Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Har begynt å jobbe på restaurant/serveringssted og fikk kontrakten i dag. Den forteller 160,- /t over fylte 20, og henviser til en unngått forskrift. I følge lovdata er lønnsbestemmelsen 167,9 /t pr 1.juni 2019.

Ingen UB-tillegg eller andre tillegg gis, er det da rettferdig å kreve høyere timelønn når jeg ikke får noen som helst tillegg? 

Er også ansatt som tilkallingshjelp i kontrakten, men jeg er jo mer kokk/vikar/deltidsansatt?

Det står heller ikke noe om lønn hvis jeg er syk en dag. Vil jeg få utbetalt lønn hvis jeg er hjemme en dag?

Dessuten har jeg jo jobbet i noen år og opptjent ansiennitet, det nevnes heller ikke i lønnen, er det noe man alltid har krav på?

Aner ikke om dette ble plassert i riktig emne.

Takk på forhånd om noen kloke hjerner har kloke svar.

Anonymkode: b041f...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at minstelønnen skal være 167.90, så det kan du be dem rette opp. 

Tillegg er tariffbestemt, så dersom det ikke er tariffavtale i bedriften så har du ikke krav på tillegg. 
Ansiennitet er også tariffbestemt, så uten tariffavtale så har ikke ansiennitet noe å si... 

Angående hva du er ansatt som, så kommer det an på mye. Har du faste vakter er du deltidsansatt, har du ikke faste vakter er du tilkallingshjelp. 

Sykelønn er lovregulert, du må ha jobbet hos arbeidsgiveren minst fire uker før du har krav på lønn ved sykemelding. 
Du har rett på å bruke egenmelding ved sykdom når du har vært ansatt 2 måneder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...