Gå til innhold

Fødselsdepresjon og autisme. Sammenheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble gravid med en mann jeg traff på ferie, og som jeg ikke har noe kontakt med. Jeg var i begynnelsen av 20- årene, og selv om graviditeten var et stort sjokk, så gledet jeg meg likevel over barnet som ville komme. 

Jeg fikk barnet, og gikk inn i en dyp fødselsdepresjon. Jeg har få nære, og da de var på barselbesøk, så klarte jeg å ta meg sammen. 

Ellers gjorde jeg ikke annnet med babyen enn å mate hver 3. time fra kl 08.00- 23.00. Gikk og la meg på eget rom etter  23.00- måltidet med propper i ørene. Hadde vekkerklokken på 07.30, slik at barnet fikk mat 08.00. Aner ikke om barnet gråt eller ei på natten. 

Hele dagen lå barnet alene på eget rom, men fikk bleieskift og mat hver 3. time. 

Var på vanlige hs- kontroller uten at de reagerte  

Deoresjonen varte i nesten 7 mnd. Etter det «våknet» jeg. 

Da barnet var et par år begynte hs å reagere. Nå er barnet i barneskolealder og har fått diagnosen autisme. 

Tror dere at det at barnet ble understimulert i begynnelsen av livet, har ført til diagnosen?

Anonymkode: 999b4...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her

De gangene barnet gråt på dagtid, puttet jeg musikk i ørene for å slippe å høre på gråten.. 

Anonymkode: 999b4...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan gi barnet autisme. Fryktelig at dere hadde det sånn, og godt du våknet..

 

Anonymkode: 991f4...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Dette var vondt å lese. Trist at du ikke fikk hjelp. 

Anonymkode: a0540...637

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vanskelig for å ta dette seriøst. Det er jo helt hårreisende i så fall.

Anonymkode: d7481...399

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solkremen

Du har nok skadet tilknyttingen hos barnet ditt, men ikke gidd det autisme. Stor svikt av systemet rundt deg. Å la baby ligge alene å gråte lenge kan gi store skader hos barnet. Emosjonelle vansker, utrygg tilknytning og psykiske lidelser i oppvekst og voksen alder. I verstefall kan neglisjering av baby øke faren for krybbedød. Jeg håper det hår bra med deg og barnet ditt nå. 

Edit; når det er sagt. Har du fortalt helsepersonell hvordan barnets første leveår var? Her bør du være helt ærlig ift riktig utredning og riktig hjelp.  Kan symptomene komme av neglisjeringen? Mulig at autismediagnosen ikke er riktig? 

Endret av Solkremen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk historie, dersom det er sant.

Du burde ha adoptert bort barnet, for begges beste.

Håper det går bedre med deg nå.

Anonymkode: 1fdf5...ed9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å la være å være med barnet. Helt ærlig så aner jeg ikke hvordan det påvirket barnet men det må ha påvirket. Høres hårreisende ut. 

Anonymkode: 4f705...8fc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Solkremen skrev:

Du har nok skadet tilknyttingen hos barnet ditt, men ikke gidd det autisme. Stor svikt av systemet rundt deg. Å la baby ligge alene å gråte lenge kan gi store skader hos barnet. Emosjonelle vansker, utrygg tilknytning og psykiske lidelser i oppvekst og voksen alder. I verstefall kan neglisjering av baby øke faren for krybbedød. Jeg håper det hår bra med deg og barnet ditt nå. 

Edit; når det er sagt. Har du fortalt helsepersonell hvordan barnets første leveår var? Her bør du være helt ærlig ift riktig utredning og riktig hjelp.  Kan symptomene komme av neglisjeringen? Mulig at autismediagnosen ikke er riktig? 

Jeg er enig her. Det er ikke rettferdig at barnet får en diagnose uten at helsepersonell vet hva som har skjedd her. Det må nok jobbes med det barnet skikkelig og han/hun må ha masse tryghet og kjærlighet nå. 

Anonymkode: 4f705...8fc

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke spørre her! Snakk med profesjonelle.

Anonymkode: 32cbc...fe9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Solkremen skrev:

Du har nok skadet tilknyttingen hos barnet ditt, men ikke gidd det autisme. Stor svikt av systemet rundt deg. Å la baby ligge alene å gråte lenge kan gi store skader hos barnet. Emosjonelle vansker, utrygg tilknytning og psykiske lidelser i oppvekst og voksen alder. I verstefall kan neglisjering av baby øke faren for krybbedød. Jeg håper det hår bra med deg og barnet ditt nå. 

Edit; når det er sagt. Har du fortalt helsepersonell hvordan barnets første leveår var? Her bør du være helt ærlig ift riktig utredning og riktig hjelp.  Kan symptomene komme av neglisjeringen? Mulig at autismediagnosen ikke er riktig? 

Dette!

Ikke skam deg over at du hadde en fødselsdepresjon. Det er ikke "din feil". Prøv heller å rette opp så godt du kan nå som du er bra igjen. Om du har behov for det kan det kanskje være godt for deg å få snakket med noen også?

Anonymkode: d40fd...a01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg. Dette var vondt å lese. Enig i at barnet kan være relasjonsskadd/ha tilknytningsforstyrrelse, slik at autismediagnose ikke nødvendigvis er riktig. Jeg vil anbefale at du tar dette opp med BUP, PPT eller fastlege, slik at barnet kan få riktig oppfølging. Sender deg en stor klem. Vondt å lese at du var så syk, og at ingen oppdaget det. Håper du søker hjelp nå, for å bearbeide.

Anonymkode: 96999...36a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå fikk jeg ordentlig vondt i hjertet mitt. Godt du våknet, men du må være ærlig med helsepersonell her og fortelle hvordan barseltiden din var. Ta ansvar for det du gjorde den gangen, for barnet ditt sitt beste. Barnet ditt har mest sannsynlig fått en tilknyttingsskade, så det kan være at autisme-diagnosen er feil.

Jeg får helt vondt når jeg tenker på den lille, uskyldige babyen som ikke fikk noe stimuli av den personen som burde overøst den med omsorg og kjærlighet. Klarer ikke helt å forstå hvordan man bare kan plukke opp babyen sin hver tredje time, fødselsdepresjon eller ei. Hadde det selv, men babyen min lå fortatt ikke for seg selv hele dagen. 

Anonymkode: 8f59c...6d2

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ga meg nesten litt håp om at diagnosen er feil og at det er hjelp å få for barnet mitt. 

Barnet er lavrfungerende og trenger mye tilrettelegging, har lite språk. 

Disse meldingene gir meg mot til å innrømme for helsepersonell for første gang hva jeg gikk gjennom den gamgen

Anonymkode: 999b4...7e6

  • Liker 23
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, nå fikk jeg ordentlig vondt i hjertet mitt. Godt du våknet, men du må være ærlig med helsepersonell her og fortelle hvordan barseltiden din var. Ta ansvar for det du gjorde den gangen, for barnet ditt sitt beste. Barnet ditt har mest sannsynlig fått en tilknyttingsskade, så det kan være at autisme-diagnosen er feil.

Jeg får helt vondt når jeg tenker på den lille, uskyldige babyen som ikke fikk noe stimuli av den personen som burde overøst den med omsorg og kjærlighet. Klarer ikke helt å forstå hvordan man bare kan plukke opp babyen sin hver tredje time, fødselsdepresjon eller ei. Hadde det selv, men babyen min lå fortatt ikke for seg selv hele dagen. 

Anonymkode: 8f59c...6d2

Ts her

Da er du en bedre mor enn meg da. Gratulerer. 

Anonymkode: 999b4...7e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist å høre. Ja, du har økt risikoen for ulike tilknytningsskader osv. Men det betyr ikke at barnet er skadet. Mye kan også rettes opp, selv om det kan ta tid. Jeg vil, som andre over har gjort, anbefale deg å snakke med helsepersonell. De kan hjelpe deg gjøre det beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: 3b0b1...7af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, nå fikk jeg ordentlig vondt i hjertet mitt. Godt du våknet, men du må være ærlig med helsepersonell her og fortelle hvordan barseltiden din var. Ta ansvar for det du gjorde den gangen, for barnet ditt sitt beste. Barnet ditt har mest sannsynlig fått en tilknyttingsskade, så det kan være at autisme-diagnosen er feil.

Jeg får helt vondt når jeg tenker på den lille, uskyldige babyen som ikke fikk noe stimuli av den personen som burde overøst den med omsorg og kjærlighet. Klarer ikke helt å forstå hvordan man bare kan plukke opp babyen sin hver tredje time, fødselsdepresjon eller ei. Hadde det selv, men babyen min lå fortatt ikke for seg selv hele dagen. 

Anonymkode: 8f59c...6d2

Får du det bedre med deg selv når du skriver dette? Tviler på at slike kommentarer gjør at TS. Ønsker å fortelle flere om dette.

Anonymkode: 3b0b1...7af

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen gir diagnose er ikke dermed sagt at det er hugget i stein. Særlig bup slurver og er litt raske i svingene. Habu ville jeg hatt større tiltro til, for de gjør grundigere arbeid. Du har også sikkert gitt dem uriktige opplysninger om barnets første leveår. Barnet ditt kan ikke ha sluppet unna dette uten emosjonelle skader og traume. Mest sannsynlig er det skade på barnets utvikling og personlighet istedenfor ren autisme. Ikke at jeg er noen ekspert, vet kun egne erfaringer fra helsevesenet. Er ikke autist selv. 

 

Anonymkode: 8c407...178

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...