Gå til innhold

Kan noen hjelpe med med ulønnet permisjon spørsmål?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei  

situasjonen vår: barn født 3/1-19. 100% foreldrepenger. Jeg skal egentlig begynne å jobbe i slutten av august. Men siden datteren vår vil trenge antibiotika forebyggende( vil ikke utlevere oss mer) anbefaler legene oss å vente med barnehagestart som er planlagt i desember( når far er ferdig med sin perm) Så jeg tenker å søkte ulønnet perm fra desember til august.

Men har kan sjefen min nekte meg dette? Og hvor lang tid i forveien skal man søke? Leter på nav, men finner ikke konkret svar.

Anonymkode: 2d7e8...387

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står litt her, og linkes til arbeidsmiljøloven mht når det må varsles (se bilde). Ville snakket med arbeidsgiver så snart som mulig, men du er innenfor regelverket så lenge du varsler 4 uker før.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/

07F1AFFD-34DA-4317-933D-20619C09085F.jpeg

Anonymkode: 87f28...7ea

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står litt her, og linkes til arbeidsmiljøloven mht når det må varsles (se bilde). Ville snakket med arbeidsgiver så snart som mulig, men du er innenfor regelverket så lenge du varsler 4 uker før.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/

07F1AFFD-34DA-4317-933D-20619C09085F.jpeg

Anonymkode: 87f28...7ea

Tusen takk for hjelpen og tiden din! Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av nav om at jeg måtte søke min arbeidsgiver senest 3 mnd før min lønnede permisjon gikk ut.

Ellers så kan de ikke nekte nei, både mor og far har rett på inntil ett år ulønnet permisjon så lenge det tas direkte etter den lønnede. Altså man mister retten dersom feks mor går tilbale til jobb mens far har pappaperm for så å ta ulønnet etter pappapermen. Da er det far som må ta ulønnet. 

Anonymkode: d5596...c05

Gjest Albbas
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk beskjed av nav om at jeg måtte søke min arbeidsgiver senest 3 mnd før min lønnede permisjon gikk ut.

Ellers så kan de ikke nekte nei, både mor og far har rett på inntil ett år ulønnet permisjon så lenge det tas direkte etter den lønnede. Altså man mister retten dersom feks mor går tilbale til jobb mens far har pappaperm for så å ta ulønnet etter pappapermen. Da er det far som må ta ulønnet. 

Nei man mister ikke retten da. Men man kaaaan kanskje miste retten hvis man tar ut ferie mellom lønnet og ulønnet (verken NAV eller Arbeidstilsynet kan svare på om dette stemmer, da det ikke er prøvd rettslig). Men pappaperm i mellom er OK.

https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-permisjon-ulonnet-permisjon/

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Albbas skrev:

Nei man mister ikke retten da. Men man kaaaan kanskje miste retten hvis man tar ut ferie mellom lønnet og ulønnet (verken NAV eller Arbeidstilsynet kan svare på om dette stemmer, da det ikke er prøvd rettslig). Men pappaperm i mellom er OK.

https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-permisjon-ulonnet-permisjon/

Se der ja.

Da har jeg fått feil info fra nav. Ikke så uvanlig det da, hehe! Men greit å vite til neste gang.

Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Se der ja.

Da har jeg fått feil info fra nav. Ikke så uvanlig det da, hehe! Men greit å vite til neste gang.

NAV har ingenting med ulønnet permisjon å gjøre, så de kan ingenting om det dessverre. Og av og til uttaler de seg feil... 

• 1 måned senere...
Skrevet
På 31.7.2019 den 18.50, Albbas skrev:

Uff. Så det vil si at siden jeg har begynt på jobb igjen og tok ut 3 feriedager føre oppstart av jobb, så har jeg nå mistet retten til å ta ulønnet perm når far er ferdig med sin perm i desember? Ts

Skrevet

Du må jo bare snakke med arbeidsgiver. Om det er vanskelig for deg å sette deg inn i, så er det vel vanskelig for dem også, så hvorfor skal de være vanskelig på dette om det er noe du ønsker, og du sier fra i god tid?

Anonymkode: c4f86...3dc

• Liker 1
Skrevet

Prat m arbeidsgiver. Ikke verre enn det 👍

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Uff. Så det vil si at siden jeg har begynt på jobb igjen og tok ut 3 feriedager føre oppstart av jobb, så har jeg nå mistet retten til å ta ulønnet perm når far er ferdig med sin perm i desember? Ts

Det er sykepengerettigheter under ulønnet perm det først og fremst går utover. Vanskelig å si om de 3 dagene betyr noe, da verken NAV eller Arbeidstilsynet er sikre på hvordan lovteksten skal tolkes. 

Ulønnet permisjon får du nok. :)

Skrevet

Ville bare snakket med arbeidsgiver med en gang. Det skal vel være en veldig kjip arbeidsgiver om de ikke vil gi deg det, men de har jo behov for å planlegge og må derfor få beskjed så raskt som mulig.

Anonymkode: 9b5de...7c7

Skrevet

Men om det er anbefalt utsatt barnehagestart, har du sjekket om du har rett på pleiepenger? Du får jo på en måte ikke lov til å jobbe fordi du må være hjemme med barnet?

Anonymkode: 9ce29...666

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...