AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #1 Skrevet 31. juli 2019 Har en på ti måneder som er i fin form. Var litt forkjølet med hoste tidligere i juli. Vært litt varm i helgen, men ikke veldig, og som nevnt, fin form så ikke tatt noen temp. Ikke kvalm, spist og drukket som vanlig, ikke irritabel eller sovet dårlig. Dvs, ingen tegn på at noe er galt. Men i går kom det småprikkete utslett på ene siden av overkroppen, i dag har det spredt seg til andre siden. Barnet er fortsatt i veldig fin form, og virker ikke som det klør. Er det slik med dette som med vannkopper, at jo yngre de er jo lettere får de sykdommen? Slik at jeg kan slå meg til ro med at dette er ufarlig? Normalt ville jeg tatt en tur til fastlegen kun for å sjekke, men fastlegen er feriestengt, og jeg synes virkelig ikke dette er nok til å dra på legevakten. Barnet ammes fortsatt. Anonymkode: b7ac0...e8b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #2 Skrevet 31. juli 2019 Barnet fikk også hele tre tenner forrige uke, så når han var litt varm da trodde jeg det var pga tennene. Anonymkode: b7ac0...e8b
Vera Vinge Skrevet 31. juli 2019 #3 Skrevet 31. juli 2019 Jeg har inntrykk av at fjerde barnesykdom gir mer heftig feber enn det du beskriver. Når mine barn har hatt det, har jeg ikke vært i tvil om at det var det det var. Men, særlig mitt ene barn fikk ofte ulike utslett ved sykdom da han var yngre, og legen sa noen barn bare lett får sånne virusutslett ved sykdom.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #4 Skrevet 31. juli 2019 Da min toåring fikk fjerde b.s hadde han høy feber i flere dager. Opp i 40 grader. Når den gikk ned, kom utslettet. Kan det være varmeutslett ungen din har fått? Det pleier å være ganske klare symptomer på fjerde b.s med denne typiske høye feberen som kommer plutselig. Anonymkode: d6612...5eb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #5 Skrevet 31. juli 2019 6 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg har inntrykk av at fjerde barnesykdom gir mer heftig feber enn det du beskriver. Når mine barn har hatt det, har jeg ikke vært i tvil om at det var det det var. Men, særlig mitt ene barn fikk ofte ulike utslett ved sykdom da han var yngre, og legen sa noen barn bare lett får sånne virusutslett ved sykdom. Takk for svar! Det har definitivt ikke vært noen heftig feber. Han har aldri hatt feber over 38,2, og da merket jeg det på han. Men det er jo to uker siden han var syk, synes det er rart utslettet kan komme nå da. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da min toåring fikk fjerde b.s hadde han høy feber i flere dager. Opp i 40 grader. Når den gikk ned, kom utslettet. Kan det være varmeutslett ungen din har fått? Det pleier å være ganske klare symptomer på fjerde b.s med denne typiske høye feberen som kommer plutselig. Anonymkode: d6612...5eb Vi har vært borte i helgen, og ikke hatt det særlig varmt. Han har ligget i fremmed sengetøy da, men jeg synes ikke det virker som noen allergisk reaksjon heller. Aldri hatt utslett før. Anonymkode: b7ac0...e8b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #6 Skrevet 31. juli 2019 Sånn ser det ut. Man kjenner nuppene når man tar over det. Rødere der det er "ferskest", mens de stedene det kom i går allerede har bleknet litt. Anonymkode: b7ac0...e8b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #7 Skrevet 31. juli 2019 Hvis du er desperat etter å få svar kan du prøve Kry. Legekonsultasjon over nett Koster litt, men er definitivt verd det i situasjoner man vil ha svar, men føler det ikke er legevakt-sak. Anonymkode: d6612...5eb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #8 Skrevet 31. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn ser det ut. Man kjenner nuppene når man tar over det. Rødere der det er "ferskest", mens de stedene det kom i går allerede har bleknet litt. Anonymkode: b7ac0...e8b Synes det ligner litt på allergiutslett, jeg Men jeg er ingen lege... Merket du om det var mye parfymelukt i det fremmede sengetøyet? Anonymkode: d6612...5eb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #9 Skrevet 31. juli 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det ligner litt på allergiutslett, jeg Men jeg er ingen lege... Merket du om det var mye parfymelukt i det fremmede sengetøyet? Anonymkode: d6612...5eb Nei, kjentes ut som det var parfymefritt. Han smakte på mer sjømat i helgen da, men ingen i familien har historikk med slik allergi. Jeg selv er veldig allergisk mot pollen. Han satt forresten i en babybadering på søndag, kan det være grunnen? Han hadde uv-drakt på seg så kom ikke i direkte kontakt med gummien. Anonymkode: b7ac0...e8b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #10 Skrevet 31. juli 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kjentes ut som det var parfymefritt. Han smakte på mer sjømat i helgen da, men ingen i familien har historikk med slik allergi. Jeg selv er veldig allergisk mot pollen. Han satt forresten i en babybadering på søndag, kan det være grunnen? Han hadde uv-drakt på seg så kom ikke i direkte kontakt med gummien. Anonymkode: b7ac0...e8b Var UV-drakten helt ny og uvasket? I så fall kan det være det. Men synes det er litt rart likevel å reagere med utslett. Hva med solkrem? Kanskje han bare har hatt en svak virusinfeksjon og tilfeldigvis fikk utslett i samme slengen. Mange forskjellige utslett er jo prikk like Vanskelig å vite. Hvis det ikke klør eller det virker som han plages er det ikke grunn til å bekymre seg Om det ikke går over etter noen dager ville jeg ha forhørt meg med lege Anonymkode: d6612...5eb
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #11 Skrevet 31. juli 2019 Ser ut som varmeutslettt synes jeg da, min på 12 mnd fikk det nå og har det fortsatt selv om det er kjøligere nå. Jeg tror hun hadde 4 barnesykdom tidligere i sommer, da hadde hun 3 dager med høy feber nesten oppe i 40,da feberen var vekk kom det et utslett. Om barnet virker frisk og blid, ikke har feber, er det ikke noe å bekymre seg for. Utslett kan komme å gå. Om det vedvarer eller dere ser det i sammenheng med mat som spises kan dere kontakte fastlege for vurdering. Anonymkode: 63834...a2b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #12 Skrevet 31. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Var UV-drakten helt ny og uvasket? I så fall kan det være det. Men synes det er litt rart likevel å reagere med utslett. Hva med solkrem? Kanskje han bare har hatt en svak virusinfeksjon og tilfeldigvis fikk utslett i samme slengen. Mange forskjellige utslett er jo prikk like Vanskelig å vite. Hvis det ikke klør eller det virker som han plages er det ikke grunn til å bekymre seg Om det ikke går over etter noen dager ville jeg ha forhørt meg med lege Anonymkode: d6612...5eb Nei, den har han brukt flere ganger og den er vasket hjemme. Han virker ikke plaget, og er i god form, så litt rart alt sammen. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ut som varmeutslettt synes jeg da, min på 12 mnd fikk det nå og har det fortsatt selv om det er kjøligere nå. Jeg tror hun hadde 4 barnesykdom tidligere i sommer, da hadde hun 3 dager med høy feber nesten oppe i 40,da feberen var vekk kom det et utslett. Om barnet virker frisk og blid, ikke har feber, er det ikke noe å bekymre seg for. Utslett kan komme å gå. Om det vedvarer eller dere ser det i sammenheng med mat som spises kan dere kontakte fastlege for vurdering. Anonymkode: 63834...a2b Men varmeutslett blir vel ikke slik "skarpt nuppete"? Når jeg stryker over det så kjennes toppen på nuppene harde ut, akkurat som skrubbsår/skorper. Vanskelig å forklare. Men jeg tror jeg tenker at det ikke er farlig siden han har god allmenntilstand og null tegn på sykdom. Anonymkode: b7ac0...e8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå