Gå til innhold

Har dere noen tips til meg som er arbeidsledig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsledig etter nedbemanning i tidligere jobb, der jeg ble oppsagt for et år siden. Ett år er gått og jeg har fortsatt ikke ny jobb. Jeg begynner å bli bekymret for fremtiden. Jeg er heldig som får bo gratis hos et familiemedlem i mellomtiden. Jeg kan flytte på meg hvis jeg får jobb i en annen del av landet. 

Problemet er at jeg ikke kan ta en hvilken som helst jobb. Jeg har opplevd mye jævelskap i min barndom med overgrep mm, som dessverre preger den jeg er i dag. Jeg har ikke selvtillit på noen områder, har angst og det er mye jeg ikke tør. Jeg er en stille og rolig person, og tør ikke ta ordet. Ønsker helst å være nokså usynlig. Typiske jobber som selger, butikkmedarbeider, barnehageassistent, servitør ol er ikke aktuelt, og dette er jo jobber som er relativt enkelt å få. 

Dere som har vært i samme situasjon, eller kjenner til arbeidsmarkedet, hva skal jeg gjøre? Nå begynner det å haste med ny jobb, og det er ikke positivt at jeg har vært ledig i ett år allerede. Det er mange søkere og få jobber, men jeg sender søknad på de stillingene jeg er kvalifisert til. (Jeg har en mastergrad, utrolig nok. Dog ikke toppkarakterer). 

Har dere forslag til jobber som en sjenert og redd person kan klare? 

Anonymkode: 66ecc...d48

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Har du undersøkt om deg finnes noe som om heter Jobbspesialisten der du bor? De kan hjelpe med å tilrettelegge og guide deg til å komme deg ut i arbeidslivet igjen. De har erfaring med de som sliter litt med ulike utfordringer . Lykke til !

Anonymkode: ffbb6...326

Skrevet

Hva slags jobb var det du hadde som nedbemannet? Kan være litt lettere og gi deg tips hvis man vet hva du har jobbet med tidligere.

Jeg også har opplevd mye dritt i min barndom, men noe helt annet en overgrep. Det jeg selv har opplevd sitter godt i meg ennå, men jeg har en 70% stilling der jeg jobber med mennesker.

Jeg synes du er heldig som bor gratis hos et familie medlem, da kan du heller ikke være så mye eldre en meg? (er 21) Hvis du har sendt masse søknader men ikke fått noe napp ennå så se litt på cvén din og se om det er noe du kan forbedre, det og ha en ren og fin skrevet cv gjør mye.

Kommer du inn til et intervju så vær deg selv 100%, jeg også kan være sjenert men prøv og være litt utadvendt.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Har du undersøkt om deg finnes noe som om heter Jobbspesialisten der du bor? De kan hjelpe med å tilrettelegge og guide deg til å komme deg ut i arbeidslivet igjen. De har erfaring med de som sliter litt med ulike utfordringer . Lykke til !

Anonymkode: ffbb6...326

Takk! Dette skal jeg undersøke. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AudiA4 skrev:

Hva slags jobb var det du hadde som nedbemannet? Kan være litt lettere og gi deg tips hvis man vet hva du har jobbet med tidligere.

Jeg også har opplevd mye dritt i min barndom, men noe helt annet en overgrep. Det jeg selv har opplevd sitter godt i meg ennå, men jeg har en 70% stilling der jeg jobber med mennesker.

Jeg synes du er heldig som bor gratis hos et familie medlem, da kan du heller ikke være så mye eldre en meg? (er 21) Hvis du har sendt masse søknader men ikke fått noe napp ennå så se litt på cvén din og se om det er noe du kan forbedre, det og ha en ren og fin skrevet cv gjør mye.

Kommer du inn til et intervju så vær deg selv 100%, jeg også kan være sjenert men prøv og være litt utadvendt.

Jeg er kjemiker. Har også biologi fra studiet. 

Jeg skal gå igjennom CV igjen:-) 

Jeg er veldig heldig! Bor hos min gamle tante som synes det er hyggelig med selskap. Jeg er 30 år og husleien ble for dyrt da jeg mistet full inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du få noen fag for å bygge på kompetansen litt, som gjør deg mer aktuell for de stillingene du kan/vil ha?

Anonymkode: 9528d...757

AnonymBruker
Skrevet

Jobbespesialist, som ble anbefalt over her er i regi av NAV. Regner med at du har meldt deg som arbeidsledig og har dagpenger? Hvis du er i navsystemet så kan du be veilederen din om et møte og ytre et ønske om jobbspesialist. Det er ofte få som jobber som det pr nav kontor, men det er verdt et forsøk.

Anonymkode: d33f7...83a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du få noen fag for å bygge på kompetansen litt, som gjør deg mer aktuell for de stillingene du kan/vil ha?

Anonymkode: 9528d...757

Har tenkt på dette, og skal undersøke det mer. Ønsker i utgangspunktet ikke tilbake til skolebenken, ikke grunnet det faglige (vil gjerne lære mer), men pga det sosiale, gruppearbeid, presentasjoner ol. Det er et sant helvete :( 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbespesialist, som ble anbefalt over her er i regi av NAV. Regner med at du har meldt deg som arbeidsledig og har dagpenger? Hvis du er i navsystemet så kan du be veilederen din om et møte og ytre et ønske om jobbspesialist. Det er ofte få som jobber som det pr nav kontor, men det er verdt et forsøk.

Ja er registrert i systemet og mottar dagpenger. 

Nav er per nå ikke mye involvert, og jeg ønsker ikke å involvere dem på eget initiativ. Er redd for at de bare plasserer meg i en jobb jeg ikke takler. De vet ikke om mine utfordringer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja er registrert i systemet og mottar dagpenger. 

Nav er per nå ikke mye involvert, og jeg ønsker ikke å involvere dem på eget initiativ. Er redd for at de bare plasserer meg i en jobb jeg ikke takler. De vet ikke om mine utfordringer. 

De gjør ikke det. De plasserer ikke noen i jobber, da er det snakk om at begge er enige og da er det arbeidspraksis det er snakk om. Du kan fint si i fra at du har utfordringer, det gjør ikke noe. Det kan være positivt for deg for du da ikke blir presset, men heller har større sjanse for å få hjelp, bla av en jobbspesialist.

De kan si at du skal søke på denne jobben, men da er det jobber som man er kvalifisert for og ofte har jobbet med tidligere. 

De kan sende deg på jobbklubb uten at du har bedt om det. Og det skjer uten at man har snakket med dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør ikke det. De plasserer ikke noen i jobber, da er det snakk om at begge er enige og da er det arbeidspraksis det er snakk om. Du kan fint si i fra at du har utfordringer, det gjør ikke noe. Det kan være positivt for deg for du da ikke blir presset, men heller har større sjanse for å få hjelp, bla av en jobbspesialist.

De kan si at du skal søke på denne jobben, men da er det jobber som man er kvalifisert for og ofte har jobbet med tidligere. 

De kan sende deg på jobbklubb uten at du har bedt om det. Og det skjer uten at man har snakket med dem. 

Okey takk🙂

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på dette, og skal undersøke det mer. Ønsker i utgangspunktet ikke tilbake til skolebenken, ikke grunnet det faglige (vil gjerne lære mer), men pga det sosiale, gruppearbeid, presentasjoner ol. Det er et sant helvete :( 

Har du søkt noe hjelp for disse problemene? Og dessverre er eksponering det eneste som hjelper for å døyve frykten.. Jeg krysser fingrene for deg, det ordner seg til slutt uansett.

Anonymkode: d4167...c2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også du burde få hjelp fra NAV. Du er ikke en gjennomsnittlig arbeidsledig. Jo lengre du er utenfor arbeidslivet, jo verre er det å komme inn igjen - så det er bedre at du får hjelp nå enn om to år. 

Anonymkode: 1a194...328

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? I Oslo er det mye jobber. Hvis jeg var deg hadde jeg søkt på jobber der og gått på intervjuer om jeg så måtte bestille overnatting for å få det til. Verdt det om du får jobb. Er noen billige hosteller bl.a. 

Anonymkode: d27ff...d76

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt noe hjelp for disse problemene? Og dessverre er eksponering det eneste som hjelper for å døyve frykten.. Jeg krysser fingrene for deg, det ordner seg til slutt uansett.

Anonymkode: d4167...c2d

Jeg ser ikkd helt hvordan det skal ordne seg, men takk:) 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du? I Oslo er det mye jobber. Hvis jeg var deg hadde jeg søkt på jobber der og gått på intervjuer om jeg så måtte bestille overnatting for å få det til. Verdt det om du får jobb. Er noen billige hosteller bl.a. 

Anonymkode: d27ff...d76

Jeg kan godt flytte til Oslo hvis jeg får jobb der, har også søkt på noen stillinger der men bare fått avslag. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også du burde få hjelp fra NAV. Du er ikke en gjennomsnittlig arbeidsledig. Jo lengre du er utenfor arbeidslivet, jo verre er det å komme inn igjen - så det er bedre at du får hjelp nå enn om to år. 

Anonymkode: 1a194...328

Skal vurdere det. Takk:) 

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med NAV, og forklare at du ønsker å jobbe, men at du har utfordringer. De skal kunne komme med forslag til din situasjon. Det finnes mye NAV kan hjelpe til med, både før, under og etter arbeidssøking.

Å ta kontakt med fastlegen er heller ikke dumt, om du ønsker å prøve noen form for behandling da (vet ikke hva du evt. har prøvd/prøver).

Kanskje du kvalifiserer til arbeidsavklaringspenger? Da kan du gå i behandling, evt. kombinere det med ulike arbeidsutprøvinger i ditt tempo og etter dine ønsker, og få tett oppfølging over tid i tiltak. Samtidig som du har en sikker inntekt.

Dersom du har god helse og føler du kan jobbe bare det er riktig type jobb, så kan det også være ting NAV kan hjelpe deg med som vanlig arbeidssøker også.

Jeg har selv gått alene med angst og prøvd å klare meg økonomisk, men det gikk ikke i lengden, da jeg ble så begrenset. Jeg bestemte meg for å være åpen med fastlege og NAV, og har fått mye hjelp etter det og får fortsatt det. Om jeg så må bruke mye tid og leve på litt mindre penger en lenger periode, så tror jeg det er verdt det tilslutt, for min del hvertfall.

Jeg vet ikke hva som er best for deg, men jeg ønsker deg masse lykke til :)

Håper du finner en eller flere måter du kan bli tryggere på deg selv på og at selvtilliten gradvis kan øke :)

Legger ved et par linker, om du ikke allerede har tittet på de.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Tiltak+for+a+komme+i+jobb

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Psykiske+helseproblemer

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Oppfolging+og+tiltak+for+a+komme+i+jobb/Oppfolging+fra+NAV

Endret av Melody90
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...