Gå til innhold

Hjelp, nyutdannet student uten jobb og ikke krav på dagpenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Råd og tips ønskes! Jeg avsluttet en bachelorgrad nå i juni, og begynte å søke jobber i januar. Har fått karriereveiledning på skolen, med hjelp fra Manpower med tips og gjennomgang av både CV og søknad.

Har fortsatt ikke fått jobb og den lille deltidsjobben jeg har (som jeg hadde gjennom studiene) rekker ikke til alle utgiftene. Jeg har ikke krav på dagpenger, og nå begynner det å bli dårlig med penger igjen :( Jeg er villig til å gjøre/jobbe med hva som helst, men enten er jeg ukvalifisert pga manglende erfaring, eller overkvalifisert pga bachelorgraden (!). Eller så ønsker de seg yngre arbeidstakere (jeg er 29), men stort sett så får jeg ingen tilbakemelding/svar.  Har meldt meg hos vikarbyrå osv. Har ikke muligheten til å flytte hjem til foreldre.

Hva gjør man? Andre som har vært i samme situasjon som kan fortelle hvordan dere fikk det til å gå rundt? Og hvor lenge tok det før dere fikk napp med jobb?

Anonymkode: a7803...4cd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Råd og tips ønskes! Jeg avsluttet en bachelorgrad nå i juni, og begynte å søke jobber i januar. Har fått karriereveiledning på skolen, med hjelp fra Manpower med tips og gjennomgang av både CV og søknad.

Har fortsatt ikke fått jobb og den lille deltidsjobben jeg har (som jeg hadde gjennom studiene) rekker ikke til alle utgiftene. Jeg har ikke krav på dagpenger, og nå begynner det å bli dårlig med penger igjen :( Jeg er villig til å gjøre/jobbe med hva som helst, men enten er jeg ukvalifisert pga manglende erfaring, eller overkvalifisert pga bachelorgraden (!). Eller så ønsker de seg yngre arbeidstakere (jeg er 29), men stort sett så får jeg ingen tilbakemelding/svar.  Har meldt meg hos vikarbyrå osv. Har ikke muligheten til å flytte hjem til foreldre.

Hva gjør man? Andre som har vært i samme situasjon som kan fortelle hvordan dere fikk det til å gå rundt? Og hvor lenge tok det før dere fikk napp med jobb?

Se om du kan få sosialpenger og søk på bostøtte :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, det er hardt. Jeg var der også når jeg var nyutdannet. Hadde akkurat tjent for lite på deltidsjobben for å ha krav på dagpenger. Jeg vet ikke om du evt kan få hjelp av sosialen hvis det blir skikkelig krise. Det jeg gjorde var å bli tilkallingsvakt, innenfor helse får du ofte det selv om du ikke er utdannet innen helse, eks sykehjem. Evt hva med barnehage? Det er så viktig å få seg jobb slik at man ikke får hull i cv’en. 

Men stå på, ha troa på at det ordner seg. Er en tøff tid å søke og ikke få napp, men ikke gi opp:)

Anonymkode: bb929...d5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Been there, done that. Mastergrad i tillegg. Ente med at jeg fikk jobb på Rema i kassa. 

Etter ca 4 mnd, kom jeg i prat med en kunde mens han pakket ned varene sine. Han ble sjokkert og gav meg kortet sitt, kunne sette meg i prat med noen kontakter. Fikk komme på et intervju og måtte forklare Rema-jobb på cv etter masteren. «Det var enten å ta jobben i kassa og betale regninger, eller ende på gata/nav». Fikk jammen jobb! 😊 

Anonymkode: 3202f...421

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Søkt over hele landet? Evt så blir det å søke sosialstønad.

Anonymkode: 34734...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilkallingsvikar. Overalt. Sykehjem, pu-bolig, hjemmehjelp, skole/sfo, barnehager, butikker, kiosker, bensinstasjoner, vaskejobber.

Anonymkode: 4342c...72d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du er villig til å ta "hva som helst", så anbefaler jeg i første omgang å ta kontakt med alle vikar/bemanningsbyrå. De betaler som regel hver 14 dag, slik at du slipper å vente (i verste fall) 6 uker på første lønn. Fortell dem at du kan jobbe med hva som helst, og at du vil jobbe så mye som overhodet mulig. 

Ellers så starter jo skolene opp snart, og det er alltid behov for vikarlærere. Du får ganske grei lønn (jeg fikk mellom 280 og 310 kr timen, ingen pedagogikkutdanning). Det negative er jo at du blir ringt når du trengs, og det fører til mindre sikkerhet. 

Bostøtte er også noe du burde søke på. Det kan dog ta 2 mnd før du får svar på første søknad. Er ikke sikker på hva sosialen har å tilby, om du bor på en dyr plass så er det ikke sikkert de vil dekke alt av husleie f.eks. 

Men, jeg var i samme posisjon som deg, og kombinasjonen av vikarbyrå og vikar på skole reddet meg. 

Anonymkode: 258a7...fa5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du meldt deg som arbeidssøker hos NAV? Viktig å gjøre det selv om du ikke har rett på dagpenger, det kan gi rett på rentefritak hos lånekassen blant annet. Og få deg gjerne en time hos en veileder på navkontoret. De kan hjelpe med eventuelle søknader på bostøtte/livsopphold og selvfølgelig også med jobbsøkingen. Lykke til, det ordner seg👍

Anonymkode: 51a57...e49

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sosialhjelp?

Anonymkode: 3e5ca...3f6

Skrevet

Sosialhjelp kan du høre om du kan få. Ellers bør du søke jobb over hele landet, vær villig til å flytte (men selvsagt bare for en relevant jobb, du trenger ikke flytte for en jobb på Rema).

• Liker 1
Skrevet

Butikkjobber er relativt enkle å få. Jeg har master og jobber i butikk. Har aldri hørt at jeg er overkvalifisert i alle fall :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Har vært i en lignende situasjon, jobbet som vikar i barnehage i et halvt år, gjennom JobZone. Dårlig betalt og trivdes overhodet ikke med det, men det fikk økonomien til å gå rundt mens jeg søkte jobber. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det har noe for seg å flytte, dersom det virkelig brenner på dass NÅ. 

Det å flytte er en veldig dyr prosess, kan fort koste flere titusener av kroner. Ja - dersom TS får seg relevant jobb for studiene, og h*n har råd til å flytte, så er det absolutt noe en bør gjøre. 

Men dersom det er slik at TS ikke har råd til husleie / mat / regninger, og lever fra uke til uke, så er det relativt liten sjanse at h*n også har råd til å flytte. 

Videre kan det ta flere uker til mnd. før en har jobbkontrakt på bordet - spesielt på søknader som ligger ute nå. 

Jeg har vært i samme situasjon som TS, og kan vel egentlig bare si at det beste alternativet er å oppsøke alt av lokale arbeidsgivere, og helst de som betaler lønn annenhver uke - dersom det virkelig stresser.

Sist jeg flyttet fra ene siden av landet til andre, så kostet det meg nesten 40000 kr; alt i alt. 

Anonymkode: 258a7...fa5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 31.7.2019 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i samme situasjon. Det var Academic Work som ga meg jobbtilbud. Deretter ble jeg fast ansatt hos kunden, siden jeg likte meg sågodt.

Anonymkode: fee3d...512

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Clefable skrev:

Butikkjobber er relativt enkle å få. Jeg har master og jobber i butikk. Har aldri hørt at jeg er overkvalifisert i alle fall :fnise:

Hva har du master i?

Anonymkode: fee3d...512

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere kommuner i nord og i Innlandet som skriker etter folk. Da jeg var ferdig med bachelor i fjor var det 5-6 i kullet mitt som rett og slett flyttet til slike plasser. 2 er tilbake, de andre er etablerte med skikkelig voksenpoeng allerede. Men i mitt kull hadde egentlig alle minst ett jobbtilbud da høsten kom. Hva studerte du?

Anonymkode: a08fa...ad7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt i samme situasjon. Fikk lov til å jobbe ekstra mye i deltidsjobben på høsten, da gikk det akkurat rundt takket være litt oppsparte midler.

Etter jul fikk jeg meg fulltidsjobb som vikar i bhg mens jeg sendte ut søknader. Fikk plutselig to jobbintervju på samme dag (de eneste to jobbintervjuene jeg fikk..) og var desperat etter å komme bort i fra den bhg-jobben der jeg mistrivdes utrolig mye (dårlig sosialt miljø).

Så jeg gav ALT på intervju og den ene plassen ville virkelig ha meg, men de ringte meg samme ettermiddag og sa de mest sannsynlig ikke hadde råd til å ansette meg. Så da sa jeg at jeg var villig til å gå betydelig ned i lønn i forhold til utdannelsen min, bare for å få erfaring og relevant arbeid på CV. 

Etter tre mnd med dårlig lønn i ny jobb, fant de nok midler til å ansette meg med full lønn. Ble der i tre år og trivdes kjempegodt! Sluttet da en tidligere kollega headhuntet meg til konkurrerende bedrift, fikk et heftig lønnspåslag :) 

Når nyutdannede nå tar kontakt med oss for å høre om mulighet til ansettelse, inviterer jeg dem alltid inn for en samtale. Uansett. For jeg vet hvor vondt det er å stå der med lua i hånda og hvor mye det «koster» å albue seg frem og prøve å selge seg selv til potensielle arbeidsgivere. Så de som tørr og våger får alltid komme inn hos oss for en samtale, og ganske mange har fått jobb også.

Mitt tips: gjør det du må for å overleve midlertidig (om ikke annet blir det en fin historie å fortelle barnebarna..), og gi ALT for å komme i kontakt med arbeidsgiverne du drømmer om. Ikke vær redd for å ringe og invitere deg selv på intervju/kaffe selv om de ikke har utlyst noen stillinger!

Anonymkode: bbf6b...8fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 1.8.2019 den 12.38, Clefable skrev:

Jeg mener jo ikke selv at jeg er overkvalifisert. Jeg har jo bare jobbet i butikk siden jeg selv var 18. Men alle butikkjobbene jeg har søkt på har valgt å ansette de på 18-20 år, fremfor meg som er voksen og som nok har høyere timelønn enn de yngste. Hvilken butikkjede jobber du i? Og hva har du master i, siden du jobber i butikk?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode råd og tips! Jeg har lest alle. Krysser fingrene for at jeg finner en løsning. Søker som sagt i HI på alt :) skal prøve anbefalte vikarbyrå.

TS

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...