Ingen i mitt hjem spiste godteri. Liker hvordan du vinker det. Du hadde fri tilgang og spiste og spiste, deretter sier du at jeg som slank og sterk ikke nødvendigvis er sunn. Jeg har omtrent aldri spist sukker. Jeg frykter heller ikke sukker. Om jeg vil spise en melkerull , så spiser jeg en melkerull. Sukker blir beskyldt for så mangt men alt i alt handler det om at mer og mer av mat skal svartelistes. Jeg må ha sukker, MEN jeg krever svært lite. Dressing på to måltider i mnd en nok for meg. Det handler om at du alldri hadde mulighet til å begrense deg. De gangene du fikk tilgang så spiste du alt. Anonymkode: b883a...40e
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 Mye frukt og grønnsaker, minst mulig bearbeidet. Sjekk ut blå soner og hva de spiser der. Grunnen til at sukker er så ille er at det er BEARBEIDET sukker som er ille. Med frukt kan man dekke hele sukkerbehovet så slipper man unna alle kakene. Anonymkode: 633b2...794 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye frukt og grønnsaker, minst mulig bearbeidet. Sjekk ut blå soner og hva de spiser der. Grunnen til at sukker er så ille er at det er BEARBEIDET sukker som er ille. Med frukt kan man dekke hele sukkerbehovet så slipper man unna alle kakene. Anonymkode: 633b2...794 Menneskekroppen har ikke behov for at man spiser sukker for å overleve, eller for å ha en god helse, så det finnes ikke sukkerbehov. Det finnes mennesker i denne verden som knapt spiser ett eneste gram karbohydrat hele livet og har god helse. Og de har ikke diabetes, hjertesykdom, kreft etc. Anonymkode: ccd7c...41d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå