Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg sliter med sosial angst blandt annet. 

Men jeg skulle så gjerne spurt en av naboene om hjelp til mating av katt, og eventuelt vanning av blomster. 

Jeg føler jeg hsr et godt nabo forhold til de 4 nærmeste, så er det bare å spørre? Er det frekt? Tilbyr man gave eller penger når man spør? 

Det er snakk om 3 dager bare, i første omgang. Men hvordan spør jeg? Ringer jeg på, eller venter jeg til en av de er tilfeldigvis ute? 

"Hallo! Jeg skal være borte noen dager, så jeg ville høre om dere hadde mulighet til å se til og mate pus de dagene jeg er bortreist?" 

Jeg vet dette er skikkelig teit, men jrg klarer ikke å finne ut hva jeg skal si, og om jeg i det hele tatt tør. Tenk om de synes jeg er teit og frekk som i det hele tatt spør, og mener jeg misbruker de eller, ja.. 

Anonymkode: ac988...347

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at jeg har noen andre som kan passe pus, men de bor 20 min unna, så hadde vært enklest om en nabo kunne stille opp. 

Ts

Skrevet

Du kan jo bare ringe på og spørre. De sier vel fra hvis de ikke kan. Du gir en liten gave etterpå når du kommer hjem, en blomst, en flaske vin eller no.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke frekt å spørre. Er bare gå bort, si hei, småprate et minutt og så gå rett på sak :)

Anonymkode: 477a6...77c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke frekt å spørre. Er bare gå bort, si hei, småprate et minutt og så gå rett på sak :)

Men da er det vel best at de er tilfeldigvis ute? Blir vel litt rart å ringe på, småprat også spørre? 

Skal jeg nevne noe om penger når jeg spør, eller skal jeg bare gi det etterpå? 

Jeg har nervene på utsiden av kroppen her nå, og jeg vil virkelig ikke gjøre dette. Men jeg vet det er normalt å spørre om slike ting, og jeg må tøre å gå uten for bobla mi. 

Ts

Skrevet

Er det naboer du ganske ofte møter og småprater med i innkjørsel/oppgang, så er det bare vente til dem er ute. Er det noen du ikke så alt for ofte ser ute, så ringer du bare på. 
Jeg har selv tre naboer jeg kunne spurt om kattepass om jeg hadde hatt behov, to av dem møter jeg så sjeldent ute at der hadde jeg bare ringt på å spurt, mens siste naboen hilser jeg på nesten daglig. 

Du trenger ikke nevne noe om betaling, med mindre dem spør. 
Kjøp en flaske vin, en blomst eller noe slikt til dem som takk for hjelpen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å ringe på og spørre. Ikke noe galt i det. Selv har jeg vannet blomstene til mamma sin nabo til og med, og de bor langt unna meg. Da fikk jeg en liten gave som takk for hjelpen. 

Anonymkode: 3ec19...2f4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Er det naboer du ganske ofte møter og småprater med i innkjørsel/oppgang, så er det bare vente til dem er ute. Er det noen du ikke så alt for ofte ser ute, så ringer du bare på. 
Jeg har selv tre naboer jeg kunne spurt om kattepass om jeg hadde hatt behov, to av dem møter jeg så sjeldent ute at der hadde jeg bare ringt på å spurt, mens siste naboen hilser jeg på nesten daglig. 

Du trenger ikke nevne noe om betaling, med mindre dem spør. 
Kjøp en flaske vin, en blomst eller noe slikt til dem som takk for hjelpen. 

Takk for svar. 

Er det greit å spørre slik jeg skrev i HI? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt katt i flere år og er borte rett som det er i 3-4 dager. Jeg setter bare ekstra med mat og vann på gulvet og ene vinduet oppe. Da hoppet katta ut og inn som den vil. Aldri gått tom for mat og vann og katta har klart seg helt utmerket alene.

Du trenger ikke pass for 3 dager, katter klarer seg fint selv.

Anonymkode: 6a031...316

AnonymBruker
Skrevet

Ok, nå er det flere av dere som sier det går helt fint. Så nå skal jeg finne en unnskylding til å gå ut, og om en av naboene er ute, så spør jeg.... 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt katt i flere år og er borte rett som det er i 3-4 dager. Jeg setter bare ekstra med mat og vann på gulvet og ene vinduet oppe. Da hoppet katta ut og inn som den vil. Aldri gått tom for mat og vann og katta har klart seg helt utmerket alene.

Han hopper dessverre ikke ikke høyere enn en sofa, og alle vinduene er høyere enn det, har heller ikke katteluke. 

Samtidig vil jeg veldig gjerne vite at noen ser pus hver dag om noe skulle skje. 

Skrevet

Hei! 

Forrige uka var jeg i akkurat samme situasjon som deg. Jeg sendte SMS til en nabo jeg nesten ikke kjenner. Tenkte det var lettere for henne å evt. si nei da. Følte meg litt frekk, men var desperat. Og hun sa ja, og det gikk kjempefint! Vi ble enige om at det er fint å kunne være naboer som stiller opp for hverandre :) 

Lykke til! Håper det ordner seg!

PS: Du gjør helt rett i å skaffe pass. Det er ikke lov å la katter være uten tilsyn i mer enn 24 timer ifølge dyrevelferdsloven: 

"Tilsyn Katten skal ha tilsyn minimum én gang per dag. Det betyr at dyreholder fysiske skal sjekke at katten ikke er syk, har sår eller skader. Katten skal også ha sosialt samvær med mennesker daglig (se avsnitt om sosialt samvær/tamhet).  Ved behov skal katten ha veterinærbehandling, i tvilstilfeller skal veterinær kontaktes.  Det er en utbredt oppfatning at katter klarer seg på egen hånd og kan overlates til seg selv i kortere eller lengre perioder. Dette er ikke akseptabelt. Man kan ikke forlate katten uten å sørge for tilsyn og stell minst én gang per døgn. Tilsyn skal også være tilpasset det enkelte individs behov. Kattunger, eldre, syke, skadde, drektige og diende dyr vil gjerne ha behov for hyppigere tilsyn. Dyreholder skal til enhver tid ha oversikt over antall dyr i dyreholdet. For å forhindre uønsket formering og forvillede katter, bør katteeier informeres om nytten ved sterilisering/kastrering"

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å banke/ringe på hos naboen om de ikke er ute :) Ikke noe galt i det. Gjort det selv med naboer når jeg lurer på noe viktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Du bryter loven. Katten skal ha tilsyn hver dag. 

Anonymkode: fc9ad...b0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg skulle så gjerne spurt en av naboene om hjelp til mating av katt, og eventuelt vanning av blomster. 

Jeg føler jeg hsr et godt nabo forhold til de 4 nærmeste, så er det bare å spørre? Er det frekt? Tilbyr man gave eller penger når man spør? 

Det er snakk om 3 dager bare, i første omgang. Men hvordan spør jeg? Ringer jeg på, eller venter jeg til en av de er tilfeldigvis ute? 

"Hallo! Jeg skal være borte noen dager, så jeg ville høre om dere hadde mulighet til å se til og mate pus de dagene jeg er bortreist?" 

Jeg vet dette er skikkelig teit, men jrg klarer ikke å finne ut hva jeg skal si, og om jeg i det hele tatt tør. Tenk om de synes jeg er teit og frekk som i det hele tatt spør, og mener jeg misbruker de eller, ja.. 

Østlendinger i sitt eget nøtteskall

Anonymkode: e7ea1...1c0

• Liker 1
Skrevet

Bare spør! Jeg hadde stilt opp om en nabo hadde spurt oss.

vi var borte ganske lenge i fjor. Da spurte jeg om naboen kunne ta inn posten for oss og trille bort søppeldunken

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

så hadde vært enklest om en nabo kunne stille opp. 

har du ikke blitt litt brå kjekk nå?

AnonymBruker
Skrevet

Må alle østlendinger si dette som et tillegg? hvorfor må vi alle vite det

Skrevet

Det er ikke lov

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kanin, inngjerdet i hagen. Vi har flere sett med naboer som kan se etter den. Jeg vil råde deg til å øve deg litt ang sosial angsten. Sett det små mål, hils på en nabo, vær behjelpelig med å ta inn posten feks

Anonymkode: a2afb...12b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...