Gjest tullete rusk Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 Jeg regner med at noen av dere så dokumentaren om griser Jeg bor på landet og har mange naboer som har sauer. Det er vanlig at disse sauene stikker av og jeg må ringe til bonden for å si fra. En dag var det en sau som lå på bakken, tydeligvis syk. Jeg ringte selvsagt bonden, som jeg alltid gjør, han sa at vi kunne forsøke dytte i den for å se om det hjalp. Det hjalp ikke. Vi ringte igjen og sa at det virket alvorlig. Bonden fortalte oss at den ville komme hente sauen. Det gikk noen timer før han hentet den Lurer litt på hvor mange som har opplevd lignende, som ser at dyr blir behandlet litt sånn "vi ser hva som skjer".
stan Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Det er vel alt slags folk som er bønder som i andre yrker. Men én ting som er litt unikt er at for enkelte var det å bli ikke et aktivt valg. Det var skjebnen, siden de var arving til gården og noen måtte jo drive gården videre. Kanskje det sitter en og annen bonde som kanskje ikke burde vært det. Hverken for sin egen del eller for dyrene. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 Jeg jobber med gris selv og har selv satt en gris litt tidlig inn i sykebingen. Den var helt fin igjen etter noen timer og hadde sannsynligvis bare sovet med foten i klem (griser liker å sove oppå hverandre). Har også satt en gris i sykebinge når bonden var borte på hytta. De sa de skulle se det an når de kom hjem, og dagen etter så jeg at de hadde begynt behandling 3 timer etter at jeg sa fra (Det betyr at de pakket sakene sine og kjørte rett hjem). Noen ganger er det bedre å se det an litt, andre ganger er det bedre å handle med en gang. Jeg føler at mange er veldig skeptiske til bønder etter den dokumentaren, spesielt grisebønder (jeg tør ikke si at jeg jobber med gris offentlig i alle fall). Kjenner en del bønder også som kjenner seg igjen i det. Bøndene får ofte hendvendelser om dyr som egentlig ligger og sover og det hender de får et dyr som bare ser litt pjuskete ut uten at det er noe galt med det. Folk flest kjenner ikke dyrene på samme måte og mange nøler litt når fremmede folk ringer dem. Selvfølgelig er det noen bønder der ute som ikke skulle vært det også, men det gjelder ikke alle. Anonymkode: b282d...d07 1
Gjest tullete rusk Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 3 minutter siden, stan said: Det er vel alt slags folk som er bønder som i andre yrker. Men én ting som er litt unikt er at for enkelte var det å bli ikke et aktivt valg. Det var skjebnen, siden de var arving til gården og noen måtte jo drive gården videre. Kanskje det sitter en og annen bonde som kanskje ikke burde vært det. Hverken for sin egen del eller for dyrene. Mener du at din versjon av bonde er den eneste riktige? Kanskje du ville vært like likeyldig om du visste at din profitt ville lide om du ringte dyrlegen Hva skal til for at du bryr deg om andre dyr?
stan Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, tullete rusk skrev: Mener du at din versjon av bonde er den eneste riktige? Kanskje du ville vært like likeyldig om du visste at din profitt ville lide om du ringte dyrlegen Hva skal til for at du bryr deg om andre dyr? Hvilken versjon? Jeg påpeker at det kan være personer som ikke burde være bønder som blir bønder. Mener du det er feil?
Gjest tullete rusk Skrevet 6. august 2019 #6 Skrevet 6. august 2019 On 7/31/2019 at 7:39 PM, AnonymBruker said: Jeg jobber med gris selv og har selv satt en gris litt tidlig inn i sykebingen. Den var helt fin igjen etter noen timer og hadde sannsynligvis bare sovet med foten i klem (griser liker å sove oppå hverandre). Har også satt en gris i sykebinge når bonden var borte på hytta. De sa de skulle se det an når de kom hjem, og dagen etter så jeg at de hadde begynt behandling 3 timer etter at jeg sa fra (Det betyr at de pakket sakene sine og kjørte rett hjem). Noen ganger er det bedre å se det an litt, andre ganger er det bedre å handle med en gang. Jeg føler at mange er veldig skeptiske til bønder etter den dokumentaren, spesielt grisebønder (jeg tør ikke si at jeg jobber med gris offentlig i alle fall). Kjenner en del bønder også som kjenner seg igjen i det. Bøndene får ofte hendvendelser om dyr som egentlig ligger og sover og det hender de får et dyr som bare ser litt pjuskete ut uten at det er noe galt med det. Folk flest kjenner ikke dyrene på samme måte og mange nøler litt når fremmede folk ringer dem. Selvfølgelig er det noen bønder der ute som ikke skulle vært det også, men det gjelder ikke alle. Anonymkode: b282d...d07 Sauen jeg snakker om lå på bakken lenge uten å bevege seg. Syntes det er nedlatende og arrogant å mene at mennesker overdriver når de er bekymret for dyr. En sau ligger ikke å sover på den måten, spesielt ikke om det dukker opp mennesker som tar på den. Hadde det vært en hund hadde det vært en dyrlege der for lenge siden. Regner med du ikke har sauer, for de sover ikke sånn. Ellers er det et faktum at bønder må skru av noe av sine empati med dyr for å overleve. Du hadde blitt et psykisk vrak om du sørget over alle grisene du sendte til slakteriet. Man kan ikke være bonde og være glad i dyr, da hadde man blitt ødelagt psykisk fordi man sender mange dyr til sin død hvert år
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #7 Skrevet 6. august 2019 Helt vanlig at folk driter i sauene sine. De får mer igjen på forsikringa om sauen dauer enn de får inn i kassa når den slaktes. Tallene om antall sau som blir tatt av ulv er også kraftig overdrevet. De fleste blir tatt av andre rovdyr. Anonymkode: dc729...989 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #8 Skrevet 6. august 2019 51 minutter siden, tullete rusk skrev: Sauen jeg snakker om lå på bakken lenge uten å bevege seg. Syntes det er nedlatende og arrogant å mene at mennesker overdriver når de er bekymret for dyr. En sau ligger ikke å sover på den måten, spesielt ikke om det dukker opp mennesker som tar på den. Hadde det vært en hund hadde det vært en dyrlege der for lenge siden. Regner med du ikke har sauer, for de sover ikke sånn. Ellers er det et faktum at bønder må skru av noe av sine empati med dyr for å overleve. Du hadde blitt et psykisk vrak om du sørget over alle grisene du sendte til slakteriet. Man kan ikke være bonde og være glad i dyr, da hadde man blitt ødelagt psykisk fordi man sender mange dyr til sin død hvert år Problemet er at folk roper ulv og da blir enkelte bønder litt tilbakeholden når fremmede ringer og roper ulv. Eller ikke ulv, men syk/skadet. I alle fall blandet storfebønder. Mange tror at storfe sover stående og får panikk når de ser ei ku som ligger med øynene igjen. De tenker at den er syk eller skadet. Mener ikke at alle bønder blir skeptiske når fremmede ringer dem og heller ikke at alle vanlige folk overdriver og dikter opp historier. Absolutt ikke. Og heller at folk ringer for mye enn for lite. Men akkurat nå som bønder er så lite populære kan jeg forstå at bonden er mere tilbakeholden. Anonymkode: b282d...d07 1
Gjest tullete rusk Skrevet 6. august 2019 #9 Skrevet 6. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at folk roper ulv og da blir enkelte bønder litt tilbakeholden når fremmede ringer og roper ulv. Eller ikke ulv, men syk/skadet. I alle fall blandet storfebønder. Mange tror at storfe sover stående og får panikk når de ser ei ku som ligger med øynene igjen. De tenker at den er syk eller skadet. Mener ikke at alle bønder blir skeptiske når fremmede ringer dem og heller ikke at alle vanlige folk overdriver og dikter opp historier. Absolutt ikke. Og heller at folk ringer for mye enn for lite. Men akkurat nå som bønder er så lite populære kan jeg forstå at bonden er mere tilbakeholden. Anonymkode: b282d...d07 Nordmenn misiker å være en byrde, om de ringer/ tar kontakt er det viktig. Ikke påsatå at bønder får mange falske meldinger, det er ikke tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #10 Skrevet 6. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig at folk driter i sauene sine. De får mer igjen på forsikringa om sauen dauer enn de får inn i kassa når den slaktes. Tallene om antall sau som blir tatt av ulv er også kraftig overdrevet. De fleste blir tatt av andre rovdyr. Anonymkode: dc729...989 Det er ikke " helt vanlig" nei. Det vanlige er at bøndene passer på dyrene sine og er glad i dem. Og forsikring dekker ikke tap mer enn på ett dyr, og ei søye er verdt mange dyr. For søyene får lam hver vår og de lammene er verdt penger og. Anonymkode: d045d...d67
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #11 Skrevet 6. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt vanlig at folk driter i sauene sine. De får mer igjen på forsikringa om sauen dauer enn de får inn i kassa når den slaktes. Tallene om antall sau som blir tatt av ulv er også kraftig overdrevet. De fleste blir tatt av andre rovdyr. Anonymkode: dc729...989 Å du er enda en av de som tror at den lille negative delen man hører om handler om alle 🙄 Anonymkode: 35b5c...78a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #12 Skrevet 6. august 2019 Har opplevd noe lignende som Ts. Gikk forbi et beite der et lite lam hadde satt seg fast i et gjerde. Ga beskjed til bonden og han kom på minuttet, så glad for beskjed 😀❤️ Jeg er overbevist om at de aller fleste bønder ikke ønsker dyrene sine vondt. Anonymkode: ab174...827 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2019 #13 Skrevet 6. august 2019 Veldig mange bønder har vel en annen jobb også for å få det til å gå rundt. Er ikke sikkert de bare kan dra fra denne. Anonymkode: 94124...9b0 3
Gjest tullete rusk Skrevet 6. august 2019 #14 Skrevet 6. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har opplevd noe lignende som Ts. Gikk forbi et beite der et lite lam hadde satt seg fast i et gjerde. Ga beskjed til bonden og han kom på minuttet, så glad for beskjed 😀❤️ Jeg er overbevist om at de aller fleste bønder ikke ønsker dyrene sine vondt. Anonymkode: ab174...827 Selvsagt ønsker ikke bøndene at dyrene deres lider. Men når et lam setter seg fast i gjerdet stresser de ikke, fordi det er normalt. En sau eller et lam klarer seg, de klarer lide noen timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå