Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterer til fest eller vorspiel noen ganger i året. Vasker hus, rydder, pynter og setter frem potetgull eller reker og vin osv. Spanderer alltid fra barskapet og trakter kaffe. Så tar vi oppryddingen dagen derpå. Det kommer som regel mange og blir alltid vellykket. Liker å invitere andre på fest, men det er veldig sjeldent noen gidder å invitere tilbake. Mange av de er ungkarer. Vi har fire barn og tre jobber, så kjedelig å alltid måtte lage til og stille huset til disposisjon. Har etter mange år blitt litt lei. Nå er det ei jeg kjenner som maser på meg om når jeg skal ha stor sommerfest. En del av meg ønsker å ordne fest, en annen del IKKE! Har noen ganger spurt andre direkte om de kanskje har lyst å ha vorspiel/fest når vi har planlagt å treffes. Det har ikke blitt noe av. Så om vi skal feste, så må jeg tydeligvis invitere hjem til oss. 

Hva hadde du tenkt om du var meg? 

Anonymkode: 06ef9...3c8

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å invitere til middag og fest. Spiller ingen rolle om andre inviterer og jeg teller ikke 'poeng'. Inviterer fordi jeg har lyst😊

Anonymkode: cf003...0cf

• Liker 22
Skrevet

Jeg ville svart venninnen at om hu ønsker sommerfest får hu stelle i stand så kommer dere gjerne:) 

• Liker 26
Gjest loveli
Skrevet (endret)

Ikke alle liker å ha folk i hus.

Jeg har et fittedyrt gulv og ønsker ikke masse riper og væskeskader. Folk jeg kjenner som ber folk bare ler når en stol som dras vekk fra spisebordet skraper opp gulvet deres. Det er ikke så nøye liksom. For meg hadde det vært krise.

Hvorfor ha et fittedyrt gulv? Fordi jeg utenom sosiale sammenkomster er av den introverte typen som vil ha det plettfritt rundt meg når jeg sitter alene i sofaen med en bok. 🤣 Kanskje det ikke gir mening, men for meg som er mest alene er det bare sånn.

Ellers kan det være 1000 grunner til at folk ikke ønsker masse besøk.

(Sier ikke at folk som ber folk hjem ikke har det fint, men de klarer å overse en ripe i gulvet. Jeg hadde bare sett på den og blitt plaget av den daglig. #hjerneskada)

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Har dine venner fått inntrykk av at du har lyst til å stelle i stand selv? Jeg har en slik bekjent, hun skal invitere til fest hver gang, på sin måte, og nåde noen om de prøver å invitere tilbake, å ta fra henne "æren" og "rutinen" hun skal ha på fest. 

Anonymkode: 407e5...550

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Jeg har et fittedyrt gulv og ønsker ikke masse riper og væskeskader. Folk jeg kjenner som ber folk bare ler når en stol som dras vekk fra spisebordet skraper opp gulvet deres. Det er ikke så nøye liksom. For meg hadde det vært krise.

Hvorfor ha et fittedyrt gulv? Fordi jeg utenom sosiale sammenkomster er av den introverte typen som vil ha det fint rundt meg når jeg sitter alene i sofaen med en bok. 🤣 Kanskje det ikke gir mening, men for meg som er mest alene er det bare sånn.

Sier ikke at folk som ber folk hjem ikke har det fint, men de klarer å overse en ripe i gulvet. Jeg hadde bare sett på den og blitt plaget av den daglig. #hjerneskada

Vel, da må du nesten bare få ha ditt "fittedyre" gulv i fred. 😊

Hi

• Liker 21
Gjest loveli
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, da må du nesten bare få ha ditt "fittedyre" gulv i fred. 😊

Hi

Jepp!

Men jeg tar med vertinnegave og hjelper alltid med å rydde etter selskapet jeg har vært i.

Hvis det blir et problem for folk at jeg ikke ber dem hjem til meg kan vi jo bare møtes ute på restaurant.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, loveli skrev:

Hvorfor ha et fittedyrt gulv? Fordi jeg utenom sosiale sammenkomster er av den introverte typen som vil ha det plettfritt rundt meg når jeg sitter alene i sofaen med en bok. 🤣 Kanskje det ikke gir mening, men for meg som er mest alene er det bare sånn.

(Sier ikke at folk som ber folk hjem ikke har det fint, men de klarer å overse en ripe i gulvet. Jeg hadde bare sett på den og blitt plaget av den daglig. #hjerneskada)

Det er helt ok at du ikke ønsker å invitere noen fordi de kan skrape opp gulvet ditt.

Men du kan ikke forvente å bli invitert til andre når du aldri inviterer tilbake. Slikt blir lagt merke til over tid. 

Anonymkode: 27322...2e3

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å invitere folk! Jeg koser meg ikke, føler ikke at jeg gjør en god jobb, og kan være stresset i flere uker før hendelsen.

Derfor får jeg null dårlig samvittighet over å la folk som koser seg med sånt ta ansvaret når de selv ønsker det. Dersom noen ber deg om å gjøre det, kan du jo velge å A) bli smigret over at de liker festene dine så godt, eller B) bli fornærmet fordi du føler de bør ordne det selv. Det er ditt valg. 

Anonymkode: b7008...d98

• Liker 4
Skrevet

Her har vi ikke plass.
Vi har en knøttliten hybel per dags dato, hvor sitteplassen passer akkurat en 2+3 hjørnesofa med ett bord.. 1m unna er det skrivebord med PC,  går du 3m andre veien så er det kjøkken.. Bad + 1 soverom som akkurat passer en dobbelseng :fnise: 
Og det er det..
Da drar vi heller på besøk til andre enn å skvise de inn her :)  
(vi sparer til å kunne kjøpe eget^^)

Skrevet (endret)

Jeg har også sånne venner bare at det gjelder middag. Jeg er vant til å spandere når jeg har gjester, men det er ikke de tydeligvis. Skal det være mat skal alt regnes på å være spleiselag, eller ta med en rett hver... Og det er til og med noen av vennene som sitter mye bedre i det økonomisk enn meg 🙄 Jeg spanderte alt hos meg. Velkomstdrink, middag laget fra bunnen med ordentlige råvarer, frukt/snacks og dessert.. Men så fikk jeg nok å sluttet med det, da de aldri invititerer på annet enn en potetgullpose til vors eller spleising... De maser fremdeles om min siste middag som var for over et år siden nå. Syns det er veldig spesielt, når de ikke invitere på det samme tilbake. Får lyst til å si at de kan invitere på en helaften selv..?? 

Endret av Vinky
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke å invitere folk! Jeg koser meg ikke, føler ikke at jeg gjør en god jobb, og kan være stresset i flere uker før hendelsen.

Derfor får jeg null dårlig samvittighet over å la folk som koser seg med sånt ta ansvaret når de selv ønsker det. Dersom noen ber deg om å gjøre det, kan du jo velge å A) bli smigret over at de liker festene dine så godt, eller B) bli fornærmet fordi du føler de bør ordne det selv. Det er ditt valg. 

Anonymkode: b7008...d98

Helt OK det. Men du kan ikke forvente å bli invitert i lengden heller da. 

Mange liker sosiale sammenkomster, og tar gjerne initiativ, men ønsker også å selv bli invitert en gang iblant. Det er ikke så gøy å være den som alltid må invitere, ha alt arbeidet og alt styret hver gang. 

Etterhvert slutter man å be de som aldri gir noe tilbake. 

Ts, jeg skjønner deg godt! 

Anonymkode: 27322...2e3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er folk dumme eller?

Det er da ikke sånne tilfeller det er snakk om!

Anonymkode: 3b27b...2a7

AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg skjønner det veldig godt, det er ikke gøy å invitere til fest hele tiden, og så når de har fest gidder de aldri å invitere deg tilbake eller om det er noe så enkelt som å møtes for en øl eller to.

Vi hadde kule fester i et par år, og vi endte med for et par år siden å slutte å invitere til fest lengre, fordi folk sluttet å komme, og vi mistet også disse som venner fordi de aldri inviterte oss tilbake på noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

som helst.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er bosituasjonen til de andre da? Bor de tett på andre, eller veldig trangt, er det jo ikke egnet sted for fest. Kanskje dere kan gå litt ut i stedet for at noen alltid inviterer hjem?

Anonymkode: 43408...e6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan er bosituasjonen til de andre da? Bor de tett på andre, eller veldig trangt, er det jo ikke egnet sted for fest. Kanskje dere kan gå litt ut i stedet for at noen alltid inviterer hjem?

Anonymkode: 43408...e6d

HERREGUD...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg inviterer aldri fordi jeg bor lengst borte fra sentrum, og folk ser på det som et ork å komme seg hit, og da blir plutselig gjestene veldig få... (Overnatting er ikke et alternativ)

Anonymkode: 0bdaa...9e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg inviterer aldri fordi jeg bor lengst borte fra sentrum, og folk ser på det som et ork å komme seg hit, og da blir plutselig gjestene veldig få... (Overnatting er ikke et alternativ)

Anonymkode: 0bdaa...9e8

Du skjønner det at det å invitere på noe behøver ikke alltid bety hjem til deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst å lage middag her, grille eller spandere velkomstdrinker. Jeg forventer ikke at andre skal lage til så mye. Forventer ikke servering. Kan ta med min egen drikke og potetgull til alle 😔

Hadde blitt så glad om det tikket inn en melding der vi ble invitert til andre en kveld, men det skjer ikke. 

Vennene våre er like glade i å ta en fest som oss, så føler det er litt dårlig gjort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...