AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 Har for første gang på lenge satt meg et mer ordentlig mål - jeg skal bruke ett helt år på en livsstilsendring der kroppen skal strammes inn og vekten skal ned 10 kg! Ikke noe mer jojo-slanking tull, dietter og idiotkurer som ikke varer. Men hvor begynner jeg? I et hav av informasjon er det lett å bli forvirret; skal jeg telle kalorier? Legge meg på 1700 kalorier? Skal jeg spise forbrente kalorier fra trening? Hvilken treningsplan burde jeg følge? Holder det med tre styrkeøkter i uken og to kondisjonsøkter? Eller burde jeg også legge inn en pilates økt? Burde jeg skaffe meg en PT? Eller en coach? Strongbody? Jeg blir SVETT av alt som står av info 😑😑 Hvor begynner jeg!? Anonymkode: 0634f...468
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Skriv ned dine mål og delmål + tidsfrister for disse, og metoder for å nå målene. Jeg kuttet ut alt av brus og snop, telte ikke en eneste kalori, spiste færre kalorier, trente både styrke- og utholdenhetstrening 3 dager pr uke. Fikk satt opp et treningsprogram for styrketrening av instruktør på treningssenteret. Jeg trente utholdenhetstrening rett før styrketreningen disse 3 dagene pr uke. Anonymkode: a3a10...b56
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor begynner jeg!? Du kan starte med trening 2 dager pr uke (gjerne som meg (over) at du trener kondisjon og styrke etter hverandre). Etter hvert kan du øke til 3 dager pr uke. Lykke til Anonymkode: a3a10...b56
Katten.2.0 Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Ville gjort det superenkelt til å begynne med: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ Tren det tre-ish ganger i uka. Du får sikkert en PT til å terpe teknikk underveis, og dette vil gi deg en kurrant grunnstyrke og gi deg en litt mer pekepinn når du skal velge videre program. Angående kosthold, så kommer det jo an på hva du er villig til å 'ofre', eller hvordan du vil leve. Du kan si at 20% av jobben gjøres på treningssenteret, og de resterende 80 på kjøkkenet. Det er mange veier å gå (personlig foretrekker jeg carnivor/paleo), og du må finne det du selv trives med. En ting som alltid hjelper er å spise så rene råvarer som mulig og kutte ned på karbohydrater. Dess renere du spiser, dess mindre må du tenke over hvor mye du spiser (som carnivore spiser jeg alltid når jeg er sulten og til jeg er helt mett).
Katten.2.0 Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 Angående kondisjon er det liten grunn til å styre med jogging o.l. om du ikke er spesielt glad i det samt at det er relativt lite nytte kontra skadepotensialet. Det forbrenner lite energi, og livskvaliteten du får igjen er ca tilsvarende den tiden du bruker på å løpe. For min del er kardio dørgende kjedelig, og jeg foretrekker å ha 3-6 relativt korte økter med høy intensitet i uka. Ser ikke noe poeng i å kaste bort tiden på ineffektive greier. Meeeeen igjen handler alt om hva du trives med, hva som passer deg og hva dine mål er. Det var en periode jeg jogget mye, og syntes det var artig (helt til kneet ble fucka).
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 Spis sunne måltider og ikke spis mellom måltidene. Anonymkode: c35df...bc9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Dette er den beste kalkulatoren som jeg har prøvd, for å beregne kaloribehov https://www.melk.no/bmi Anonymkode: a3a10...b56
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har for første gang på lenge satt meg et mer ordentlig mål - jeg skal bruke ett helt år på en livsstilsendring der kroppen skal strammes inn og vekten skal ned 10 kg! Ikke noe mer jojo-slanking tull, dietter og idiotkurer som ikke varer. Men hvor begynner jeg? I et hav av informasjon er det lett å bli forvirret; skal jeg telle kalorier? Legge meg på 1700 kalorier? Skal jeg spise forbrente kalorier fra trening? Hvilken treningsplan burde jeg følge? Holder det med tre styrkeøkter i uken og to kondisjonsøkter? Eller burde jeg også legge inn en pilates økt? Burde jeg skaffe meg en PT? Eller en coach? Strongbody? Jeg blir SVETT av alt som står av info 😑😑 Hvor begynner jeg!? Anonymkode: 0634f...468 Du må gå på en varig diettplan om du vil ned og holde deg der. Du må skille mellom det å gå ned i vekt (vha kostholdet) og det å holde deg i form (vha trening). Grunnen til at folk jojo-slanker seg er naturligvis fordi de gir blaffen i porsjonskontroll så fort de har nådd vektmålet sitt. Med mindre man er av typen som kan ete (nesten) hva man vil uten å gå opp i vekt, så må man belage seg på å holde kontroll på mengden mat man putter i seg. Men dette blir man vant med etterhvert, og man blir også god på å vite ca kalorimenge og innhold når man har drevet på en stund. Når det kommer til trening så må du også ha noen mål; hva slags fysikk ønsker du? Store vektløftermuskler eller slanke langrennsløpermuskler? Det beste er å finne fysiske aktiviteter som du liker å drive med, og sette mål for din ideelle fysikk utifra dét. Det er mye lettere å legge om livsstilen til det man ønsker å drive med istedetfor å tvinge seg på en treningstype man ikke liker. Og du må gjøre et valg, man kan ikke få i pose og sekk når det gjelder fysikk. Anonymkode: e1149...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå