Gå til innhold

Noen som vet symptomene på ADHD???

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor
Skrevet

Jeg er tror at datteren min på to år har en grad av ADHD...

Hvorfor jeg tror dette er at :

- hun kan aldrig sitte i ro og koze ,hun vill men klarer det ikke ,vrir og vender på seg hele tiden....

-hun bruker en time i sengen før hun sovner uasett hvor trøtt hun er så må hun være alene for å roe seg ned for å kunne sovne...Vokner om natten av mareritt...og bruker en stund før hun sovner igjenn

-Hun er veldig agresiv om hun ikke får viljen sin,og legger seg ned og skaller hode i gulvet/bakken,skriker og spreller

-Orforrådet henes er ikke mye å skryte av ,man merker at hun prøver ,men gir opp når hun ikke får det til...blir sint og fustrert

-hun er veldig aktiv,og reagerer ikke på at vi snakker til henne,bryr seg over hode ikke om tilsnakk....er veldig høylytt...

Det har vært spekulert i om hennes far har ADHD ,men han har aldrig fått noe diagnose....

Er ADHD arvelig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan du lese en hel del om ADHD http://www.nimh.nih.gov/publicat/adhd.cfm

Det du taler om hos din datter kan være symptom av ADHD men de kan også være symptom av en helt vanlig toåring. Denne alderen kalles ofte før "the terrible twos" før i denne aldren børjer barna prøve sin selvstendighet. Men om du tror hon er mer aktiv en andre barn i hennes alder så er det vel bare og finne en lege som førstår sig på ADHD og se vad han synes.

ADHD er arvelig.

Skrevet

ADHD er ikke lett å påvise... Må gjøres av fagfolk..

MIn sønn er (var ) slik du beskriver. Han har IKKE ADHD.... Nå etter tre år med h.... er han nå bare søt og snill, men med sterk vilje... Og det er da lov!...

Lykke til!

Skrevet

ADHD utredes av PPT når barnet kommer i skolealder, ikke før.

Men hvis du har datteren din i barnehage, kan det være lurt å snakke med førskolelærerne der og høre med dem om der ser noen avvik i din datters atferd i forhold til de andre barna.

Gjest Lottemor
Skrevet

har henne ikke i barnehage nettop fordi at hun er så krevende som hun er.....

Har derimor passe pike ,siden hun trenger tilsyn hele tiden av en "voksen" person......

Håper at hun bare er en veldig aktiv to åring og at denne hyperaktiviteten vil forsvinne med tiden.....

Er bare så engstelig og urolig for at hun er ADHD og at vi vil oppdage det forsent,slik at hun vil bli hengene etter på alle områder.....

Og mens vi venter på at hun er i den alderen hvor man kan få et svar så får jeg vel bare holde stramme regler og ha faste rutiner for dagene.....

Ønsker gjerne flere svar fra foreldre med barn som er veldig aktiv eller har ADHD eller i det hele tatt erfaring med Barn som er hyper.....

Klem fra

Skrevet

Hei Lottmor

Det at hun er aktiv kan være en GOD grunn til å ha henne i barnehagen. Det positive er jo at du og mannen din kan få litt avlastning fra henne, slik at dere kan samle opp krefter til hun kommer hjem igjen. Samtidig er det bra for henne å få leke sammen med andre unger. Dette er god sosial trening. Samtidig kan du snakke med fagkyndig personell om dine bekymringer. Vel det var noen refleksjoner fra meg (selv om jeg ikke enda har fått meg barn....)..... :blunke:

Gjest Lottemor
Skrevet

Takker for syns punktene dine Care.....

Er bare det at når du tenker aktivt barn så gang det med 5 så har du min datter på en vanelig dag....

Hun er overallt,og tilsnakk hejper ikke,hun er bestemt og målfast (ingenting av det er negativt om man bruker det rett) huner hissig og utagerende om hun ikke får viljensin.......Ukonsentrert og lærer ikke av hendelser og ikke ser hun konsikveneser......

Så det jeg vet er at i en barnehage er det en del barn og få voksne ,de voksne kan umulig ha et øye til alle på en gang,og min datter trenger to øyner i nakken hele tiden.....Tro meg jeg overdriver ikke ........

For å ta et eksepel : Vi er ute på lekeplassen hun er i hundre og niti som hun pleier,løper ned en bakke og faller ,skrubber opp kneet og gråter for det gjør vondt.....Ti minutter etter på gjør hun akuratt det sammen....hun lærer ikke...er ikke redd noenting....

Til og med mødre som har vært alene med tre barn syntes synd på meg som går hjemme med henne.....det sier litt da....

Vaneligvis så pleier de komme med den kjennte leksen : jeg har vert alene med tre barn du må ikke syte du vet ikke hva stress er for noe .....

No er det en helt anen tone de kommer med : huff stakars deg ,hun er jo en tornado..... ikke rert du ser sliten ut hele tiden....ta hene med hit og ta en kopp kaffe så skal vi/jeg helpe deg.......

forstår du hva jeg mener ?!

Skrevet

... Men i en barnehage er det jo store muligheter å søke på spesialpedagog som kan følge henne, samt få ekstra ass. ...

Skrevet

Hei Lottemor

Nå har ikke jeg opplevd mange barn med den diagnosen som ADHD, men jeg har opplevd veldig mange barn med alle de andre trekkene du nevnte. Og alla har vokst det i fra seg :)

Den måten du beskriver datteren din på er en typsik atferd blandt mange barn i den alderen, mitt tips til deg vil derfor være, ta tiden til hjelp. Hun er bare 2 år.

psst.

og barnehage er absolutt ingen dum idè, hvis dere har råd.

Vh

Anie

(jobber med 0-3 åringer)

Skrevet

"ADHD utredes av PPT når barnet kommer i skolealder, ikke før"

Dette stemmer nok ikke. Det er mulig å begynne en utredning tidligere. Det kan imidlertid være vanskelig at det er adhd som ligger bak spesiell atferd når barnet er yngre, men ikke umulig. Dette gjøres gjerne av BUP.

Sønnen min ble begynt utredet som fem-åring, og fikk diagnose (ADD) satt som 6-åring.

Du kan lese litt om adhd her:

http://home.online.no/~oddwkris/mbd.html

http://www.nettpsykologene.no/adhd.htm

:kgsmil:

• 16 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hender det at barn med ADHD har senere språkutvikling enn andre barn, eller gjelder dette bare for barn med autisme? Noen som vet? 

Anonymkode: 87df1...fd6

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hender det at barn med ADHD har senere språkutvikling enn andre barn, eller gjelder dette bare for barn med autisme? Noen som vet? 

Anonymkode: 87df1...fd6

Hjelpes... tråden døde ut i 2002!!! 

Anonymkode: 0ad04...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...