AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 jeg har vært sykemeldt i noen uker pga utbrent, har jobbet masse over flere år og gått på en smell og arbeidsgiver er utålmodig og maser når jeg er klar til jobb igjen.. idag fikk jeg beskjed at hvis jeg ble sykemeldt vidre så kom leder til å underkjenne sykemeldingen pga jeg skal på et show med venner i neste uke( dumme meg som sa det høyt) ....tenker siden det ble truet med dette så ønsker jeg og si opp, all respekt og tillit er borte til den jobben👎🏻 Så, kan man gå på dagen når man er arbeidstaker? Anonymkode: dbc63...80a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Arbeidsgiver kan ikke underkjenne en sykemelding. Det er bare tull. Arbeidsgiver kan klage på sykemeldingen men det er til syvende og sist legens vurdering som gjelder. Du skal selvsagt ikke si opp før du har en annen jobb å gå til. Hvorfor skulle du gjøre det? Anonymkode: b2a3e...b29 16
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 Det står i kontrakten din. Har ikke du kontrakt er det gjerne 1 måned oppsigelse med mindre du har jobbet der i mange år. Anonymkode: 32bff...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Ja det kan du, men du mister noen rettigheter ovenfor NAV bla. Men en arbeidsgiver kan ikke underkjenne en sykemelding fra lege, når du er utbrent er det viktig at du gjør ting på privaten som er lystbetont -slik kommer du fortere i jobb igjen også. Lykke til! Anonymkode: 17587...0ce 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 Hvilken type jobb/bransje er dette?😳😳 Anonymkode: 36b3e...5af
Ullvott Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 (endret) Nei, du kan ikke gå på dagen som arbeidstaker. Det er kun ved avskjedigelse (ikke oppsigelse) at man ikke har oppsigelsestid. Arbeidsgiver KAN bestride sykemeldinger, og det skjer. Som regel handler det om konfliktfylte situasjoner på jobb. Du er sykemeldt pga arbeidsevnen din, og arbeidsgiver har kun rett til å vite om arbeidsevnen din (ikke diagnosen), men det trenger ikke bety at du ikke er i stand til å gjøre ting på fritiden. Likevel: når du er sykemeldt på grunn av utbrenthet lønner det seg ikke akkurat å flagge at du skal delta i energikrevende aktiviteter. Jeg forstår godt at arbeidsgiver ønsker at du skal bruke energien din på jobb og ikke på «tant og fjas» Endret 31. juli 2019 av Ullvott 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Men kjære deg. Du kan ikke si opp stillingen din uten å ha en ny jobb å gå til. Da får du 12 ukers ventetid hos nav før du kan få dagpenger. Veldig dumt. Og det er sikkert ikke lett å lete etter en ny jobb når man er syk. Sjefen din kan ikke underkjenne en sykemelding. Og om han prøver på noe som helst, så ber du om et møte med sjefen og legen din. Så blir det en slutt på det. Idiotisk sjef du har. Det er bare godt for deg å gjøre noe du liker. Det er ikke sånn at når man er sykemeldt så skal man sitte inne hele dagen. Anonymkode: 0d655...1e1 1
nomore82 Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 Når det gjelder oppsigelsestid så må du sjekke kontrakten din. Hva sier den om oppsigelsestid? Ofte begynner den med 1 måned, før den går til 3 måneder og kanskje til og med 6 måneder for de som har jobbet der lenge(typisk rundt 10 år eller mer). Dersom du går fra jobben din før oppsigelsestiden din er over så vil du naturligvis ikke få noen spesiell god attest fra arbeidsgiver. I tillegg kan og arbeidsgiver møte på økonomiske utgifter knyttet til dette, og disse kan de kreve at du dekker. Eksempler her er tapte oppdrag de veldig klart kan knytte til deg/ditt fravær eller utgifter knyttet til leige av vikar/arbeidskraft. Dette kan bli dyrt, og arbeidsgiver kan kreve at du dekker deler av eller hele utgiften. Dersom ikke noe er avtalt er det fristene i arbeidsmiljøloven som gjelder. Disse finner du her: Sitat § 15-3.Oppsigelsesfrister (1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. (2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder. (3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder. (4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted. Vær og obs på at dersom du slutter i jobben av egen fri vilje så vil du også få karantenetid på 3 måneder fra NAV. Dvs at du vil ikke ha rett på dagpenger før etter karantenetiden. Mitt klare råd her er å ikke finne på å si opp jobben din før du har noe nytt å gå til. Og skulle du allikevel velge å si opp jobben din, så stå i det minste ut oppsigelsestiden. 1
Mr&Ro Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 Sjefen kan så absolutt bestride sykemelding. https://www.nav.no/no/Lokalt/Oslo/NAV+Arbeidslivssenter+Oslo/nyheter-oslo/hva-skjer-når-arbeidsgiver-bestrider-arbeidstakers-sykmelding 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 Du kan ikke gå på dagen nei. Du kan si opp å være sykemeldt ut oppsigelsetiden. Men at du har en sosial aktivitet under sykemelding er langt i fra god nok grunn til å bestride sykemeldingen. Leger anbefaler faktisk nettopp slike aktiviteter, det å komme seg opp av senga og ut av huset er anbefalt ved utbrenthet. Hos meg så anbefalte lege, psykolog og faktisk NAV at jeg skulle være sosial og delta på sosiale settinger etter jeg ble utbrent, nettopp fordi det å bare ligge i senga kan gjøre vondt verre. Anonymkode: 18a7a...c8b 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #11 Skrevet 31. juli 2019 ja, beklager jeg mener bestride, ikke underkjenne... jeg trodde også at man kunne være med venner fordi om man er sykemeldt men... Det blir jo tatt som jeg ikke gidder å jobbe... og det blir feil... tenkte jeg skulle kontakte legen min imorgen og fortelle hva som ble sagt under samtalen.. det er konstant mas fra arbgiver og ledere så føler jeg blir mer stresset og blir dårligere ts Anonymkode: dbc63...80a
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 Du kan sjekke ut friskmelding til arbeidsformidling. Da beholder du sykepengene i 12uker eter at du har sagt opp jobben, så kan du gå rett på dagpenger uten karantene om du ikke finner deg noe nytt. Det forutsetter at du ble utbrent pga jobben, altså at du vil være arbeidsfør i andre stillinger. Anonymkode: f4060...830 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #13 Skrevet 31. juli 2019 Du kan jobbe under sykemelding. Tilrettelegging er pliktig. Og du plikte å medvirke. Å være sykemeldt er ikke ensbetydende med å holde seg borte fra jobb. Ei heller betyr sykemelding at man ikke skal kunne gjøre noe sosialt utenom, så lenge helse og funksjon tilsier det. Arbeidsgiver må bestride sykemelding og nav avgjør om du har rett på videre sykepenger. Anonymkode: f4fa9...b81 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #14 Skrevet 31. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg har vært sykemeldt i noen uker pga utbrent, har jobbet masse over flere år og gått på en smell og arbeidsgiver er utålmodig og maser når jeg er klar til jobb igjen.. idag fikk jeg beskjed at hvis jeg ble sykemeldt vidre så kom leder til å underkjenne sykemeldingen pga jeg skal på et show med venner i neste uke( dumme meg som sa det høyt) ....tenker siden det ble truet med dette så ønsker jeg og si opp, all respekt og tillit er borte til den jobben👎🏻 Så, kan man gå på dagen når man er arbeidstaker? Anonymkode: dbc63...80a Prøver du på å være morsom? Hvem kan gå på dagen når de er sykemeldt eller i fast stilling? Ingen! En arbeidsgiver som truer, skal politianmeldes. Trusler i arbeidslivet er ikke lov. Men om det du beskriver komme rinn under trusler, er vel mer tvilsomt. Tvilsom er også historien din. Anonymkode: 1e91c...2f6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #15 Skrevet 1. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøver du på å være morsom? Hvem kan gå på dagen når de er sykemeldt eller i fast stilling? Ingen! En arbeidsgiver som truer, skal politianmeldes. Trusler i arbeidslivet er ikke lov. Men om det du beskriver komme rinn under trusler, er vel mer tvilsomt. Tvilsom er også historien din. Anonymkode: 1e91c...2f6 Hvorfor er historien så tvilsom? Noe lignede har skjedd på min arbeidsplass (flere ganger). Anonymkode: a5ea5...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 Som andre sier, arbeidsgiver kan kun bestride sykemelding, og da må NAV og deres lege inn i bildet. Ikke la deg true, forhold deg saklig og rolig og henvis til NAV. Når det er sagt så er det rent strategisk lite lurt å dele hva man skal av sosiale aktiviteter. Det har arbeidsgiver ikke noe med, og kan føre til at det bare oppstår konflikter som dette. Det er synd at det skal være slik at man ikke kan fortelle om hva man liker å gjøre på fritiden på enkelte arbeidsplasser, men sånn er dessverre noen arbeidsgivere. Husk at det uansett ikke har noe å si for fritiden din . Selv om jeg ikke har en arbeidsgiver med den oppførselen, så er jeg uansett skeptisk til hva jeg deler vedrørende mitt privatliv. Selv om de fleste er vennlige på jobb, så er det først og fremst en arbeidsgiver, ikke en gjeng venner. Anonymkode: 0cf85...07a
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøver du på å være morsom? Hvem kan gå på dagen når de er sykemeldt eller i fast stilling? Ingen! En arbeidsgiver som truer, skal politianmeldes. Trusler i arbeidslivet er ikke lov. Men om det du beskriver komme rinn under trusler, er vel mer tvilsomt. Tvilsom er også historien din. Anonymkode: 1e91c...2f6 I for eksempel reklamebransjen og TV-bransjen finner du flust av sånne historier. Perioder med hardkjør (12-18 timers dager), dårlige kontrakter (midlertidig ansettelse på prosjekt), enorm konkurranse om de få stillingene som finnes (holdningene fra sjefene er «du skal være glad du fikk jobbe her, det finnes 20 stykk i køen når du bukker unna fordi du ikke takler presset»), dårlig lønn. Folk som fortsetter og fortsetter fordi de brenner for det – eller tror de brenner for det – og ender opp med å bli helt utbrent. Jeg klarte ikke mer etter 7 år. Det er to år siden, og det sitter i enda. Er i full jobb i en annen bransje. Kjeder meg litt mer på jobb enn før, men setter pris på å kunne kjede meg litt på jobb og ha et liv utenom heller enn å gå på turbomode 24/7 📽 Anonymkode: db5b9...bc0
Egenskap Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 Er så drit lei alle arbeidsgiver som skal være vrang. Hvorfor må vi jobbe der egentlig? eller det kun makt arbeidsgivere uttrykker 2019 i hverdag.
Gjest Melis123 Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 Om arbeidsgiver bestrider sykemeldingen din, kan du allikevel få medhold av NAV. Det er de som tar avgjørelsen til syvende og sist. Min arbeidsgiver sendte inn skriftlig bestridelse på en kortvarig sykemelding jeg hadde i vinter. Jeg kontaktet Nav per telefon og de mente det var grunnlag for sykepenger, så arbeidsgiveren min kom ingen vei med klagen. Jeg jobber fortsatt samme sted, men har i grunn mistet all tillit til min nærmeste leder, men er veldig glad jeg det løste seg. Ikke for pengene sin del, jeg hadde overlevd uten, men synes det var så ubehagelig å bli mistrodd. ikke si opp jobben din! Da slipper de for lett unna! Håper det løser seg🤞🏻
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan sjekke ut friskmelding til arbeidsformidling. Da beholder du sykepengene i 12uker eter at du har sagt opp jobben, så kan du gå rett på dagpenger uten karantene om du ikke finner deg noe nytt. Det forutsetter at du ble utbrent pga jobben, altså at du vil være arbeidsfør i andre stillinger. Anonymkode: f4060...830 Dette fikk jeg da jeg hadde en helt forferdelig arbeidsplass hvor jeg ble mobbet og hvor de delte svært private opplysninger om meg med andre nærliggende butikker (dette var på et senter) Anonymkode: a7855...33a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå