Ciara Skrevet 9. mai 2005 #1 Skrevet 9. mai 2005 Hei! Har dere lest artikkelen på www.dagbladet.no? Om menn som tar kontakt med jenter på nettet og avtaler å møte dem? http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/.../09/431258.html Jeg blir så utrolig sint! :evil: Som det står i artikkelen - i Sverige er det ikke lov å ha på seg finlandshette og lekevåpen, fordi det regnes som forberedelse til ran. Men det er fullt lovlig å avtale å møte et barn og/eller avtale å misbruke det mot betaling, det blir ikke sett på som forberedelse til noe. Det er jo helt vanvittig!!! Hvordan kan man godta at det er så lett å være overgriper i Norge???
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2005 #2 Skrevet 9. mai 2005 ja, det lurer jeg også på . Det må være noe alvorlig galt med de mennene som fortetrekker barn. De burde hatt psykolog hjelp og streng straff !!!
sixx Skrevet 9. mai 2005 #3 Skrevet 9. mai 2005 Jeg leste akkurat artikkelen. Dette er jo noe som det har vært advart mot flere ganger...allikevel så rystet artikkelen meg....for det fikk meg til å forstå at dette er et vanlig fenomen....ikke noe unntak som jeg kanskje har trodd tidligere. Dette var rett og slett grusom lesning....som alle med barn faktisk bør lese. Åååå så fortvilet jeg blir, fordi så mange mennesker med sånne tilbøyeligheter går løse.
Ciara Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2005 Det var akkurat sånn jeg følte det også, sixx! Selvfølgelig (dessverre) er det mulig å forgripe seg på barn, men at det skjer så åpenlyst og er så lett å få tak i mennene, er jo helt utrolig! Hvorfor gjør man ikke som i USA bl.a.? Dvs gjør det straffbart for voksne mennesker å møte barn etter avtale på nettet? Jeg stusser også når jeg leser at 80% av foreldrene mener de har kontroll over barnas nettbruk, mens bare drøye 20% (husker ikke nøyaktig hvor mange prosent det var) av barna sier det samme.
Avery Skrevet 9. mai 2005 #5 Skrevet 9. mai 2005 Jeg leste nettopp artikkelen. Det kan tyde på at dette er mer vanlig enn man går rundt og innbiller seg.
Krølltoppen Skrevet 9. mai 2005 #6 Skrevet 9. mai 2005 Jeg blir helt skremt jeg. Jeg skjønner ikke hva som driver voksne menn til å ønske seg sex med barn. Jeg blir enda mer skremt når intervjueren forteller at mennene ser henne rett inn i øynene og smiler når de prater med henne. Ikke et spor av skam i øynenen deres. Bare bortforklaringer. Grusomt! :o Vi må gi døtrene våre selvtillit til å sette egne grenser. Enkelte småjenter er kanskje nysgjerrig på sex og svarer kanskje på chattehenvendelsene fra de gamle grisene. Det er derfor viktig å lære dem at selv om de har chattet med personen så skal de aldri møte opp. Og møter de ham og mannen foreslår noe de egentlig ikke vil, så skal de si NEI. Og skrike om hjelp hvis nødvendig. Vi må gi jentene våre selvtillit og selvfølelse! Jeg er bare så utrolig sint på disse gamle grisene!!!! :evil:
Charmina Skrevet 9. mai 2005 #7 Skrevet 9. mai 2005 Jeg blir helt skremt jeg. Jeg skjønner ikke hva som driver voksne menn til å ønske seg sex med barn. Jeg blir enda mer skremt når intervjueren forteller at mennene ser henne rett inn i øynene og smiler når de prater med henne. Ikke et spor av skam i øynenen deres. Bare bortforklaringer. Grusomt! :o Vi må gi døtrene våre selvtillit til å sette egne grenser. Enkelte småjenter er kanskje nysgjerrig på sex og svarer kanskje på chattehenvendelsene fra de gamle grisene. Det er derfor viktig å lære dem at selv om de har chattet med personen så skal de aldri møte opp. Og møter de ham og mannen foreslår noe de egentlig ikke vil, så skal de si NEI. Og skrike om hjelp hvis nødvendig. Vi må gi jentene våre selvtillit og selvfølelse! Jeg er bare så utrolig sint på disse gamle grisene!!!! :evil: Signerer og gruer meg til den lille jenta mi blir større. Alt vi må beskytte ungene våre mot!Er like redd for gutten min også! Hvorfor er det så mange "syke" voksne? Kjenner jeg blir helt dårlig! :cry:
Gjest Cerise Skrevet 9. mai 2005 #8 Skrevet 9. mai 2005 Akkurat lest denne artikkelen nå jeg også, grusom lesning.. Forferdelig trist.
Vibs Skrevet 9. mai 2005 #10 Skrevet 9. mai 2005 Foreldre må snakke med ungene sine...advare dem mot ekle cybergriser, ikke bare mystiske menn i mørke biler.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #11 Skrevet 9. mai 2005 Jeg stusser også når jeg leser at 80% av foreldrene mener de har kontroll over barnas nettbruk, mens bare drøye 20% (husker ikke nøyaktig hvor mange prosent det var) av barna sier det samme. Sånn har det vel vært i alle tider når det gjelder det meste: foreldre tror de har kontroll på hva barna gjør, men vi som har vært barn vet bedre.
Ciara Skrevet 9. mai 2005 Forfatter #12 Skrevet 9. mai 2005 Ja, det har du sikkert rett i, gjest. Ikke desto mindre er det et varsku til foreldrene. Databruk er jo også rimelig lett å overvåke.
Malama Skrevet 9. mai 2005 #13 Skrevet 9. mai 2005 Jeg leste også nettopp den artikkelen. Jeg ble egentlig ikke overraska heller. Jeg er ikke så naiv. Jeg er ikke mor enda heller, og yngre enn de som er mødre til dagens prepubertale chattere. Jeg har en fartstid på diverste chattekanaler for en del år tilbake som gjør at dette ikke overraska meg i det hele tatt. Jeg vet at det er sånn. Foreldre tror somregel at de har bedre kontroll enn barna mener de har. Men at dette er noe "vi som har vært barn vet" er jo selvsagt ikke sant, for alle har jo vært barn, også de foreldrene som tror de har kontroll.... Jeg håper og tror at nettopp fordi jeg se lvhar tilbrakt en del tid på nettet, vil jeg forhåpentligvis ikke være så naiv når jeg en gang får barn. Dog var jeg eldre enn disse småjentene, jeg var 19 jeg når jeg begynte å fartes "fritt", bodde hjemmefra. Møtte et par typer også jeg da, men de var på min egen alder, og en av dem er min samboer i dag. Møtte dog ingen for sex, ble på ingen måte utnyttet, selv om forholdet til han jeg nå bor sammen med selvsagt har beveget seg lenger enn bare snakking etterhvert Jeg tenker med gru på mine "svigerinner", som er akkurat i den alderen. Alt de, uskyldige som de er, risikerer å utsettes for på nettet. Jeg håper mange foreldre får opp øynene når de leser den artikkelen, og jeg håper virkelig at lovverket kan endres slik at å avtale slike møter ikke lenger bir lovlig. Å ha avtalt å møte et mindreårig barn for sex, i bytte mot penger, gaver eller ikke noe, burde seriøst være ulovlig!
mockinbird Skrevet 9. mai 2005 #14 Skrevet 9. mai 2005 Jeg blir helt skremt jeg. Jeg skjønner ikke hva som driver voksne menn til å ønske seg sex med barn. Jeg blir enda mer skremt når intervjueren forteller at mennene ser henne rett inn i øynene og smiler når de prater med henne. Ikke et spor av skam i øynenen deres. Bare bortforklaringer. Grusomt! :o Vi må gi døtrene våre selvtillit til å sette egne grenser. Enkelte småjenter er kanskje nysgjerrig på sex og svarer kanskje på chattehenvendelsene fra de gamle grisene. Det er derfor viktig å lære dem at selv om de har chattet med personen så skal de aldri møte opp. Og møter de ham og mannen foreslår noe de egentlig ikke vil, så skal de si NEI. Og skrike om hjelp hvis nødvendig. Vi må gi jentene våre selvtillit og selvfølelse! Jeg er bare så utrolig sint på disse gamle grisene!!!! :evil: Helt enig! det må også bli lettere å kontrollere pc'en, slik at vi foreldre kan sperre av for sånn virksomhet. Og de gamle grisene som blir tatt... Kanskje kastrering og høy bot kunne vært passende straff??? :evil:
sixx Skrevet 9. mai 2005 #15 Skrevet 9. mai 2005 Helt enig! det må også bli lettere å kontrollere pc'en, slik at vi foreldre kan sperre av for sånn virksomhet. Og de gamle grisene som blir tatt... Kanskje kastrering og høy bot kunne vært passende straff??? :evil: Å kontrollere pc'en kan gi falsk trygghet....fordi det finnes internettilgang både på bibliotek og hjemme hos venner hvor pc'en ikke blir kontrollert. Dette er filler'n meg vanskelig også da. Ungene skal lære seg å forstå at noen mennesker ikke er snille...samtidig som de skal lære seg å ikke frykte alle (for det vil også være skadelig).
Malama Skrevet 9. mai 2005 #16 Skrevet 9. mai 2005 Vel, passord som man ikke gir barna kan sikkert hjelpe på å kontrollere pc'n? Dersom barnet ikke kan logge på pc'n selv (eller i alle fall ikke på en profil med nett-tilgang) vet du som foreldre NÅR de er på nettet i det minste.. Men hva de gjør på der, der tror jeg egentlig eneste veien å gå er å snakke med barna og oppnå forståelse for hvor farlig dette kan være. Du kan aldri hindre dem i å chatte dersom de vil, med mindre du altså nketer dem tilgang til internett. Foreldre må vite hva som finnes "der ute", og ta det ansvaret det er å slippe barna sine løs på nettet. Og bevisstgjøre barna (gutter som jenter, det finnes de som vil ha sex med unggutter også!) på hva som er greit, og hva som ikke er greit. At man i likhet med å lære dem å ikke sette seg i bilen til fremmede som sdtopper på gata og tilbyr sjokolade (som nevnt i artikkelen) også lærer dem om farene på nettet. Men da må foreldrene først vite hvordan det er. Alle foreldre burde logge på de nettstedene/chattekanalene barna bruker, under et nick som gjerne indikerer at de har den alderen barna har, og se hva som foregår der
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #17 Skrevet 9. mai 2005 Hei! Har dere lest artikkelen på www.dagbladet.no? Om menn som tar kontakt med jenter på nettet og avtaler å møte dem? http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/.../09/431258.html Jeg blir så utrolig sint! :evil: Som det står i artikkelen - i Sverige er det ikke lov å ha på seg finlandshette og lekevåpen, fordi det regnes som forberedelse til ran. Men det er fullt lovlig å avtale å møte et barn og/eller avtale å misbruke det mot betaling, det blir ikke sett på som forberedelse til noe. Det er jo helt vanvittig!!! Hvordan kan man godta at det er så lett å være overgriper i Norge??? Jeg vet, Ciara. Når jeg logget meg på her nå så lurte jeg faktisk på om noen hadde startet en tråd med tanke på dette. For det burde man så absolutt, og derfor er det godt å se at så er blitt gjort. Jeg vet ikke helt hva jeg har å si til dette nå. Når jeg blir konfrontert med slike ting så føler jeg det er vanskelig å finne de riktige ordene. Uansett synes jeg det var veldig riktig å starte denne tråden med tanke på dette. Det er bra at vi reagerer, for det er liksom første skritt på veien. Jeg skal tenke litt mer på dette, så skriver jeg kansje mer etterpå igjen.
waco Skrevet 9. mai 2005 #18 Skrevet 9. mai 2005 Haha, dere er latterlige mennesker som mener at det er bare er EN side av denne saken. Hysteriet deres synes ubetinget og grenseløst, ikke glem at elvis giftet seg med pricilla eller hvordan navnet staves da hun var 15, og den avdøde fyrsten av monaco møtte grace kelly da hun var 16, og prins charles forlovet diana da hun var 16. Waco
sixx Skrevet 9. mai 2005 #19 Skrevet 9. mai 2005 Hysteriet deres synes ubetinget og grenseløst, ikke glem at elvis giftet seg med pricilla eller hvordan navnet staves da hun var 15, og den avdøde fyrsten av monaco møtte grace kelly da hun var 16, og prins charles forlovet diana da hun var 16. Waco Først må jeg krype til korset og innrømme at jeg ikke leser Se&Hør...derfor vet jeg ikke om det du skriver stemmer. Men hva i all verden har det med pedofili å gjøre? Eller hva har det med risikoen for å møte "gamle griser" på nett å gjøre?
waco Skrevet 9. mai 2005 #20 Skrevet 9. mai 2005 Greia er at det er like mye ungjenter som tar initativ. Så "problemløsningen" deres er bare et spill for galleriet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå